Door Jurian Ubachs

Redacteur

Saints Row Review

Beetje verouderd, maar wel hilarisch

Soms mooi, soms verouderd

Saints Row

Saints Row is een vermakelijke game, die bij vlagen de hoogtijdagen van de serie laat herleven in een doldwaas avontuur gevuld met allerlei hilarische missies. De game komt veelzijdig uit de hoek. Dat is fijn, maar lang niet alle kanten van het spel zijn even sterk of even noodzakelijk om je mee bezig te houden. Daarnaast valt de basisgameplay snel in herhaling, waardoor Saints Row te snel zijn aantrekkingskracht verliest. Wat niet helpt is dat de game er op diverse vlakken verouderd uitziet. De lichteffecten vormen daarop een uitzondering, maar sommige textures en het lage tempo waarmee schaduwen worden ingeladen of hoe gebouwen ineens aan de horizon verschijnen, kan echt niet meer. Jammer, want Santo Ileso is een leuke stad om te verkennen, zelfs al heeft het verhaal weinig om het lijf. Saints Row is net als zijn voorgangers uitstekend geschikt voor de nodige uurtjes hersenloos vermaak en flauwe humor. Verwacht alleen niet dat de game zelf ook nog heel erg goed is.

Toen we een maand of twee terug met Saints Row aan de slag konden, concludeerden we dat we ons prima hadden vermaakt in de vier uur durende kennismaking met deze nieuwe Saints. Kort voor de gamescom begon, kwam deze reboot van de franchise uit, waardoor het spel bij ons even in een wachtrij kwam te staan, maar inmiddels hebben we Santo Ileso uitgebreid kunnen verkennen en hebben we onze versie van The Saints laten uitgroeien tot een van de machtigste bendes van de stad. De weg daarnaartoe was zoals je mag verwachten van Saints Row: actievol, kleurrijk en verrassend, maar helaas ook wel een tikje lelijk.

We speelden de preview op een pc en deden de review op een Xbox Series X. Wellicht dat dat een deel van de verklaring is waarom het ons twee maanden terug nog niet zo opviel dat Saints Row grafisch gezien een game lijkt uit een ander tijdperk. Het is een pijnpunt waar we onlangs op de gamescom nog over vielen toen we naar Ubisofts Skull & Bones keken. Doordat sommige games al goed gebruikmaken van de mogelijkheden van de jongste generatie consoles en videokaarten, vallen de games die dat nog niet echt doen in negatieve zin op. Saints Row is zo’n game. Het hoeft niet te betekenen dat de game meteen niet meer leuk of goed is, maar het is wel een van de eerste dingen die opvalt bij het spelen.

Toch doet Saints Row leuke dingen op technisch gebied. Het geeft gamers met een Xbox Series X of PlayStation 5 bijvoorbeeld de keuze uit vijf grafische modi, waarbij er twee ook nog de optie hebben om ray-traced ambient occlusion aan te zetten. Dat maakt zeven manieren waarop je de game op grafisch vlak kunt instellen. De opties variëren van spelen in 1080p met een volledige focus op framerate tot spelen in 4k, waarbij de framerate niet vastgezet is op 30fps, maar daar in de praktijk ook niet ver meer bovenuitkomt. Voor de 1080p-Ultra- en de 1440p-High Quality-settings geldt dat je raytracing als optie kunt aanzetten. De andere manier van licht en schaduw simuleren werpt zijn vruchten af: zeker schaduwen komen met deze feature een stuk beter naar voren, al vonden we het verschil ook niet zo groot dat je Saints Row niet zonder raytracing zou kunnen spelen.

De lichteffecten zien er met, maar ook zonder raytracing, goed uit. De makers hebben de spelwereld ook lekker volgebouwd met sfeervolle lichtbronnen. Zeker in verhaalmissies zul je veel opvallend belichte omgevingen tegenkomen en dat geeft de game een fijne uitstraling. Saints Row is een game die zich onderscheidt door een flinke bak actie te bieden, wat gepaard gaat met veel chaos. Je kunt veel kapot rijden, opblazen en ga zo maar door. Het mag gezegd worden dat de game al die chaos moeiteloos aankan. De framerate dipt zeker in de woestijnomgeving af en toe wel wat, maar zelfs spelend in de 4k-modus blijft het steeds goed speelbaar.

Pop-in

De reden dat dat zo is, hangt wellicht samen met het pijnpunt waar we mee begonnen: de rest van de game ziet er verouderd uit. Dan doelen we op hoe gedetailleerd de textures en de personages zijn, hoe die personages bewegen en hoe ver je vooruit kunt kijken en op welke manier nieuwe textures en schaduweffecten worden ingeladen. Schaduwen van bomen of andere elementen verschijnen soms pas wanneer je er enkele meters vandaan rijdt. Rijdend in een auto en zéker vliegend in een helikopter zie je continu pop-ineffecten. Vlieg je boven Santo Ileso, dan zijn verder weg gelegen stukken van de stad soms helemaal niet zichtbaar, tot je dichterbij bent. Dat zijn dingen die we niet meer zouden moeten zien op deze generatie consoles.

Het levert Saints Row meteen een achilleshiel op, want hoewel er dus ook dingen zijn die goed zijn, oogt het geheel gewoon niet modern. Daar komt nog bij dat Saints Row behoorlijk wat last heeft van bugs en andere rariteiten. Je ziet personages in de spelwereld regelmatig rare toeren uithalen en we maakten maar liefst twee keer mee dat we de game opnieuw op moesten starten omdat ons personage niet meer op alle input reageerde, waardoor de game onspeelbaar werd. De actieve missie moest daarna vanaf het begin herspeeld worden en dat is funest voor je spelplezier. Saints Row maakt op technisch vlak dus geen goede indruk en dat is jammer.

Niet erg goed, wel hilarisch

Een game hoeft technisch geen hoogvlieger te zijn om alsnog leuk te kunnen zijn en Saints Row is voor een groot deel zeker leuk. De basisgameplay zit best aardig in elkaar en Volition heeft zijn uiterste best gedaan om de verhaalmissies zo spectaculair mogelijk te maken. De ene keer doe je stunts in een auto om een vastgoedmagnaat zo ver te krijgen je het eigendom van een oude kerk cadeau te doen, een andere keer gebruik je een dixie, met iemand erin, als sloopbal om een kamp van een rivaliserende bende te vernietigen en op weer een ander moment steel je een tank met behulp van een helikopter. Saints Row is van veel markten thuis, zoals we dat ook wel een beetje gewend zijn van de spelserie.

Vier huisgenoten

Die missies doe je in het kader van het verhaal, of eigenlijk: het excuus dat de game voor je opwerpt om flink wat chaos te veroorzaken. Van een echt verhaal is verder nauwelijks sprake. De speler neemt de rol aan van een rookie die in dienst treedt bij Marshall Defense Industries. Na een paar succesvolle missies mag je al snel voor de grote baas zelf werken, die in jou een groeibriljant ziet. Wanneer je echter een missie falikant verpest, ontslaat de beste man je en val je in een diep gat. Daar kruip je uit met behulp van je vrienden, die zo hun eigen problemen hebben. Die vrienden zijn namelijk gelieerd aan andere bendes in Santo Ileso en hoewel de ‘roommate code’ ze voorschrijft elkaar op de hoogte te houden van bende-plannen die mogelijk problemen veroorzaken voor de anderen, botsen de belangen toch regelmatig. Die intro bereikt een climax als alle vrienden van de speler hun respectievelijke bendes uitgegooid worden en het viertal er alleen voor staat.

Wat er daarna gebeurt laat zich raden: de vier beginnen een eigen bende, luisterend naar de naam The Saints. Met alleen het starten van een bende heb je echter nog geen macht. Bovendien hebben de vrienden nog een appeltje te schillen met Marshall, The Idols en Los Panteros: de drie andere grootmachten in Santo Ileso. Er is dus werk aan de winkel. Dat werk kun je op verschillende manieren krijgen, maar je telefoon speelt hoe dan ook een belangrijke rol. Je smartphone is feitelijk de hub vanaf waar je alle facetten van het spel bijhoudt. Je kunt er missies starten, de kaart van de stad openen, je persoonlijke profiel, skills en perks bijhouden en opdrachten vanuit de Wanted-app accepteren. Werk als premiejager maakt de Saints niet direct machtig, maar brengt wel geld in het laadje en zonder geld kan zelfs de grootste gangster niets.

Louche ondernemingen starten

Dat geld heb je nodig voor allerlei zaken, zoals wapens en upgrades voor die wapens. Ook belangrijk: slots voor perks moet je kopen, dus ook daar is geld voor nodig. Een beetje slimme crimineel ziet dan al dat alles steeds handmatig binnenharken niet handig is. In plaats daarvan kun je beter een zakelijk imperium opbouwen. Vanuit hun hoofdkwartier kunnen de Saints allerlei louche zaken starten, zoals een foodtruckbedrijf dat niet alleen eten verkoopt, maar ook allerlei geestverruimende middelen. Open je zo’n bedrijf, dan ga je passief geld verdienen. Om de potentie van dat bedrijf nog wat verder op te krikken, kun je problemen in de buurt oplossen. Denk daarbij aan het verslaan van vijandelijke knokploegen en het tegenwerken van concurrerende bedrijven, bijvoorbeeld door hun foodtrucks te stelen.

Hoewel dit aspect van de game best leuk in elkaar zit, verloren we onze interesse er toch best snel in. Er zijn genoeg andere dingen te doen die vaak voor spectaculairdere gameplay zorgen en je hebt al dat inkomen ook weer niet écht nodig. Ook zoiets: je kunt het hoofdkwartier van je Saints verrijken met allerlei cosmetische elementen. Die vind je dan ergens in Santo Ileso, je neemt er een foto van en vervolgens kun je dat element gebruiken bij het opleuken van je kerk. Leuk bedacht, maar er is geen enkele noodzaak om dat te doen en het voelt daarom nutteloos.

Dat laatste gevoel komt na een tijdje steeds vaker voor. Dat komt ook omdat de gameplay toch vaak terugvalt op schietpartijen tussen jou en de verschillende andere facties. De aanloop is in missies vaak dan nog wel origineel, maar zodra de wapens getrokken worden, lijkt het steeds wel op elkaar. Het helpt daarbij niet dat de game hier zeker niet op zijn soepelst is. Het mikken voelt onhandig en mede daardoor valt op dat de actie hier snel in herhaling valt. Het meleesysteem waar je op kunt terugvallen, werkt over het algemeen redelijk, maar bij sommige take-downs gaat het mis in de animaties en lijken de klappen die je uitdeelt, je vijand in de verste verte niet te raken. Dat geeft het geheel een wat koddige uitstraling en zorgt ervoor dat de game steeds net niet helemaal lekker voelt.

Afhaken

Dit is het punt waardoor we uiteindelijk afhaakten. Er zijn best nog andere elementen die niet helpen, maar die zijn niet per se dodelijk voor het spelplezier. De manier waarop auto’s zich laten besturen, voelt niet optimaal, maar daar wen je wel aan en dan is het best te doen. De dialogen zijn soms van dramatisch lage kwaliteit, maar daarin zit dan ook wel weer een soort humor. Juist de ongemakkelijkheid zorgt soms onbedoeld voor een glimlach. Het zorgt er wel voor dat je de flarden verhaal die er zijn, helemaal niet serieus neemt, maar er valt tenminste wel wat te lachen.

Dat laatste zou de reden moeten zijn om Saints Row wat langer de kans te geven. Elke missie die je start vanaf je telefoon bevat in potentie een volgende knotsgekke, leuk bedachte missie die je Santo Ileso weer op een andere manier in puin laat leggen. Steek je er wat meer moeite in, door bijvoorbeeld steeds nieuwe wapens te kopen of steeds andere skills te gebruiken in je gevechten, dan houdt Saints Row zijn aantrekkingskracht wel iets langer vast, maar het zou ons niet verbazen als veel gamers nooit gaan meemaken hoe deze nieuwe Saints de absolute macht grijpen in Santo Ileso.

