Afro Samurai

Yo Afro!

"Yo Afro! Did I wake you, motherfucker!?" Binnen een seconde is de toon gezet, in onze speelbare previewversie van Afro Samurai. De felle stem van Samuel L. Jackson zorgt er direct voor dat je helemaal in de juiste sfeer zit. Afro Samurai draait om snelle actie, veel bloed en een bad-ass attitude, die zowel het personage Afro Samurai als Samuel L. Jackson van nature bezitten. Een match made in heaven dus.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3

Afro Samurai is een game die wordt ontwikkeld door Namco Bandai, maar bovenal is de afro-amerikaanse samurai bekend uit de manga-comic en anime-tekenfilmserie. Afro Samurai is een zwarte samurai met een groot afrokapsel. Als kind heeft Afro gezien hoe zijn vader werd vermoord door een volleerde vechtersbaas genaamd Justice. Deze Justice is de drager van The Number One headband, wat betekent dat hij op dat moment de beste samurai-zwaardvechter is. Afro zweert wraak en ontwikkelt zijn eigen kunsten, zowel met het zwaard als met zijn vuisten. Hij verovert de Number Two band, die hem het recht geeft achter de Number One aan te gaan. In de anime-serie verslaat Afro de drager van de Number One-band, maar daarmee zijn zijn avonturen nog lang niet afgelopen.

Hoe het verhaal van de game bij dat van de manga en de anime gaat passen, is nog onduidelijk. Volgens de makers houdt het spel ruwweg dezelfde verhaallijn aan als de comic en de tekenfilm, maar is het voorzien van ontwikkelingen - en bijbehorende personages - die niet in de manga en anime voorkomen. Vast staat in ieder geval dat Afro Samurai Brother 6 van The Empty Seven zal tegenkomen - dat gedeelte van het spel werd al tijdens het persevenement Atari Live getoond. Inmiddels hebben we een gedeelte van de game kunnen spelen, dat zich in de aanloop naar de ontmoeting met Brother 6 voltrekt.

*Ninja Ninja

Voordat het geweld begint, knalt Samuel L. Jackson dus door je speakers. Dit doet hij op dat moment niet als Afro Samurai, maar als Ninja Ninja. Dit - niet werkelijk bestaand - personage is een soort alter ego van Afro. In de verhalen is nooit duidelijk gemaakt wat de relatie is tussen Afro en Ninja Ninja. Op een dvd vol extra features, die bij de speciale editie van het eerste seizoen van Afro Sumarai wordt geleverd, wordt uitgelegd dat Ninja Ninja een denkbeeldig personage is, gevormd door de fantasie van Afro Samurai. Ninja Ninja zegt wat Afro denkt, maar niet durft uit te spreken. Zo is Ninja Ninja dus de spreekbuis van Afro's gevoelens, wat op momenten van angst, maar ook op momenten van liefde, best aardige situaties oplevert.

Bloed is mooi

Dergelijke situaties hebben we in de game slechts in beperkte mate kunnen zien. Aan het einde van de korte speelbare demo die we hebben kunnen testen, ontmoet Afro dus Brother 6. Dit is een enorme, gespierde vechtersbaas met een grote stok, die zonder problemen mensen tientallen meters wegsmijt, waarna Ninja Ninja roept dat Afro maar beter kan hopen dat Brother 6 hem gewoon doodt, aangezien hij waarschijnlijk veel minder fijne plannen heeft met Afro. Daarnaast roept Ninja Ninja constant one-liners die de sfeer er lekker in houden. "Don't you know who this is!? This is Afro Samurai motherfucker!". Een andere frivole volzin van hem luidt bijvoorbeeld "There just something about your face that makes people want to cut it off!"

In de speelbare demo, die we met een minuut of tien hadden uitgespeeld, konden we kennismaken met het vechtsysteem van Afro Samurai. Afro vecht voornamelijk met zijn samuraizwaard, en heeft daarnaast een aantal handige moves, die al dan niet kunnen worden gecombineerd met zwaardacties. De lichte en zware standaardslagen spreken voor zich, maar het wordt al snel interessanter als we kijken naar de combo's. Gedurende het spel zal Afro steeds nieuwe bewegingen leren, die gepaard gaan met nieuwe knoppencombinaties. Denk daarbij aan series als 'x,x,x,y,y,y,y vasthouden'. Dit levert dan bloederige moves op, die vijanden in één klap naar het hiernamaals helpen. Een andere handige aanvalsactie is die, waarbij Afro een vijand van bovenaf belaagt. Door A in te houden gaat Afro min of meer op het hoofd van een vijand zitten, waarna een simpele druk op X of Y direct een einde maakt aan het leven ervan.

*Concentratie

Zelfs deze bloederige actie staat niet in verhouding met de 'coolheid' van de Focus mode. Door de linkertrigger in te houden gaat Afro over in een houding van opperste concentratie. De kleuren verdwijnen van het beeld en alles gaat in slowmotion. Een goed getimede 'slash' zorgt er vervolgens voor dat vijanden letterlijk doormidden worden geslagen. Deze modus konden we in de demo onbeperkt gebruiken, maar hij zal in het definitieve spel enigszins worden gelimiteerd, al weten we nog niet hoe dat precies gaat gebeuren. De Focus mode komt trouwens tot een hoogtepunt als Afro in een 'Super Focus' komt. Op dat moment blijft de Focus mode een tijdje hangen en kan Afro razendsnel tientallen vijanden in mootjes hakken.

De bloederige actie wordt in de voor Afro Samurai kenmerkende cartooneske cell-shaded stijl weergegeven, wat de makers natuurlijk meer vrijheid geeft dan een realistische aanpak. Vijanden worden op een geweldige manier in beeld gebracht als Afro ze ter hoogte van hun middel doormidden hakt, wat uiteraard gepaard gaat met veel bloedverlies. Niet voor niets luidt de url van de officiële website van de game 'bloodisbeautiful.com'. De aparte grafische stijl wordt vergezeld door een bijpassende soundtrack, gemaakt door RZA, bekend van de Wu-Tang Clan.

Voorlopige conclusie

Onze speelsessie was te kort om er een goede inschatting van de kwaliteit van het spel op te baseren, maar hij heeft onze interesse in Afro Samurai zeker niet verkleind. Atari lijkt een game in huis te hebben die zomaar door kan gaan voor de titel 'beste niche-game van 2009'. Een groot publiek is voor deze gewelddadige game met zijn zeer aparte graphics naar verwachting niet weggelegd. De gamers die zich er wel voor openstellen zullen waarschijnlijk een zeer vermakelijke actiegame krijgen voorgeschoteld. Of dat daadwerkelijk zo is zullen we eind maart weten, als het spel uitkomt.

Titel Afro Samurai
Platform Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Namco Bandai