Gears of War 2 - singleplayer

Meer verhaal

Gears of War 2 begint boven de grond, min of meer in dezelfde situatie zoals je die uit het eerste deel kent. Je werkt wederom samen met Dominique Santiago. Logisch, want ook dit deel kun je weer helemaal in co-op spelen. In de eerste Act wordt een aantal nieuwe personages aan je voorgesteld, waaronder het groentje Carmine en de geharde soldaat Tai. Vooral Carmine weet bij vlagen voor wat komische situaties te zorgen. Behalve deze nieuwe personages duiken ook wat oude bekenden op. Zo zien we Kolonel Hoffman terug en maken ook Baird en Cole hun rentree. Laatstgenoemde zorgt weer voor lekkere one-liners - "Mommy, don't let the bad man hurt us!" - en komt op een cruciaal moment langs, namelijk als Delta Squad zich in een zeer penibele situatie bevindt.

Dat moment zal bij veel gamers die Gears of War hebben gespeeld voor een grote grijns zorgen. En dit is slechts het topje van de ijsberg, want Epic Games heeft in Gears of War 2 het verhaal meer gewicht gegeven. Waar dat verhaal in het eerste deel nog weinig om het lijf had en vooral een excuus was om een paar uur flink te kunnen knallen, moet Gears of War 2 de speler meer vastgrijpen. Dat het spel over sterke personages beschikt is daarbij natuurlijk van groot belang.

Gears of War 2

Het verhaal wordt deels gedragen door de verrassende kanten van al deze personages. Zo blijkt de keiharde vechtmachine Dominic een gevoelige echtgenoot als hij met Marcus over zijn vermiste vrouw praat. Zulke elementen maken het verhaal meeslepender dan dat van het eerste deel. Door de personages van hun menselijke kant te laten zien zorgt Epic ervoor dat de speler een band krijgt met de karakters. Je kunt je afvragen in hoeverre je het verhaal hebt gemist in de eerste Gears of War, maar de rol die het verhaal in het tweede deel inneemt zorgt zonder meer voor een betere spelervaring.

*Episch en intiem

Epic omschrijft het spel als 'epischer en intiemer'. Dat 'intiemer' slaat, zoals wellicht al duidelijk is, op de band die je met de personages opbouwt en op de persoonlijke verhaallijnen die daarbij komen kijken. Maar ook het epische aspect komt duidelijk naar voren in Gears of War 2. Waar de oorlog na Emergence Day in Gears of War 1 een Locust-invasie was die kleinschalige gevechten opleverde, zul je nu vaker grote groepen Locust Horde tegenkomen. De Locust Horde maakt zich klaar om de mensheid de nekslag toe te dienen en is niet van plan om toe te staan dat een paar soldaatjes dat dwarsbomen.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite