Door Jurian Ubachs

Redacteur

Saints Row Preview

Reboot brengt serie terug naar de basis

Nieuwe Saints, nieuwe baas

Titel Saints Row
Platform Epic, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series S/X, Stadia
Ontwikkelaar Volition
Uitgever Deep Silver
Releasedatum 23 augustus 2022

Als we schrijven dat Grand Theft Auto de absolute koning van het sandboxgenre is, trappen we een open deur in. In het kielzog van de koning hebben andere games geprobeerd de formule te kopiëren en een graantje mee te pikken, meestal zonder al te veel succes. Saints Row vormt hierop een uitzondering. Hoewel de gameserie van ontwikkelstudio Volition lang niet in de buurt kwam van het immense succes van GTA, wist Saints Row een eigen plekje in de gamingwereld te veroveren. Waar GTA zich beperkte tot enigszins geloofwaardige verhalen en settings, ging Saints Row - zeker in de latere delen - volledig over de top. In deel vier speelde je een soort superheld die het namens de mensheid moest opnemen tegen aliens, en in de uitbreiding Gat out of Hell belandde je zelfs in Hades’ onderwereld.

Die uitbreiding kwam in 2015 op de markt en het was ook meteen de laatste originele content die we van Saints Row zagen. Er kwamen wel remakes van eerder verschenen delen, maar daar bleef het bij. Voor fans van de serie is er echter goed nieuws, want de periode zonder nieuwe content is bijna voorbij. Eind volgende maand komen Volition en uitgever Deep Silver met Saints Row. Inderdaad, de game draagt geen subtitel of cijfer. We hebben hier dan ook te maken met een zogenaamde reboot: een nieuwe start voor de serie, zoals we dat veel gekende gameseries al hebben zien doen. Volgens Volition moet de game wat meer lijken op de eerste games in de serie, toen de nadruk nog lag op bendeoorlogen en niet op de rariteiten die er later bij kwamen.

Saints Row speelt zich dan ook af in een heel nieuwe wereld met nieuwe personages, nieuwe facties en nieuwe verhaallijnen. Wat echter niet verandert, is dat de speler op een zeker moment de leider wordt van The Saints, de bende waar de serie om draait. Deze Saints hebben alleen niets te maken met de Saints uit de vorige games, behalve dan dat hun naam en logo hetzelfde zijn. Bij dit alles geef je zelf vorm aan jouw leidinggevend personage, waarbij je de vrije keuze hebt om als man of als vrouw te spelen. Deze Saints Row mag dan minder over de top zijn dan de laatste games in de eerste serie, het betekent zeker niet dat dat element helemaal verdwenen is. Je kunt je aardig uitleven met haarstijlen, tattoos en andere zaken, zodat je nog steeds behoorlijk aparte personages kunt maken.

Natuurlijk hebben we daar nu niet al te veel tijd aan besteed. Als je een uur of vier krijgt om het begin van Saints Row alvast te spelen, is het immers niet slim om diep in het cosmetische deel van je personage te duiken. Toch klikten we moeiteloos een leuk personage bij elkaar dat zich het best laat omschrijven als ‘platinablonde glam-metalgod met een pornosnor’. Helaas kunnen we onze versie van ‘The Boss’ niet met jullie delen, want we hadden geen mogelijkheid om zelf captures te maken tijdens het spelen. Geloof ons maar als we zeggen dat het een waardig bendeleider zou zijn. Je kunt trouwens nu al je eigen bendebaas in elkaar zetten, door de Boss Factory te downloaden. Je kunt je creaties, of die van anderen, straks desgewenst in de game importeren, zodra je hem gaat spelen.

Vier vrienden starten een bende

Spoiler-waarschuwing: op deze pagina bespreken we verschillende gebeurtenissen uit de eerste drie uur van Saints Row. Wil je niets weten over het verloop van het verhaal in de eerste paar uur, sla deze pagina dan over.

We komen The Boss, zoals het personage in het spel heet, voor het eerst tegen als hij net zijn training als soldaat van Marshall Defense Industries heeft afgerond. Als rookie vecht hij - wij maakten een mannelijke versie - zich een weg door de eerste missie, die tegelijk dienst doet als tutorial. Aan zijn arrogante houding blijkt snel genoeg dat hij wellicht niet helemaal voldoet aan het profiel van de ideale kandidaat voor een lange carrière bij Marshall, maar hij overleeft en dat blijkt voor veel Marshall-soldaten al lastig genoeg. Het zorgt ervoor dat The Boss snel hogerop komt binnen Marshall, want op de tweede dag dat hij voor het bedrijf werkt, maakt hij al promotie. Hij wordt verantwoordelijk voor de beveiliging van een voor Marshall belangrijk evenement waar een speciale, oude relikwie wordt gepresenteerd.

Vier huisgenoten

Hoe dat afloopt, lees je zo. Het is eerst tijd om kennis te maken met de drie vrienden van de hoofdrolspeler. De baas-in-spe woont namelijk niet alleen. Hij deelt een appartement met petrolhead Neenah, nerdy zakenman Eli en televisiekok-en-DJ Kevin. Belangrijker is dat Neenah is gelieerd aan Los Panteros, terwijl Kevin bij de Idols hoort. Samen met Marshall vormen dit de drie grote bendes die de dienst uitmaken in Santo Ileso, de stad waar Saint Row zich afspeelt. In hun onderlinge gesprekken komt naar voren dat het viertal hun band als huisgenoten in principe boven de band met hun werkgever annex bende stelt, maar die prioritering komt al in de openingsfase meermaals onder druk te staan. De speler voert namelijk missies uit waarbij de Idols of de Panteros de vijand zijn, en dat brengt Neenah en Kevin in lastige situaties.

Dat gaat natuurlijk niet lang goed. Binnen de eerste paar uur van het spel verliezen Eli, Kevin en ook de speler zelf hun bestaande allianties. Het evenement waarbij de speler moet zorgdragen voor de beveiliging loopt uiteraard volledig in de soep. De Panteros en Idols vallen binnen en het waardevolle relikwie wordt gestolen. Atticus Marshall, de baas van Marshall Defense Industries, is des duivels en ontslaat The Boss op staande voet. Dat leidt tot een zeer vermakelijke scène waarin een depressieve Boss niet uit zijn bed te krijgen is, er niet in slaagt toast klaar te maken en zich meer dan ooit een mislukking voelt. Hij en Neenah komen er echter achter dat een feest waar Kevin staat te draaien en Eli aanwezig is, aangevallen zal worden door de Idols en Panteros. Dat is foute boel, dus snellen ze zich richting de feestlocatie. Er volgt een intens vuurgevecht, waarna een ding duidelijk is: Eli, Kevin, Neenah en The Boss behoren geen van allen meer tot een bende.

De geboorte van de nieuwe Saints

Dat laatste is geen enkel probleem, want vier mensen die wat appeltjes hebben te schillen met de belangrijkste bendes van Santo Ileso verstaan elkaar prima. Dat blijkt ook wel, want als een van de vier voorstelt om een oude, vervallen kerk over te nemen en daar een thuisbasis van te maken, is de rest al snel enthousiast. Het kost enige moeite om de eigenaar van de kerk ervan te overtuigen dat de tent gratis verkopen toch echt de beste keuze is, maar dan is het zover dat de vier een thuisbasis hebben. Bij het verkennen van de kerk vinden ze een oud, paars logo en The Boss weet ineens een leuke naam voor de bende: The Saints.

Gevarieerd en wisselvallig

Op het moment dat The Boss, Eli, Neenah en Kevin hun clubje starten, zit je als speler zo’n drie uur in de game en heb je wellicht nog maar weinig gezien van wat Santo Ileso heeft te bieden. De game volgt de sandbox-formule: er is een rode draad die je volgt door missies af te werken, maar daarnaast kun je in de spelwereld allerlei andere activiteiten vinden. Je hebt altijd te weinig geld, dus is het zaak om daar meer van binnen te harken. Dat kan bijvoorbeeld door partijen drugs te vinden en te onderscheppen, of door specifieke auto’s te stelen waarvan een bevriende garagehouder graag de onderdelen wil hebben. Daarnaast kun je je als huurmoordenaar laten inhuren en kun je via Side Hustles allerlei extra klusjes oppakken die behoorlijk divers zijn. De ene keer rijd je met iemand mee die wat vijanden wil uitschakelen en het volgende moment vlieg je per wingsuit naar een paar daken om er antennes op te blazen. Het leven van een beginnende booswicht is in elk geval niet saai.

Niet te serieus

Datzelfde mag gezegd worden over de eerste drie uur van Saints Row. Hoewel de game stukken minder weird is dan delen drie en vier, neemt Saints Row vaak genoeg een loopje met elke vorm van realisme. Daarnaast zijn de dialogen duidelijk geschreven om grappig te zijn. In die bewoording zit wat kritiek verstopt, want inderdaad: niet alles werkt even goed. Toch komt de humor ook net zo vaak wél goed over. Het lijkt er dan ook op dat Saints Row in humor een belangrijke steunpilaar zal hebben. Het is in elk geval duidelijk dat deze game zichzelf niet zo heel serieus neemt. Dat spreekt ons vaak wel aan.

Die stijl is in de hele game zichtbaar, voelbaar en hoorbaar. Hij komt dus voorbij in de gesprekken, maar ook in wat de personages roepen tijdens de gameplay. Die gameplay is ook doorspekt met humor en een stevig gebrek aan realisme. In de ene missie vecht je een vuurgevecht uit terwijl je aan een straaljager hangt en in een andere missie blaas je met een raketwerper de ene na de andere auto op. Dat zijn de wat extremere voorbeelden. In de meer gangbare gameplay, dus de normale gevechten, zijn ook leuke dingen te zien. Zo kun je een vijand beetpakken, een handgranaat in zijn broek stoppen en hem dan richting zijn maatjes slingeren voor zo optimaal mogelijke impact en schade. Het schietgerei dat we in de eerste drie uur tot ons beschikking kregen, was veelal vrij standaard. Later in de game zou er echter ook origineler wapentuig voorhanden zijn, dat je dan ook nog eens kunt aanpassen.

Stad, dorpjes en woestijn

Zo ver zijn we nu nog niet gekomen. Saints Row bevat veel te veel verschillende soorten content en gameplaysystemen om alles in een paar uur goed en wel uit te proberen. Zo kun je allerlei perks vrijspelen en activeren door slots vrij te kopen. Je kunt niet alleen auto’s stelen, maar auto’s die je bezit ook laten aanpassen, zodat je er bijvoorbeeld beter off-road mee kunt rijden. Dat is geen overbodige luxe, want de stedelijke gebieden van Santo Ileso zijn omringd door woestijngebied. Wat dat betreft, doen de stijl en opbouw van de stad ons een beetje denken aan Night City uit Cyberpunk 2077. Denk dus aan een grootstedelijk gebied met kleinere nederzettingen buiten de stad en uitgestrekte woestijngebieden daar tussenin en omheen. Het belooft Saints Row de nodige afwisseling te bieden.

Die afwisseling biedt de gameplay zelf ook; daar hebben we inmiddels al wat voorbeelden van gegeven. Het vermelden waard is daarbij dat de game niet op alle aspecten even lekker aanvoelde. Het rennen en schieten vereist wat gewenning, maar gaat al snel vrij soepel. Apart is echter dat je, als je speelt met een controller, het ene moment geholpen wordt door een lichte vorm van snap to target als je dicht genoeg in de buurt van een vijand mikt, maar soms ook helemaal niet. Wanneer de hulp ontbreekt, voelt schieten met een controller in deze game niet zo heel lekker. Ook het rijden gaat wat wisselvallig. Sommige auto’s en motoren rijden duidelijk lekkerder dan andere, maar over de hele linie scoort dit onderdeel nog niet hoog. De game stimuleert spelers ook om te driften, maar goede bochten maken terwijl je drift is erg lastig.

Veel pop-in

Ook op technisch vlak maakt deze versie van Saints Row geen indruk. De game streeft niet naar fotorealistische graphics. In plaats daarvan is gekozen voor een grafische stijl die wel iets weg heeft van die van Watch Dogs. Dat zorgt ervoor dat allerlei elementen in de spelwereld, zoals auto’s, er gewoon niet zo ‘echt’ uit zien. Kijk bijvoorbeeld naar de lak van de auto in het screenshot hierboven: er bestaat zoiets als een speciaal mateffect, maar in Saints Row hebben alle voertuigen deze wat doffe laag. Terwijl je speelt, zie je trouwens continu auto’s plotseling in beeld verschijnen en ze blijven dan vrij lang van lage grafische kwaliteit, tot je als speler echt dichterbij bent en ineens textures van hoge kwaliteit tevoorschijn ziet komen. Dit effect is in de build die wij speelden nog veel te heftig. Het gaat zelfs zo ver dat je soms een persoon op de weg voor je ziet staan, waarna hij ineens een motor onder zijn kont krijgt. De game laadde daarbij kennelijk eerst de persoon en daarna pas zijn motor in, en van dat proces mochten wij meegenieten. Op zich geen ramp, maar het duidt er wel op dat de draw distance niet bijzonder hoog is. Natuurlijk wachten we de uiteindelijke versie nog even af, maar het is alvast iets om op te letten.

Nog niet getest: co-op

Tegen de tijd dat de game op de markt komt, zullen we ook aan de slag kunnen met co-op voor twee spelers. De optie voor samenspel konden we nu nog niet uitproberen. Jammer, want hier zit bij sandboxgames veel potentie in, dat heeft GTA Online wel bewezen. Saints Row bevat drop-in, drop-out co-op, wat het makkelijk zou moeten maken snel even een potje te spelen met een vriend. Daarbij houdt de game de progressie van beide spelers bij en die progressie neem je mee naar je eigen game, zodra je weer in je eentje verder gaat. Dat betekent dat beide spelers alle collectibles, gevonden wapens en auto’s en dergelijke meenemen, maar ook dat de game onthoudt welke missies je al hebt uitgevoerd. Als jij als gast van een andere speler een missie die later in de game zit hebt gespeeld, hoef je die niet nogmaals te spelen als je later zelf op dat punt in het verhaal komt. Co-op bevat verder een ‘prank-modus’, maar hier hebben we nog geen verdere details over gekregen.

Voorlopige conclusie

Het moet raar lopen, wil Saints Row met deze reboot geen geslaagde comeback maken. De game bevat de humor die we van Volition kennen en combineert hem met voor het grootste deel goed werkende gameplay. We zien in die gameplay her en der nog wel wat ruimte voor verbetering. Dat geldt zeker voor de grafische kant, waar pop-in op dit moment nog een probleempje is. Dat is jammer, want Saints Row biedt ook prachtige, gevarieerde omgevingen die de moeite waard zijn om te ontdekken.

We zijn geneigd te denken dat Saints Row ook met de af en toe onhandig aanvoelende gameplay en visuele tekortkomingen zijn mannetje wel zal staan. Natuurlijk moet de game er dan wel in slagen tientallen uren fris te blijven, zowel in de missies als in de extra activiteiten, maar op dat vlak heeft Volition een goede staat van dienst. We hoeven in elk geval niet al te lang meer te wachten om uit te vinden of deze nieuwe Saints Row een waardig nieuw deel is, want de game verschijnt op 23 augustus voor PlayStation 4 en 5, Xbox One en Xbox Series X|S, Stadia en via de Epic Store voor Windows.

Reacties (36)

36
35
20
0
0
10
Wijzig sortering
Heel erg benieuwd! Vanaf 23 augustus is de game trouwens ook beschikbaar op Stadia :D @Tweakjur

[Reactie gewijzigd door Jasphur op 21 juli 2022 16:12]

Ik dacht dat Stadia een aflopend verhaal was?
Nope. Binnenkort breiden ze uit naar Mexico en FIFA23 is bevestigd voor Stadia. Ze blijven groeien :)

[Reactie gewijzigd door Jasphur op 22 juli 2022 08:25]

Thanks. Dit meldt Deep Silver dus zelf niet eens in de documentatie die ik over de game had he... Maakt het wel lastig Stadia overal te vermelden waar dat van toepassing zou zijn.
Ja afgelopen dagen van meerdere game reviews gezien dat Stadia gemeld was. Ik kreeg al het vermoeden dat het niet in een press release stond. Jammer, vanuit hen. Dank voor je repley
Ja, deze topgame spelen zonder aanschaf dure console. Het kan!

Je kunt nu talloze demo's proberen op Stadia zonder enige verplichting.
Altijd erg vermaakt met saint row, iets minder serieus/realistisch dan GTA imho, maar daardoor soms over the top leuk.

Ga deze ook zeker spelen
Ik vond dat het in de tijd van GTA 4 mij meer bracht wat ik er van verwachte dan GTA zelf. Ik vond die toen veel te serieus en Saints Row was eigenlijk meer GTA dan GTA.

