Door Sven Schaap

Reviewer

Castlevania: Order of Ecclesia

Mooi met inhoud

Zoals ik eerder aangaf, is Order of Ecclesia op een aantal vlakken sterk vergelijkbaar met Symphony of the Night. Grafisch bijvoorbeeld is er na Symphony nooit een Castlevania-titel geweest die deze in pracht en praal evenaarde. Order of Ecclesia is echter van hetzelfde hoge grafische niveau, wat voor zowel de schitterende omgevingen als de vloeiende animaties geldt. Daarnaast scoort de game ook bijzonder hoog op gebied van geluid en soundtrack. De treffende mix van grafische pracht en de opmerkelijk sterke soundtrack zorgt voor een constant aantrekkelijke en vermakelijke ervaring, die overloopt van spanning, schoonheid en sfeer. Maar denk zeker niet dat Ecclesia uitsluitend op audiovisueel vlak zal verbazen. Fans van Symphony kunnen uitkijken naar een game die op het gebied van strategie en diepgang zelfs het grote Symphony op een handjevol punten verslaat.

Castlevania_OoE screenshotCastlevania_OoE screenshot

*Verborgen wereld

Ketterij? Wacht maar tot je ziet hoeveel er mogelijk is op het gebied van equipement-management en hoe strak je de eindbaasgevechten moet plannen, als het gaat om beschikbare voorwerpen, wapencombinaties en aanvalspatronen. Onder de startknop bevindt zich een wereld van informatie, die voor de gamer die onbekend is met Symphony overweldigend kan lijken. Na een klein uurtje spelen is het allemaal echter bekend terrein en schiet je door de menu's, terwijl je in het voorbijgaan even snel checkt hoe je experience ervoor staat, hoeveel geld je op zak hebt of hoeveel kamers je in het gebied in kwestie hebt ontdekt. Je inventory raakt vrij snel vol met interessante voorwerpen, zoals tal van Glyphs, potions, geneesmiddelen, bijzondere grondstoffen en edelstenen, alle kaarten en je complete wapenrusting.

*De kers

Tot slot herbergt de game ook een handvol leuke extra's, die in dit geval fungeren als de welbekende kers op de taart. Zo is het mogelijk om via de wifi-connectie online tegen andere gamers door een paar lastige parcours heen te racen, en kun je items ruilen in de shop. Dat laatste heeft overigens geen gevolgen voor je inventory in de game. De game heeft meteen al een aardige Practice-mode beschikbaar, maar het wordt pas spannend zodra het hele spel is uitgespeeld. Dan komt namelijk een drietal extra modes vrij. De Boss Rush-mode is een onophoudelijk gevecht tegen elkaar opvolgende eindbazen, Hard mode spreekt voor zich en de laatste mode laat je de game met een tweede personage spelen. Al met al meer dan genoeg leuks om het toch al fantastische geheel aan te vullen.