Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Danny van Smaalen

Fracture

Conclusie

Met je verstand op nul en de blik op oneindig is de singleplayer van Fracture best vermakelijk. Dit komt mede door een paar komische wapens, zoals een geweer dat vijanden bevriest. Ben je klaar met de singleplayer-schietbaan, dan is er ook nog een zeer aardige online multiplayer. Alle standaard-spelsoorten zijn vertegenwoordigd, waaronder Deathmatch en Capture the Flag. Leuker is het bizarre Excavation. In dit teamspel moeten spelers zo veel mogelijk putten graven en deze vervolgens verdedigen. De multiplayer is erg chaotisch, maar spelen tegen andere mensen maakt de game leuker dan spelen tegen het klonenleger van de computer. Voldoende reden voor een hoog cijfer is het allemaal echter niet. Hoewel de multiplayer best leuk is, ontsnapt Fracture niet aan het predicaat 'matig'. Het zijn momenteel drukke tijden in gamesland, met de feestdagen in het vooruitzicht zetten ontwikkelaars de ene na de andere titel op de plank. In het reusachtige aanbod zitten games waar ik warm voor loop en ook veel games die me volledig koud laten. Fracture zit precies in het midden van deze twee categorieën. De game is niet echt goed en niet echt slecht. De Entrencher is een unieke feature, maar biedt niet voldoende om Fracture boven het maaiveld uit te laten steken. Fracture is daardoor niet meer dan een lollige standaard-shooter, voorzien van een leuke gimmick.

Fracture

Pluspunten:

+ Leuke multiplayer
+ Aardige graphics
+ Enkele leuke wapens

Minpunten:

- Bodemvervorming wordt maar matig benut
- Oninteressant verhaal
- Oninteressante levels
- Oppervlakkige gameplay

Cijfer: 6

TitelFracture
Box Fracture PS3
PlatformPlaystation 3, Xbox 360
OntwikkelaarDay 1 Studios
UitgeverLucasarts
ReleasedatumInmiddels verkrijgbaar
Fracture Fracture Fracture Fracture Fracture Fracture Fracture Fracture


Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (18)

Wijzig sortering
Magic Carpet II had reeds in 1995 dit soort "terra forming" functionaliteit als wapen, zie http://www.mobygames.com/...nshots/gameShotId,109032/

Kennelijk is er in die 13 jaar tijd buiten de hogere resolutie van het scherm niet echt veel aan toegevoegd
Het spijt me heel erg, maar ook deze review is weer een beetje mosterd na de maaltijd.

Wel is het mooi om te zien dat deze game niet full-price de winkel in komt, wel appart dat er 2 winkels zijn die meer dan 60€ vragen voor Fracture en dat de rest <30€ vraagt (van de shops die hier direct gelinked staan)

Erg jammer dat deze game het originele spel element niet echt benut,.

(verder een leuke review btw, 'slechts' 3 pagina's maar dat vind ik juist wel een plus punt, de meeste reviews vind ik een beetje aan de lange kant hier (hoewel sommige spellen zoals bijvoorbeeld Fallout3 e.d. dat zeker verdienen)
Het spel was wel full price alleen hij is alweer een tijdje uit.
Alleen kan dit spel niet op tegen de grote titels die vlak erna zijn uitgekomen en is dit spel daarom nu alweer afgeprijsd.
sommige winkels hanteren nog de oude prijs andere al de nieuwe
(weet dit omdat ik zelf in een winkel werk waar we games verkopen)
Ik heb dan de Demo gespeeld op de Xbox360, ik was er niet echt over te spreken.
Het is net alsof het revolutionair is, dat je de grond kan verhogen/ verlagen, ze hebben dan ook te veel nadruk hier op gelegd.... Het spel is kwa verhaal niet echt boeiend. Grafisch is het opzich goed maar de gameplay is echt boring. Maar dit is natuurlijk een eigen mening.
Nee ik vind het ook niet revolutionair, de implementatie ervan lijkt me meer luiheid omdat elke map-editor hetzelfde kan (met waarschijnlijk nog dezelfde cheape animatie ook), enige verschil is dat het nu een wapen in de game is. Al zouden ze het ding benuttten voor uitdagende puzzels/gevechten. Of gave scenes waar je een kloof maakt tussen jou en je tegenstanders.
Doe mij maar Red Faction dan (niet bizar goed spel, het kapotschieten van alles was wel leuk). Jammer dat deze ontwikkelaars niet over de creativiteit/tijd beschikken om eens een echt vet wapen uit de grond te stampen. Ik denk aan; sound-wave gun, weather-control-gun, disaster-gun (ala simcity ;-)), low-gravity suit. Ah bah, ik had game ontwikkelaar moeten worden, heb altijd het idee dat ik met betere ideeen kan komen dan de gemiddelde ontwikkelaar :P
Het ziet er opzich allemaal goed uit, alleen kan ik niet om het gevoel heen dat ik naar Sshots van een nieuwe GoW zit te kijken. Misschien zijn de karakters niet zo 'bonkig' als in GoW maar de uitstraling van de omgeving, de pakken die ze aanhebben en de wapens doen mij daar toch echt heel sterk aan denken.
dat deze game dan een 6/10 krijgt vind ik dan persoonlijk toch heel hoog.
Ik heb de demo gespeeld en dit is gewoon een waardeloze shooter, zeker geen 6/10 waard.
De gemiddelde scores liggen wel rond de 65% (gamerankings)
TO AVOID !
Over het algemeen vind ik T.net ook vrij hoge scores geven (zeker bij games), maar hier zitten ze dus juist onder het gemiddelde.
Onder het gemiddelde? Hoe bedoel je? Ik heb er nog weinig positiefs over gelezen en gezien. Ik denk dat dit 1 van de games uit 2008 is waar veel hype over was maar heel weinig heeft waargemaakt. De techniek die ten tijde van de aankondiging nog nieuw was is ondertussen al in kleine mate in eerdere games verschenen. Er blijft iig heel weinig over aan deze game wat em echt goed maakt.

Ik zit de sshots trouwens even goed te bekijken en buiten dat het een erg sterk GoW sfeertje ademt, zie ik ook een wapen wat bijna regelrecht uit halo is overgenomen! 8)7 (zie sshot links-midden)

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 4 december 2008 19:37]

Een wapen om kuilen/bergen te maken |:( als ik met dergelijke zever mijn mondeling examen creativity binnentrek kan ik mijn jaar overdoen.

en zoals hier boven het straalt wat vanalles uit, doet me wat denken aan citroën: de voorkant van een mercedes, de zijkant van een ford en de achterkant van een bmw.

Dit lijkt mij echt zo'n game die rap in elkaar geflanst is en waar ze iets (belachelijk) extra aan toegevoegd hebben.

Wat betreft die 65% van Gamerankings dat is inderdaad wel raar, pak nu Fracture (65) vs Timeshift (70), alletwee shooters met een "gimmick" in, enkel is deze in timeshift redelijk uitgewerkt zowel grafisch als gameplay (wapens pikken van enemy's als de tijd stil staat, friendly's redden door de tijd terug te draaien, een brug die opgeblazen word overkomen,...) dan is het raar dat dit maar 5% meer krijgt.

Maar bon, smaken verschillen zeker.
Toen de demo enkele maanden geleden uitkwam en ik een filmpje zag over de gameplay waar vooral bergjes en kuiltjes gemaakt werden heb ik meteen gepast. Het minste wat ik van een dergelijk spel verwacht zijn interessante mappen waar je moet nadenken waar je je kan verschuilen.
ik ben het wel met de strekking eens....ik heb het een eerlijke kans gegeven, maar zelfs als behoorlijk niet-critische speler (ik vind het al snel lol) heb ik deze game na 3 uur aan de kant gelegd. veel van hetzelfde en idd...de inpact van terraforming draagt geenzins bij aan de game beleving (in tegenstelling tot magic carpet....nog steeds een bizarre game als ik aan terug denk...voor zijn tijd echt intens)

en enige vorm AI van de vijand is er niet en dat mag je denk ik wel verwachten van moderne game-engines....doe het stukje/level opnieuw en je kunt al precies raden waar je moet mikken om ze neer te maaien. Het enige wat een uitdaging kan zijn als je wilt, is dat het er soms erg veel (van de zelfde) zijn.

nee...geen hoge score voor deze game die er even veelbelovend uit zag toen de aankondiging verscheen.
Platform: Playstation 3, Xbox 360

Voor zover ik weet heb je daar geen grafische instellingen.
Sterker nog, volgens mij supporten die consoles nieteens AA. Ik heb nog niet 1 spel gezien waar het gebruikt werd en ik stoor me er altijd aan. Dan te bedenken dat een flink aantal gamecube spellen het al wel hadden. :S
Onzin, zowel de PS3 als 360 gebruiken AA, de 360 over het algemeen bij iedere game 4x MSAA, de PS3 wisselt wat vaker, gaat van MSAA naar Quincunx naar helemaal niets.
De Xbox360 heeft speciale hardware support for 4xMSAA en 4xMSAA is dus ook gratis op de Xbox360 zolang de developer maar aan geeft dat het aan moet. (En de meeste games doen dat)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True