Door Danny van Smaalen

Sonic and the Black Knight

Gebrekkig

Zo netjes als de graphics zijn verzorgd, zo gebrekkig steekt de gameplay van Sonic and the Black Knight in elkaar. Voor het grootste deel is dit te wijten aan de besturing en het vechtsysteem. De bewegingen die je uitvoert met de Wii Remote worden te laat vertaald naar de game. Hierdoor zit er een vertraging tussen het moment waarop je de Wii Remote beweegt en het moment waarop Sonic de aanval uitvoert. Vooral in een game waarin snelheid een grote rol speelt, is zo’n fout natuurlijk onvergeeflijk. Ook is er weinig logica te ontdekken in de combinatie van de bewegingen die je maakt en de aanvallen die Sonic uitvoert. Deze koppeling lijkt redelijk willekeurig, waardoor je erg weinig inbreng hebt in het vechtsysteem.

Naast gepiel met de besturing werken ook de spelcamera en de plaatsing van vijanden niet mee om de game goed speelbaar te maken. De camera wisselt regelmatig op ongunstige momenten van positie en sommige posities zijn ronduit waardeloos. Momenten waarop de camera achter omgevingsobjecten blijft steken zijn geen uitzondering. Minstens zo vervelend is het feit dat vijanden soms te laat in beeld verschijnen. Hierdoor knal je tegen ze op, zonder daar iets tegen te kunnen doen. De gevechten met eindbazen vergen overigens weinig tactiek. Ze komen vooral aan op kwispelen met de Wii Remote, tot je armen eraf vallen.

*Rammelig

Naast een singleplayermodus heeft The Black Knight ook nog een multiplayervorm, waarin vier spelers in kleine arena's tegen elkaar kunnen knokken. Deze spelvariant is echter dusdanig karig uitgevoerd dat er weinig plezier uit valt te tappen. Aardiger zijn de mogelijkheden om verzamelde voorwerpen te ruilen met andere spelers, en de aanwezigheid van een aantal ‘challenges’, inclusief online scorelijsten om je resultaten te vergelijken met andere spelers. Na verloop van tijd komen bovendien andere bekende personages beschikbaar, om in plaats van Sonic te besturen. Op zich zijn dit zeer aardige toevoegingen, ware het niet dat je gebonden blijft aan de rammelende besturing en de gebrekkige gameplay. Een bergje extra’s verandert daar niets aan.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite