Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

Jaaroverzicht: Turbulentie in opensource-land

Browsers en tegenslagen

Wanneer we naar de browsermarkt kijken, valt op dat de afgelopen twaalf maanden de innovatie razendsnel is gegaan. Firefox deed met versie 3 goede zaken en wist zelfs een downloadrecord te vestigen, terwijl tot ieders verrassing Google met Chrome op de proppen kwam. Daarnaast geniet Webkit een hoge mate van populariteit; de renderengine is terug te vinden in onder meer Safari, Chrome en de browsers van diverse mobiele toestellen. Zelfs Microsoft zou met de gedachte spelen om Webkit in de toekomst te omarmen.

Ondanks de vele positieve ontwikkelingen in het opensourceveld zijn er ook tegenslagen. Zo bestempelen nog steeds veel ondernemingen hun software- en hardwareproducten als bedrijfsgeheim, waardoor opensourcebesturingssystemen niet altijd kunnen profiteren van nieuwe technieken en producten die op de markt komen. De driverproblematiek binnen Linux is daar het bekendste voorbeeld van. Daarnaast kunnen grote groepen ontwikkelaars die het onderling met elkaar oneens zijn over welke weg ingeslagen dient te worden, zorgen voor enorme vertragingen of zelfs het splijten van een community. Een concreet voorbeeld daarvan is de onrust binnen het Openoffice.org-project. Vaak ontstaan in dit soort situaties afsplitsingen, soms in combinatie met zogenaamde forks, waardoor de innovatiekracht snel kan afnemen.

Ten slotte dient met name de Linux-community zich, ondanks de talloze innovaties, nog eens goed achter de oren te krabben en zich af te vragen waarom nog steeds zoveel mensen bij Windows blijven hangen. Een aantal redenen hebben we reeds gegeven, maar een zeer belangrijke is nog niet genoemd: het ontbreken van een gamebibliotheek met volwassen titels. Slechts enkele spelontwikkelaars wagen zich aan het uitbrengen van spellen voor het Linux-platform. Toch zou het mogelijk moeten zijn het aantal commerciële titels voor Linux-systemen te laten groeien als de Linux-gemeenschap gameontwikkelaars krachtiger gereedschap in handen geeft en de huidige populariteitsgroei doorzet. Te denken valt aan een serieus alternatief voor directx. Mogelijk kan de Linux-community dit als goed voornemen overnemen voor het komende jaar.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (55)

Wijzig sortering
Forking is niet slecht.
Ten slotte dient met name de Linux-community zich, ondanks de talloze innovaties, zich nog eens goed achter de oren te krabben en zich af te vragen waarom nog steeds zoveel mensen bij Windows blijven hangen.
En dat is ook een volslagen belachelijke opmerking. Het is absoluut niet het doel van de Linux-community. het is misschien een doel van bepaalde groepen in de community. De Linux-community is geen bedrijf dat winst moet maken van hun aandeelhouders. Het maakt dus helemaal niet uit of er nog steeds zo veel mensen zijn die niet weten dat het ook anders kan (er zijn ook veel mensen die bij hun huidige politieke partij of geloof blijven hangen, ook al zijn ze er niet tevreden over). En natuurlijk is het ook niet te meten hoe groot de linux groep is, want een GNU/Linux OS wordt niet zo vaak gekocht door thuis gebruikers (en zelfs niet bidden de bedrijfs wereld).

Verder is er een serieus alternatief voor DirectX, namelijk SDL. Er verder is er maar slechts 1 onderdeel van DirectX wat veel gebruikt is, en dat is Direct3D. Alle andere DirectX onderdelen worden nauwelijks gebruikt, of zelfs vermeden (zoals DirectSound).
Het probleem is waarschijnlijk ook vooral dat er geen goed alternatief meer is voor Direct3D. Velen hadden verwacht dat OpenGL 3.0 het opensource-antwoord op Direct3D 10 zou zijn, maar dat viel velen enigszins tegen. Misschien zou de community eens moeten gaan nadenken over het ontwikkelen van een geheel nieuwe 3D-API als tegenhanger voor Direct3D 10. Maar met een nieuwe api zullen de drivers voor videokaarten ook wel aangepast moeten worden ofniet? En dit zal wel weer een moeilijke klus worden, omdat dan ook de fabrikanten van videokaarten eraan mee zullen moeten werken.
De reden lijkt mij meer de cash return rate haalbaarheid van publisher inversteringen in Crossplatform.

Als men als main platform ´n PC game maakt. Dan is PCgame play makkelijk te porten naar MAC en Linux. Het werk is de systeem abstractie laag wat ontwikkeld moet worden. Dit zijn een paar low level game engine componenten. Voor professioneel team geen probleem. Zijn wel costen gemoeid. Het prot team is even zoet en die paar man ksoten dus ook voor 1 á 2 jaar geld. plus andere resources. Dus cash investment. Moet ook deel naar de ports geroute worden.

Consoles is meer dan systeem abstractie. De core gameplay mechanics moeten gematched worden met een ander soort defauld HID. Gamecontroler vs Keyb-mouse. Maar ook een iets ander doelgroep.
Dit crossen is meer werk en daarom meer kans op brakke port. Dat heb je minder last van tussen Win MAc en linux.

Maar toch wordt er meer ge crossed tussen Consoles en Win PC.
Zelfs meer gecrossend tussen de Xbox360 PS3 en Wii met PC erbij.
Om een reden het zijn voldoende grote afzet markten voor crossport innvestment van publishers.

Crossen tussen consoles is ook moeizamer,
De Cell eist twee Sourcecode voor twee compilers die PPE en SPE bedienen.
Dat is al een stuk meer werk maar waarom omdat in die afzet markt loond.
de Wii is zo ander net als PC tot (PS3-XB2)

Mac en linux spelen blijkbaar op dat vlak nog niet mee, ze zijn on interresant voor publishers en hun developers.

wine is een lap middel waar Window mijders op moeten terug vallen. Het werk voor ´n deel van de game die uit komen, maar niet gegarandeerd.
Maar ´n true gamer die de andere OS of concurentie daarin ook waardeerd kan niet om Windows heen als die PC gamen wilt.
De net gereleasde game zal het doen op de Win PC en support is ook alleen op die markt gericht.
Terwijl de Win markt groot is vooral door OEM Win OS bundeling verkoop.

Dus ontwikkel omgeving is niet zo doorslag gevend. Het help meer in kosten reductie door dat er efficenter gewerkt wordt. Leuk voor de dev meer tijd om op game gedeelte te focusen.

Maar als de ontwikkelings landen massaal voor linux gaan. Dan zullen er voor internationale hardware ook sneller linux support zijn. Meer Drivers. Dat is goed.
Maar games?. Gezien voor Publishers alleen een betalende markt interresant is. En landen waar vooral het mag niks kan kosten, gratis vereist is. Is er dus ook geen markt voor retail games. Dus daar krijgt linux geen boost van en Dev´s gaan iig niet voor Linux (Mac). Terwijl Mac zich vooral niet profileerd als game platform. is de markt aandeel kleiner maar het gamede aandeel in verhouding tot in PC ook stuk kleiner. En dus erg klein. Wil je daar 'n interresant stukje pakken moet de game meer casual zijn om wat extra sales mee te pikken. Spore is ook MAC.

Er wordt genoeg independant op linux en MAC ontwikkeld maar ja de massa is meer geinterreseerd in AAA high profile titels. En de retail commercial publubishers die zien er nog niet veel potentie in voldoende interresante sale potentie.
Volgens mij kun je ook via extensies (of hoe dat mag heten) in C compilers gewoon met de Cell werken. Dus geen aparte compiler. Tenzij je de extensie als een aparte compiler wilt zien.

Ja, de PC was zeer dominant in de games wereld en daarmee DX dus ook. Volgens mij is er op Tweakers al een artikel geweest dat het zwaartepunt voor games naar de consoles lijkt te verschuiven. DX hoeft de dominantie niet op te geven, wanneer de 360 dominant zou worden. Maar dat is een onderwerp die denk ik te snel ontaard in een flame war.

Vergeet verder niet dat ook mobieltjes steeds meer de kant van games op gaan (en dan heb ik het niet over de nGage ;)).

nieuws: Apple koopt zich in bij ontwikkelaar grafische Powervr-chips

Daar lijkt OpenGL nog genoeg kansen te maken om dominant te worden en is DX volgens mij in geen velden of wegen te bekennen.

Mijn persoonlijke hoop is dat DX aan dominantie zal inboeten en er zijn naar mijn mening genoeg gevaren voor DX opgedoken.
OpenGL niks te maken met OpenSource, het is alleen een openstandaard. Een standaard die het buiten de PC game markt heel goed doet.

Alleen maar omdat het maken van een OpenGL standaard zo lang duurt betekend het niet dan OpenGL stil staat. OpenGL heeft een extension mechanisme waardoor GPU makers makkelijk nieuwe features kunnen toevoegen aan de huidige OpenGL standaard. Het is alleen vervelend dat je dan GPU specifieke rendering flows krijgt. Iets wat je eigenlijk niet wilt.

Uiteindelijk is een API niks anders dan een soort van generieke manier om bepaalde instructies op de videokaart uit te oefenen. En de driver is niks anders dan een implementatie van de API naar de videokaart instructies. Het is bijvoorbeeld goed mogelijk om DirectX API te mappen naar de OpenGL API (iets wat men in het Wine project doet).

Ik denk niet dat het maken van een compleet nieuwe API een goede aanpak is. Het is beter, zoals het artikel dat jij linkt, OpenGL om te gooien. Maar again, dit heeft weinig te maken met OpenSource.
@elmuerte.

Het probleem van die trage updates is juist dat de API dus bepaalde functies niet kan aanspreken op de videokaart. Zo heeft het meerdere jaren geduurt voordat je Smart Shader 3 kon gebruiken via OpenGL of je moest vendor-specific extensies gebruiken. Dus voor 3 verschillende stukken code voor ATI, nVidia en Intel.

En OpenGL is heel erg belangrijk voor OpenSource/Linux in het bijzonder. Veel mensen blijven bij windows hangen omdat bepaalde taken nogsteeds niet goed kunnen in Linux, 1 daarvan is een spelletje spelen. Een moeder heeft daar misschien niet veel aan, maar het is toch leuk als haar zoon of dochter toch even een spelletje Shrek de derde kan spelen, of wat dan ook.

Nu OpenGL echt in het slob zit ook omdat het vetrouwen in de API nu toch echt dramatisch laag is, verliest de Linux community de kans om dat gat dicht te maken. Videokaart API's kun je immers niet zo maar maken (of je moet het wrappen om een andere api, wat vaak niet mag). Dus zonder hulp van ATI/Nvidia/Intel die samen werken loopt linux hier een achterstand op, terwijl dit al het zwakste punt was.

Ja ik weet dat er prachtige dingen mogelijk zijn in linux met hele mooie window managers en weet ik veel, maar als de grafische api achterloopt of zo stil staat hebben ze over 3jr toch echt een probleem.

Ik vind dit echt heel jammer, want ik zie graag een sterk linux naast een sterk windows. (Hoewel ik zelf een voorkeur heb voor Windows Vista omdat het zo lekker werkt)

Edit: wat betreft SDL, leuk initiatief maar zover ik het zie is dit gewoon een wrapper om OpenGL en DirectX heen, leuke abstractie laag, maar er is geen industry support of wat dan ook. En de enige games die er mee gemaakt zijn, mja die zijn iig niet van het niveau waar je gaat merken of een API echt goed, duidelijk, en vooral ook snel genoeg is!

[Reactie gewijzigd door roy-t op 26 december 2008 23:02]

Het feit dat OpenGL een standaard is zegt al genoeg voor mij, DirectX mag dan de "mooie features" hebben maar dat maakt een API nog niet goed. Dat zie je ook bij web standaarden.

Zolang DirectX geen open standaard is is er alle reden om verder te gaan met OpenGL. En hoezo zit OpenGL in de slob? Ze doen het juist erg goed, als standaard zijnde beter zelfs dan DirectX. Microsoft weet dat OpenGL een serieuze bedreiging vormt, waarom zouden ze anders nog in DirectX investeren?

Ik kan me namelijk goed voorstellen dat software en hardware fabrikanten niet afhankelijk van 1 partij willen zijn. Want ieder helder denkend mens weet dat "one ring to rule them all", of DirectX nooit goed kan zijn.

Ja, ik weet het, veel games werken niet op Linux maar de meeste game engines, zoals de Unreal Engine, worden vaak voor beide API's geschreven, daarmee zorgen ze ervoor dat ze niet helemaal afhankelijk van MS zijn. Maar dat wil niet gelijk zeggen dat ook de games onder Linux werken, er moet ook gebruik worden gemaakt van cross-platform libs, getest en ondersteund worden in Linux. En dat wordt vaak dan weer niet gedaan, al ben ik blij dat ID games het dan weer wel doet (Groot fan van Enemy Territory Quake Wars op mijn Ubuntu'tje :Y) ).

Daarom stel ik dat zolang Linux groeit OpenGL groeit. En zolang OpenGL groeit, DirectX groeit. Zolang Linux groter wordt, moet MS lagere prijzen vragen en meer investeren. Ik gebruik OpenOffice.org ook omdat MS Word dan lager van prijs wordt en gebruik Ubuntu omdat zo meer spelers de markt kunnen betreden met lagere prijzen en kwalitatieve producten. En open source zorgt ervoor dat MS dit niet kan stoppen. Het enige dat MS kan doen is Linux en open source afdoen als een soort kanker die al je harde werk opvreet, wat natuurlijk gewoon ordinair FUD is.
Mjah, en toch kan je niet ontkennen volgens mij dat ook de Linux-community het erg prettig zou vinden als het gebruik ervan wat meer mainstream wordt :)
Het is immers zo dat, zodra het OS meer gebruikt wordt (of meer specifiek, één distributie of meerdere distributies) er ook meer ontwikkelgeld beschikbaar is. Dat kan de ontwikkeling stimuleren en het ontstaan van een (in de ogen van de thuisgebruiker) volwassen OS bevorderen.

Je verhaal over DirectX zal waar zijn, en dat SDL een volwassen alternatief is geloof ik ook wel. Feit blijft dat het blijkbaar geld kost om naast DirectX ook voor SDL te ontwikkelen en met een kleine userbase gaan ontwikkelaars daar niet zomaar aan beginnen :)
Het mooie van SDL is dat het zowel werkt voor Linux als MacOSX, maar ook in Windows (het meeste word dan afgehandeld door DirectX, omdat Windows geen andere manier heeft om sommige dingen te doen). En ik vraag me af hoe klein de Linux+MacOSX groep is.
Surveys, web statistieken, etc is het linuxpercentage ook niet bepaald groot. Ook al wordt het niet zo vaak gekocht in de winkel, wordt het blijkbaar ook niet al te vaak gedownload in vergelijking met Windows.

Tsjah, tuurlijk maakt het niet uit of de Linux community zich eindelijk eens afvraagt waarom zoveel mensen bij Windows blijven. Heck, voor de meeste gebruikers zal het uiteindelijk ook gewoon niks uitmaken, het enige wat ze willen is een besturingssysteem welk simpel in de omgang is en geschikt is om hun favoriete applicaties af te spelen het moment dat ze het schijfje in de dvd-speler steken.

Linux faalt daarbij regelmatig op het moment, mac osx is ook maar matigjes over het algemeen en windows blijft dankzijj hun positie over.

Uiteindelijk is het bij linux als vele anderen opensource alternatieven niet zo zeer een kwestie van aandeelhouders tevereden stellen maar wat willen ze eigenlijk bereiken met hun product. Als je als community geen doelstelling in marktaandeel hebt dan gaat het prima, zodra je echter met een doelstelling werkt om linux als serieus alternatief voor windows op de kaart gezet te krijgen dan is er redelijk wat werk aan de winkel om daar te komen en vervolgens om het daar te houden.
Als je als community geen doelstelling in marktaandeel hebt dan gaat het prima, zodra je echter met een doelstelling werkt om linux als serieus alternatief voor windows op de kaart gezet te krijgen
Zo vrijblijvend is het al jaren niet meer. Meerdere grote beursgenoteerde bedrijven maken serieuze business van Linux. Toevallig las ik vandaag in de Computable dat IBM een Microsoft-vrije desktop voor het bedrijfsleven begin 2009 op de markt zet. Deze is gebaseerd op Ubuntu en OpenOffice.
Nu is dit slechts een voorbeeld vanuit de producenten kant, ook vanuit de klanten-kant zijn er voorbeelden. Vooral in het bedrijfsleven groeit het interesse. Bijvoorbeeld draait Peugeot/Citroen 20.000 desktops op Linux. Ook Apple is stevig in opmars, ik hoorde, dacht ik, dat OSX het meest verkochte desktop OS in de USA is.
Linux kan geheel volgens ISO 9241 geconfigureerd worden wat een bedrijfsmatige gebruiksvriendelijkheid garandeert

Tja, en wat servers betreft is het moeilijk meten, gemeten naar omzetcijfers is Microsfot absolute winnaar, dat is niet zo gek als je kijkt naar de verschillen in licentie-kosten.
Gemeten naar services ligt het al weer veel moeilijker.
Want Microsoft levert geen services op servers, dat doen de partners, en voor Linux gebeurt dat ook door tientallen partijen. Het is moeilijk om dit naar een vergelijkbaar beeld te brengen.
Maar als je kijkt naar webservers, daar is Linux/Apache al tien jaar marktleider. Daarnaast draait het ook veel op IBM hardware, en zelfs Microsoft verkoopt Linux-server licenties.

Naast servers en desktops heb je ook embedded devices, in dat segment is Linux marktleider, in de kleine routertjes die iedereen thuis heeft, maar ook in der zware Cisco apparatuur. Ook in andere embedded OSsen, zoals Tomtom.
De vrije licentie, open source, laag instelbare systeemeisen en prijs spelen zeker een belangrijke rol. Een bedrijf als Cisco of Tomtom hebben er geen trek in om afhankelijk te zijn van een closed source OS-leverancier. Dat kan zich goed tegen je keren als die leverancier een soortgelijk apparaat op de markt wil brengen, of onder een hoedje met een hardware-leverancier kruipt, of je wil beconcurrreren met een PC met soortgelijke functionaliteit.

Ik neem echter niet aan dat Linuxop de desktop ooit hogere marktaandelen zal halen dan Microsoft nu heeft, de momentele situatie is ongezond, en het zelfreinigende vermogen van de vrije markt is druk bezig dit te herstellen. Er zal nooit meer een ICT bedrijf desktop-marktaandelen halen van wat Microsoft twee jaar geleden had (95%)

Je kan het zo samenvatten: Windows kan niet meer groeien, alleen maar dalen (dat doet het ook langzaam maar zeker)
Apple en Linux hebben groeipotentie. (ze doen dat ook langzaam maar zeker, vooral Apple)

[Reactie gewijzigd door nieuwstip op 25 december 2008 13:41]

Inderdaad, oorzaak nummer 1, gratis is een dooddoener! Als je niet 40+ euro betaald hebt voor je besturingssysteem is het makkelijker om op te geven en het naast je neer te leggen en terug te gaan naar Windows.

En zoals ik ook al zei, games zijn niet van toepassing, gamen doet men tegenwoordig en zeker in de toekomst meer en meer op de console die niet platform afhankelijk is. Dat is ook een van de redenen waarom het MAC platform steeds meer aan populariteit wint.

Wat is er dan mis met Linux?

In mijn opinie is het een giftige mix van gebrek aan gebruikersgemak, het gratis zijn, gebrek aan support (denk aan een klantenservice) en gebrek aan promotie.

En al dat gejank over Windows die standaard meegeleverd wordt... maak dan net als elk andere softwarefabrikant een afspraak met een OEM om je besturingssysteem mee te leveren out of the box! Nee je hoeft niet met Dell of HP te praten, denk ook aan kleinere OEM's. Denk ook aan winkelketens, maak promoties en richt een gezamenlijke stichting op die dit alles moet gaan bekostigen. Reclames op TV en Radio werken ook. Werk in op het onderbuikgevoel van mensen, zie als voorbeeld Apple.

Maak een marketplace zoals we die al kennen bij Windows en Mac om software en games te kunnen downloaden. Maak het mogelijk Windows programmatuur te installeren op je Linux desktop en geef aan in hoeverre het stabiel zal draaien.

Tuurlijk, het is niet makkelijk, maar vingers wijzen en niets doen schiet natuurlijk ook niet op.

Edit: Ik vergat even het belangrijkste punt; Bied meerwaarde en geef ook duidelijk aan waarom, veiligheid... Okay? Maar Vista is ook erg veilig en Mac wellicht zelfs nog veiliger. Wat is nu echt de meerwaarde van Linux? Of opensource software in het algemeen? Probeer die vraag duidelijk te beantwoorden en te verwoorden naar de consument zonder communistisch over te komen en you might just have a winner.

[Reactie gewijzigd door Kykez op 25 december 2008 15:41]

Sorry hoor, kritiek mag best, maar je post bevat gewoon redelijk wat onzin.
Inderdaad, oorzaak nummer 1 ....
- Hier ben ik het volledig met je eens.

Gamen interesseert mij en bijzonder veel vrienden en kennissen zowel tech als "niet-tech" eigenlijk compleet niet. Het is niet alsof iedereen gamed. De meeste mensen die wel gamen doen dat op een console, omdat met de enorm snel groeiende systeemeisen het gewoon veel makkelijker is voor iemand die niet computertechnisch onderlegd is. Een playstation spel doet het op een playstation, een xbox spel doet het op een xbox. Een PC spel doet het niet in alle gevallen op een PC. Hierin ben ik het dus opzich ook wel met je eens....
maar....
In mijn opinie is het een giftige mix van gebrek aan gebruikersgemak, het gratis zijn, gebrek aan support (denk aan een klantenservice) en gebrek aan promotie.
Het gebruikersgemak is de laatste jaren prima, het gratis zijn boeit ook eigenlijk niemand, support van MS is ook dramatisch slecht, en de gemiddelde consument maakt er volgens mij sowieso geen gebruik van (Die belt gewoon de computerboer of een kennis). Dat deze kennis/computerboer "support" er niet altijd is kan de OS leverancier natuurlijk niet zoveel aan doen, dat is een kip en ei verhaal.
Gebrek aan promotie, tsjah, met name Novell en RedHat zijn redelijk aan het promoten richting grote ondernemingen.

Eigenlijk elke grote linux distro doet wel zijn best, en het lukt soms ook om OEM deals te maken. Ubuntu heeft een deal met HP. RedHat en Ubuntu hebben deals met Dell. IBM levert uit mijn hoofd ook RedHat. En SuSE heeft er volgens mij ook een (HP ook volgens mij).
Een opensource "marketplace" zit al decennia ingebouwt in Debian achtigen (Debian, Ximian, Ubuntu) en ook in Redhat achtigen (RedHat, Suse, Mandrake). Iets dat Windows overigens in het geheel niet kent....

Het ondersteunen van software van een andere OS leverancier op je eigen OS is eigenlijk iets heel geks, maar zelfs dat doet de community nog met Wine.

Als je het over gebruiksvriendelijkheid hebt voegt dat trouwens in het geheel niets toe. Elke GUI fabrikant levert met zijn GUI human interface guidelines mee ( http://en.wikipedia.org/wiki/Human_interface_guidelines ). Dit doet zowel Microsoft, Gnome, KDE als Apple. Op het moment dat je software die is geschreven voor Windows gaat draaien op een Gnome of KDE desktop, dan hoort deze hier gewoon niet meer. Knoppen zitten niet meer op een voor Gnome/KDE logische plek, dialoog vensters zien er anders uit, kortom een redelijk drama qua gebruiksvriendelijkheid.

De meerwaarde van Linux (maar Linux kent meerdere varianten, dus dat is erg lastig) is de veelzijdigheid, stabiliteit, snelheid. Dat is jammer genoeg allemaal niet zo sexy voor de thuisgebruiker. Verder is het in mijn ogen gebruiksvriendelijker dan Windows, maar dat is iets heel persoonlijks.
>Okay? Maar Vista is ook erg veilig en Mac wellicht zelfs nog veiliger. Wat is nu echt de >meerwaarde van Linux? Of opensource software in het algemeen?

Heel simpel. Ik gebruik al 10 jaar linux, en 6 jaar als main operating system.
Vooraleer ik mijn linux als main station had, moest ik mijn windows bijna elke 6 maand herinstalleren. Ofwel door virussen, ofwel omdat windows onstabiel geworden was, ofwel omdat er een nieuwe versie van Windows was.
ook moest ik toen een office 95 kopen,wat mij toen zo'n aardige 400€ kostte.
Nieuwe versies van Windows moesten ook altijd gekocht worden, als je het officieel wou houden..nog eens XXX€

De laatste 6 jaar heb ik nog nooit mijn pc moeten herinstalleren omdat die te traag of onstabiel werd, heb ik nooit 1 virusje gehad en heb ik nooit een office pakket moeten kopen. Kosten de laatste 6 jaar: 0€

Hier ook een laptop, waarop windows XP stond. Mijn vriendin gebruikte die, na 1 week was die al onbruikbaar...virus via msn (via link), en met antivirus op eh.
Daarna daar ubuntu opgezet voor haar, en sindsdien geen enkele probleem meer.
En die kent niks af van linux dingen.. in het begin wat geklaag omdat ze haar vroeger msn client niet meer had, maar nu is ze dit al gewoon. En linux in combinatie met amarok, digikam vind ze zelf perfect.

De mensen die zeggen dat er geen spellen beschikbaar zijn voor linux zijn zeveraars..., Warzone, scorched3d, glest, alien-arena,sauerbraten, planetpenguin-racer, openarena, neverball, opencity, SimCity 3000, Quake III, Quake IV,teveel om op te noemen.. (zonder wine eh!)


>Maak het mogelijk Windows programmatuur te installeren op je Linux desktop en geef >aan in hoeverre het stabiel zal draaien.
Iets wat slecht is, blijft slecht , ook op een ander OS.

>denk aan een klantenservice
Klantenservice is er ook. Denk maar aan ubuntu, redhat, suse, etc.
Ook uw opmerking over gratis zijn is onzin. De bedrijven hierboven bieden software betalend + betalende support aan. Buiten nog eens het feit dat google your best friend is als er problemen zijn.
Ik vraag mij af of het ontbreken van games echt een 'zeer belangrijke reden' is voor het blijven hangen bij windows . Zeker nu spelconsoles het gameplatform bij uitstek worden, lijkt dit mij van ondergeschikt belang . Voor zover ik weet is het aanbod games op mac ook beperkt , toch is het marktaandeel van mac os X aanzienlijk . Ik ben van mening dat eerder programma's zoals office en photoshop de overstap bemoeilijken ( zelfs al zijn die dankzij wine te draaien )

Ik denk dat het grote probleem met linux is dat de manier waarop je het 'koopt' anders is dan de consument gewend is . Zowel microsoft of mac os X kan je 'fysiek' bekijken in de winkel, terwijl linux grotendeels via het web verspreid wordt . Er zijn momenteel te weinig fabricanten die linux voorgeïnstalleerd leveren . Maar dat heeft dan weer andere redenen, waarvan sommige al vermeld in het artikel .
Voor office en photoshop heb ik voor de ruwe aanpak behoorlijke alternatieven. Als ik echt windows nodig heb (bijvoorbeeld omdat mijn powerpoint ook goed moet werken op een windowsbak) doet VirtualBox/VMWare de rest. Ja, daar heb je een windows licentie voor nodig, maar voorlopig zit dat toch nog wel op vrijwel iedere pc. Maakt voor de overstap dus niet echt uit, wat mij betreft.
Als je al Windows op je PC hebt, waarom zou je dan nog overstappen? De grootste drive voor de meeste consumenten, namelijk het uitsparen van de kosten voor een licentie, zijn dan al verdwenen.
Ik denk dat niet enkel het gebrek aan games het probleem is van Linux. Ook de afwezigheid van de ondersteuning van de grootste software leveranciers (ik denk aan Adobe, Microsoft, AutoDesk,...). Wine is overigens geen oplossing voor dit probleem, het is gewoon knoeien met software en hopen dat het werkt.

Ook is de integratie in sommige systemen met Linux niet zo van het beste. Ik denk bijvoorbeeld aan het CRM systeem van Microsoft dat totaal niet werkt op Linux, terwijl CRM een serieuze trend is in het bedrijfsleven (natuurlijk MS is niet de enige met CRM systemen, maar is wel de 3de grootste). Microsoft heeft dan met zijn monopolie dan ook zeer sterke bedrijfstroeven in de hand. Het is niet enkel het besturingssysteem dat je moet veranderen op de computers maar vaak ook de hele IT (ik denk aan sharepoint, Exchange, CRM systemen, stomme Access databankjes,...).

Linux heeft nog een zeer lange weg te gaan om zich in het bedrijfsleven te nestelen. Maar natuurlijk niet vergeten: ze hebben natuurlijk zeer goede dingen die wel simpel zijn om te integreren (zoals pakweg je webserver).
Als je van niets begint is beginnen met Linux (met kennis) mogelijk. Zit je echter met een huidig systeem is het integreren van Linux een zware dobber.
Linux heeft nog een zeer lange weg te gaan om zich in het bedrijfsleven te nestelen.
Wanneer je het hebt over werkplekken, dan kan dat kloppen, wanneer je het hebt over servers, dan is Linux vrijwel onmisbaar. Het wordt zeer veel gebruikt voor web-, database-, mail-, firewall-, etc. etc. servers. Dat is alleen niet zo zichtbaar voor de eindgebruiker. Een beetje meer promotie zou geen kwaad kunnen.
Ik heb dan ook gezegd dat ze als pakweg webserver zeker niet zo moeilijk zijn om te integreren. Maar ze mogen niet te afhankelijk zijn van de desktop computers.
Ik denk aan domein controllers die zeer vaak via Active Directory werken (de Linux variant van Novell is natuurlijk ook wel mogelijk), de Exchange server (die naar mijn weten enkel op Windows werken),... Maar natuurlijk DHCP, backup, web, database. Alhoewel, MySQL is nu niet de populairste databank bij bedrijven is. Dit is meer Microsoft SQL server of Oracle (die laatste kan natuurlijk ook wel op Linux draaien).

Maar over het algemeen komt de eindgebruiker nooit met Linux in contact. Een verovering van de client computers in een bedrijf zit er dus niet in voor Linux.
Er is een goed exchange alternatief voor linux (ik geloof zelfs 2). Ik weet alleen niet meer hoe die hetten:S (Stond een paar maanden geleden in linux magazine)
Het windows (pc) platform wordt al door de game developers meer en meer stiefmoederlijk behandeld, wat zouden ze zich nu gaan richten op het linux platform ?

Heb zo een sterk vermoeden dat consoles zoals een Xbox 360 of een PS3 hen meer goed dan slecht doet. Waar vroeger gaming een groot argument was om bij Windows te blijven, gaat dat voor sommige (met de nadruk op sommige voor men weer epistels begint te schrijven) gamers totaal niet meer op.

Zelf heb ik weliswaar het windows platform vaarwel gezegd voor het mac platform, maar dat was mede door het bestaan van een xbox 360 een heel stuk makkelijker :) Ironisch is het niet :+

Het probleem van Linux is denk ik ook dat vele nieuwe IT'ers totaal niet abstract zaken kunnen benaderen omdat ze niet worden opgeleid rond concepten maar softwarepakketten. Als ik in Vlaanderen bvb sommige opleidingen bekijk dan lijkt het mij eerder een opleiding tot MSCE'er te zijn dan iets anders. Zet die mensen voor linux en ze slaan in paniek, als ze niet kunnen klikken dan werkt het niet, etc.

Ik ken bedrijven die zo enorm brakke online oplossingen leveren omdat ze zich op een weirde wijze blijven vasthouden aan het idee dat alles van Microsoft moet komen en al het ander "inferieur" is.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 25 december 2008 12:57]

Het gebrek aan games is denk ik meer nog dat het financieel niet zo interessant is om voor linux games uit te brengen dan dat er geen goede api is. Hoe groot is de linux markt nu? En de linux markt is ook niet echt een doelgroep die veel games koopt lijkt me.
Het is een beetje een kip-en-eiprobleem denk ik. De linux-markt is klein, maar games zijn voor veel mensen een reden om niet over te stappen, waardoor de markt niet echt groeit. Dat de linux markt niet echt een doelgroep is die veel games koopt is voornamelijk afhankelijk van je definitie van de linux markt, en dat verschilt weer per distro.
Ik word een beetje moe van het gamesargument. Heel leuk dat een handjevol Tweakers op hun zolderkamertje met een quad-core processor en SLI-videokaart de nieuwste games speelt, maar dat is absoluut niet representatief voor de computermarkt. Als ik zo in mijn omgeving kijk ken ik maar één of twee mensen die serieus op hun PC gamen, en dat zijn nog vaak jongere mensen. Het gebrek aan games is zeker een argument om niet over te stappen naar Linux, maar laten we eerlijk wezen: het is absoluut geen oorzaak voor het uitblijven van een doorbraak van Linux.

Wat is dan wel de oorzaak? Gebruiksvriendelijkheid. Een heel simpel voorbeeld, als ik in Vista een externe monitor aan mijn laptop hang krijg ik een pop-up die vraagt wat er mee moet gebeuren: niets, klonen, als primaire desktop gebruiken of de bestaande desktop uitbreiden. Heel simpel. In Ubuntu moet ik in één of ander configuratiebestandje handmatig mijn monitor gaan toevoegen en handmatig resoluties inkloppen. Goh, wat gebruiksvriendelijk.

Het idee van Ubuntu is mooi, en het is zeker een goede Linux-distributie, maar zodra je wat anders wilt doen dan programmaatjes downloaden via Add/Remove Programs (wat overigens een heel groot pluspunt van Ubuntu/Linux is, dit is wel gebruiksvriendelijk) zit je meteen vast aan de terminal. Sudo dit, sudo dat, parametertje hier, parametertje daar. Ik beschouw mezelf absoluut niet als een computerleek, maar vanwege zulke dingen krijg ik toch een beetje een afkeer van Linux.

Een ander punt, wat subjectiever, is dat de meeste Linux-distributies er nogal kinderlijk uitzien. In vergelijking met Vista en OS X ziet Ubuntu er echt enorm verouderd en lelijk oud. Alleen de Compiz-effectjes zijn leuk, maar dat bepaalt niet hoe een besturingssysteem eruit ziet.
Wat is dan wel de oorzaak? Gebruiksvriendelijkheid. Een heel simpel voorbeeld, als ik in Vista een externe monitor aan mijn laptop hang krijg ik een pop-up die vraagt wat er mee moet gebeuren: niets, klonen, als primaire desktop gebruiken of de bestaande desktop uitbreiden. Heel simpel. In Ubuntu moet ik in één of ander configuratiebestandje handmatig mijn monitor gaan toevoegen en handmatig resoluties inkloppen. Goh, wat gebruiksvriendelijk.
Dit is een probleem dat, als ik t wel heb, in Ubuntu 9.04 gefixt zou moeten zijn, vanwege een upgrade aan de Xorg RandR extentie, EN een upgrade aan de hotpluggability functionaliteit. Of je een popup gaat krijgen weet ik niet, maar het is nou niet bepaald veel moeite om de betreffende systeeminstelling te veranderen (staat gewoon onder System->Preferences oid). Vanaf 8.10 zou je, enkele hele speciale opties daargelaten, zelfs helemaal niets meer in de Xorg.conf file te zoeken moeten hebben, en ze zijn heel hard bezig om Xorg zelf alles te laten uitvogelen ipv uit een bestand uit te laten lezen.
Het idee van Ubuntu is mooi, en het is zeker een goede Linux-distributie, maar zodra je wat anders wilt doen dan programmaatjes downloaden via Add/Remove Programs (wat overigens een heel groot pluspunt van Ubuntu/Linux is, dit is wel gebruiksvriendelijk) zit je meteen vast aan de terminal. Sudo dit, sudo dat, parametertje hier, parametertje daar. Ik beschouw mezelf absoluut niet als een computerleek, maar vanwege zulke dingen krijg ik toch een beetje een afkeer van Linux.
Ik zal niet ontkennen dat ik vaak in de terminal bezig ben. tegelijk moet ik bekennen dat ik EN een hoop non-standaard dingen doe, EN ook nog eens vind dat een aantal (vooral batch) zaken gewoon lekkerder werken op een cli. Maar goed, dat is een voorkeur. Je kan echter niet redelijkerwijs verwachten dat voor elke functie in Linux een GUI wordt verzonnen, dit leidt alleen maar tot UI clutter, en daar zit niemand op te wachten.

En dan nog je punt over het uiterlijk: Dit is idd heel erg persoonlijk (Ubuntu's DarkHuman theme of hoe t ook heet ziet er best wel netjes uit), en daarnaast, wat let je om een ander thema te installeren? google maar ns even op "gnome themes", dan vind je zat sites met themes die jou wellicht wel aanspreken. De standaard thema's zijn er om de massa aan te spreken, niet om aan de afwijkende eisen van enkele individuen te voldoen.
Ik moet je jammer genoeg bijna overal gelijk geven...
Echter is het wel de vraag moest gamen mogelijk zijn op linux dat ze dit os dan blijven gebruiken ook als ze het gamen verleerd zijn...

Qua gebruiksvriendelijkheid zijn er zeker nog minpunten, maar daar word aan gewerkt. Alleen zijn de dev's daar soms niet zo voor te vinden. Als je een kijkt naar wondermooie thema's die voor ubuntu zijn ontworpen (dust, willybex) door de ubuntu brainstorm website, maar dan niet in de nieuwe ubuntu zitten begin ik me te vragen te stellen...smaak verschilt maar ik denk moest er een poll komen dat veel mensen deze nieuwe looks voor ubuntu goedkeuren.

En natuurlijk het eeuwige driver probleem...

[Reactie gewijzigd door Lima op 25 december 2008 19:43]

Dust ziet er prima uit ja, al een heel stuk professioneler dan het standaard themaatje wat er nu bij zit.

Qua drivers heb ik eigenlijk weinig klachten, alles werkt out of the box. Alleen mijn touchpad wordt soms helemaal wild.
Ubuntu is helemaal niet zo gebruiks onvriendelijk als jij denkt, in het afgelopen jaar (dat is in de MS wereld weinig maar in ubuntu tijd veel) is er een hoop veranderd. Je krijgt nu melding als er een (restricted) driver voor je hardware beschikbaar is. Je kan in het configuratie menu je videokaart instellingen (dus ook dual-screen etc) aanpassen. Nu met de de nieuwe netwerk manager gaat het netwerk ook een stuk makkelijker.

Ik installeer mijn complete PC zonder terminal (zoals ik dat eerst wel deed). Veel mensen gebruiken nog de terminal, omdat dat makkelijker en sneller is (als je er verstand van hebt). Ook op forums wordt de terminal nog veel gebruikt omdat de "hulpzoekenden" dan niet hoeven na te denken en alleen maar CtrlC CtrlV hoeven doen. Maar de terminal is niet meer noodzakelijk, het meeste (wat de gewone gebruiker doet) kan makklijk zonder terminal.


Ubuntu ziet er misschien naar jou mening lelijk uit, maar sommige mensen vinden dat mooi. Dat is het mooien van open-source, je kan het aanpassen naar jou smaak. Check voor de lol eens gnome-look.org, in 3 minuten (minder als je snel internet hebt) heb jij je desktop aangepast naar jou smaak.

@MarcoC: Ik weet niet welke versie van ubuntu je hebt gebruikt, maar ik adviseer je nog een keer te kijken naar het OS. 8.10 is een enorme verbetering op gebruiksvriendelijkheid (8.04 ook trouwens)
Ik heb Ubuntu 8.10 als meest recente Ubuntu geprobeerd, maar ik krijg dual screen écht niet aan de praat zonder in xorg.conf te duiken (wat ik niet ga doen ook, dan maar geen Ubuntu :P ). Ook via het nVidia control panel lukt het me niet :{ . In Windows is het óf Fn+F3, óf ik krijg een melding dat er een extern scherm is gevonden, óf ik kan het via het nVidia control panel doen. Vind ik erg handig, maar iets soortgelijks werkt dus niet in mijn laptop.

Ik wil wel opmerken dat het idee van Ubuntu erg goed is, maar dat het in de praktijk nog niet zo mooi is. Maar ik heb er wel vertrouwen in, daarom probeer ik elk half jaar altijd de nieuwste Ubuntu-distributie, maar als deze dan nog steeds dezelfde onvolkomenheden vertoont als een half jaar geleden, dan word ik al gauw negatief.

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 27 december 2008 02:44]

Ik weet niet wat je voor probleem met dual screen hebt, maar via het NVidia control panel werkt dat op al mijn machines vlekkeloos. En dan hoef ik niet per se 8.10 te draaien, in oudere versies gaat het ook.

Je moet alleen even op het knopje 'Detect Displays' drukken. Dat is inderdaad 1 knopje extra, maar als je daar al over moet vallen dan wil je gewoon geen Linux gebruiken en zoek je een reden.

Met control center van ATI heb ik er trouwens ook nooit problemen mee gehad.

Het voordeel van Ubuntu is dat mijn moeder het kan installeren. Letterlijk. Dat is haar met XP niet gelukt. Over gebruiksvriendelijk gesproken.
Toch aardig wat mensen gamen hoor, niet enkel de diehards met quad cores en tri-sli setups hier op tweaker maar ook dat kleine zusje welk graag de sims speelt of wat dan ook welk het leuk vind om noem maar iets als neverwinter erbij te pakken.

Het is een vorm van entertainment welk in toenemende mate populariteit wint, niet enkel op gebied van het allernieuwste maar ook juist veel in de wat klassiekere games zeker nu ze voor spotprijzen te koop zijn.

Maar games is vaak slechts een voorbeeld, want het is juist veel meer dan dat. Gewoon het meerendeel van de windows applicaties draait niet direct op linux. Denk aan microsoft office, adobe photoshop, internet explorer, etc. Het zijn toch wel een beetje de standaard applicaties waaraan mensen gewend zijn.

Zelfs al zou Linux eindelijk van zijn hele sudo dit sudo dat gebeuren afkomen en je die terminal nooit meer hoeven te zien als eindgebruiker om je weg rond te vinden, zal het bij lange na nog niet gebruiksvriendelijk genoeg zijn want het is gewoon een te grote omslag in een keer.

Zodra WINE standaard geintegreerd zit erbij en je steekt je office cd'tje erin, het werkt. Je download internet explorer voor degene welk nog geen alternatieve browser gebruiken en het werkt meteen en je installeert photoshop zonder problemen. Pas dan zal Linux een serieuze kanshebber zijn.

Nu is het maar een beetje in de trend van "je oma kan het gebruiken, maar oh ja; ze moet niet te veel willen doen, plus wen maar lekker aan OO.o, gimp en doe het vanaf nu maar met firefox of een andere browser want veel meer keus heb je niet".


Het laatste punt ook zeker mee eens, terwijl ik dat toch echt niet snap. Ik heb in de jaren reeksen geweldig uitziende linux themes voorbij zien komen voor zowel KDE als GNOME, maar toch zien de standaard distributies er dan keer op keer afgrijslijk uit. Ubuntu heeft echter wel gesteld dat ze in 2010 ofzo op dat vlak een stuk beter uit de hoek willen komen, dus zien wat daar van terecht komt.
Ik zou er zeker niet op tegen zijn als een game beschikbaar komt voor linux, eingelijk zou ik zelfs eerder bedenken om het spel te kopen simpel weg omdat ik dan niet meer hoef te switchen en om het idee te supporten :)

Het probleem nu is dat ik 2 ossen heb, ubuntu om mijn huis/school/hobby werk te doen en windows om games te spelen :\. nou duurt rebooten gelukkig niet zo heel lang maar het is toch iritand :P
Dat is een cirkelredenatie. Nu blijven gamers op Windows hangen, omdat daarvoor hun games worden ontwikkeld. Zolang als er geen Linux games zijn zullen er minder overstappen.
en zelfs als er games worden ontwikkeld, zijn de video drivers vrij slecht :P. temisnt ein mijn geval kan ik ut04 wel draaien onder linux alleen dan wel met mindere settings als in windows, nou heb ik wel al een brij oude kaart dus misschiend at die daarom wat slechter ondersteund word in linux dan in windows :P
UT04 heb ik een paar jaar geleden op een LAN party gespeelt met mijn Linux machientje, en daar was het juist grappig dat op mijn redelijk verouderde hardware de boel sneller laadde en soepeler draaide dan mijn Windows medegamers.
Bij mij lade die ook zeker sneller, alleen werder bepaalde truukjes van mijn video kaart in linux niet ondersteund waardoor die enorm ging laggen kwa video dan :P. ne dan maar uitzoeken welke setting je uit meot zetten om eht wel fatsoenlijk aan de praat te krijgen :)
De linux drivers zijn tegenwoordig goed in orde hoor! ATI (nVidia deed dat al) begint nu steeds betere drivers te leveren voor linux.
Ik mis toch ten minste 1 significante linux ontwikkeling: KDE4. v4.0 is nu bijna een jaar oud, en een flop als je het als eindgebruiker wou gebruiken, maar v4.2b2 van vorige week is wat mij betreft al zo veel stappen verder, dat ik zowel qua features als qua geliktheid nauwelijks een betere desktop environment voor de PC ken. Een indrukwekkende ontwikkeling van KDE4, die nog lang niet ten einde lijkt.
En zeker fijn dat de specs binnen mijn goede oude Athlon 64 3000+ passen :)
Vergeet de open Movie niet: Big Buck Bunny, volledig gemaakt met opensource software, voornamelijk Blender.
De korte animatiefilm staat op nr. 12 van de CG Retrospective 2008.
Een open source productie tussen grote namen als Pixar en allerlei AAA -films en spellen is toch zeker het noemen waard.

Open source gaat de goede kant op IMO.
Met programma's als Wine en more importantly: VMware, zijn OS anders dan Linux perfect in staat Windows op hun platform te integreren.

Windows is meer en meer opweg een speelbal van de andere OS te worden.
Ik verbaas me toch keer op keer wat de Linux community opgeeft als reden dat men niet overstapt op hun platform. Games? Komaan zeg, dat is geen geldig antwoord meer. Als je niet kunt bedenken wat er aan schort, hoe wil je het oplossen?

Gedoemd tot falen blijkbaar.
ik denk dat dit eerder het standpunt is van de persoon dat dit artikel geschreven heeft. Ik vind trouwens persoonlijk dat dit artikel beter had gestaan als blogposting.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True