Conclusie

Er valt genoeg aan te merken op deze Saints Row, maar toch hebben we ons best goed vermaakt met deze reboot. De game scoort met humor en niet al te ingewikkelde gameplay. Die gameplay kun je zelf stukken ingewikkelder en gevarieerder maken door wat meer andere wapens en skills te gebruiken, maar de missies zelf bieden ook al flink wat originele content. Het is alleen jammer dat de basis, dus het schieten en vechten zelf, vrij snel gaat vervelen en ook niet helemaal lekker werkt. De game ziet er daarbij, afgezien van de lichteffecten, ook nog eens wat verouderd oud. Het is fijn dat Volition consolegamers ook flink wat opties heeft gegeven, zodat zij zelf de balans tussen beeldkwaliteit en framerate kunnen bepalen, maar dat betekent niet dat de game er dan ineens wel prachtig uit ziet. Het is al met al een beetje te veel van het goede voor Saints Row. Het is helemaal geen vervelende game om je een tijdje mee te vermaken, maar zestig euro zouden we er zelf niet voor neertellen.

Reacties (63)

Wijzig sortering
Persoonlijk snap ik de functie niet die ze hebben geïmplementeerd op de ps5 en xbox series x. Als consolegamer wil je toch dat de beste grafische instelling als 'standaard' staat ingesteld? En dan verwacht ik ook van de producent dat deze (vrijwel) zonder framedrops speelbaar is. In het verleden zijn heel wat producenten afgestraft op framedrops, dan zou deze functie als een soort excuus gebruikt mogen worden?

Op een pc platform snap ik deze functie, iedere pc heeft namelijk andere hardware specs, maar dit is niet van toepassing bij een console. Sterker nog; juist om die reden heb ik een console aangeschaft, ik wil het spel opstarten en spelen.
Reageer
Opstarten en spelen kan nog prima, gewoon niet de settings in gaan en je krijgt de aanbevolen configuratie automatisch.

Deze game biedt wel wat meer opties dan gebruikelijk (meestal heb je tegenwoordig 2 of 3 opties) maar het is steeds normaler dat je iets te kiezen hebt in console games. En dat is ontzettend fijn want niet iedereen heeft dezelfde voorkeur. Bovendien zit er ook in de hardware steeds meer verschil... Nee, niet in de console zelf, maar wel in je tv. Heb je 4k, of zit je nog op fhd? 60 Hz of kan je tv 120 aan? En heb je vrr? Want met dat laatste maakt het ook niet uit als de framerate niet perfect op 30 of 60 gelockt blijft.

Verder zijn de settings nog altijd veel en veel simpeler dan wat je normaal in een pc game tegenkomt.
Reageer
Opstarten en spelen kan nog prima, gewoon niet de settings in gaan en je krijgt de aanbevolen configuratie automatisch.
Nee dat klopt niet hoor, althans niet op de series X. Ik moest tijdens de eerste keer starten een keuze maken welke grafische modus ik wilde.
Reageer
Ah dan doet deze game het inderdaad anders... Meestal moet je zelf bewust de settings in gaan.
Reageer
Dat kan daarna uiteraard ook maar tijdens De eerste start krijg je het om de oren.

En met 1080p Quality, 1080p performance, 1440p Quality, 1440p performance, 4K quality is er naar mijn mening net te veel te kiezen voor een console gamer. Ik wil mij daar eigenlijk helemaal niet mee bezighouden maar gewoon aanzetten en spelen.

Los van het feit dat ze eigenlijk allemaal ruk draaien 8)7
Reageer
Je vergeet dat je daarna nog een account moet maken bij de publisher van het spel en 6 UELA's moet doorscrollen en OK-en voordat je mag starten. En daarna moet je dat voor elk kids account op je console herhalen :(
Reageer
Zo normaal is dat helemaal niet meer. Bijvoorbeeld bij Sony first party games moet je eerst nog je beeldscherminstellingen (brightness, contrast, HDR) en toegankelijkheidsinstellingen kiezen.

Ik vind het juist goed dat console gamers eindelijk de luxe hebben om zelf te kunnen kiezen. Ik zou bijvoorbeeld nooit een spel op 30fps willen spelen als 60fps ook een optie is (al is het met lagere resolutie etc.).
Reageer
Precies wat je zegt, op de console verwacht je gewoon 1 grafische standaard, de meest optimale combinatie tussen "mooi" en "soepel".
Voor mij ook de voornaamste reden dat ik op ee n console game, gewoon aanzetten en gamen zonder gedoe met instellingen.
Reageer
Daarom heeft de PS5 ook een systeem-setting waarin jij kan aangeven of je liever resolutie dan wel performance wil, en die wordt dan automatisch in de game toegepast (welliswaar enkel in PS5 games).

Maar als eeuwige twijfelaar snap ik je punt wel, en betrap ik mezelf er ook op van constant te twijfelen tussen modes.
Reageer
Wat nog mooier zou zijn als je op je console een default resolutie en een default fps kan geven, en dat die als input gebruikt worden voor een settingprofiel ingesteld door de gamemaker waarbij die fps bij die resolutie gehaald (of zelfs gegarandeerd) worden.
Reageer
Je kan het toch ook opstarten en spelen? Alleen krijg je nu vaak de keuze tussen mooi en 30fps en minder mooi maar 60fps.

Als jou het niet boeit heb je ook geen probleem, de standaard is meestal de meeste grafische pracht.
Reageer
Dit gaat niet alleen over de keuze tussen 30 of 60 fps. Het omslaat 7 verschillende vormen van weergave, dat gaat wel iets verder dan 30 of 60 fps. Er is om die reden ook geen sprake meer van een 'standaard'. Dat deze standaard de 'meeste grafische pracht' is gaat in deze ook niet op.
Reageer
De standaard is gewoon "standaard" ingesteld. Daarnaast heb je meer opties. 30fps vs 30fps, wel/niet raytracing, 1080p vs 4k, 120fps. Hele logische opties die neer komen op grafische pracht vs performance.

Voor de gewone man die dit geen reet boeit is er ook niets veranderd. Het is niet als op PC, waarbij je op zoek moet naar de juist settings voor je PC om een speelbaar geheel te kiezen.
Reageer
Van iedere console zijn er onderhand twee of meer performance tiers met keuze tussen meer FPS of meer grafische trucjes. Qua targeting redelijk goed te beheren maar eigenlijk kun je op dat punt net zo goed presets meegeven en gebruikers zelf de opties laten kiezen.

Kwestie van mooi-mooier-mooist in de settings gooien en voor gebruikers die meer willen klooien de opties erin laten die de engine toch al toestaat. Lijkt me een prima oplossing. Als je niks wil veranderen dan klik je meteen op Play en laat je de autodetectie je settings bepalen. Je hoeft niet aan de instellingen te zitten maar ik zie niet waarom je mensen die dat wel willen de vrijheid zou ontnemen om dat toch te doen.
Reageer
Het gaat me niet om het ontnemen an deze functie, als mensen dit willen aanpassen..be my guest. Maar even hypothetisch: een ps5 game heeft erg veel last van framedrops op de 'standaard' instelling, dan zou de ontwikkelaar kunnen zeggen dat je de settings maar wat naar beneden moet schroeven. Dat zou toch de wereld op z'n kop zijn? Er zijn al heel veel games afgestraft op dit punt en dat zou je door deze functie te gebruiken als excuus kunnen inzetten, niet eerlijk en niet wenselijk als consument.
Reageer
Het is nog geen CP2077 maar aan Saints Row is nog een hoop te patchen. Missies die niet werken of glitches zijn niet bepaald onbekende problemen, bijvoorbeeld. Erg jammer want het spel zelf is best grappig als je van dit soort humor houdt.

Ik heb op de PC alleen maar motion blur hoeven uitzetten (niet vanwege performance maar omdat het gewoon een lelijk effect is) en het spel werkt verder prima. Ik heb zelf de settings iets omhoog geschroefd en dat leidt soms tot wat problemen maar dat had ik ook kunnen weten. Dit bewijst in mijn ogen dat de slechte defaults grote bugs of slechte defaults zijn.

Als bepaalde consoles inderdaad framedrops hebben en dat niet makkelijk gepatcht kan worden, zouden ze de defaults moeten aanpassen. De defaults moeten gewoon goed werken, daar ben ik het helemaal mee eens. Op PC kunnen games ook gewoon default settings pakken die over het algemeen goed werken, zelfs als er tig graphics settings zijn. Op de console moet dat helemaal makkelijk gaan, natuurlijk. Dat leidt er wellicht toe dat op de consoles de graphics slechter zijn dan op PC maar zo'n geweldig visueel spektakel is SR nou ook weer niet dus dat moet niet zoveel uitmaken.
Reageer
Als consolegamer wil je toch dat de beste grafische instelling als 'standaard' staat ingesteld?
Hoe kom je daarbij? Dan game je toch eerder op de pc? Als console speler wil ik juist de meest vloeiende ervaring.
Reageer
Angry Joe geeft hem een 2 van 10 :)

In mijn optiek één van z’n beste reviews in jaren, check hem zelf en geniet (als je tegen ouderwetse scheldwoorden kunt natuurlijk want man man man wat is ie weer eens angry 😂
Reageer
Angry Joe is een infantiele scheeuwlelijk. Ik snap niet dat mensen naar hem luisteren. Hij is een populist onder de game reviewers.

Het spel is niet perfect maar een 2 slaat nergens op.
Reageer
Ach tja, je moet hem een beetje kennen en kijk hem ook (al lang) bijna niet meer maar deze review is gewoon te gek (anders gewoon even de intro en outro kijken ;) )
Reageer
Ik heb de Angry Joe review ook gezien, hij overdrijft wellicht wat maar het is wel duidelijk dat het vol bugs zit en grafisch eigenlijk niet meer kan.
Reageer
Ik spel daadwerkelijk het spel en kan mij daar dus niet in vinden :)
Reageer
Persoonlijk voor mij het helemaal waard. Verhaal is gewoon leuk. Side missies zijn vernieuwend en hilarisch en de map is groot, tot in den treuren gedetailleerd en het leeft. Zo zijn er auto ongelukken langs de weg of politie aanhoudingen.
Je waant je echt in een Amerikaanse omgeving. Er zitten zoveel details in dat ik soms door de game wandel om er van te genieten.
Reageer
de map is groot, tot in den treuren gedetailleerd en het leeft. Zo zijn er auto ongelukken langs de weg of politie aanhoudingen.
Je waant je echt in een Amerikaanse omgeving. Er zitten zoveel details in dat ik soms door de game wandel om er van te genieten.
Whow dat staat echt haaks op mijn ervaring, ik speelde op de series X en de wereld was hier dood, leeg en regelmatig lelijk.

Door de weinige NPC’s had ik helemaal niet het idee dat de stad leefde maar juist dat gevoel van vroeger namelijk, stad met npc’s erin. Als je een npc volgt lijken ze ook geen doel te hebben.

een 2011 open wereld in 2022 kan echt niet meer een gemiste kans wat mij betreft.
Reageer
Welke game van dit genre doet dit anno nu dan beter? Bijvoorbeeld Cyberpunk was wat dat betreft voor mij een teleurstelling (vond het verder wel een leuke game)
Reageer
Welke game van dit genre doet dit anno nu dan beter? Bijvoorbeeld Cyberpunk was wat dat betreft voor mij een teleurstelling (vond het verder wel een leuke game)
Nou het 9 jaar oude (vandaag toevallig) GTA 5 doet dit aanzienlijk beter, daar had ik veel meer het idee dat de stad leeft, er zijn zelfs vergelijkingsvideos tussen SR en GTA4 waar zaken in GTA4 beter geregeld zijn.

