Door Bart de Water

Nieuwsposter

Bioshock PS3

God uit een flesje

Door ze vol te pompen met lood kom je op een effectieve manier van tegenstanders af, maar al snel verdien je ook je eerste bovenmenselijke krachten. Plasmids zijn zogenaamde actieve krachten en ze kosten 'Eve' om ze te gebruiken, dit wordt zichtbaar in een blauwe balk links bovenin je scherm. Ook zijn er Tonics, die altijd actief zijn en bepaalde statistieken verbeteren. Ze kunnen je bijvoorbeeld meer tijd geven om te hacken.

Bioshock PS3 screenshot

Plasmids, Tonics en een later verkrijgbare onderzoekscamera maken het mogelijk om Jack aan te passen aan de omstandigheden en geven de game daarmee een klein rpg-element. Er zijn veel verschillende mogelijkheden; zo zijn er Plasmids die je tegenstander bevriezen of juist in brand zetten en er zijn ook meer geniepige Plasmids die vijanden tegen elkaar opzetten. Er komen ook mogelijkheden om de hoek kijken waarmee je gebruik kunt maken van je omgeving. Het onder stroom zetten van een plas water laat bijvoorbeeld alle badgasten aan een schokkend eind komen. Naast het omleggen van vijanden zul je soms je krachten moeten aanwenden om simpele puzzels op te lossen.

De ultieme test van het slim omgaan met de beperkte middelen die Jack tot zijn beschikking heeft, komt tot leven in de Survivor-moeilijkheidsgraad, die exclusief aan de Playstation 3-versie van Bioshock is toegevoegd. Hierbij zijn vijanden nog sterker en is munitie schaarser. Je zult elke mogelijkheid moeten aangrijpen om munitie te besparen en ondertussen in leven te blijven.

Bioshock PS3 screenshot

* Presentatie

Rapture is een stad die, ondanks dood en verderf, tot leven komt. Onder de kap ronkt Unreal Engine 3 en daar hebben de ontwikkelaars goed gebruik van gemaakt. Het spel ziet er grafisch prima uit en vooral de watereffecten zijn een bijzondere vermelding waard. Volgens de ontwikkelaar zijn speciaal voor dat onderdeel twee mensen ingehuurd. Wel jammer is dat er soms zwevende lichamen te vinden zijn en dat voorwerpen af en toe half door elkaar steken; fouten die ook in de Xbox 360- en pc-versie voorkwamen en helaas niet zijn opgelost.

De orkestrale soundtrack vult de actie op het scherm perfect aan, evenals de geluidseffecten, zoals jingles van verkoopautomaten en daverende explosies. Ook de voice acting is is prima, de raspende stemmen van Splicers en het gegil van Little Sisters zullen voor koude rillingen langs je ruggengraat zorgen.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite