Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Empire - Total War

Vernieuwde campagnemap

Nadat we op de Games Convention in Leipzig al even mochten ruiken aan Empire: Total War, werden we onlangs door Sega uitgenodigd om het spel wat uitgebreider te spelen. De uitgever schotelde ons het begin van The Road to Independence voor, een campagne die - meer dan de standaardcampagnes in Total War - wordt aangedreven door een verhaal. De overkoepelende setting is helder: je bestuurt de Amerikanen, die in navolging van de Boston Teaparty proberen de Britse legers van zich af te houden, zodat ze langzaam de controle in het oostelijke gedeelte van Amerika over kunnen nemen.

Empire Total War

*Downloadable content

Daarmee maken we kennis met iets nieuws in de Total War-serie. De standaardcampagnes zijn er nog steeds, je kunt nog altijd met een land naar keuze aan de slag om te proberen de wereld te veroveren, maar Empire kent ook een meer lineaire variant. Die kent voorlopig maar één campagne, The Road to Independence dus, maar de aanwezige Creative Assembly-medewerkers konden half om half bevestigen dat er meer van dergelijke campagnes zullen komen, in de vorm van downloadable content.

Hoewel dit meer een zogenaamde 'story-driven' campagne is, doe je niet veel dingen essentieel anders dan je zou doen in de meer open standaardcampagnes. Ook in The Road to Independence komt het aan op het goed besturen van de gebieden die je controleert, om zo een goed leger en een welvarende economie op te kunnen bouwen. Ik begon mijn speelsessie met een klein legertje en slechts één stad: Boston, in Massachusetts. Bij de eerste blik is direct een verandering in de campagnemap zichtbaar. Niet alle gebouwen staan meer binnen de stad. Binnen de grenzen van het gebied zagen we tijdens onze speelsessie bijvoorbeeld een school en een boerderij ver buiten Boston. Deze gebouwen kunnen individueel worden aangevallen, in een poging om strategische tikjes uit te delen.

Empire Total War

*Minder micromanagement

Dat is uiteraard niet de enige verandering. Tijdens het spelen merkten we al snel dat de ontwikkelaar veel aan de speelbaarheid heeft gedaan. Voorheen was het zo, dat als je veel provincies in bezit had, het een flinke taak werd om in de gaten te houden wat alle steden aan het doen waren. Zo kwam het vaak voor dat je niet precies het leger had getraind dat je eigenlijk voor ogen had. Bovendien nam het micromanagen van je steden en dorpen veel tijd in beslag. Dat is nu verleden tijd. Er is een handig systeem ingebouwd, waarbij je via een centraal menu troepen kunt bestellen, die dan automatisch in de dichtstbijzijnde stad worden getraind. Daarna sluiten de getrainde units zich automatisch aan bij het leger waarvoor je ze had besteld. Je verliest bijvoorbeeld twee eenheden Rangers in een gevecht, en twee muisklikjes later zijn de vervangers in bestelling, waarna je leger twee beurten verder weer op volle sterkte is. Empire: Total War kent meer van dit soort handigheden die het micromanagen grotendeels uitbannen.

*Pixel op pixel

Een andere, belangrijke verandering op de campagnemap is dat de vertaling van campagnemap naar real-time gevechten nu 'pixel op pixel' is. Het gevecht zal daadwerkelijk beginnen op de plaats waar je je leger op de map hebt neergezet, dus niet op een vaststaand punt in de 3d-engine. Het loont daardoor om niet zomaar ergens in een gebied te gaan staan, maar goed te letten op strategische voordelen. Zo zul je op een heuvel bijvoorbeeld altijd in het voordeel zijn, ten opzichte van de partij die bergop moet vechten.

Uiteraard spelen ook economie en diplomatie een grote rol in Empire: Total War. Volgens de ontwikkelaar is het mogelijk om een campagne te winnen zonder ooit een gevecht te hoeven voeren. Louter door slimme handel en goede diplomatie te drijven zou je de doelen moeten kunnen bereiken waarmee je een campagne kunt winnen. Een hoopvol vooruitzicht voor menig wereldvredepredikende Miss World, maar het is natuurlijk veel leuker om een stad te belegeren en je slachtoffers een wurgcontract te laten tekenen, zodat ze jou een flinke som geld moeten betalen. Om ze daarna alsnog af te slachten, natuurlijk.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True