Verder natuurlijk RDR2 maar dat is niet dezelfde game maar wel een gigantisch geloofwaardige open wereld.
Reageer
Daar ben ik het natuurlijk wel mee eens. Maar dat is precies het ding, die games zijn niet nieuw meer en heb ik al meerdere keren uitgespeeld. Er is op dit moment dan niet veel anders. GTA 6 gaat er waarschijnlijk niet komen of wordt een uitmelk game. Dus toch wel erg blij met SR in deze tijd.

Er zitten ook veel nieuwigheden in die het levend maken. Zoals de straatmuzikanten, het vuurwerk langs de weg, zoals ik al zij auto pech, gekantelde auto's met de spullen over de weg, politie aanhoudingen met daarbij bv de uitlijning van een lijk nog op de grond, wat mensen zeggen gedurende game verloopt of een groepje die net een atm heeft gejat, de trein die voorbijrijd waarbij je controller vibreert om wat voorbeelden te noemen. Maar ook de toch wel unieke detailering van de straten, parkeerplaatsen, wooncomplexen, supermarkten, strip malls en old town america geeft het een levendig gevoel voor mij want het klopt gewoon.

Maar ieder zijn ding natuurlijk. Ik zal niet beweren dat het niet beter kan. Als je wat langer naar de npc kijkt of volgt dan gebeurt er idd wss niks. Maar daar doe ik zelf wel een oogje voor dicht.
Reageer
Maar het gaat er toch niet om dat er nu games zijn die het beter doen? Het gaat erom waar de standaard in dit genre ligt en die ligt simpelweg hoger dan wat SR nu laat zien.

Alles wat je opsomt heb ik in GTA’s ook al gezien bijvoorbeeld.

Dan vind ik het niet direct erg dat ze de lat niet hoger leggen maar ik verwacht dan wel dat ze die lay proberen te evenaren. Dat idee had ik nu simpelweg niet en daardoor voelde de wereld voor mij levenloos en leeg.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 17 september 2022 10:55]

Reageer
Volition is daarentegen wel echt een kleine studio, dat kan nooit evenaren aan Rockstar. Daarbij verkoopt GTA ook veel meer exemplaren dan SR dus je budget is ook veel kleiner. Dan vind ik het toch knap als je zo’n game neerzet.

De lat ligt enorm hoog door GTA maar dat maakt voor mij niet dat elke game dat moet evenaren. Dat is onrealistisch en zo is er ook nog geen GTA 6 en heeft GTA 5 geen DLC gekregen. Ze zijn de weg ingeslagen van micro transacties dat is de sombere toekomst die ik voorzie met de steeds hogere eisen van casual gamers. Waarom nog je best doen? SR is gewoon een mooie game waar naar mijn gevoel veel liefde en tijd inzit. Maar als het GTA moet evenaren kan je beter een micro transactie spel bouwen. De lat mag best wat lager vind ik.
Reageer
Zou kunnen maar niet iedereen zit daar op te wachten. Doe mij maar een mooi verhaal zoals GTA 5 was voordat het een micro transactie spel werd, en niet de micro transactie gedreven verhaalloze side missies van GTA Online. Maar ieder zijn ding, dat is wel duidelijk.

Maar dan moet er ook ruimte zijn voor spellen als GTA 5 (niet online), Cyberpunk of een SR. Want anders wordt het een verhaal loze eenheidsworst.
Reageer
80% van de series, films, boeken en games zijn al verhaal loze eenheidsworst en is puur gericht op winstbejag en uitmelkerij. De meeste hebben het nog eens niet door en daarom worden die bedrijven zo stinkend rijk en terecht.
Reageer
Ik heb diezelfde ervaring. Ik vind het wel leuk om te spelen, maar de wereld is dood, de ongelukken waar je over schrijft zijn iedere keer exact hetzelfde, de gebouwen zijn slecht gedetailleerd. Ik vind oprecht de geoptimaliseerde versie van GTA 5 op alle vlakken beter, behalve dan dat Saints Row mij wat luchtiger vermaak geeft.
Reageer
Ik ken Saints Row niet anders dan als een GTA versie met absurde humor en verouderde graphic. Wat dat betreft past deze SR dus prima in de reeks. Ik ga hem overslaan, maar voor de fans dus een prima game.
Reageer
De humor is allesbehalve vergelijkbaar met voorgaande delen. Daarnaast is het technisch speelbaar, maar meer dan dat ook niet. Ik ben na 3 uurtjes afgehaakt.

De review bombing is niet voor niks; hoewel veel mensen het afschuiven als simpele 'haters'.
Reageer
"Het is helemaal geen vervelende game om je een tijdje mee te vermaken, maar zestig euro zouden we er zelf niet voor neertellen."

Is die dat überhaupt dan?

Wel apart dat de ps5 editie op Coolblue €47 is en de ps4 versie €48 😂
Reageer
Prijs op de datum van publicatie is statisch. De prijs daaronder komt uit de pricewatch en is dus dynamisch. Blijkbaar zakt de originele prijs al flink in. Een waardeoordeel kan handig wezen.
Reageer
Wil je het op PC, €59,99 op de Epic Games Store (niet beschikbaar op Steam)...
Reageer
Op Stadia is de game 59,99
Reageer
Niet voor lang meer, ze gaan toch wel binnenkort opdoeken
Reageer
Zeker wel, heerlijk en hoop dat het op 1 of andere manier toch blijft bestaan!
Reageer
De auto rijden physics is er helemaal niet in meer. Als je het vergelijkt met Saint row 2, wereld van verschil.
Reageer
Dit spel hebben ze naar mijn mening nooit moeten uitbrengen. Bizar dat de originele deel zoveel beter was dan wat wie hier voorgeschoteld krijgen. Mag rechtstreeks de budget bak in.
Reageer
Sr3 vond ik niet leuk, ik vond het voor mij iig veel te veel "over the top". Just cause is ook over the top, maar kan ik wel weer waarderen. Met een paar maanden haal ik deze wel uit de budgetbak
Reageer
Had hem gekocht voor de series console (S en X), maar wat een prul was dit op launch en naar de eerste patch was het ook al niet veel beter. Heb het even 2 dagen een beetje gespeeld en toen weer weggelegd ik vind de lol ver te zoeken in heel dit spel en het loopt dramatisch met tijden.
Gelukkig VRR en dergelijke op de TV anders was het vast een ervaring die ik meteen had weg gelegd.

Ook Dolby Vision en HDR waren een drama en alles zag er enorm "washed-out" uit op een LG 77"GX waar dat bij een Halo Infinite gewoon perfect is. En ik niet de moeite ga nemen om HDR heel de tijd in het xbox dashboard uit te zetten voor slechts 1 game.

Zat er toen nog even over te twijfelen (op launch na 10 minuten gespeeld te hebben op de xbox) om hem maar voor de PC te kopen, maar daar was de performance volgens reviews ook niet denderend op (RTX2080ti en 10900K). Nu nog maar zien of ik dit spel nog ga oppakken. Saints Row 3 (remastered) was in mijn ogen iig de beste tot dusver.

[Reactie gewijzigd door Dvlaarhoven op 17 september 2022 10:26]

Reageer
Ik speel hem op de PC met een code die kreeg met mij AMD videokaart die ik onlangs heb gekocht. Ik speel nooit dit soort games dus het allemaal nieuw voor mij. Ik vermaak mij er prima mee maar de missions zijn wel veelal hetzelfde. De game werkt verder prima. Ik heb nog geen rare glitches gezien. Ik speel op Windows 11 met de AMD drivers die via de Windows update worden geïnstalleerd.
Reageer


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.




Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee