Saints Row 2

Humorvol avontuur

Het spel trapt af met een tamelijk eenvoudige ontsnappingsscène uit de gevangenis, waarna de speler stappen moet ondernemen om de roemruchte gang 'The Saints' weer bij elkaar te brengen. Daarbij leiden de missies je in eerste instantie langs oude leden van de gang, waarmee het fundament wordt gelegd om Stilwater te heroveren. Tijdens dit proces krijg je uitgebreid de mogelijkheid om je gang naar jouw hand te zetten. Zo kun je bepalen in wat voor auto's je 'homies' rondrijden en in welke kledingstijl ze dat doen. Daarbij kun je kiezen voor het voor de hand liggende 'Gangster-thema', maar 'Pimps 'n Hookers' of '80s' werken meer op de lachspieren.

Daarmee is de hoofdzaak in Saints Row 2 benoemd: humor. Het spel wordt niet gehinderd door al teveel realisme en het schotelt de speler veel 'over the top'-actie voor. Gelukkig houdt de hoofdpersoon er niet al teveel normen en waarden op na. Zo vindt hij het geen enkel probleem om chaos in de stad te creëren om op die manier de aandacht af te leiden van een lekkende kerncentrale. Het aardige is dat je dit soort dingen op elk moment kunt doen. Saints Row 2 is namelijk opgebouwd in missies en activiteiten. De missies doe je op volgorde, maar de activiteiten kun je op elk moment uitvoeren. Deze activiteiten lopen uiteen van het meedoen in een Fight Club tot het meespelen in een politieserie of het stelen van hoeren van vijandige pooiers.

Saints Row 2

De missies in het spel richten zich op het terugwinnen van de stad. Veel van de missies spreken redelijk voor zich, maar vaak vindt ineens een bepaalde gebeurtenis plaats waardoor je missie plotseling verandert. Dit houdt het tempo van het spel hoog en zorgt ervoor dat je nooit het gevoel hebt voortdurend hetzelfde te doen. Het grootste pluspunt van de missies is misschien nog wel dat je nooit gedwongen wordt er verder mee te gaan. Als je zin hebt plak je weer een stukje aan het verhaal vast, en in de tussentijd doe je waar je zin in hebt. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat je lekker voor de tv in je 'crib' hangt en Zombie Uprising speelt. Deze minigame is simpel in opzet maar uitermate verslavend, en alleen al daarom verplichte kost om even uit te proberen.

Saints Row 2

Doen waar je zin in hebt kan in GTA IV ook. Toch heeft Saints Row 2 een groot voordeel: de politie is er minder streng. In GTA IV is die strengheid op zijn plaats, want dat spel streeft een grotere mate van realisme na. In Saints Row 2 kijken agenten regelmatig vrolijk de andere kant op, een moord wekt bijvoorbeeld maar een minimale hoeveelheid interesse bij ze op. Je kunt dus rustig je gang gaan en wat mensen van een berg afgooien, voordat de politie een keer poolshoogte komt nemen. Desondanks zul je vroeg of laat de kit wel achter je aan krijgen, bijvoorbeeld als je besluit een willekeurige winkel te beroven. Op dat moment zakt Saints Row 2 een beetje door het ijs: het is namelijk wel erg gemakkelijk om de sterke arm der wet voor te blijven. Agenten proberen je klem te rijden en je komt geregeld wegblokkades tegen, maar echt moeilijk wordt het je niet gemaakt. Helemaal bizar is dat je onder de ogen van de politie een hokje in kunt rijden dat je naam zuivert, waarna de dienders je van het ene op het andere moment ineens niet meer zien staan, ook al kleefden ze vlak daarvoor nog aan je bumper. We gingen ons niet teveel aan realisme hechten in het spel, maar dit gaat toch wel erg ver.

Saints Row 2

De politie maakt het je dus niet erg moeilijk en datzelfde geldt voor de vijandige bendes. Als je ze genoeg pijn doet wek je vanzelf de woede van een gang op en zullen ze achter je aankomen, maar echt effectief zijn ze daar niet bij. Het is me niet één keer gebeurd dat ik het aflegde tegen een van de vijandelijke ventjes, die overigens geen enkele moeite doen om niet door jou te worden neergeknald. Er gaat ook geen belletje bij ze rinkelen als je aan komt lopen met een wapen in je handen en op een paar meter afstand stil gaat staan. De beperkte vaardigheid en intelligentie van zowel de politie als de rest van de vijanden zorgt ervoor dat Saints Row 2 een vrij laagdrempelige game is, en dat komt de uitdaging niet ten goede.