Door Danny van Smaalen

Prince of Persia

Besturing

Met zoveel halsbrekende toeren is het goed om te weten dat Prince of Persia als altijd een heerlijk soepele besturing heeft. Zelfs voor nieuwe spelers zal het na enige oefening een koud kunstje zijn om meerdere stunts aan elkaar te knopen. Voor doorgewinterde spelers zal het even wennen zijn dat ze soms op Elika moeten wachten. Bepaalde hindernissen kan Elika niet alleen aan, waardoor ze de hulp van de prins nodig heeft om mee te komen. Buiten deze spaarzame momenten hobbelt ze echter automatisch en gedwee achter hem aan. Zij let op jou, maar als speler heb je vrijwel geen omkijken naar haar. Elika is de reddende engel die zelf nooit hoeft te worden gered, en daarmee is ze de ideale bondgenoot. Dit neemt niet weg dat enige kritiek op haar op zijn plaats is. Als Prince of Persia iets aan te rekenen valt, dan is het dat de game erg makkelijk is, vergeleken met de voorgaande delen. Dit komt niet in de laatste plaats door je trouwe reisgenote. Elika is de ultieme reddende engel, maar dat mes snijdt in dit geval aan twee kanten.

Prince of Persia screenshot

*Moeilijkheidsgraad

De onmogelijkheid om dood te gaan zorgt er enerzijds voor dat frustratie tot een minimum wordt beperkt. Dit is zonder meer positief, het kan bijzonder irritant zijn als je lange stukken meerdere malen opnieuw moet spelen, enkel omdat je telkens de laatste sprong niet redt. Dankzij vangnet Elika komen dergelijk irritaties niet voor en blijft de game vaart houden. Ook op andere manieren hebben de makers gezorgd dat frustraties en onderbrekingen van de 'flow' tot een minimum worden beperkt. Spelers kunnen op ieder gewenst moment hun voortgang opslaan via het pauzemenu en met één druk op de knop wijst Elika je de weg naar het volgende missiedoel. De keerzijde van deze aanpak is dat de moeilijkheidsgraad van Prince of Persia een flinke deuk heeft opgelopen. De game is een stuk gemakkelijker dan de voorgaande delen en dat zal een flinke tegenvaller zijn voor spelers die zoeken naar een uitdaging. Nadenken en inschatten zijn veel minder belangrijk geworden, omdat fouten geen consequenties meer hebben. Echt rampzalig is dit niet, maar de game heeft ook andere tekortkomingen.

Prince of Persia screenshot

*Variatie

Een beetje jammer is dat de game te veel in herhaling valt. Om Elika een nieuwe gave te leren moet de prins in ieder gebied eerst een bepaalde plaats bereiken, vervolgens een eindbaas verslaan en daarna een bende zogenaamde Light Seeds verzamelen. Heb je die Light Seeds verzameld, dan kun je naar het volgende gebied om daar dezelfde routine te herhalen. Iets meer variatie in de voortgang van de game had best gemogen. De spelcamera is ook niet feilloos en hoewel deze over het algemeen zijn werk goed doet, gaat het soms vreselijk fout. Af en toe verschuift de camera nogal ongelukkig tijdens de acties van de prins, met als gevolg dat je het overzicht verliest. En ook de gevechten verdienen enkele opmerkingen. De diversiteit aan aanvallen is redelijk klein en de game is zeer kieskeurig voor wat betreft de plek waar je staat. Een stapje te veel naar voren of naar achteren en je aanval werkt niet. Misschien wilden de makers op deze manier wat extra uitdaging in de game stoppen, maar die plank wordt dan volledig misgeslagen.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018