Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Swords & Soldiers

Door , 51 reacties

Plat

Het verrassende van Swords & Soldiers is dat het een strategische game is, en daar zijn er niet al teveel van voor de Wii. S&S is een felgekleurde, tweedimensionale side-scroller. Er is wel diepte, doordat de platte eenheden voor elkaar langs kunnen bewegen. Bovendien is de lineaire weg tussen je eigen basis en die van de vijand vaak gesplitst, in een hoger gelegen pad en een lager pad dat daar parallel aan loopt, een beetje zoals in LittleBigPlanet. Aan het begin van een dergelijke splitsing staat een pijltje, dat aangeeft welke route je eenheden volgen. Door op de pijl te klikken kun je ze de andere route laten nemen. In de meeste missies van de singeplayer-campagne heb je een basis, waar je eenheden kunt trainen en nieuwe dingen kunt aanleren. Er zijn twee grondstoffen waar je van afhankelijk bent; goud en mana. Goud wordt verzameld door speciale eenheden, uit goudmijnen die meestal in de buurt van je basis zijn te vinden. Mocht je te weinig goud binnen krijgen, dan kun je extra gouddelvers trainen. Mana verzamelen is minder eenduidig, dat doet elk van de drie volken in het spel op een iets andere manier.

Video (SwordsSoldiers_Multiplay.flv)

*Trainen

Als je de goud- en mana-voorziening op orde hebt, kun je beginnen met het aanleren van nieuwe mogelijkheden. Ook die zijn uiteraard bij elk van de drie volken verschillend. Je kunt je volk aanleren om nieuwe soorten eenheden te trainen in je basis, maar je kunt ook diverse spreuken aanleren. Deze 'tech tree' is voor elk volk drie lagen diep. Op het moment dat je een nieuwe eenheid kunt aanmaken of een nieuwe spreuk kunt gebruiken, verschijnt er een bijpassend icoon bovenaan je scherm. Eenheden maak je aan door simpelweg op het icoon te klikken, spells gebruik je door het icoon aan te klikken en vervolgens op het parcours aan te geven waar de spreuk op moet worden losgelaten. Meestal moet je daar een eenheid voor aanklikken. Nieuwe eenheden komen tot leven zodra je op het icoon hebt geklikt, waarna ze in je basis verschijnen. Daarna lopen ze automatisch naar rechts, op de vijandelijke basis af. Op het tempo heb je weinig invloed en op de route heb je alleen invloed in de stukken waar een splitsing is. Ook kun je je eenheden niet groeperen.

*Gelijk

Ronimo heeft bij het bedenken van de verschillende eenheden en spreuken steeds het aloude 'rock-paper-scissors-principe' in het achterhoofd gehouden, wat wil zeggen dat elke eenheid een vijandelijke tegenstrever heeft waar hij gemakkelijk van kan winnen, maar ook een tegenstreven kent waar hij gemakkelijk van kan verliezen. Iets dergelijks geldt voor de spreuken die de rassen tot hun beschikking hebben. Elk ras heeft er een stuk of vijf, waaronder spreuken die snel opnieuw kunnen worden gebruikt en die weinig mana kosten, en één machtige spreuk die erg veel schade aanricht maar die ook heel veel mana kost en lang nodig heeft om weer op te laden.

Inhoudsopgave


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*