Door Danny van Smaalen

Sonic and the Black Knight

Voortrazende egel

Sonic and the Black Knight ziet er erg mooi uit. De omgevingen zien er scherp en fris uit en ze zitten vol met mooie, heldere kleuren. In grafisch opzicht is The Black Knight dus zeer geslaagd. De ingesproken teksten vergen daarentegen soms een flinke korrel zout om ze te kunnen pruimen. Over het algemeen leveren de stemacteurs prima werk af, maar bij sommige dialogen is het moeilijk om niet in lachen uit te barsten. De achtergrondmuziek, schijnbaar afkomstig uit de 'Foute Japanse Plaatjesparade', is ook niet altijd toepasselijk. Zaken die eerder 'fout' zijn dan 'slecht', tot dusver blijft de lijst met minpunten leeg.

*Lullend zwaard

Sonic and the Black Knight bestaat grotendeels uit de gameplay die we in een game met de razende egel mogen verwachten. Vooral aan het begin bestaan de levels veelal uit stormbanen waarop Sonic simpelweg zo snel mogelijk van A naar B moet komen. Onderweg kunnen natuurlijk de bekende gouden ringen worden verzameld om Sonics gezondheid aan te vullen. Daarnaast kom je tonnen en kisten tegen die gevuld zijn met handige voorwerpen. Kenmerkend voor de gameplay bij deze levels is overigens dat spelers weinig tot geen controle hebben over het traject dat Sonic rent. Hij racet als het ware door een onzichtbare tunnel, waarbij je alleen de stick naar voren hoeft te bewegen en voorwerpen kunt pakken of ontwijken door te springen of door naar links of rechts te leunen. Alleen als je vijanden tegenkomt moet je een iets andere aanpak hanteren.

Vlak na zijn onzachte landing in het koninkrijk van Koning Arthur, krijgt Sonic het zwaard Caliburn toebedeeld. Caliburn is niet zomaar een dood stuk staal, het is een pratend zwaard met kapsones, waar Sonic goed mee uit de voeten kan. Vechten is het bijna niet te noemen, afgezien van enkele eindbazen zijn de meeste vijanden namelijk met één uithaal met Caliburn te verslaan. Met de juiste timing hoef je hierbij niet eens vaart te minderen en kun je gewoon door blijven denderen. Deze aanvallen voer je uit door de Wii Remote te bewegen, en door verschillende bewegingen te maken kunnen combinaties worden uitgevoerd. Zodoende worden razendsnelle platformonderdelen en gevechten met elkaar verbonden. En helaas gaat Sonic and the Black Knight op dit punt afgrijselijk de mist in.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite