Door Sven Schaap

Reviewer

Mortal Kombat vs DC Universe

Hi, Ha, Hori

Zodra je deze laatste 'realm' betreedt komt het duidelijkst naar voren wat de kwaliteiten en knelpunten van de game zijn voor wat betreft de controls. Mortal Kombat vs DC Universe mist misschien de souplesse van Soul Calibur IV, maar zet desondanks een solide, betrouwbare en vermakelijke speelstijl neer. Met andere woorden: kwalitatief is er niets mis met de besturing. De rasechte fans van vechtspellen weten waar ik naartoe wil, maar laat ik het nog maar eens roepen: de Xbox-controller schiet zwaar tekort op het gebied van betrouwbaarheid, snelheid en zuiverheid. Iets wat wellicht minder voelbaar is in een 3d-game als Soul Calibur, maar des te meer in de meer traditionele 2d-fighters.

Mortal Kombat vs DC Universe

'Traditionele 2d fighters'? Ja, want ondanks het feit dat de game in 3d is uitgevoerd, is voorzien van een dynamische - en overigens goed werkende - camera en je een zogenaamde sidestep kunt maken in de derde dimensie, speelt en voelt de game als een 2d-fighter. Naast de vele combinaties bestaan vrijwel alle speciale aanvallen uit kwartdraaien, halve draaien of snelle voor-achter bewegingen. Juist dit soort games wordt nog altijd het best gespeeld met een goede arcadestick. Dat geldt natuurlijk niet voor iemand die nog nooit een dergelijke stick heeft gebruikt, maar ik kon veel meer uit de game halen toen ik bijvoorbeeld de oude vertrouwde Hori-stick van stal haalde.

Mortal Kombat vs DC Universe

*Goedkope aanvallen

De reden waarom ik de beweging in de derde dimensie schijnbaar nonchalant voorbij loop terwijl deze toch écht aanwezig is in de game, is dat deze in Mortal Kombat vs DC Universe een nogal dubieuze rol vervult. Toegegeven, zodra Liu Kang's vuurballen je om de oren vliegen lijkt het verleidelijk ze uit de weg te gaan, in plaats van ze te blocken. Nu is het probleem dat vuurballen gemiddeld vrij snel zijn en de sidestep minder gemakkelijk is uit te voeren dan mogelijk moet zijn geweest. Je speelt de game overwegend met de D-pad, maar 'sidsteppen' doe je met de linker analoge stick. Er zit een korte, maar wezenlijke tijd tussen de overstap van de D-pad naar de stick, wat een probleem wordt zodra je tegen een onvoorspelbare tegenstander komt te staan. Omdat je nooit precies weet wanneer de projectielen jouw kant op komen, komt het geregeld voor dat je te laat uitwijkt naar de analoge stick en het vuur moet incasseren. Het euvel kan enigszins worden ontlopen door de linkertrigger ingedrukt te houden, wat vrije beweging in 3d met behulp van de D-pad mogelijk maakt. Maar een echte oplossing is dat niet, want je komt op die manier weer in de knoei met veel van de normale bewegingen en met de rage mode - waarover verderop meer. Omdat slechts een enkeling de sidestep echt goed weet te gebruiken, kun je er van uit gaan dat de meeste gamers het spel zullen spelen zonder gebruik te maken van de derde dimensie. Het sidestep-verhaal komt eigenlijk alleen van pas zodra je op de grond ligt en weg wilt rollen voor 'goedkope' stampaanvallen.