Helaas ging het op een gegeven moment veel te ver om een leuke Saints Row game te zijn en had het van mij al een spin off mogen zijn.
Hmm dunno. Ik vond persoonlijk SR3 het vetst.
SR2 (en 1) waren wat 'serieuzer' / 'down to earth' en SR4 was compleet absurd, maar als ik moet zeggen wat ik prefereer.. dan zou ik toch wel voor SR4 gaan ipv SR2/1.

Als dit een beetje tussen SR2 en SR3 in gaat zitten, prima.
Ik hoef geen GTA clone meer, de 'whacky fun' en 'badass insane stunts' is wat Saints Row voor mij zo memorabel maakte.
Als dit een beetje tussen SR2 en SR3 in gaat zitten, prima.
Helemaal mee eens, maar als ik goed naar de trailer kijk krijg ik toch wel erg het gevoel dat ze voor een full-blown sandbox gaan waarbij ze toch wel redelijk veel inspiratie uit Just Cause 3 lijken te hebben gehaald.

Qua verhaal heb ik er helaas weinig vertrouwen in, misschien omdat de personages op mij ongeloofwaardig over komen? Kan ook zijn dat ik nog iets te veel de vergelijking trek met het imago en de styling van de Saints in SR1/2/3.

In SR3 had je nog een klein gevoel van opbouw naar het niveau 'dubstep gun' en 'penetrator'. Waarbij de game met elk hoofdstuk van het verhaal net iets gekker werd. Dat lijkt hier uit de trailer in ieder geval niet de strategie te zijn. Maar ik wacht nog even af met mijn oordeel tot de game echt uit is.
Heb je just cause (vooral 2 en 3) wel eens geprobeerd?

Als je over the top leuk vind... :)
Mja SR is niet per se meer over the top qua actie dan Just Cause (eigenlijk wel, maar daar gaat het niet om), het is vooral meer... Gangsta
Ik weet niet of ik GTA serieus moet noemen, zeker niet als ik naar de online missies kijk.
nja leg any saints row naast de base game van GTA 4
Nou ik weet het niet maar als de pop-in daadwerkelijk zo slecht is als hier beschreven dan sla ik de game wel over. Zaken als zichtbaar seconden lang voertuigen inladen terwijl de npc al wel zichtbaar is gaat mij echt veel en veel te ver. Dat mag met de ps5 en series X toch echt geen punt zijn en anders is hun engine gewoon prut.
Klinkt goed, imo is deel 2 nog het beste, maar dat kan ook de nostalgie zijn....
Ik denk dat ik em over een jaar wel ga halen.
Jawel. Deel 2 is het beste, maar dan wel met de “Gentlemen of the Row” mod. Want die respectpunten verzamelen om verder te mogen met de volgende missies was wel irritant.

[Reactie gewijzigd door Flozem op 22 juli 2022 04:21]

Deze komt er wel in. Ik vond de latere delen niet bijster interessant juist omdat ze een beetje te ver bij de bron vandaan gingen. Games zijn escapism en met GTA-achtige games ga ik zelf wel erg voor lekker crimineeltje spelen in een herkenbare omgeving. Flink chaos veroorzaken, moord en doodslag, zoveel mogelijk explosieven gebruiken, vuistgevechten met politie...

Het weerhoudt mijn innerlijke demoon ervan om het in de werkelijkheid te doen!
Ik zag een hooverboard! Yup, deze gaat gespeeld worden. :+
Weet nog precies dat ik de demo van de originele eerste SR speelde op de X360 en met een auto crashte op iets en de character door het voorruit heen vloog, op dat moment was SR wel een stapje beter dan GTA naar mijn mening.
Helaas gingen ze daarna te veel over the top en ben ik afgehaakt na deel 3.

[Reactie gewijzigd door s0kkie op 21 juli 2022 16:29]

Lees ik er langs of wordt er niet vermeld op welk platform er getest is? Vraag mij of of dit van invloed is op de grafische prestaties. Het lijkt mij erg leuk om deze Saints Row te spelen. SR4 heb ik overgeslagen omdat dat toch net te ver "over the top" ging naar mijn idee.
Benieuwd, maar wacht wel wat echte reviews af. De oude vond ik juist weer niet leuk, door het way over the top gedeelte vond ik het maar kinderachtig.
Begrijp dus dat ik er niet echt in moet gaan met SR 3 en 4 verwachtingen?
Ben juist wel fan van van dat totaal debiele over the top getrokken idioterie van de laatste twee games. Als het te veel op gta gaat lijken verlies ik wel snel interesse denk ik.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee