Door Sven Schaap

Reviewer

Tenchu - Shadow Assassins

Spelregels

Dat is niet echt realistisch natuurlijk, maar het wordt pas echt bizar wanneer een wachter in een doodstille, maar zwaar bewaakte tuin een werp-ster in zijn keel krijgt en vervolgens heel Japan bij elkaar schreeuwt. Dit terwijl er niemand in de directe omgeving acht op slaat. Bijzonder onrealistisch natuurlijk, maar gek genoeg past het binnen de opzet en de ‘spelregels’ van de game. Met spelregels bedoel ik dat je op een gegeven moment weet wat er wel en niet mogelijk is, en hoe scherp het gezichtsveld en het gehoor is van elk van de verschillende wachters. Het doet dan ook nergens écht afbreuk aan de game, aangezien de makers in deze Tenchu naast duidelijke vaste huisregels een spelsfeer neerzetten waarbinnen dergelijk onrealistisch gedrag niet eens storend is. Als je hoge eisen aan realisme in games stelt, dan is het natuurlijk een ander verhaal, maar dan zul je toch al niet zo snel een dergelijk spel voor de Wii aanschaffen.

*De ware expert

Tenchu laat zich ondanks alles prima spelen. Het spel biedt toegankelijke en vermakelijke controls en de moeilijkheidsgraad is prima. Zelfs de meest doorgewinterde gamer zal de game niet zo maar even uitspelen, aangezien Shadow Assassins een vrij grote, uitdagende game is. Zeker de eerste keer zal het doorspelen ervan lang duren, doordat het patroon van de patrouillerondes van de wachters onbekend is, net als de capaciteiten van de wachters. Elk van de tien levels is opgebouwd uit vijf gebieden die de speler lange tijd bezig zullen houden. Mocht dat in de praktijk anders uitpakken, dan is er nog een vijftigtal mini-uitdagingen - zogenaamde ‘assignments’ - in de game verborgen, en de ware expert zal die natuurlijk niet willen overslaan.

*Grafisch indrukwekkend

Afgezien van de indrukwekkende replaywaarde moet ten slotte gezegd worden dat deze Tenchu-game in grafisch opzicht een prachtige titel is. De gebieden zien er fantastisch uit en lopen over van sfeer, en ook de cutscenes zijn ronduit prachtig neergezet. De ingame-animaties zijn goed verzorgd en komen strak over, alleen de gezichtsuitdrukkingen zijn erg eenvoudig opgezet. Over het algemeen kun je stellen dat Shadow Assassins een grafisch indrukwekkende game is. De krachtige soundtrack, die terug lijkt te grijpen naar de eerste game, doet daar nog een bijzonder atmosferisch schepje bovenop, waardoor een sprookjesachtige sfeer ontstaat. Ook het niveau van voice-acting is - ondanks de eenvoudige verhaallijn - van hoog niveau, al was Japans met Engelse ondertitels voor mij een betere taalkeuze geweest. Dat is een kwestie van smaak, uiteraard.