Door Danny van Smaalen

Fracture

De hel breekt los

Uitgever Lucasarts is vooral bekend van games die zich afspelen in 'galaxies far, far away'. Fracture speelt gewoon op onze eigen, blauwe aardbol en die aardbol wordt de komende eeuw nog veel blauwer, als we het verhaal in deze game mogen geloven.

Getest op: Playstation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360

Fracture speelt zich af in het jaar 2161 en de verre toekomst blijkt voor de Verenigde Staten niet veel goeds in petto te hebben. Door overstromingen zijn de in het midden gelegen staten onder water gelopen, waardoor het land in tweeën is gedeeld. De oostelijke staten werken samen onder de naam Atlantic Alliance en proberen met behulp van technologie een nieuw bestaan op te bouwen. De westelijke staten hebben zich verenigd in de Republic of Pacifica en rekenen vooral op genetische manipulatie als de sleutel tot vooruitgang. De twee allianties zijn niet bepaald vriendelijk voor elkaar en in 2161 breekt de hel los. Een algeheel verbod op genetisch gerotzooi blijkt de spreekwoordelijke druppel te zijn en de Republic of Pacifica verklaart de Atlantic Alliance de oorlog. Vanaf dat moment is het gedaan met de pret. Dat wil zeggen, voor ons begint de 'pret' dan eigenlijk.

Fracture

*Pacifica

Spelers besturen in deze derde persoon-shooter Jet Brody, een soldaat van de Atlantic Alliance. Jet kan zeer aardig schieten, reden waarom hij naar de thuisbasis van de Republic of Pacifica wordt gestuurd om er eens flink huis te houden. Een zekere generaal Sheridan blijkt de oorzaak van alle problemen te zijn en de Atlantic Alliance ziet hem het liefst zo snel mogelijk verdwijnen. Jet mag dit bewerkstelligen en dat hoeft hij niet met lege handen te doen. Fracture biedt de speler een grote hoeveelheid wapentuig, variërend van machinegeweren en shotguns tot raketwerpers. Op zich weinig bijzonders tot dusver; een simpel verhaaltje en een overdosis geweren behoren tot de basisuitrusting van vrijwel iedere shooter. Wat Fracture wél bijzonder maakt is Jets speciale tuingereedschap, de Entrencher geheten. Met dit geweer kun je de grond verlagen of verhogen waar en wanneer je maar wilt. Met één schot op de grond ontstaat er een heuveltje of een kuil en door meerdere malen te schieten ontstaan steeds hogere bergen of diepere kuilen.

Fracture

*Geklooi

Dit bodemgeklooi is Fracture's speciale foefje en het biedt spelers een aantal unieke mogelijkheden. De Entrencher richt amper schade aan en mag daarom niet echt een wapen worden genoemd. Vijanden vallen spontaan om wanneer er plots een berg onder hun voeten omhoog komt, maar meer dan blauwe plekken levert dat niet op. Toch is dit vreemde apparaat een onmisbaar stuk gereedschap. Vaak is de Entrencher het enige middel waarmee obstakels kunnen worden omzeild zodat je verder kunt komen in de game. Kleine verhogingen zijn mooie opstapjes naar hoge platforms en door de grond te verlagen kun je tunnels maken. En er zijn nog meer mogelijkheden. Een mooi bergje of een leuke kuil kan dekking geven tijdens zware vuurgevechten. Er wordt flink met scherp geschoten in Fracture en geschikte dekkingsplaatsen zijn niet altijd voorhanden. Met de Entrencher is dat geen probleem. Bij gebrek aan een schuilplaats bouw je gewoon je eigen bunker.

Fracture

Puzzels

Naast de Entrencher staan Jet vier soorten granaten ter beschikking, die eveneens speciale effecten hebben. Een voorbeeld hiervan is de Spike-granaat, die na ontploffing een pilaar uit de grond laat verrijzen. De mogelijkheden van dit soort hulpmiddelen doen natuurlijk vermoeden dat er ook wat gepuzzeld mag worden in Fracture. Dat vermoeden wordt bevestigd, maar verwacht niet teveel van deze 'puzzels'. Soms mag je een opstapje maken of een tunneltje graven, maar meer creativiteit dan dat zit er niet in. Daarmee komen we meteen bij het voornaamste minpunt van de game. De bodemvervorming moet Fracture bijzonder maken, maar in de praktijk blijken de mogelijkheden ervan redelijk beperkt. Omdat je constant dezelfde handelingen herhaalt, is de lol er op den duur van af. De Entrencher is gewoonweg niet in staat om in zijn eentje de hele game te dragen. Het slechte nieuws is daarbij dat de makers daar kennelijk wel van uit zijn gegaan.

Fracture

*Dozijn

Laten we de Entrencher buiten beschouwing, dan blijkt dat Fracture in vrijwel alle opzichten een dertien-in-een-dozijn-shooter is. De gameplay mist originaliteit, variatie en diepgang. De Republic of Pacifica blijkt een kei in het klonen van mensen, want ieder level opnieuw wordt Jet door hordes identieke soldaten belaagd. De intelligentie van de vijanden is bovendien beneden alle peil en alleen in groepen zijn deze stumperds enigszins gevaarlijk. In colonnes komen ze op je afgerend om vervolgens binnen luttele seconden te sneuvelen in de kogelregen uit Jets ratelende geweertjes. De missiedoelen komen meestal neer op opblazen, neerknallen of een combinatie van beide. Dit alles maakt Fracture oppervlakkig en voorspelbaar.

Fracture

*Stotteren

Naast de gameplay heeft Fracture ook op andere gebieden onvoldoende aandacht gekregen. Het levelontwerp is weinig inspirerend en het achtergrondverhaal wil nooit echt interessant worden. Grafisch heeft de game enkele mooie momenten, maar over het algemeen zijn de graphics niet meer dan aardig. Jets pak ziet er mooi uit en de explosies zijn niet verkeerd, maar alle hectiek zorgt er ook voor dat de framerate lichtelijk instabiel is. Het beeld stottert soms wanneer er veel tegelijk gebeurt en wanneer je een checkpoint tegenkomt. Fracture is niet alleen oppervlakkig, maar ook slordig afgewerkt. Dit maakt het echter nog geen echt slechte game. Integendeel, alle kritiek ten spijt is er best plezier te beleven, mits je genoegen neemt met volstrekt hersenloos vermaak.

Fracture

Conclusie

Met je verstand op nul en de blik op oneindig is de singleplayer van Fracture best vermakelijk. Dit komt mede door een paar komische wapens, zoals een geweer dat vijanden bevriest. Ben je klaar met de singleplayer-schietbaan, dan is er ook nog een zeer aardige online multiplayer. Alle standaard-spelsoorten zijn vertegenwoordigd, waaronder Deathmatch en Capture the Flag. Leuker is het bizarre Excavation. In dit teamspel moeten spelers zo veel mogelijk putten graven en deze vervolgens verdedigen. De multiplayer is erg chaotisch, maar spelen tegen andere mensen maakt de game leuker dan spelen tegen het klonenleger van de computer. Voldoende reden voor een hoog cijfer is het allemaal echter niet. Hoewel de multiplayer best leuk is, ontsnapt Fracture niet aan het predicaat 'matig'. Het zijn momenteel drukke tijden in gamesland, met de feestdagen in het vooruitzicht zetten ontwikkelaars de ene na de andere titel op de plank. In het reusachtige aanbod zitten games waar ik warm voor loop en ook veel games die me volledig koud laten. Fracture zit precies in het midden van deze twee categorieën. De game is niet echt goed en niet echt slecht. De Entrencher is een unieke feature, maar biedt niet voldoende om Fracture boven het maaiveld uit te laten steken. Fracture is daardoor niet meer dan een lollige standaard-shooter, voorzien van een leuke gimmick.

Fracture

Pluspunten:

+ Leuke multiplayer