Door Sven Schaap

Reviewer

House of the Dead - Overkill

Vette knipoog

Grappig is wel dat de House of the Dead-serie altijd al de uitstraling van een B-film had, maar doordat de makers nu zo overduidelijk met een vette knipoog te werk zijn gegaan is het effect des te treffender. De verhaallijn in het spel is overigens nog niet eens zo heel kansloos, en gaandeweg wordt het bewijs geleverd dat er zeker een sequel gaat komen op deze grindhouse-game. In Overkill kruipen we in de huid van speciaal AMS-agent ‘G’, die op zijn eerste werkdag naar het weinig pittoreske Bayou City wordt gestuurd, om er de sadistische crimineel Papa Caesar in te rekenen. Bij aankomst ontmoet hij de kleurrijke detective Isaac Washington, die hem ter kennismaking zonder pardon tegen de vlakte slaat. Als blijkt dat Washington ook achter Papa Caesar aanzit en er bovendien ineens overal zombies opduiken, besluit het tweetal hun vuurkracht te bundelen en op zoek te gaan naar de oorzaak van de ellende.

*Cheeseburgers en voetmassages

De verhaallijn steekt zeker niet briljant in elkaar, maar gaandeweg ontvouwt zich wel degelijk een heel aardig verhaal, met enkele plotwendingen en verrassingen. Duidelijk geïnspireerd door een ander Tarantino-juweeltje, Pulp Fiction, lopen hoofdrolspeler ‘G’ en zijn sidekick Isaac Washington er min of meer bij als John Travolta en Samuel L. Jackson. Op gortdroge wijze loopt agent ‘G’ continu te zeuren over van alles, en weigert hij keer op keer uit te leggen waar de ‘G’ in zijn naam voor staat. Washington laat ondertussen zijn bijzonder kleurrijke zienswijze op van alles los, wat zich manifesteert in een script waarvan elke zin tenminste één ‘motherfucker’ bevat. Net als in Pulp Fiction, hebben ‘G’ en Isaac tijdens de cutscenes tal van zinloze, maar o zo vermakelijke discussies over de meest onzinnige dingen. In Overkill gaan die gesprekken niet over cheeseburgers of voetmassages, maar over muzikale voorkeuren en Isaac’s ietwat eenzijdige vocabulaire.

*Goed excuus

Dat het verhaal, de stijl en de personages leuk in elkaar zitten moge duidelijk zijn, maar hoe zit het met de gameplay? Gelukkig zit het ook daarmee allemaal wel goed. Als rasecht House of the Dead-deel is ook Overkill een onvervalste lightgun-game, die zich uiteraard het beste laat spelen met de bijbehorende accessoire. Door deze game had ik eindelijk een goed excuus om de Wii Zapper in huis te halen en ik heb geen seconde spijt gehad van de aankoop. De controls komen simpelweg neer op richten, de trekker overhalen en zodra je magazijn leeg is even schudden met de gun. Simpel, doeltreffend en geen gedoe met knoppen waar je, door het merkwaardige design van de Zapper, niet goed bij kunt. Uiteraard laat Overkill zich ook prima spelen met de standaard Wii-mote en Nunchuk, maar het spreekt voor zich dat de Zapper, gezien de 'over de top'-aard van de game, beter op zijn plaats is.

*Geld moet rollen

Welke vorm van bediening je ook prefereert, Overkill is een van de minst moeilijke House of the Dead-games. Het is onmogelijk om de game niet binnen enkele dagen, of zelfs uren, uit te spelen, hoe kansloos, traag of slechtziend je ook bent. Eerdere games in de serie begonnen gemakkelijk, maar werden al vrij snel bijzonder moeilijk. Dit laatste uiteraard omdat ze hun oorsprong vonden in de speelhal, waar iedere ‘continue’ geld kostte en het niet de bedoeling was dat spelers de game met slechts een paar munten zouden uitspelen. Overkill kent geen 'continue/game over'-principe, maar hanteert een veel ingenieuzere aanpak. Spelers kunnen, zodra ze ingame het leven laten, zich opnieuw inkopen - wat de helft van het tot dan toe gescoorde puntenaantal kost. "Lekker belangrijk", zul je zeggen, maar met te weinig punten verdien je geen geld, kun je geen betere wapens kopen en loop je vroeg of laat vanzelf vast.