Door Sven Schaap

Reviewer

Resident Evil 5

Samen uit, samen thuis

Naast het kopen en verbeteren van wapens, is het zaak elk van de personages met de juiste spullen voor de klus op pad te sturen. Als Chris een lege shotgun draagt terwijl Sheva de kogels bij zich heeft is dat slordig gepland en is het maar goed dat items onderling gemakkelijk kunnen worden uitgewisseld. Zit er echter een zware bossfight aan te komen en loop je beide met een simpele revolver rond, dan valt er weinig te wisselen en zul je - na een brute dood - zwaarder geschut moeten selecteren. Zo wordt de speler gedwongen goed na te denken welke spullen er mee moeten en is een goede verdeling van wapens tussen beide personages vaak de enige sleutel tot succes.

Goede samenwerking tussen Chris en Sheva is dan ook absoluut de basis van deze game. Gezien de korte singleplayer kan worden gesteld dat Resident Evil 5 bijzonder zwaar leunt op de ingebouwde co-opmodus. Zoals in zoveel games komt een dergelijke modus natuurlijk pas echt tot leven zodra twee vrienden in de huid van de hoofdrolspelers kruipen en samen op oorlogspad gaan. Met zijn tweeën op de bank, of gewoon via internet samen het avontuur induiken blijkt in de praktijk een stuk leuker dan het wellicht op het eerste gezicht lijkt. Het geeft ons bovendien een goed beeld van wat de makers met deze game voor ogen hadden.

*Lekker lang leuk

Vooral als je midden in een vuurgevecht zo snel mogelijk kogels en items moet verdelen of een strategie moet bedenken om beide zonder kleerscheuren uit de zoveelste dodelijke situatie te ontsnappen, zul je zien dat de game wel degelijk aardig wat kracht bezit. Horen we daar positieve geluiden? Jazeker. Resident Evil 5 mag een ietwat slappe Resi-game zijn, buiten de context en beschouwd als game op zich is er meer dan genoeg plezier te beleven aan het behoorlijk vermakelijke spel. De co-opmode staat garant voor een enorme replaywaarde, wat gezien het enigszins korte singleplayeravontuur natuurlijk meer dan welkom is. Daarnaast heeft Resident Evil 5 nog andere leuke extra’s in huis, die de game lekker lang leuk houden. Zodra je de game uitspeelt komt Sheva namelijk vrij als speelbaar personage, en wordt bovendien de uit deel 4 bekende ‘Mercenary-mode’ vrijgespeeld. De Mercenary-mode was in Resi 4 al geweldig, maar in deel 5 is deze modus de enige plek waar de speler kans maakt iets van angst te ervaren.

*In de replay

Er kan ook weer genoeg worden verzameld, in de zin van vrijgespeelde cutscenes, werkelijk enorme achtergrondverhalen en tientallen 3D-modellen van de helden en monsters die de game rijk is. Wie het onderste uit de kan wil halen kan weken vooruit met Resident Evil 5. Toch blijft het, ondanks de indrukwekkende replaywaarde, een groot gemis dat Resident Evil 5 in essentie een matige Resi-game is en daarnaast gewoonweg niet eng is. Aan het uiterlijk van de game heeft het niet gelegen. Grafisch is de game misschien geen enorme verbetering ten opzichte van zijn voorganger, maar hij ziet er zonder meer schitterend uit. Met name kleine details, animaties van zowel de helden als monsters en de gezichtsuitdrukkingen zijn prachtig vormgegeven. Daarnaast is ook de speelwereld fraai, strak vormgegeven en sterk gedetailleerd.

*Kansloos geplop

De achtergrondmuziek verandert zodra er gevaar dreigt, voice-acting is op de bespottelijke Ricardo Irving na prima uitgevoerd en op het kansloze geplop van de standaardrevolver na zijn ook de geluidseffecten dik voor elkaar. Grafisch en vooral op het gebied van replaywaarde scoort de game hoog, het hele co-op gebeuren werkt prima en ook moet ik toegeven dat Sheva ondanks alles een erg aardige toevoeging is op het geheel. Grijpen we ten slotte even terug naar de intro van deze review, dan mag geconcludeerd worden dat Resident Evil 5 een goede game is, zelfs al is dat ouderwetse Resi-gevoel op het aardige verhaal na nauwelijks aanwezig. Stiekem wil ik eigenlijk wel weer terug naar dat oude, echt enge landhuis.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018