Door Sven Schaap

Reviewer

De Blob

Simplistisch

Door met de Wii-mote te sturen beweegt onze protagonist zich, opgerold tot een balletje, door de reusachtige gebieden, op zoek naar witte gebouwen of naar verfpatronen om ze mee in te kleuren. Met de Z-knop op de Nunchuk is het mogelijk doelwitten te locken, waar Blob vervolgens met behulp van een fikse shake met de Wii-mote keihard op neergesmeten wordt. Op die manier kunnen ook vijanden, zoals de Bobbyhelmdragende Graydians, worden geplet en kunnen portals naar nieuwe gebieden worden opengebroken. De gameplay, die op het randje van bekrompenheid balanceert, biedt een handjevol varianten op deze acties, zoals het heen en weer schieten tussen keypoints, maar veel meer dan dit heeft de gameplay eigenlijk niet om handen. Er kan gerust worden gezegd dat de Blob over het geheel genomen een behoorlijk simplistische platformgame is.

de Blob

*Nogal beperkend

Dat eenvoudige controls niet altijd garant staan voor een slechte game spreekt voor zich. Er zijn tientallen voorbeelden van geweldige games die met één of hooguit twee knoppen kunnen worden gespeeld. Toch is de eenvoud van de bediening in het geval van deze game een een minpunt. De Blob beweegt over het algemeen vrij traag en hoe hard je de Wii-mote ook schudt, volledige controle en bewegingsvrijheid blijven achterwege. Het rollen is geen probleem en ook de korte gecontroleerde sprongetjes of pletaanvallen lukken vrijwel altijd. Maar écht honderd procent controle heb je zelden en zelfs een eenvoudige platformgametechniek als een walljump blijkt voor de Blob te hoog gegrepen. De acties die je ingame kunt uitvoeren zijn te beperkend om voor een flitsend schouwspel te zorgen en ze blijven in gebreke bij het verder spectaculaire geheel.

de Blob

*Te gemakkelijk?

Een ander punt van kritiek is dat het verknallen van één of meerdere challenges in feite nauwelijks van invloed is op je vooruitgang in de game. Je verdient weliswaar geen bonuspunten als je een opdracht niet binnen de tijd vervult, maar in feite is er niets aan de hand als je faalt; je mag in dat geval gewoon verder waar je was gebleven. Extra levens liggen voor het oprapen en pas verder in de game halen de onderdrukkers de zwaardere wapens, zoals airbrush-kanonnen en vulpen-tanks, van stal. Een ander puntje van kritiek is dat de levels, hoe gek het ook mag klinken, gewoonweg te groot zijn. Het zal de gemiddelde gamer meer dan een half uur kosten om een gebied uit te spelen, wat in wezen geen probleem zou zijn als je savepoints kon vinden waar je de game tussentijds op kunt slaan. Zulke punten zijn er gewoonweg niet, je zult dus iedere keer een dik half uur moeten spelen zonder dood te gaan, of om wat voor reden dan ook te stoppen, voordat je je vooruitgang op kunt slaan.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3