Door Jurian Ubachs

Redacteur

Vooruitblik: Gears of War 2

De mensheid in de aanval

De vraag welke console de beste is, houdt de gemoederen ruim na de release van de nieuwste machines nog altijd bezig. Het antwoord ligt zoals altijd in het midden en wordt voor een groot deel bepaald door de games waar je van houdt. Ook is het aantal exclusieve titels, die niet speelbaar zijn op een andere console, voor veel consumenten doorslaggevend. Eén van de belangrijkste titels voor de Xbox 360 was Gears of War, dat eind 2006 werd gezien als een 'system seller'. Het spel vloog wereldwijd meer dan vijf miljoen keer over de toonbank. Begin november ligt de opvolger in de winkel en Epic Games nodigde ons onlangs uit in Londen, voor een voorproefje van het actievolle schietspel.

Platform: Xbox 360 - exclusief

Gears of War 2

In Gears of War nam de speler de rol van Marcus Fenix op zich, een bikkelharde soldaat van de Coalition of Ordered Governments, die leiding gaf aan Delta Squad. Deze squad nam het doorlopend op tegen de Locust Horde; monsters die onder de oppervlakte van de fictieve planeet Sera leefden en op 'Emergence Day' plotseling de aanval op de mensheid openden. Samen met teamleden Dominic 'Dom' Santiago, Augustus 'Cole Train' Cole en Damon Baird versloeg Fenix verschillende weerzinwekkende creaturen, voordat Generaal Raam werd verslagen. Daarna schoot het leger de 'Lightmass Bomb' af die de Locust Horde onder de grond zou moeten vernietigen. Daarmee was Gears of War afgelopen, al liet Epic in de laatste scène doorschemeren dat de Locust Horde niet volledig was uitgeroeid door de bom.

*Zes maanden later...

Gears of War 2 speelt zich zes maanden na de gebeurtenissen in deel één af. De oorlog tussen de Coalition of Ordered Governments en de Locust Horde is nog in volle gang, maar de balans is flink veranderd. De Locust kunnen plotseling hele steden in een keer laten verzakken, een fenomeen waar de mensheid zich niet tegen kan wapenen. In plaats van de steden te verdedigen, moeten de COG-soldaten het gevecht verplaatsen naar ondergrondse grotten, met alle gevaren van dien. Van die grotten hebben we tijdens de presentatie overigens niet veel gezien. Hoewel Cliff Bleszinsky, design director bij Epic, er kort iets van toonde, was het gedeelte dat we in Londen konden spelen voornamelijk bovengronds gesitueerd.

Epischer en intiemer

*Snel in de vingers

Aanvankelijk was er weinig verschil te zien tussen het originele Gears of War en het gedeelte van Gears of War 2 Act 1 dat we in Londen konden spelen. Wel zo fijn, want het is daardoor heel gemakkelijk om er weer helemaal in te komen. Binnen een paar minuten zat de Gears of War-speelstijl in mijn hoofd en had ik de kenmerkende 'quick reload' en kettingzaag-acties alweer onder de knie. We kregen de kans zowel de singleplayermodus als de co-op voor twee spelers uit te proberen, en daarbij bleek dat dit voor de meeste mensen die Gears of War hebben gespeeld wel geldt.

Gears of War 2

De verschillen in de hoofdmodus van het spel zitten dus niet zozeer in de gameplay. Ja, Epic heeft het cover-systeem van vierhonderd kleine tweaks voorzien, maar dat merk je in de praktijk nauwelijks, afgezien van het feit dat het spel misschien wat soepeler aanvoelt. Het grote verschil zit in de typen gevechten en in het verhaal. De gevechten zijn epischer dan in deel één. Vocht je destijds voornamelijk kleinschalige gevechten op straat uit, nu zul je geregeld tegen gigantische monsters en complete legers Locust Horde komen te staan. "Episch, maar toch ook intiemer", merkt 'Cliffy B' Bleszinsky fijntjes op. Dat intieme komt voornamelijk terug in het verhaal. "Het verhaal in Gears of War was eigenlijk maar flut", stelt Bleszinsky. Gears of War 2 moet de speler dan ook meeslepen in een goed verhaal. Hiervoor werkte Epic samen met Comic-schrijver Joshua Ortega. Het resultaat is dat er veel meer duidelijk zal worden over de achtergrond van de personages. Zo ligt hoofdpersonage Marcus Fenix in de clinch met zijn vader en is Fenix' beste vriend Dominic zijn vrouw kwijt. Deze verhaallijnen zijn weliswaar ondergeschikt aan het 'Locust Horde versus de mensheid'-verhaal, maar ze zorgen ervoor dat je een band met de personages krijgt. Dat effect ontstaat trouwens al een beetje doordat alle bekenden uit deel één terugkeren; het is gewoon leuk om de stem van 'Cole-Train' weer te horen!

*Vechten op een tank

Een level dat opviel tijdens de speelsessie is een deel van het spel waarin je op een COG Centaur Tank staat en met een machinegeweer hordes Locust Horde neermaait en ook het vuur opent op wat grotere monsters. Het staat - net als de rest van de singleplayer - allemaal op rails, dus vrijheid heb je niet, maar wat maakt dat uit? De actie zorgt er voor dat je constant aan de tv gekluisterd blijft. Het ritje op de tank is trouwens tekenend voor de meer epische gevechten. Ook de aanwezigheid van een aantal leuke nieuwe wapens draagt hieraan bij. De vlammenwerper is vooral effectief in close combat, maar de mortieren zijn fijn om groepjes aanstormende Locust mee in stukken te schieten.

Gears of War 2

Net als in het origineel is het, zoals al even opgemerkt, mogelijk om de volledige campaign in co-op te spelen. Epic heeft ervoor gekozen om dat voor maximaal twee spelers te houden. Dat lijkt een opvallende keuze, aangezien verschillende games co-op voor meerdere personen bieden. Epic is echter van mening dat dit de manier waarop je het spel beleeft niet ten goede zou komen. De gameplay in de campaign mode is bedoeld voor twee personen, sommige passages zijn daar ook op ontworpen. Bovendien valt de meerwaarde van het verhaal grotendeels weg als je met meer dan twee spelers in co-op zou spelen. "Wat je dan krijgt is dat speler drie bijvoorbeeld een stukje verderop is en ineens een cut-scene triggert, terwijl de anderen nog niet op dat punt zijn gekomen. Dat is funest voor de perceptie van het verhaal", aldus Bleszinsky.

Stevig uitgebreide multiplayer

Het uitblijven van een co-op modus voor meer spelers in de campaign betekent niet dat Epic die variant helemaal niet ziet zitten. Sterker nog, volgens Cliff Bleszinsky is er niets leuker dan met vier anderen hele legers Locust Horde af te knallen, alleen zou dat in de campaign mode niet werken. Daarom heeft Epic een speciale modus in het spel gestopt, die in alle opzichten doet denken aan Invasion in Unreal Tournament. In een groep van vijf vecht je je door golven Locust Horde heen, waarbij de vijanden elke ronde talrijker, groter en beter worden. Voor iedere ronde geldt, dat zo lang één speler het overleeft, de hele groep de volgende ronde haalt. Een ronde overleven is desalniettemin altijd handig, want alleen dan houd je de wapens in bezit die je aan het eind van de vorige golf had.

Gears of War 2

*Lastig

Ook deze modus was in Londen speelbaar en dat leverde misschien nog wel meer plezier op dan het stuk dat we in de campaign mode konden spelen. Het samenwerken in een groep van vijf stelt de eerste paar levels nog weinig voor, maar ben je eenmaal voorbij de tiende golf, dan wordt het lastig. Uiteindelijk bleven we met een groep Nederlandse journalisten hangen op de achttiende golf, terwijl er vijftig golven zijn. Het is duidelijk dat deze modus pittig is en alleen echt goed ingespeelde teams zullen kans maken het vijftigste niveau te halen.

Goed ingespeelde teams uit de vorige Gears of War zullen overigens op zoek moeten naar een vijfde teamlid. Niet alleen deze speciale co-op modus is gemaakt voor teams van vijf, ook de normale multiplayer-modi worden nu vijf tegen vijf gespeeld, terwijl dat in het originele Gears of War nog vier tegen vier was. Epic gaf aan dat de overschakeling van vier naar vijf spelers probleemloos is verlopen, waardoor het de verwachting is dat de multiplayer-modus van Gears of War 2 minstens zo populair zal worden als die van de eerste Gears of War.

*Rollen werkt niet

Overigens is de extra speler in elk team niet de enige verandering die Epic heeft aangebracht. Er zijn ook wat andere punten aangepakt, zoals de door veel spelers als 'irritant' bestempelde shotgun-roll. Spelers rolden zich, gewapend met een shotgun, een weg door de map, om van dichtbij hun tegenstander neer te schieten. Daarbij konden ze nauwelijks worden omgelegd, wat een kleine onbalans bloot legde. Dat is nu verholpen, als je wordt geraakt verlies je snelheid. Daardoor zullen shotgun-maniakken niet meer op tijd bij hun doel zijn en onderweg worden neergeschoten. Epic probeert heel bewust het gebruik van cover te stimuleren, zoals je dat ook in de campaign moet gebruiken. Rambo-achtige tactieken zullen nauwelijks werken in de Gears of War 2-multiplayer.

Gears of War 2

Hoewel we de traditionele multiplayer-modi nog niet konden spelen, werd duidelijk dat Epic ook een aantal spelmodi onder handen heeft genomen. Zo is de spelmodus 'Assassination' veranderd. Voorheen was het zo, dat als de leider van het team dood was het team direct had verloren. Daar is een nuance in aangebracht. Op het moment dat de leider dood is, kunnen de andere teamleden niet meer respawnen. Het andere team heeft echter pas gewonnen als alle teamleden dood zijn, dus hebben zij een kans om alsnog te winnen. Bovenop de oude spelmodi voegt Epic nog een aantal nieuwe modi toe, maar daarover werd niets verteld.

*2 vs 2 vs 2 vs 2 vs 2?

Wel vertelde Cliff Bleszinsky over een geheel nieuwe modus, genaamd de 'Wingman', waarbij vijf teams van twee man het tegen elkaar opnemen. Hierbij gaat het er primair om welk team de meeste kills maakt, al zul je wel in leven moeten blijven om kills te kunnen maken. 'Last man standing' gaat in zekere zin op, maar dat is niet de doorslaggevende factor. Desondanks zal de nadruk liggen op samenwerken, om samen te overleven. Deze spelmodus konden we helaas nog niet uitproberen.

Unreal Engine 3.5

Als maker van de populaire Unreal Engine zit Epic uiteraard bovenop de technologische ontwikkelingen. Het is dan ook niet verrassend dat Gears of War 2, net als het eerste deel, een nieuwe standaard moet worden op het gebied van graphics. Eenzelfde impact als deel één zal het spel niet snel krijgen, aangezien 'next-gen' graphics ten tijde van de lancering van Gears of War nog relatief nieuw waren en daardoor haast automatisch lof oogstten. De stap van Gears of War naar Gears of War 2 is groot, maar hoeft desondanks niet direct op te vallen.

Gears of War 2

Waar Gears of War werd gebouwd op de Unreal Engine 3, wordt deel twee gemaakt met de opvolger, Unreal Engine 3.5. Die engine maakt met Gears of War 2 zijn debuut. Gamers zullen kunnen genieten van realistischer zwaartekrachteffecten, realistischer water, meer vernietigbare elementen in de omgeving, verbeterde kunstmatige intelligentie en mooiere licht- en schaduweffecten. Dat klinkt als een interessante lijst, maar het kan eenvoudig worden samengevat: Gears of War 2 ziet er gewoon heel goed uit. De personages, de wapens, de vijanden, de omgeving, alles is haarscherp en wordt bovenal zonder stotteringen weergegeven. Dat is extra belangrijk in Gears of War 2 omdat Epic de gevechten episch wil laten overkomen, en dat is lastig als de framerate constant inkakt.

*Duurt lang...

Hoewel we slechts een beperkt deel van de campaign konden spelen, viel op dat het aantal cutscenes enorm is toegenomen. Het stuk van Act 1 dat we konden spelen was grofweg opgedeeld in drie lange stukken, van elkaar gescheiden door tussenfilmpjes. Vooral het tussenfilmpje waarin de aanvoerder van de COG-soldaten een toespraak houdt duurde me eigenlijk net te lang. Die lengte heeft uiteraard te maken met het feit dat Epic het verhaal een prominente rol wil geven. Desalniettemin passen zulke lange tussenfilmpjes eigenlijk niet bij een shooter als Gears of War, waarin het tempo doorlopend hoog ligt en ieder moment waarop je niet als een dolle aan het knallen bent eigenlijk een moment teveel is.

Voorlopige conclusie

Ons voorproefje van Gears of War 2 smaakte absoluut naar meer. Niet voor niets zijn er nu al gamers die 7 november met een dikke marker hebben aangestreept in hun agenda. Gears of War 2 heeft alles in huis dat je verwacht in de opvolger van een succesvol spel; uitdieping van de personages en het verhaal, nieuwe wapens en mogelijkheden, nieuwe multiplayer-modi om het online gedeelte nieuw leven in te blazen en flink opgepoetste techniek waarmee de lat op het gebied van graphics en de dingen die ermee samenhangen weer wat hoger wordt gelegd. De impact zal niet zo groot zijn als die van Gears of War deel één, maar desondanks staat vast dat Gears of War 2 een van dé spellen van deze winter wordt.

