Gears of War 2 - singleplayer

Verbeterde techniek

Aan de gameplay is genoeg ten opzichte van het eerste deel veranderd om elk gevoel van herhaling te voorkomen. Uiteraard heeft Epic in twee jaar tijd ook de audiovisuele kant van het spel flink onder handen kunnen nemen. Gears of War 2 is het eerste spel dat gebruikmaakt van de stevig vernieuwde Unreal Engine 3, die over het algemeen door het leven gaat als 'Unreal Engine 3.5'. De nieuwe engine is in staat meer figuren tegelijk op het scherm te toveren, zorgt voor verbeterde licht- en schaduweffecten en realistischer watereffecten, toont meer schade aan de omgeving en introduceert een betere kunstmatige intelligentie.

Dat laatste is niet zozeer een duidelijke verbetering ten opzichte van deel één, maar wel een sterk punt als je kijkt naar andere games. In Gears of War 2 zul je je vijanden niet vaak rustig stil zien staan terwijl jij op ze schiet. Op de lagere moeilijkheidsniveaus is het wel mogelijk om naar ze toe te rennen en los te gaan met je kettingzaag, maar op de twee hoogste niveaus kun je dit wel vergeten. De Locust zullen elkaar dekking geven en, mochten ze de kans krijgen, hun eigen kettingzaag in jouw rug planten. Dit zorgt ervoor dat je alles uit de kast moet halen om verder komen. Net als het eerste spel kent Gears of War 2 weer een aantal lastige passages, waarbij het niet onverstandig is om via Xbox Live coöperatieve hulp in te schakelen.

Gears of War 2

*Revive me!!... please?

Dat laatste is een aanrader, want één probleempje uit Gears of War heeft de overstap naar deel twee gemaakt: je AI-teamgenoten zijn geen helden in het 'reviven'. Als je bent neergeschoten en ligt dood te bloeden, is het hun taak om jou weer op de been te helpen. Zolang je met vier man rondloopt is er meestal wel iemand in de buurt en gaat het goed, maar zodra Fenix alleen met Dom overblijft ontstaan er problemen. Zeker als je een eindje verderop ligt heeft Dom niet veel zin je overeind te helpen. Het helpt dat je nu niet meer helemaal stil hoeft te liggen en nog een beetje kunt kruipen, maar als de AI echt niet meewerkt eindigt je leven onder de voet van een Locust-monster.

*Kippenvel

Zo wisselvallig als de kunstmatige intelligentie daarin is, zo consistent is de manier waarop het spel wordt gepresenteerd. Zoals gezegd brengt de Unreal Engine 3.5 grafische verbeteringen met zich mee, maar ik was nog veel meer onder de indruk van het geluid. Vooral als een van de verhaallijnen een emotioneel hoogtepunt bereikt steelt de soundtrack de show. Bij één scène stond het kippenvel letterlijk op mijn armen.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite