Vooruitblik: Killzone 2

Multiplayer

De kracht van Killzone 2 zit ook in de graphics. Hoewel het spel een soort 'grijsfilter' lijkt te hebben waardoor alles een wat grauw uiterlijk krijgt, ziet het er heel goed uit. Vooral de vormgeving van de wapens waarmee je opereert is indrukwekkend: zelden zagen we zulke gedetailleerde machinegeweren in een game. Ook de animaties van de soldaten om je heen zijn prima, net als de explosies die diezelfde soldaten om de haverklap van het leven beroven.

*Geloofwaardig

Nu we het toch over vormgeving hebben: de manier waarop de spelwereld is opgebouwd verdient ook een speciale vermelding. Vaak spelen futuristische schietspellen zich af in rare werelden vol vreemde bouwwerken, maar Killzone 2 weet geloofwaardig te blijven. Het spel deed ons een beetje denken aan een moderne versie van het 'Stalingrad'-level uit Medal of Honor: Allied Assault, maar dan in een zo mogelijk nog meer verpauperde stad. Zelfs voordat jij en je team alles aan gort schieten ziet de stad waarin je rondloopt er bij vlagen al uit alsof er dertig oorlogen hebben gewoed, en men niet de moeite heeft genomen om de boel weer op te bouwen.

Behalve de singleplayer hebben we ook de multiplayermodus van Killzone 2 al kunnen testen. Guerrilla heeft ingezien dat de kracht van een succesvol schietspel op een console voor een aanzienlijk deel in de multiplayermodus ligt, kijk maar naar de lovende kritieken op de multiplayermodus van Resistance 2 en de immer voortdurende populariteit van Halo 3 en Call of Duty: Modern Warfare en World at War. Het is daarom goed om te zien dat het niveau van de singleplayer op het eerste gezicht ook door de multiplayer wordt gehaald. De modus biedt ruimte voor maximaal 32 spelers tegelijk en kent dezelfde sterke grafische kenmerken als de singleplayermodus.

*Best-of-seven

Wat echter het meest opvalt aan de multiplayer is de opbouw van de wedstrijd. Als er een nieuwe map wordt ingeladen, beginnen de twee teams aan een soort 'best-of-seven' competitie, met daarin verschillende spelletjes. Daarbij komt het onvermijdelijke 'Maak meer kills dan het andere team' voorbij, maar er zijn ook missiegerichte spellen. Denk bijvoorbeeld aan het beschermen van een leider, waarbij je wint als de tijd voorbij is, of aan het omleggen van de leider van je vijand binnen de gestelde tijd. Uiteindelijk wint het team dat na zeven spelletjes het vaakst heeft gewonnen, al kan het aantal spellen - net als het type spellen dat je speelt - waarschijnlijk worden ingesteld.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3