TitelGears of War 2
Gears of War 2 pack
PlatformXbox 360
OntwikkelaarEpic Games
UitgeverMicrosoft
Releasedatum 7 november 2008
Gears of War 2 preview Gears of War 2 preview Gears of War 2 preview Gears of War 2 preview Gears of War 2 preview Gears of War 2 preview Gears of War 2 preview Gears of War 2 preview Gears of War 2 preview Gears of War 2 preview Gears of War 2 preview Gears of War 2 preview

Reacties (62)

62
54
6
1
0
1
Wijzig sortering
Wat ik me afvraag hoeveel ze hebben aangepast in de online play.
Als host heb je bepaalde voordelen en nadelen, hoop dat ze dat hebben aangepast zodat alles gelijk is...
Het spel ziet er gelikt uit, tenminste van wat ze hebben losgelaten natuurlijk. Moet het eerst maar met eigen ogen zien.
Waar ik ook benieuwd naar ben is in campain of ze deze langer hebben gemaakt, want in GoW loop je er binnen 3 uur doorheen en dat is erg jammer.

Dus de verwachtingen zijn hoog :D
Maar dat is ook niet gek het vervolg heeft wel eventjes op zich laten wachten...
Anoniem: 80466
1 oktober 2008 14:43
Deze game is samen met Fable II toch wel de grote kanshebber om de grootste hit van het holliday season te worden en Gears is waarschijnlijk ook nog de game die na GTA IV de hoogste 1st day sales van 2008 gaat scoren.
Goede previews alom voor een game die toch al populair is.
Dus veel preorders en misschien dus ook wel wat schaarste in het vooruitzicht ?
En wat denk je van Fallout 3? Dat is ook zeker een veelbelovende game die zeer snel uitkomt.
Fable II zal sowieso super worden en Gears of War 2 zal denk ik ook zeker niet in mijn collectie gaan ontbreken.
"Desalniettemin passen zulke lange tussenfilmpjes eigenlijk niet bij een shooter als Gears of War, waarin het tempo doorlopend hoog ligt en ieder moment waarop je niet als een dolle aan het knallen bent eigenlijk een moment teveel is."

Raar, ik vind het nou juist erg langzaam gaan. Het duurt zowat een uur om door een straat te rennen. Dat logge rennen schiet gewoon niet op.

Ik ben blij dat ze wat meer aan het verhaal doen. Dat geeft tenminste het gevoel dat je midden in het avontuur/ de actie zit. Als alle spellen net als HALO het moeten hebben van alleen online gamen ben ik zo uitgekeken op gamen .
Ik vond de single player geweldig - echt een op hol geslagen adrenaline rit - alleen het verhaal liet wel te wensen over dus ben blij dat ze daar nu wat mee gedaan hebben..
Ben benieuwd naar de nieuwe Unreal3.5 engine en zijn physicsafdeling...
Maar we hadden toch afgesproken geen "Cliffy B" meer te gebruiken ;)
Wat er aan physics mogelijk is wordt bepaald door de computational limit van de Xbox360 CPU. Daarnaast of wat beschikbaar is ook game verrijkend wordt toegepast.
PC heeft iig veel meer computational power optioneel ter beschikking als een extra Gkaart voor PhysX. Of shared.
Ik verwacht dus niet zoveel van die PhysX op 'n Xbox360.
Op PC is meer mogelijk met PPU of nV GPU's
Lekker kortzichtig, optimalisaties van code kan zorgen dat er meer physics berekeningen mogelijk zijn. De Xbox 360 heeft meerdere cores die hiervoor goed gebruikt kunnen worden. Uiteraard worden deze ook voor de andere game elementen gebruikt. Het voordeel van de console is dat er maar 1 hardware specificatie is, en daar kunnen ze op in spelen. Als je een pc game maakt ga je niet veel meer objecten in je level plaatsen als je weet dat een low end pc waar die ook op moet draaien dat niet goed trekt. Oftewel je moet een gemiddelde nemen. Hoogstens zou je de physics vloeiender kunnen laten lopen (meerdere cycles).

Je argument is dus deels waar, maar zit er ook deels naast.
De havoks engine en euphoria engine draaien anders prima op een xbox360 hoor. Niks mis met de physics op een xbox360. Zelfde geld voor de unreal engine die perfect op een Xbox360 draait. Het zal echt niet zo zijn dat de pc straks vettere physics heeft als Gears of war 2 daar eventueel op uitkomt in de toekomst.

[Reactie gewijzigd door Kaasje123 op 1 oktober 2008 18:50]

Dat was iig wel het geval met GoW 1 op de PC. Die was net weer wat mooier dan de 360 versie. Ze verbeteren de engine continu, dus áls ze aan een PC versie gaan werken, zullen ze die waarschijnlijk overzettten met de meest recente build van de U3 engine.
een 360 elite kost nog maar 250 euro (na de 50 euro cashback actie van M$)...De arcade iets van 150 euro geloof ik... Dus de drempel om een 360 te kopen is stukken lager dan een jaar terug! Heb m'n 360 premium destijds (2 jaar geleden) gekocht voor 300 euro..

ik ga GOW2 iig ook wel aanschaffen :9

[Reactie gewijzigd door Kire op 1 oktober 2008 14:41]

hij kost 269euro bij de mediamarkt en daar krijg je ook 50 euro op terug dus is die 210euro :P
maarja de elite is volgend jaar toch te koop voor 180euro.
http://www.gamehubs.com/XBOX360/gears-of-war-2.html
Scheelt erg veel geld met de shops die hierboven aangegeven staan..
Misschien dat dit dus voor mensen erg interesant kan zijn.

Het spel is gewoon regio vrij als je daar orderd dus daar hoeft men zich ook geen zorgen om te maken.
Ik heb er al vaker georderd en ben zeer tevreden over deze webwinkel.

Ik ga hem inieder geval daar vast pre-orderen, kan niet wachten om dit spel te spelen!
Het word zoals in de tekst al stond een epische speelervaring daar ben ik van overtuigt

[Reactie gewijzigd door pino85 op 1 oktober 2008 15:17]

Heb je die spellen ook een beetje snel want ik heb al gehoord dat het soms 2 weken kan duren vooraleer je ze in handen hebt.
Ik had ze binnen 1 week ongeveer
Dan leg je 7 Euro extra neer voor UPS Express; bij mijn laatste bestelling waren ze binnen 48 uur op het lever-adres (waar op dat moment niemand was) maar UPS komt netjes de volgende dag weer aanbieden.

En dan nog; 32 Euro voor spel + 7 Euro shipping is over het algemeen nog steeds zo'n 15 Euro goedkoper dan de gemiddelde Nederlandse winkel.
Ik kan nu al niet wachten om deze game in co-op uit te spelen.. Dat heb ik in GoW 1 ook gedaan met 2 verschillende gamevrienden, echt heel gaaf.. En ook deel 2 gaan we weer op insane proberen.. :P

Hopelijk komt MS wel eerst met de beloofde herfst dashboardupdate, zodat ik GoW2 in de native resolutie kan spelen van mijn 22" PC monitor (Samsung 226BW) waar ook mijn Xbox 360 aanhangt.. Het ziet het er een stuk strakker uit dan..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 1 oktober 2008 15:47]

Deze staat bovenaan mijn verlanglijstje!! + Saints Row 2 + Fifa09 + PES2009....pfoeh ff sparen :)
"Unreal Engine 3.5"?
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Het is gewoon UnrealEngine 3, geen "3.5".
'n 200 builds verder en 'n zooi nieuwe features of verbeteringen. Doen ze er 'n .5 erbij.
Geen probleem mee.
Wie is "ze"? De media?
Epic heeft er in ieder geval geen .5 bij gedaan. De enige reden waarom er een UnrealEngine2.5 is geweest kwam doordat er ver door ontwikkelde branch was ontstaan.
wel. zie de site van epic en het nieuws maar. er zaten zoveel nieuwe features in dat hij nu bekend staat als 3.5 (zo genoemd door epic)

[Reactie gewijzigd door freaq op 5 oktober 2008 10:44]

Anoniem: 244049
1 oktober 2008 19:16
Hey,

maak je maar geen zorgen deze spelletje komt heus wel op de pc ;)

Van de volgende spellen zeiden ze ook dat ze alleen op de Xbox uit kwamen: Halo, Halo 2, Gears of War en er zijn nog zat andere dat erop stond only for x box :+

Ik snap niet waarom ze zoiets erop zetten terwijl ze toch naderhand op de pc uitkomen 8)7
Ik snap niet waarom ze zoiets erop zetten terwijl ze toch naderhand op de pc uitkomen
om de xbox verkopen te stimuleren

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee