Door Sven Schaap

Reviewer

De Blob

Kleurenhaat

In deze niet-alledaagse game draait alles om het inkleuren van de spelwereld. Niet omdat de makers van de game te lui waren om dat te doen, maar simpelweg omdat dit het doel van de game is. Het - toen al indrukwekkende - spelveld uit de oorspronkelijke downloadgame is ontwikkeld tot een reusachtige stad genaamd Chroma, waar Raydians hun schattig leventje vol verdraagzaamheid, vriendschap en uiteraard erg veel kleur leiden. Alles is lief en leuk, tot de bontgekleurde metropool op een dag wordt opgeschrikt door een invasie van de Graydians, die de stad en zijn inwoners binnen de kortste keren van alle kleur ontdoen. Een kolossaal bedrijf, genaamd 'Inkt', regeert het land met ijzeren vuist en tolereert niets dat ook maar enige kleur of gezelligheid bevat. Gevolg is een speelwereld die erom schreeuwt ingekleurd te worden.

de Blob

*Fight the power!

Uiteraard staat er iemand op tegen het totalitaire regime en binnen de kortste keren wordt een ware kleurenrevolutie ontketend. In de bizarre huid van verzetsheld Blob is het aan ons, de gamers, om een einde te maken aan de kleurloze onderdrukking van het volk. Hoe? Door de zwart-witte spelwereld met behulp van kleurpatronen en een beetje creativiteit van kleur te voorzien. Zo maak je stukje bij beetje een einde aan de macht van de onderdrukkers en wordt de bevolking bevrijd van hun lot om de rest van hun leven als grijze accountants te slijten. Als Blob ben je ingame niets meer dan een plakkerig balletje dat, zodra het in contact komt met een kleurpatroon, de kleur overneemt en vervolgens als een soort kwast de stad kan beschilderen.

de Blob

*Doordrenkt met verf

De wereld bestaat in de Blob uit witte gebouwen, witte bankjes, witte bomen en witte bruggen en door deze voorwerpen simpelweg aan te raken worden ze op spectaculaire wijze ingekleurd. Grappig is dat alle acties die de speler met Blob uitvoert niet alleen grafisch, maar ook op muzikaal gebied van invloed zijn op zowel de omgeving als de speelervaring. Zodra je een gebied binnengaat is alles zwart/wit en speelt er geen muziek. Maar zodra je, doordrenkt met verf, los gaat op de omgeving dan vliegen de jazz-, hiphop- en funk-klanken om je oren. Het is een beetje vergelijkbaar met de game Rez, maar dan wat minder intens en het past perfect bij de ontspannen toon van de game. Terwijl allerlei dingen worden ingekleurd loopt rechts bovenin het scherm een kleurmetertje, dat de score bijhoudt, langzaam vol. Zodra het metertje overloopt verschijnt ergens in het gebied een zogenaamde Transform Engine. Door deze in te drukken wordt de volledige omgeving in een oogwenk ingekleurd en telt het betreffende gebied verder als 'teruggewonnen'.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True