Afro Samurai

Bloed is mooi

Dergelijke situaties hebben we in de game slechts in beperkte mate kunnen zien. Aan het einde van de korte speelbare demo die we hebben kunnen testen, ontmoet Afro dus Brother 6. Dit is een enorme, gespierde vechtersbaas met een grote stok, die zonder problemen mensen tientallen meters wegsmijt, waarna Ninja Ninja roept dat Afro maar beter kan hopen dat Brother 6 hem gewoon doodt, aangezien hij waarschijnlijk veel minder fijne plannen heeft met Afro. Daarnaast roept Ninja Ninja constant one-liners die de sfeer er lekker in houden. "Don't you know who this is!? This is Afro Samurai motherfucker!". Een andere frivole volzin van hem luidt bijvoorbeeld "There just something about your face that makes people want to cut it off!"

In de speelbare demo, die we met een minuut of tien hadden uitgespeeld, konden we kennismaken met het vechtsysteem van Afro Samurai. Afro vecht voornamelijk met zijn samuraizwaard, en heeft daarnaast een aantal handige moves, die al dan niet kunnen worden gecombineerd met zwaardacties. De lichte en zware standaardslagen spreken voor zich, maar het wordt al snel interessanter als we kijken naar de combo's. Gedurende het spel zal Afro steeds nieuwe bewegingen leren, die gepaard gaan met nieuwe knoppencombinaties. Denk daarbij aan series als 'x,x,x,y,y,y,y vasthouden'. Dit levert dan bloederige moves op, die vijanden in één klap naar het hiernamaals helpen. Een andere handige aanvalsactie is die, waarbij Afro een vijand van bovenaf belaagt. Door A in te houden gaat Afro min of meer op het hoofd van een vijand zitten, waarna een simpele druk op X of Y direct een einde maakt aan het leven ervan.

*Concentratie

Zelfs deze bloederige actie staat niet in verhouding met de 'coolheid' van de Focus mode. Door de linkertrigger in te houden gaat Afro over in een houding van opperste concentratie. De kleuren verdwijnen van het beeld en alles gaat in slowmotion. Een goed getimede 'slash' zorgt er vervolgens voor dat vijanden letterlijk doormidden worden geslagen. Deze modus konden we in de demo onbeperkt gebruiken, maar hij zal in het definitieve spel enigszins worden gelimiteerd, al weten we nog niet hoe dat precies gaat gebeuren. De Focus mode komt trouwens tot een hoogtepunt als Afro in een 'Super Focus' komt. Op dat moment blijft de Focus mode een tijdje hangen en kan Afro razendsnel tientallen vijanden in mootjes hakken.

De bloederige actie wordt in de voor Afro Samurai kenmerkende cartooneske cell-shaded stijl weergegeven, wat de makers natuurlijk meer vrijheid geeft dan een realistische aanpak. Vijanden worden op een geweldige manier in beeld gebracht als Afro ze ter hoogte van hun middel doormidden hakt, wat uiteraard gepaard gaat met veel bloedverlies. Niet voor niets luidt de url van de officiële website van de game 'bloodisbeautiful.com'. De aparte grafische stijl wordt vergezeld door een bijpassende soundtrack, gemaakt door RZA, bekend van de Wu-Tang Clan.