Guitar Hero World Tour

Nieuwe gitaar

Ook de gitaar is flink onder handen genomen. Ten eerste ziet het nieuwe exemplaar er een stuk beter uit, met een sunburst-slagplaat. Prettig is dat naast de strum bar een flinke knop is geplaatst die kan worden gebruikt om Star Power in te schakelen. Dat kan ook nog steeds door de gitaar te kantelen, maar wie dat lastig vindt tijdens het spelen kan ook op de knop rammen, die de vorm heeft van de brug van een echte elektrische gitaar. De grootste verandering zit echter in de toevoeging van een strook halverwege de hals, die aanraakgevoelig is. De strook dient om de gitaarsolo's op te spelen die in sommige nummers voorkomen. Die solo's bestaan uit noten die met elkaar zijn verbonden. Je speelt ze door met een vinger over de strook te glijden. De noten worden op die manier met elkaar verbonden, alsof je met een bottleneck of slideguitar speelt. De strook werkt op zich prima, maar is toch wat lastig in gebruik omdat hij in de hals verzonken ligt. Dat is hinderlijk, want je kijkt van bovenaf op de hals en omdat de strook wat verzonken ligt zie je hem niet goed, waardoor het iets te gemakkelijk is om noten te missen. Dat had anders gekund.

Review Guitar Hero World Tour

*Nieuwe noten

Toch zijn de instrumenten niet het grootste probleem van het spel, want dat is de timing tijdens het spelen. Die voelt minder goed aan dan bij de concurrent en hij is minder accuraat, waardoor World Tour meer aanvoelt als een spel. Rockband geeft in vergelijking meer het gevoel van 'muziek maken', simpelweg omdat de timing van de noten beter is dan in World Tour.

Review Guitar Hero World Tour

Tot aan de Medium-moeilijkheidsgraad is daar best mee te leven, maar op Hard en Expert wordt het lastig, ook omdat het spel af en toe noten toevoegt die niet in de muziek zijn te horen, of omdat het noten weglaat die juist wel kunnen worden gehoord. Op Medium en gemakkelijker is het logisch dat niet alle noten hoeven te worden gespeeld, maar zeker op Expert mag je verwachten dat je krijgt voorgeschoteld wat je hoort. De solo's zijn een leuke toevoeging, hoewel de gitaar het spelen ervan wat in de weg staat. Helemaal leuk, want moeilijk, is de toevoeging van noten die gespeeld moeten worden terwijl een andere noot wordt aangehouden. Dat is goed voor handbrekende toeren. Bij de basgitaar is er een gelijksoortige toevoeging, de open noot. Dat is een noot die je aanslaat zonder één van de gekleurde knoppen in te drukken, aangegeven met een verticale balk over de hals, net als bij de basdrum. Bij beide toevoegingen duurt het even voor je ze onder de knie hebt en eigenlijk is dat wel goed. Het zijn kleine vernieuwingen die het spel gevarieerder maken.

Guitar Hero World Tour - Gitaar Guitar Hero World Tour - Touchstrip Guitar Hero World Tour - The Knob Guitar Hero World Tour - Bridge Drums Guitar Hero World Tour

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018