Door Daniel Kegel

Creative Webcam Go! review

Prestaties en gebruiksgemak

In de hoogst mogelijke kwaliteitsmodus en resolutie (640x480, 24 bits kleuren) is de kwaliteit van de snapshots redelijk. Deze kiekjes zijn goed geschikt voor bijvoorbeeld gebruik op webpagina's waar kwaliteit en resolutie niet zo belangrijk zijn in verband met de beperkte bestandsgrootte. Een plaatje in de genoemde hoogste kwaliteitsmodus is ongeveer 35 Kb groot.

De filmpjes worden standaard opgeslagen in AVI-formaat en zijn ook vrij redelijk van kwaliteit. Bij een resolutie van 320x240 wordt makkelijk een frame-rate van 25 gehaald, genoeg voor vloeiend beeld. In de hoogste resolutie van 640x480 is het bij ongeveer 10-12 frames wel gebeurd en is het beeld dus nogal schokkerig.

Zoals gebruikelijk bij webcams worden zaken als contrast en helderheid automatisch ingesteld, maar dat kan ook handmatig gebeuren. Er zit wel een kleine vertraging bij het aanpassen van het beeld als er een snelle verandering van lichtsterkte plaatsvindt. Het beeld krijgt dan eerst een rode waas over zich heen maar na ongeveer 2 seconden past het beeld zich vanzelf aan. Het is aan te raden de instellingen allemaal op automatisch te zetten voordat je met de camera op pad gaat en 1-2 seconden te wachten voordat je een foto maakt zodat de camera zich kan aanpassen aan de omstandigheden.

Het scherpstellen van de lens gaat zoals gebruikelijk: door het draaien van een ring om de lens. De Webcam Go is scherp van 15 centimeter tot oneindig. Voor opnamen van meer dan 3 meter afstand kun je de uiterste positie van de scherpstelling gebruiken. Voor het gebied tussen 15 cm en 3 meter moet je een beetje gokken met de instellingen. Je kunt het beste van tevoren een beetje experimenteren terwijl de camera nog aangesloten is op de PC bij welke afstand tot het onderwerp welke scherpte-instelling gebruikt moet worden.

Bij mobiel gebruik heb je 2 AAA-batterijen nodig, goed voor ongeveer 250-300 snapshots (tenminste, dat belooft Creative). Een goede zaak is dat Creative al 2 batterijen meelevert, zodat je meteen aan de slag kunt. Ik heb wel een paar vraagtekens bij de kwaliteit van deze batterijen, want ze waren al na 30 snapshots leeg. Nu gebruik ik Duracell® batterijen die al meer dan 100 snapshots meegaan en nu ongeveer halfleeg zijn. De 200 moeten dus wel gehaald kunnen worden maar de 300 die Creative belooft lijken me niet haalbaar. Let wel dat vooral het maken van meevoudige snapshots stroom vreet.
Handig is dat de camera zichzelf uitschakelt als er 2 minuten geen knop is ingedrukt.

De camera ligt lekker in de hand en weegt weinig. Leuk is dat in de doos ook een speciaal draagtasje zit voor de camera zodat je hem redelijk beschermd bij je kan dragen. Het maken van foto's gaat heel simpel: camera aanzetten, richten en de snapshot knop 2 seconden ingedrukt houden. Het duurt namelijk even voordat de foto is opgeslagen in het geheugen. Op een klein LCD-schermpje kun je zien hoeveel foto's je nog kunt maken. Zoals al gezegd zijn dat er in de hoogste kwaliteit ongeveer 75, meer dan genoeg.

Om de foto's de downloaden uit de camera sluit je hem weer aan op de USB-kabel en start je het Go! Control programma. De plaatjes worden automatisch naar de computer getransporteerd, waarna je ze in het foto-album kunt opslaan en kopiëren naar elk fotobewerkingsprogramma.