Atari Live: Ghostbusters - The Videogame

Door , 39 reacties

Op de Xbox 360 en PS3

In het het level dat we tijdens het persevenement Atari Live zagen, onderzoeken de Ghostbusters de New York Public Library, waar de bibliothecaris in werkelijkheid een spook blijkt te zijn. De Ghostbusters kunnen dus losgaan, en dat doen ze uiteraard niet zonder de nodige snufjes. De busters beschikken over het enige echte Proton Pack, waarmee ze elk spook de baas kunnen, door het te vangen met een proton-straal. Het is echter twee jaar na de tweede film, dus er zijn wat nieuwe snufjes beschikbaar die er in de films nog niet waren. Zo zul je gaandeweg het spel de mogelijkheid krijgen het Proton Pack te upgraden, waardoor je wapen andere stralen kan schieten. Het wordt daarmee bijvoorbeeld mogelijk de spoken te bevriezen.

Ghostbusters The Videogame

*Hud op je rug

Het Proton Pack vormt een centraal onderdeel van het spel. Het is niet alleen een wapen, maar ook een bron van informatie. Je zult in de interface van Ghostbusters namelijk geen traditionele hud tegenkomen. Alle informatie over bijvoorbeeld hoeveel energie je wapen heeft en hoeveel leven je nog over hebt, valt af te lezen aan het Proton Pack. Dit is op een zeer inventieve manier gedaan en het maakt dit soort saaie informatie onderdeel van de spelwereld, terwijl er ruimte op het beeld wordt bespaard. Bovendien kun je aan de lichtjes op het Pack zien welke energievorm je hebt geselecteerd, waarna je gun de overeenkomstige straal zal afschieten.

Het gebruik van verschillende aanvallen is noodzakelijk. De standaard-protonstraal is vooral bruikbaar voor het vangen van geesten, maar tegen verschillende spoken zijn andere aanvallen handiger. Met de Stasis Stream bevries je een spook, en je kunt een soort schok afschieten die handig is tegen spoken die elementen van de omgeving gebruiken om een kunstmatig lichaam te maken. Zo kwamen we bijvoorbeeld een spook tegen dat een lichaam had geformeerd van boeken, waar de schok-aanval snel mee afrekende.

Ghostbusters The Videogame

*Geesten vangen

Het spel draait om het vangen van een aantal vijandige geesten. Voordat je dergelijke geesten vangt moet je vaak legio andere spoken verslaan, maar uiteindelijk zullen ook de belangrijkste exemplaren moeten worden gevangen. Dit doe je vooral door veel samen te werken. De ghostbusters zullen hun krachten bundelen en tegelijkertijd op zo'n geest schieten, om hem zodanig uit te putten dat hij kan worden gevangen. Dit proces levert ook geld op, waarvan je een deel inlevert - afhankelijk van hoeveel schade je hebt aangebracht aan de omgeving.

Heel veel meer konden we nog niet afleiden uit de korte presentatie die we kregen, maar het is in ieder geval duidelijk dat alle elementen die de films zo vermakelijk maakten aanwezig zijn in Ghostbusters: The Videogame. Grafisch is het spel sterk, waardoor gemakkelijk de link tussen film en spel kan worden gelegd. Vrijwel alles wat je in de spelwereld tegenkomt kan kapot en de personages lijken erg goed op de bijbehorende acteurs. Bovendien is de humor uit de films in volle glorie aanwezig in het spel, wat fans van de films als muziek in de oren zal klinken.

*