Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Willem de Moor

Redacteur componenten

De Sileo 500-behuizing beluisterd

Conclusie

De Sileo 500 is een op het oog een zeer aardig, maar eenvoudig kastje. Alle benodigde front-uitgangen zijn beschikbaar, zoals usb, audio en zelfs esata. De vormgeving is vrij sober en wie niet van zwart geborsteld aluminium houdt, moet naar een andere behuizing omzien.

De afwerking van de van twee 120mm-casefans voorziene kast, en met name de afronding van scherpe randen, is een sterk punt. Met de afwerking van de geluidsisolerende laag scoort de kast daarentegen wat minder: vooral onder de drivebay voor de harde schijven is het foam niet netjes aaneengesloten. Ook de niet al te doordachte manier waarop de voeding moet worden geplaatst, waarbij het schuimrubber in de weg zit, is een duidelijk minpunt. Het lijkt daardoor bijna of Cooler Master voor het ontwerp van de Sileo 500 een standaardkast van de plank haalde en daar wat geluidsbeperkende features aan toevoegde. Een van die features moet worden gevormd door de de bevestigingsrails voor harde schijven, maar die zijn enkel van een rubberen ring voorzien. De aanhechting van de stalen pinnen die in de schroefgaten van de harde schijf vallen, is in plastic gevat: een schokvrije rubberen ophanging ontbreekt.

Een pluspunt verdient de behuizing op het vlak van inbouwgemak van drives en het gemak waarmee de plastic voorkant verwijderd kan worden, zonder dat kabels worden meegetrokken. De manier waarop brackets van uitbreidingskaarten, zoals videokaarten, worden vastgehouden is echter een groot minpunt. Niet alleen zijn de plastic klemmen zeer fragiel en breken ze gemakkelijk, ook het feit dat een tweeslots-kaart zonder modificaties niet netjes past, is te betreuren.

Voor wie een aardige kast voor niet al te veel geld zoekt, kan de Sileo 500 - die op dit moment Onbekend kost - het overwegen waard zijn. De geluidsisolerende kwaliteiten blijken echter niet tegen een aantal nadelen op te wegen. Het is prima mogelijk een standaardkast te nemen, deze zelf van een laagje schuim te voorzien, en daarmee vergelijkbare resultaten te boeken.

Cooler Master SileoCooler Master SileoCooler Master SileoCooler Master SileoCooler Master SileoCooler Master SileoCooler Master SileoCooler Master SileoCooler Master SileoCooler Master SileoCooler Master SileoCooler Master SileoCooler Master SileoCooler Master SileoCooler Master SileoCooler Master SileoCooler Master SileoCooler Master SileoCooler Master SileoCooler Master Sileo 500

Reacties (47)

Wijzig sortering
Ik vind het best een leuke review, maar die processor koeler zou mijn inziens een kwart slag gedraait moeten worden zodat de warme lucht direct UIT de kast geblazen/gezogen word door de achterliggende fan.
Als ik het momenteel bekijk word er gezien de korte afstand tussen de chipsetkoeler en de processor alleen warme(re) lucht gebruikt om de processor te koelen. Ik heb zelf dit moederbord en de "krul"-koeler kan best warm worden onder heftig gebruik dus ik denk dat als de cpu koeler een kwart slag gedraaid word (fan richting geheugen) dit de temperatuur alleen maar ten goede kan komen.
Volgens mij is dit met deze koeler niet mogelijk. Ik was ook op zoek naar een budget koeler en kwam uit op deze en de Scythe Katana 2, welke dat wel kan :)
Waarom nemen jullie hier standaard-componenten? Als stilte je doel is, pak je bijvoorbeeld een stille voeding (Corsair HX, Modu+, of Seasonic), en een redelijk geruisloze CPU-koeler a la een Scythe-geval, Thermalright-met-stille-fan, of soortgelijk. De stock-koeler kan ik niet echt van stilheid beschuldigen... (hoewel het erger kan)
Ter vergelijking : bij mij is de computer boven omgevingsgeluid niet te horen overdag, 's nachts een stuk beter, maar nog steeds niet storend.

50+ dB is voor mij luidruchtig, als je het over stil hebt, verwacht ik iets rond of onder de 40... Dempt de kast dan nog steeds 10dB, of wordt het dan minder? Verandert hij tonen? 40dB op 1kHz is veel vervelender dan diezelfde 40dB op zeg 200Hz. Eventueel zou de Sone iets kunnen helpen, maar het blijft gerommel in de marge.
Of hij luidruchtig is of niet kan je juist helemaal niet zeggen aan de hand van deze meetmethode. De waarde die wordt gemeten hangt bijvoorbeeld voor een groot deel af van de afstand tot de geluidsbron. Zelfs al heb jij bijvoorbeeld een koeler die volgens de fabrikant 40dB produceert dan wil het nog niet zeggen dat die stiller is dan de 50dB die hier wordt gemeten. Je weet niet hoe er is gemeten dus kan je die conclusie gewoonweg niet trekken aan de hand van getalletjes alleen.
En daar raak je een gevoelig punt; hoe meet je !
Heb het al eerder gezegt maar ik ben niet te beroerd om het nogmaals te zeggen; meten op 20cm van de bron, zoals de cpukoeler; slaat werkelijk nergens op.
Wat heb je aan die cijfers ? Wie zit er 20cm vanaf zijn cpukoeler, met open kast?
20cm van de achterkant van de voeding ? Nuja, ik heb er maar 1 woord voor: belachelijk 8)7

De meeste PC's staan met de achterkant naar, ehm, achteren gericht. De gemiddelde kast is algauw 40 a 50 cm diep. We liggen niet met ons oor tegen de voorkant aan, tel er algauw minstens zo'n 40cm bij op; dan zit je al minstens zo'n 80cm a 1 meter van de voedingsfan af. Dit soort metingen geven leuke verschillen op; het zegt echter bar weinig over de geluidsproduktie bij normaal gebruik.

Tweakers.net; krab uzelf eens achter de oren, doe uw licht op bij anderen, zoals bijv. Silentpcreview, Hardcop of anderen; die wel een gedegen review script hebben klaarliggen voor dit soort tests. Die ook de juiste meetapparatuur hebben en, de juiste meet ruimte ervoor. Omgevingsgeluid van bijna 40Db , dat is toch veels te luidruchtig voor een geluidsmeting-test. Dan kan ik me wel voorstellen dat je op slechts luttele cm's test; op 1 meter hoor je kast niet meer, maar de omgeving 8)7

Ben behoorlijk teleurgestelt in wat Tweakers.net, een zichzelf hoogstand achtende, serieuze website wanende aan reviews produceert. Soms zeer goed; zoals bijv. de raid-controller reviews maar ook vaak bar slecht. Het heeft dan meer van het gehalte "natte vingerwerk" van doen, dan dat het getuigt van een gedegen, kwalitatief hoogstaande review. Dat laatste, verwacht ik eerder van Tweakers.net. Misschien zijn mijn verwachtingen wel te hoog gegrepen.

Tot nu toe word ik, en de rest van de tweakers, regelmatig teleurgestelt. Heel spijtig.
De knowhow is er wel, daar geloof ik in. Alleen nu de utivoering nog.
Ik ben het ermee eens: de gemeten waarden zeggen niet veel: een stukje subjectieve beschrijving over het geluid had er ook bij gemoeten. Behoort dit tot de stillere kasten of toch net niet? Wat voor geluid praten we over: een brom, een fluitend geluid, blazend?
Heeft het zin om via de Molex-stekker een witte voltmod (5v) te hebben? Wordt het hierdoor te warm van binnen of niet? Als de fans aangestuurd moeten worden door het moederbord hebben deze waarschijnlijk geen vooraf vaste toerentallen en kan het geluid per moederbord varieren? Hier kan je dus mee spelen!

Hoe zit het met de vibraties van de kast? Bij sommige kasten met dun plaatwerk krijg je nogal eens snel vibraties als de DVD-drive op volle toeren draait (cheap-ass idee), helpt de extra isolatie hiertegen of moet er toch nog ergens met tapes worden gewerkt?

Het had sowieso uitgebreider gekund en gemoeten wat geluid betreft: daar gaat het tenslotte om, anders kan je ook voor een normale Coolermaster gaan.

Een suggestie misschien: een lijstje met een aantal populaire kasten waarvan ook meetresultaten bekend zijn. Zo kan je categoriseren of deze kast bij de minder stille, normale of stille kasten behoort.

[Reactie gewijzigd door Coyote76 op 18 februari 2009 20:55]

Het zou op z'n minst interessant zijn geweest om te zien in hoeverre die componenten nog helpen. En wat effectiever is... stille componenten, of een geluidsdempende kast.

Een vergelijking met een andere kast, (Antec Sonata bijvoorbeeld) was ook wel nuttig geweest, zodat je alles wat meer in perspectief kan zien.
Ik heb een dergelijke kast zelf gebouwd, nu al zo'n 5 jaar geleje. Ik heb daarbij de hele binnenkant voorzien van "zware" matten van "IkBenStil".

Erg leuk die matten, maar alleen daarmee is je kast nog niet stil.
Bepalend is:
- Fan in de voeding
- CPU fan
- GPU fan
- Overige case fans
- Akoestiek van de kast (ja daar komen de matjes om de hoek kijken).
- Stille harddisken (bijv. Samsung of Hitachi)
- Harddisken "zwevend" geplaatst om resonantie te voorkomen.
- Voor de rest alle fans moeten ontkoppeld zijn (d.m.v. 'zweef techiek' of rubbers).

Als je op alle onderdelen rekening houdt met geluidsreductie kan je een geruisloze PC voor elkaar maken. Dat heb ik dus nu al zo'n 5 jaar staan.

Je bent al snel 200-300 EURie (extra) kwijt aan materialen om bovenstaand te regelen, maar dan heb je ook wat.
Inderdaad, je kan elke kast geluidsarm maken met de juiste handeling.
Belangrijkst zijn dus de fans en de zwevende harddisk. In vergelijking hiermee maken matjes en rubbers niet zo veel uit....
de rubbers zorgen juist voor het loshouden van de fans beste sideshow :) die rubbers tussen de fans en de kast betekend dat de trillingen niet via de kast, die dan als klankkast zou gaan dienen, hoorbaar worden.

De fans op je gpu en cpu zijn het belangrijkst. de psu moet je gewoon een goed merk kopen met een 120mm fan, die zijn over het algemeen stil genoeg.

De rest van de fans moet je vast zetten met een rubber ring tussen de fan en de case.
Daarbij is de vuistregel voor geluid: less is more en bigger is better, dus hoe minder fans hoe beter en liever 1 120mm dan 2 van 80mm. houd wel de airflow in orde uiteraard anders wordt je pc te warm.

Je hebt ook voor je psu een rubber omlegsetje waarmee je de psu "zwevend" vastzet.

harde schijven moeten van zichzelf al stil zijn, het ophangen van harde schijven heeft vooral bij minder goed dempende cases voordeel, het vastzetten met rubbers is effectiever en makkelijker.

dan nog even zorgen dat de pc op een dempende ondergrond wordt gezet en je hebt idd een pc die niet boven die 30 dB ofzo uitkomt.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 17 februari 2009 15:04]

De decibelmetingen in deze review bevatten net zoveel nuttige informatie als de opmerking dat het 's winters minder koud is als je een jas aantrekt.

De geluidsdempende prestaties van die kast moeten vergeleken worden met een concurrerende kast, anders zegt het allemaal niets. De conclusie van de auteur* is m.i. dan ook alleen op zijn buikgevoel gebaseerd en niet op zinvolle testen.

Jammer dat Tweakers.net zo vaak net niet genoeg moeite doet om hun reviews meerwaarde te geven. Nu komt het op me over alsof Tweakers.net deze kast opgestuurd heeft gekregen van een relatie en dat ze dachten: "laten we er dan maar een stukje over schrijven".

* Als de auteur nou eens gedaan had wat hij zelf al suggereerde: pak een standaard kast en plak daar zelf isolatiemateriaal in en vergelijk de resulaten met die van deze kast. Dat is de meerwaarde die ik van een site als Tweakers.net verwacht!

[Reactie gewijzigd door aap op 17 februari 2009 13:16]

Of gewoon dezelfde kast maar dan het isolatie materiaal eruit gehaald. Dan heb je tenminste 2 kasten vergeleken met elkaar en kun je zien of de kast zelf niet al dempt. Daarnaast een andere kast te pakken en 't zelfde mee te doen, maar dan isolatie materiaal plaatsen. Kun je zien wat de effecten zijn van isolatie EN of deze kast beter isoleert dan de gemiddelde doe-het-zelf_er :)
Beetje jammer dat er geen referentie-en of vergelijkingswaarden worden gegeven voor de geluidsproductie. Op deze manier zeggen die metingen mij in ieder geval vrij weinig.
Klopt, dat is dan ook mijn grootste probleem met de reviews van tweakers.net. Er word vaak slechts beperkt (of zelfs helemaal niet) zij-aan-zij vergeleken met andere oplossingen wat met name meetresultaten nogal waardeloos maakt :S.

Overigens voor de rest natuurlijk een nette review... maar had hem naast de SOLO gezet en dan was het ineens een stuk interessanter geweest.
Helemaal mee eens, een vergelijking met de Antec P182 of iets dergelijks had wel gemogen vind ik. :)
ik weet niet de precieze dBs van mijn p182 kast maar die zijn zeker weten iig geen 50 dB, ik heb dan ook wel overal aftermarket koelers en fans op... maar ook met de stock fans zal deze een stuk minder geluid produceren dan deze kast.

Ik vind 50 dB nogal wat voor een kast die "geluidarm" zou moeten zijn.
Daarbij zijn de afstanden, zoals ik hieronder ook zie, wel erg dichtbij.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 17 februari 2009 14:56]

wat ik persoonlijk ook een heel goed alternatief vind is de Antec Sonata, weinig poespas, 12cm voor en achter, en in mijn geval ook ZEER stil, maar dat komt gewoon door veel heatpipes, alluminium en trage nexus fans. denk dan persoonlijk ook dat je beter gewoon kunt zorgen dat je alleen maar trage 12cm fans in je kast plaatst dan dat je allemaal isolerende dingen gaat doen, want wat geen lawaai maakt hoeft ook neit gedempt te worden, en tegenwoordig hoeft het echt neit meer zoveel lawaai te maken als je er een beetje over nadenkt en alles een beetje op elkaar afstemt.
Sowieso is de geluidsproductie op 20cm afstand niet zo zinvol, tenzij je kast altijd direct naast je muis staat ofzo. Vooral aangezien de voor- en zijkant blijkbaar verschillende geluidsnivo's opleveren. Meet het op, zeg, anderhalf meter, en meet het dan in een geluidsarme omgeving. Nagenoeg 40dB achtergrond is vrij hoog; in zo'n omgeving zal niemand behoefte hebben aan een stille kast.

Persoonlijk hecht ik trouwens zeer veel waarde aan stille kasten, zo heb ik momenteel ook een speciale kast met zo stil mogelijke componenten. Voor maar 10-20 euro extra kan je al gauw 10dB stiller hebben.
Ik heb een PC van Medion en moet altijd kijken of die aanstaat...zelfs in een stille kamer. Alleen bij hevig veel schijfactiviteit hoor je ratelen. Maar dat zijn dan ook direct 2 schijven (Raid) tegelijk. Als ik die verder wil dempen dan klopt bovenstaande inderdaad: rubberen demping van de schijven en eventueel nog een schuimmatje

[Reactie gewijzigd door BartOtten op 17 februari 2009 11:34]

Het gaat bij de wat betere kwaliteit kasten dan ook niet om 't geluid van de harde schijven (die hoor je helemaal niet meer), maar al die 120mm fans willen bij een fatsoenlijke luchtstroom nog wel wat 'ruis' veroorzaken. Bovendien zijn de optische drives meestal erg lawaaiig. Ik weet nog wel dat ik in mijn nieuwe 'stille' PC voor 't eerst een DVD'tje in de speler deed; het leek wel alsof er een stofzuiger aan ging :P (ik heb later gemeten, maar toch maakte de speler + kast veel minder herrie dan spelers uit oudere PCs; this gewoon het relatieve geluid.)
Mooi ding, mooie review :)
Ondanks de prijs vind ik het geen bijzondere kast, en de "geluidsdemping" lijkt mij toch echt het meest op een verkoop praatje, want stil is dit ding bepaald niet. Overigens lijkt me dat dat 'geluidsdempende' schuim erg veel stof vangt (waarom het niet tussen twee lagen van de kast zit is me een raadsel) en meer problemen oplevert dan het daadwerkelijk oplost, zeker met de gebrekkige afwerking en het ontbreken van siliconen/rubberen HD bevestiging. Het meest zeggende van de hele review is naar mijn mening:

"Het lijkt daardoor bijna of Cooler Master voor het ontwerp van de Sileo 500 een standaardkast van de plank haalde en daar wat geluidsbeperkende features aan toevoegde."

Er zijn aardig wat andere kasten waar heel wat meer moeite is gestoken in het geluidsdempende ontwerp, en zelfs als je voor rond de 60€ aan het shoppen bent is dit verreweg van een interessante optie.

Meer info over (echte) stille PCs:
http://www.silentpcreview.com/
Beetje vreemde manier van testen. Wat voegt een systeem los op tafel nou toe als vergelijkingsmateriaal? Niets, lijkt me. Tenzij je de mensen die een Skeleton hebben van dienst wil zijn. Aangezien Cooler Master inderdaad gewoon een stock kast heeft gepakt en die van isolatie heeft voorzien, had het beter geweest als jullie een vergelijkbare kast hadden gepakt en die als vergelijking hadden genomen. Zo bijzonder is die kast

En waarom bij een high-end systeem de geluidsproductie niet van belang is, ontgaat me. Ik wil graag een high-end systeem dat ook een beetje stil is. Er is niets tegenstrijdigs in die 2 doelstellingen. Een high-end systeem zal altijd wat meer geluid produceren, maar dat wil niet zeggen dat het niet belangrijk is.
Dus omdat het geen honderden euro' s waard is, hoef je het niet te reviewen. :?

Mag ik je even duidelijk maken dat je kast eveneens een kritische component is van je computer? Een slechte kast haalt je computerervaring helemaal onderuit. En het is niet dat een goede kast snel gekozen is. Prijs, features, looks, hanteerbaarheid, koeling, ... allemaal te overwegen parameters.
Bovendien is deze kast extra interesaant omdat deze beweert geluidsdempend te zijn, en dat is uitzonderlijk in deze prijsklasse. Menig tweaker zal dan ook de aankoop overwegen. Eeen review als deze behoedt die tweakers voor verassingen :)

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 16 februari 2009 17:59]

Je moet wel in de gaten houden dat 70 euro een heel normale prijs voor een hele normale kast is anders, dwz, geen budget-kast oid.
Ja, de kwaliteit van deze 70 euro kast is wel tienmaal hoger dan die van de kasten die je krijgt bij merkcomputers, zoals HPs en Packard Bell.
Ziet er niet slecht uit. Ik had alleen wel nog een vergelijking verwacht tussen deze kast en een andere stille en/of gewone kast naast het systeem zonder kast. Ik vind 50dB sowieso, zoals andere mensen ook al hebben opgemerkt, erg hoog voor een "stille" kast.

Offtopic:
Wat me trouwens opviel is dat er in de review wordt gepraat over een 8800 GT, maar als ik naar de plaatjes kijk merk it dat de kaart er precies zo uit ziet als mijn 9800 GX2 (als ik 8800 GT google valt me overigens op dat de meeste versies geen dual slot zijn, in tegenstelling tot die op de foto's).
Viel mij ook op
en Geforce 9800X2 van PNY kan, als gevolg van zijn haaks geplaatste voedingsaansluitingen, nog net worden aangesloten, maar kaarten die de pci-e-voeding naar achter hebben gericht, zullen problemen opleveren.
Deze omschrijving klopt ook erg bij de plaatjes.
Vind 'm niet heel bijzonder stil. Maar voor een doorsnee huishouden mid range kast is het wel leuk dat er aan het geluid word gedacht. De prijs vind ik ook wel redelijk =)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True