Door Danny van Smaalen

Prince of Persia

Reddende engel

De nieuwe Prince of Persia combineert oud met nieuw, ofwel bekend met onbekend. Het meest kenmerkende aan de vorige delen waren natuurlijk de acrobatische toeren van de prins. Voetpaden van A naar B bestonden vrijwel niet en in de nieuwe game is dat principe onveranderd gebleven. Net als in voorgaande delen is de omgeving met zijn diepe afgronden en steile rotswanden je grootste vijand. De omgevingen die je verkent vormen een voortdurend bombardement van ren-, klim- en springpuzzels. De nieuwe prins is echter even lenig als zijn voorganger, waardoor hij rennend, springend, klimmend en slingerend overal kan komen waar hij wil. Met gemak rent de prins over muren en klimop, en pilaren zijn ideaal om naar hoger gelegen niveaus te klauteren. Naast alle bekende trucs zijn ook enkele nieuwe foefjes toegevoegd. Met behulp van Elika kan de prins een dubbelsprong maken en met de juiste timing kan hij zelfs korte stukjes over plafonds rennen. Fans van de serie zal dit alles bekend in de oren klinken, maar er zijn wel degelijk grote verschillen met de voorgaande games.

Prince of Persia screenshot

*Onsterfelijke prins

Een grote vernieuwing is dat de prins ditmaal min of meer onsterfelijk is. Dat is te danken aan Elika en haar magische krachten, waarmee ze iedere fout van de speler kan corrigeren. Bij iedere mislukte sprong vangt ze de prins op, om hem liefdevol terug te zetten op de vaste bodem. Vallen staat niet langer gelijk aan 'game over'. Luttele seconden na een mislukte actie staat de prins weer op het dichtstbijzijnde platform en kun je een nieuwe poging wagen. Naast haar functie als vangnet treedt Elika ook op als bodyguard. Tussen de platformactie door mag soms gevochten worden met de volgelingen van Ahriman, en ook hier is Elika nooit te beroerd om te helpen. De prins heeft enkele basisaanvallen en door deze te combineren ontstaan speciale aanvallen waar Elika zichzelf bij betrekt. Ook hier behoedt zij de prins voor de dood, want dreigt hij een genadeklap te krijgen dan blokkeert ze die, om zo zijn leven te redden.

Prince of Persia screenshot

*Gekleurde tegels

Elika is veel meer dan zomaar decoratieve schermvulling, dat moge duidelijk zijn. Ze is een wezenlijk onderdeel van de gameplay en een uitbreiding op de acrobatische mogelijkheden van de prins, zoals we die al kenden. Naarmate de game vordert krijgt Elika tevens de beschikking over nieuwe gaven, die geactiveerd kunnen worden via speciale, gekleurde tegels. Wanneer je een dergelijke tegel tegenkomt kan Elika een bijzondere actie verrichten. Het meest spectaculair zijn de tegels die zorgen dat de prins en Elika korte stukken door de lucht kunnen vliegen. Deze snelle manier van reizen is geen overbodige luxe, want de spelwereld van Prince of Persia omvat vier grote gebieden die allemaal met elkaar in contact staan. Om Ahriman te verslaan zul je de eindbazen moeten uitschakelen die deze gebieden verdedigen, maar buiten dat ben je vrij om te gaan en te staan waar je wilt. Prince of Persia heeft hierdoor iets weg van Assassin's Creed, dat van dezelfde makers afkomstig is.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018