Swords & Soldiers

Door , 51 reacties

Lef

Je moet maar durven, een strategische game maken voor de Wii en die in eigen beheer uitbrengen. De jongens van het Utrechtse Ronimo Games hebben het lef. Ze  hopen over een week of vier Swords & Soldiers op het WiiWare-kanaal van Nintendo te hebben gezet.

Het is niet de bekendste ontwikkelaar van Nederland, Ronimo Games. Toch zal elke gameliefhebber een spel kennen dat uit de fantasie van de leden van deze studio is ontsproten: De Blob. Het verhaal rond de Blob is bekend; een aantal studenten aan de game-opleiding van de HKU mocht een spel maken rond de verbouwing van het Utrechtse stationsgebied. Ze bedachten een game waarbij je als speler de saaie gebouwen van een felgekleurde laag verf kon voorzien. Uitgever THQ kocht het concept en besteedde de ontwikkeling uit aan een Australische ontwikkelaar, die van de oorspronkelijke pc-game een game voor de Wii maakte. Van het geld dat de studenten van THQ kregen voor het concept, konden ze Ronimo starten, en Swords & Soldiers is het eerste spel dat ze onder die naam op de markt brengen. Een uitgever komt er niet aan te pas, dat is het voordeel van de verkoop van games via kanalen als WiiWare.

Video (SwordsSoldiers_Campaign.flv)

*Scrollen

Niet dat Ronimo de ontwikkelkosten van Swords & Soldiers volledig van het geld van THQ kan betalen. De jongens - gemiddeld net twintig jaar - voerden een aantal klussen voor andere ontwikkelaars uit, om de huur van hun Utrechtse studio te kunnen betalen. Zelf moeten ze het stellen met een uitkering uit de wwik, een regeling voor kunstenaars. Dat moet veranderen als Swords & Soldiers online is. De game is over ongeveer een maand te koop, voor maximaal duizend Nintendo Points, wat wil zeggen dat je niet meer dan een tientje kwijt bent voor deze game van Hollandse makelij. Voor dat geld krijg je een behoorlijk uitgebreide strategische tweedimensionale side-scroller. Het testpubliek dat Ronimo naar de Utrechtse studio heeft gehaald was gemiddeld een uur of twintig met de singleplayer-campagne bezig, al kun je hem ook in een uur of acht uitspelen, als je hard doorwerkt en het spel snel oppikt. Daarnaast kan er in  splitscreen-multiplayer worden gespeeld en zijn er 'challenges' om je zoet te houden.

Plat

Het verrassende van Swords & Soldiers is dat het een strategische game is, en daar zijn er niet al teveel van voor de Wii. S&S is een felgekleurde, tweedimensionale side-scroller. Er is wel diepte, doordat de platte eenheden voor elkaar langs kunnen bewegen. Bovendien is de lineaire weg tussen je eigen basis en die van de vijand vaak gesplitst, in een hoger gelegen pad en een lager pad dat daar parallel aan loopt, een beetje zoals in LittleBigPlanet. Aan het begin van een dergelijke splitsing staat een pijltje, dat aangeeft welke route je eenheden volgen. Door op de pijl te klikken kun je ze de andere route laten nemen. In de meeste missies van de singeplayer-campagne heb je een basis, waar je eenheden kunt trainen en nieuwe dingen kunt aanleren. Er zijn twee grondstoffen waar je van afhankelijk bent; goud en mana. Goud wordt verzameld door speciale eenheden, uit goudmijnen die meestal in de buurt van je basis zijn te vinden. Mocht je te weinig goud binnen krijgen, dan kun je extra gouddelvers trainen. Mana verzamelen is minder eenduidig, dat doet elk van de drie volken in het spel op een iets andere manier.

Video (SwordsSoldiers_Multiplay.flv)

*Trainen

Als je de goud- en mana-voorziening op orde hebt, kun je beginnen met het aanleren van nieuwe mogelijkheden. Ook die zijn uiteraard bij elk van de drie volken verschillend. Je kunt je volk aanleren om nieuwe soorten eenheden te trainen in je basis, maar je kunt ook diverse spreuken aanleren. Deze 'tech tree' is voor elk volk drie lagen diep. Op het moment dat je een nieuwe eenheid kunt aanmaken of een nieuwe spreuk kunt gebruiken, verschijnt er een bijpassend icoon bovenaan je scherm. Eenheden maak je aan door simpelweg op het icoon te klikken, spells gebruik je door het icoon aan te klikken en vervolgens op het parcours aan te geven waar de spreuk op moet worden losgelaten. Meestal moet je daar een eenheid voor aanklikken. Nieuwe eenheden komen tot leven zodra je op het icoon hebt geklikt, waarna ze in je basis verschijnen. Daarna lopen ze automatisch naar rechts, op de vijandelijke basis af. Op het tempo heb je weinig invloed en op de route heb je alleen invloed in de stukken waar een splitsing is. Ook kun je je eenheden niet groeperen.

*Gelijk

Ronimo heeft bij het bedenken van de verschillende eenheden en spreuken steeds het aloude 'rock-paper-scissors-principe' in het achterhoofd gehouden, wat wil zeggen dat elke eenheid een vijandelijke tegenstrever heeft waar hij gemakkelijk van kan winnen, maar ook een tegenstreven kent waar hij gemakkelijk van kan verliezen. Iets dergelijks geldt voor de spreuken die de rassen tot hun beschikking hebben. Elk ras heeft er een stuk of vijf, waaronder spreuken die snel opnieuw kunnen worden gebruikt en die weinig mana kosten, en één machtige spreuk die erg veel schade aanricht maar die ook heel veel mana kost en lang nodig heeft om weer op te laden.

Stoer

Ronimo heeft tot nu toe de namen en mogelijkheden van twee van de drie rassen in het spel bekendgemaakt. De Vikingen zijn stoere krijgers, die traag maar sterk zijn. Dat geldt voor de standaard-Berserker, maar nog veel meer voor de Frost Hammer, die met zijn zware wapen de hele omgeving kan laten schudden. Met de Axe Thrower en Catapult hebben de Vikingen eenheden die hun werk van op afstand doen. Daarnaast hebben de Vikingen spreuken als 'Lightning', waarmee een individuele eenheid kan worden geraakt. Een 'Snowstorm' raakt juist alle eenheden in een gebied en remt ze tijdelijk af. De Vikingen hebben ook een genezende spreuk en ze beschikken over de Hammer of Thor, die als een enorme bal over het slagveld stuitert, waarbij de speler kan bepalen waar de stuit plaatsvindt - en dus welke eenheden er worden geplet. De Vikingen hebben concurrentie van de Azteken, die sneller maar ook kwetsbaarder zijn. Hun eenheden kunnen echter ook sneller en goedkoper worden geproduceerd, wat een aardig evenwicht vormt met hun kwetsbaarheid. De Azteken kunnen hun tegenstanders opsluiten in kooien om zo hun voortgang te stoppen en ze kunnen bovendien gifpijlen afschieten. Wat het derde ras is in het spel, wil Ronimo nog niet bekendmaken.

Video (SwordsSoldiers_Trailer.flv)

*Uitdaging

Naast de campagne kan er ook een singleplayer worden gespeeld, waarvan de actie eigenlijk opvallend veel gelijkenis toont met de gevechten uit de campagne. Beide strijdende partijen kiezen een ras en starten vervolgens ieder met een basis aan het uiteinde van het langgerekte speelveld. Door het splitscreen-beeld kunnen beide partijen zien wat de andere partij doet, wat het eigenlijk alleen maar spannender maakt. Het zorgt er ook voor dat de gevechten snel verlopen; potjes duren zelden langer dan tien minuten. Tot slot zijn er nog de 'challenges'. Daarin krijg je uitdagingen voorgeschoteld waarbij je een prestatie neer kunt zetten, bijvoorbeeld door zo lang mogelijk stand te houden tegen een constante stroom tegenstanders. In een andere challenge krijg je één eenheid, waarmee je zoveel mogelijk meters af moet zien te leggen in een landschap vol vijanden.

Conclusie

Zowel in de campagne en de multiplayer, als bij de challenges kunnen achievements worden behaald. Er zijn er 25 in totaal. Om jezelf nog meer uit te dagen, kun je de snelheid van het spel opvoeren. Er zijn drie standen, die neerkomen op 'gemakkelijk', 'normaal' en 'moeilijk'. Wie denkt er gemakkelijk vanaf te komen door lekker langzaam te spelen, komt bedrogen uit. Op 'slow' krijg je geen achievements voor je prestaties.

Voor wie een beetje bekend is met strategische games zal het meeste wat besproken is vertrouwd voorkomen. De losse elementen van Swords & Soldiers zijn weinig vernieuwend en de makers geven ruiterlijk toe dat ze die hebben gepikt van games van onder andere Blizzard. De toepassing in een side-scroller is echter onalledaags, en al helemaal in een game voor de Wii. Dat is ook precies wat Swords & Soldiers leuk maakt, zeker als je weet hoeveel uur je zoet kunt zijn en hoe weinig Ronimo voor het spel vraagt.

Titel Swords & Soldiers
Platform Wii
Ontwikkelaar Ronimo Games
Uitgever Ronimo Games
Releasedatum Mei 2009

Inhoudsopgave

Reacties (51)

Offtopic: wat een gezeur over een subsidie die wordt verstrekt. Als er een regeling bestaat die ervoor zorgt dat jij jouw droom kan verwezenlijken, dan pak je die kans en maak je gebruik van die regeling. Hij is er immers niet voor niks.
Dat sommigen mensen hier dingen gaan roepen in de trant van: "Je had het beter bij elkaar kunnen sparen, want nu betaalt de belastingbetaler ervoor" vind ik echt heel raar.

Los van deze regeling weet ik zeker dat iedereen wel van een soortgelijke regeling gebruik maakt (subsidies). Denk aan huursubsidie, toeslag op je ziektekosten enz enz. Daarvan ga je toch ook niet zeggen: ja dat ga ik niet gebruiken want dan betaalt de belastingbetaler voor mij, ik ga het lekker zelf bij elkaar sparen. Niet zo hypocriet doen.

Ontopic: ben erg benieuwd of dit een succes gaat worden. Heb zelf een Wii maar die heeft het laatste half jaar niet aangestaan. Ook het gedoe met het niet online kunnen kopen van Wii points weerhoudt me ervan deze game te kopen. Toch moet ik zeggen dat ik na het zien van de filmpjes er wel een goed gevoel van kreeg.
Zelf moeten ze het stellen met een uitkering uit de wwik, een regeling voor kunstenaars.
Misschien dat ik een beetje zuur overkom, maar wordt dit ook nog ooit terugbetaald? Of is het een gevalletje, net zo lang gebruik maken van geld van de nederlandse samenleving todat men een keer een doorbraak heeft en binnenloopt met verkoop van een spel? Dus zonder al te veel risico proberen veel geld te verdienen.

Persoonlijk vind ik dat dit soort uitkeringen gewoon afgeschaft kunnen worden.

Maar verder ziet het spel er wel aardig uit. Moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit iets gekocht heb via het WiiWare kanaal.
De pest is alleen, kunst en cultuur leveren (zelden) iets op, terwijl dat toch iets is wat kan worden neergezet als 'erfgoed'. Hoewel ik me afvraag of we over 3-400 jaar op een dergelijke manier naar deze games aankijken (ikzelf waarschijnlijk wel, als ik dan nog leef als hoofd in een glazen potje), kun je ook zoiets stellen over de Hollandse Meesters, wat zouden die allemaal met wat meer steun kunnen hebben doen? Menig schilder van wie de producten nu voor sommetjes met zes cijfers over de veilingbank gaan stierf een honger/ziektedood door armoede, terwijl hij zijn eigen schilderijen kanibaliseerde om meer werk te maken.

Tijden zijn veranderd, maar ik denk dat een zekere vorm van steun voor deze jongens wel op zijn plaats is. Er zit daar een hoop potentie. Mag ik vermelden dat grote jongens als Blizzard ook klein begonnen zijn? Warcraft 1 had niet meer verhaal dan dit! Laat dit ontwikkelen, en wie weet zijn wij over 20 jaar pissed op onze koters die maar niet op willen houden met dat World of S&S, terwijl ze de geweldige lore van dat spel prijzen.
Iedereen moet klein beginnen, maar ik snap niet waarom de overheid hier geld voor moet geven. Wat is er mis met zelf investeren of een geldschieter zoeken. Iets zonder publieksgeld.
Normaal reageer ik niet onder nieuwsberichten over onze eigen game, maar aangezien ik zelf een Tweaker ben, wil ik hier toch wel op reageren. :)

Ik snap waar je mening vandaan komt, maar wat je je misschien niet beseft, is hoe weinig geld die kunstenaarssubsidie is. Dat is 600 euro per maand per persoon. En daar leven we nu al bijna twee jaar van. Als wij bij een bestaand bedrijf waren gaan werken in plaats van ons eigen bedrijf op te richten, dan hadden we minstens drie keer zoveel per maand verdiend. Dat is een boel geld dat we mislopen in twee jaar! Zo risicoloos is het dus niet! :)

En: zonder die kunstenaarssubsidie hadden we ons bedrijf helemaal niet op kunnen richten en Swords & Soldiers helemaal niet kunnen maken. We gaan nu na twee jaar pas voor het eerst echt geld verdienen, maar we werken hier wel al bijna twee jaar 40 uur in de week aan onze eigen games.

Tenslotte: de belastingbetaler krijgt een goede deal. Die subsidie is er om startende bedrijfjes te stimuleren en dat is goed voor de economie. Als ons bedrijfje een succes wordt, dan zijn er straks zeker tien nieuwe banen gecreëerd, op de lange termijn meer nog als we een groot succes worden. En als wij een succes worden, dan betalen wij op termijn een boel belasting over de inkomsten. Via die winstbelasting zouden we dat dan eigenlijk dus ook weer terugbetalen. De overheid heeft graag startende bedrijfjes!
Ik snap je argumenten, maar wat is er mis met het schrijven van een bedrijfsplan en naar een financiele instelling gaan om een lening/inverstering te krijgen. Van dat geld kun je vervolgens je eigen salaris betalen en de huur van het pand. Dat is wellicht niet eenvoudig in de huidige tijd, maar dat is imho beter dan gebruik maken van publiek geld. Immers als je failliet gaat of wanneer je bedrijf geen success is heb je daar zelf direct de consequenties van en niet dat het gemeenschapsgeld maar verdampt is.

Het is ook niet persoonlijk bedoeld, je maakt immers gewoon netjes gebruik van de middelen die beschikbaar worden gesteld door de overheid. Maar ik vind persoonlijk niet dat dit een taak is van de overheid.
edit: beter lezen...

Ik vind dat ze het stijltje behoorlijk hebben afgekeken van Castle Crashers. Nou is daar op zich niks mis mee gezien de gameplay totaal anders is.

Wel leuk om weer es wat te horen van Neerlandse spellenmakers.