Saints Row Review

Beetje verouderd, maar wel hilarisch

Niet erg goed, wel hilarisch

Een game hoeft technisch geen hoogvlieger te zijn om alsnog leuk te kunnen zijn en Saints Row is voor een groot deel zeker leuk. De basisgameplay zit best aardig in elkaar en Volition heeft zijn uiterste best gedaan om de verhaalmissies zo spectaculair mogelijk te maken. De ene keer doe je stunts in een auto om een vastgoedmagnaat zo ver te krijgen je het eigendom van een oude kerk cadeau te doen, een andere keer gebruik je een dixie, met iemand erin, als sloopbal om een kamp van een rivaliserende bende te vernietigen en op weer een ander moment steel je een tank met behulp van een helikopter. Saints Row is van veel markten thuis, zoals we dat ook wel een beetje gewend zijn van de spelserie.

Vier huisgenoten

Die missies doe je in het kader van het verhaal, of eigenlijk: het excuus dat de game voor je opwerpt om flink wat chaos te veroorzaken. Van een echt verhaal is verder nauwelijks sprake. De speler neemt de rol aan van een rookie die in dienst treedt bij Marshall Defense Industries. Na een paar succesvolle missies mag je al snel voor de grote baas zelf werken, die in jou een groeibriljant ziet. Wanneer je echter een missie falikant verpest, ontslaat de beste man je en val je in een diep gat. Daar kruip je uit met behulp van je vrienden, die zo hun eigen problemen hebben. Die vrienden zijn namelijk gelieerd aan andere bendes in Santo Ileso en hoewel de ‘roommate code’ ze voorschrijft elkaar op de hoogte te houden van bende-plannen die mogelijk problemen veroorzaken voor de anderen, botsen de belangen toch regelmatig. Die intro bereikt een climax als alle vrienden van de speler hun respectievelijke bendes uitgegooid worden en het viertal er alleen voor staat.

Wat er daarna gebeurt laat zich raden: de vier beginnen een eigen bende, luisterend naar de naam The Saints. Met alleen het starten van een bende heb je echter nog geen macht. Bovendien hebben de vrienden nog een appeltje te schillen met Marshall, The Idols en Los Panteros: de drie andere grootmachten in Santo Ileso. Er is dus werk aan de winkel. Dat werk kun je op verschillende manieren krijgen, maar je telefoon speelt hoe dan ook een belangrijke rol. Je smartphone is feitelijk de hub vanaf waar je alle facetten van het spel bijhoudt. Je kunt er missies starten, de kaart van de stad openen, je persoonlijke profiel, skills en perks bijhouden en opdrachten vanuit de Wanted-app accepteren. Werk als premiejager maakt de Saints niet direct machtig, maar brengt wel geld in het laadje en zonder geld kan zelfs de grootste gangster niets.

Louche ondernemingen starten

Dat geld heb je nodig voor allerlei zaken, zoals wapens en upgrades voor die wapens. Ook belangrijk: slots voor perks moet je kopen, dus ook daar is geld voor nodig. Een beetje slimme crimineel ziet dan al dat alles steeds handmatig binnenharken niet handig is. In plaats daarvan kun je beter een zakelijk imperium opbouwen. Vanuit hun hoofdkwartier kunnen de Saints allerlei louche zaken starten, zoals een foodtruckbedrijf dat niet alleen eten verkoopt, maar ook allerlei geestverruimende middelen. Open je zo’n bedrijf, dan ga je passief geld verdienen. Om de potentie van dat bedrijf nog wat verder op te krikken, kun je problemen in de buurt oplossen. Denk daarbij aan het verslaan van vijandelijke knokploegen en het tegenwerken van concurrerende bedrijven, bijvoorbeeld door hun foodtrucks te stelen.

Hoewel dit aspect van de game best leuk in elkaar zit, verloren we onze interesse er toch best snel in. Er zijn genoeg andere dingen te doen die vaak voor spectaculairdere gameplay zorgen en je hebt al dat inkomen ook weer niet écht nodig. Ook zoiets: je kunt het hoofdkwartier van je Saints verrijken met allerlei cosmetische elementen. Die vind je dan ergens in Santo Ileso, je neemt er een foto van en vervolgens kun je dat element gebruiken bij het opleuken van je kerk. Leuk bedacht, maar er is geen enkele noodzaak om dat te doen en het voelt daarom nutteloos.

Dat laatste gevoel komt na een tijdje steeds vaker voor. Dat komt ook omdat de gameplay toch vaak terugvalt op schietpartijen tussen jou en de verschillende andere facties. De aanloop is in missies vaak dan nog wel origineel, maar zodra de wapens getrokken worden, lijkt het steeds wel op elkaar. Het helpt daarbij niet dat de game hier zeker niet op zijn soepelst is. Het mikken voelt onhandig en mede daardoor valt op dat de actie hier snel in herhaling valt. Het meleesysteem waar je op kunt terugvallen, werkt over het algemeen redelijk, maar bij sommige take-downs gaat het mis in de animaties en lijken de klappen die je uitdeelt, je vijand in de verste verte niet te raken. Dat geeft het geheel een wat koddige uitstraling en zorgt ervoor dat de game steeds net niet helemaal lekker voelt.

Afhaken

Dit is het punt waardoor we uiteindelijk afhaakten. Er zijn best nog andere elementen die niet helpen, maar die zijn niet per se dodelijk voor het spelplezier. De manier waarop auto’s zich laten besturen, voelt niet optimaal, maar daar wen je wel aan en dan is het best te doen. De dialogen zijn soms van dramatisch lage kwaliteit, maar daarin zit dan ook wel weer een soort humor. Juist de ongemakkelijkheid zorgt soms onbedoeld voor een glimlach. Het zorgt er wel voor dat je de flarden verhaal die er zijn, helemaal niet serieus neemt, maar er valt tenminste wel wat te lachen.

Dat laatste zou de reden moeten zijn om Saints Row wat langer de kans te geven. Elke missie die je start vanaf je telefoon bevat in potentie een volgende knotsgekke, leuk bedachte missie die je Santo Ileso weer op een andere manier in puin laat leggen. Steek je er wat meer moeite in, door bijvoorbeeld steeds nieuwe wapens te kopen of steeds andere skills te gebruiken in je gevechten, dan houdt Saints Row zijn aantrekkingskracht wel iets langer vast, maar het zou ons niet verbazen als veel gamers nooit gaan meemaken hoe deze nieuwe Saints de absolute macht grijpen in Santo Ileso.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite