Vooruitblik: Gears of War 2

Stevig uitgebreide multiplayer

Het uitblijven van een co-op modus voor meer spelers in de campaign betekent niet dat Epic die variant helemaal niet ziet zitten. Sterker nog, volgens Cliff Bleszinsky is er niets leuker dan met vier anderen hele legers Locust Horde af te knallen, alleen zou dat in de campaign mode niet werken. Daarom heeft Epic een speciale modus in het spel gestopt, die in alle opzichten doet denken aan Invasion in Unreal Tournament. In een groep van vijf vecht je je door golven Locust Horde heen, waarbij de vijanden elke ronde talrijker, groter en beter worden. Voor iedere ronde geldt, dat zo lang één speler het overleeft, de hele groep de volgende ronde haalt. Een ronde overleven is desalniettemin altijd handig, want alleen dan houd je de wapens in bezit die je aan het eind van de vorige golf had.

Gears of War 2

*Lastig

Ook deze modus was in Londen speelbaar en dat leverde misschien nog wel meer plezier op dan het stuk dat we in de campaign mode konden spelen. Het samenwerken in een groep van vijf stelt de eerste paar levels nog weinig voor, maar ben je eenmaal voorbij de tiende golf, dan wordt het lastig. Uiteindelijk bleven we met een groep Nederlandse journalisten hangen op de achttiende golf, terwijl er vijftig golven zijn. Het is duidelijk dat deze modus pittig is en alleen echt goed ingespeelde teams zullen kans maken het vijftigste niveau te halen.

Goed ingespeelde teams uit de vorige Gears of War zullen overigens op zoek moeten naar een vijfde teamlid. Niet alleen deze speciale co-op modus is gemaakt voor teams van vijf, ook de normale multiplayer-modi worden nu vijf tegen vijf gespeeld, terwijl dat in het originele Gears of War nog vier tegen vier was. Epic gaf aan dat de overschakeling van vier naar vijf spelers probleemloos is verlopen, waardoor het de verwachting is dat de multiplayer-modus van Gears of War 2 minstens zo populair zal worden als die van de eerste Gears of War.

*Rollen werkt niet

Overigens is de extra speler in elk team niet de enige verandering die Epic heeft aangebracht. Er zijn ook wat andere punten aangepakt, zoals de door veel spelers als 'irritant' bestempelde shotgun-roll. Spelers rolden zich, gewapend met een shotgun, een weg door de map, om van dichtbij hun tegenstander neer te schieten. Daarbij konden ze nauwelijks worden omgelegd, wat een kleine onbalans bloot legde. Dat is nu verholpen, als je wordt geraakt verlies je snelheid. Daardoor zullen shotgun-maniakken niet meer op tijd bij hun doel zijn en onderweg worden neergeschoten. Epic probeert heel bewust het gebruik van cover te stimuleren, zoals je dat ook in de campaign moet gebruiken. Rambo-achtige tactieken zullen nauwelijks werken in de Gears of War 2-multiplayer.

Gears of War 2

Hoewel we de traditionele multiplayer-modi nog niet konden spelen, werd duidelijk dat Epic ook een aantal spelmodi onder handen heeft genomen. Zo is de spelmodus 'Assassination' veranderd. Voorheen was het zo, dat als de leider van het team dood was het team direct had verloren. Daar is een nuance in aangebracht. Op het moment dat de leider dood is, kunnen de andere teamleden niet meer respawnen. Het andere team heeft echter pas gewonnen als alle teamleden dood zijn, dus hebben zij een kans om alsnog te winnen. Bovenop de oude spelmodi voegt Epic nog een aantal nieuwe modi toe, maar daarover werd niets verteld.

*2 vs 2 vs 2 vs 2 vs 2?

Wel vertelde Cliff Bleszinsky over een geheel nieuwe modus, genaamd de 'Wingman', waarbij vijf teams van twee man het tegen elkaar opnemen. Hierbij gaat het er primair om welk team de meeste kills maakt, al zul je wel in leven moeten blijven om kills te kunnen maken. 'Last man standing' gaat in zekere zin op, maar dat is niet de doorslaggevende factor. Desondanks zal de nadruk liggen op samenwerken, om samen te overleven. Deze spelmodus konden we helaas nog niet uitproberen.