Minolta Dimage Z5 (5MP, 12x zoom, 35-420mm, f/2.8-4.5) Review

HlpDsK 15 juni 2005, laatste update op 15 juni 2005, 2.359 views

Minolta Dimage Z5 (5MP, 12x zoom, 35-420mm, f/2.8-4.5)

Pluspunten

• Snelle zoom, snelle menu's, snelle opstarttijd.
  • 12x zoom en anti-shake.
  • Hoge kwaliteit video's.
  • Ligt fijn in de hand.
  • Laag batterijverbruik.

Minpunten

• Redelijk ruizige foto's bij wat minder licht.
  • Sub-8khz geluid bij de video's.
  • Windgevoeligheid van de microfoon.
  • Ietwat zachte foto's in auto-stand.
  • Maar ik ben dan ook een muggenzifter.

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Ik heb deze camera nu een aantal maanden en ik ben er over het algemeen erg tevreden over. Hij ligt goed in de hand, en hij is zeer snel gebruiksklaar. De menu's zijn ook snel te navigeren. De belangrijkste functies zijn met aparte knoppen direct bereikbaar, zoals flitser en macrostanden. 12 x zoom is echt fantastisch. Anti-shake zorgt dat ik veel zonder flitser kan werken. De 2 inch display is royaal en de EVF is ook goed te gebruiken. De mogelijkheid om 640 x 480 @ 30fps video op te nemen is ook erg cool. Purple fringe is amper aanwezig in foto's. Voor zijn grootte is de camera prima met 1 hand te bedienen. Alles zit op een logische plek en de menu's zijn intuitief ingericht.

Er zijn ook wat kleine puntjes van kritiek. Mijn voornaamste is de positie van de microfoon. Deze is zeer gevoelig voor windgeruis. Zelfs bij zeer lichte wind hoor je alleen maar ggghhhkkgkkgk op je filmpjes. Daarnaast heb ik gemerkt dat als je in de hoogste resolutie langere video's schiet, je geluid sync-problemen kan krijgen. En dan heb ik toch een Sandisk Extreme III kaartje gebruikt á 20 MB/sec lezen en schrijven. Ook kunnen er hotpixels optreden in de video. Deze zijn wonderbaarlijk niet op de CCD waarneembaar als je even later een foto neemt of zo. Misschien dat dit met hitte te maken heeft of zoiets. Het geluid is overigens nog geen 8 Khz mono, en het formaat is Quicktime (mjpeg). Ik raad je aan om de gratis tool MP4Cam2AVI van internet te vissen om ze moeiteloos om te zetten naar een mjpeg avi-container. Ik heb een dag gezocht naar die tool en ik wil jullie die tijd besparen. Echt ideaal.

De foto's die de camera maakt zijn mooi van kleur. Helaas is er wel redelijk wat ruis aanwezig. Maar dat is met deze CCD vrij normaal schijnbaar. Het is overigens niet storend totdat je al redelijk in de schemer gaat schieten. Dan komt ook de Anti-Shake goed van pas. Het werkt zeker, maar het is geen wondermiddel. In low-light situaties kan de sluitertijd toch zodanig oplopen dat je zelfs met AS een bewogen foto krijgt. Ook merk je dat de camera warm wordt bij langdurig gebruik van de AS. Sowieso is in de auto-stand toch de neiging aanwezig om voor een lange sluitertijd te kiezen ipv een hogere iso-waarde. Die gaat in auto ook niet hoger dan 160. Ook scherpstellen bij weinig licht wil wel eens falen. Maar dit is voor bijna alle camera's moeilijk. Er is geen autofocus-lichtje. Verder vind ik de foto's redelijk zacht. Buiten de auto stand is de scherpte een gradatie harder te zetten, maar binnen auto is die optie er niet zover als ik heb kunnen zien.

Verder heeft de camera een uitstekende set mogelijkheden om handmatig ingesteld te worden. Echter moet je hiervoor wel de menu's in en ze 1 voor 1 aan of uit zetten. Dat kan vervelend zijn. Maar het moet gezegd dat de auto- en voorgeprogrammeerde settings prima hun werk doen. Maar zaken zoals manual focus, iso-waardes e.d. dat is menu-werk. Een minpuntje wat eigenlijk niks voorstelt maar wat ik wel jammer vond, is dat er geen polsbandje bij zit. Wel een neckstrap, maar dat vind ik wat te omslachtig. Ik heb de camera nu in een tasje zitten, en hou hem maar erg goed vast als ik 'm er uit haal. Hij is gelukkig niet zwaar.

Waar je ook rekening mee moet houden is het feit dat deze camera een lensdop heeft. Die bungelt dus aan een touwtje terwijl je foto's maakt. Ik hou hem meestal vast met m'n pink of zo. Maar dat is de kleine prijs die je betaalt voor de grotere lens dan een doorsnee instapmodel camera. Het is echt een SLR-like. Geen volbloed, maar dus ook geen gehannes met aparte lenzen. Een prima all-round camera voor de beginnende fotograaf die net wat meer wil.

Na dit stuk negatieve info wil ik toch wel opmerken dat ik toch erg tevreden ben over de camera, ondanks de bezwaren. Veel hiervan wist ik al voordat ik tot de aanschaf overging. En voor mij wegen de voordelen op tegen de nadelen. En omdat het een SLR-like is, ben je al snel geneigd om SLR maatstaven te hanteren, en dat is gewoonweg niet eerlijk voor deze klasse camera. Vergeleken met een SLR zijn er zowel licht negatieve, als positieve verschillen. Handzaamheid en gebruiksgemak telt ook mee. En een 'gewone' camera kan zich toch nooit meten met een echte SLR qua ruis. Deze niet, en andere non-SLR's net zo goed niet. Dat zijn gegevens die vaststaan, en ik probeer dus duidelijk de maken dat mijn kritiek genuanceerd moet worden geinterpreteert. Het is geen SLR. Punt. Maar hij kan toch verdraaid aardig doen alsof, en dat is een groot pluspunt.

Met name de 12x zoom, grotere lens, en anti-shake zijn voor mij een uitkomst. Ik kan nu tot ver in de schemer uit de losse pols scherpe foto's schieten op bv. automeets. Zonder flits! En 12x zoom is ideaal voor het dichtbij halen van dingen. Vergeleken met de 3x zoom van een modale instapcamera is dat echt een verademing. Of je nou wild in de bossen fotografeert en vanaf de andere kant van het weiland die vos scherp op de plaat zet, of dat je stiekum de spionagefotograaf wilt uithangen in een menigte. En de supermacro stand neemt verbluffende foto's, zelfs als je subject letterlijk maar 3 mm van de lens is verwijderd. Mits je de gemiddelde bij of vlinder zo gek krijgt natuurlijk.

Ik zelf wilde persé de zwarte uitvoering. Die toen nog maar mondjesmaat leverbaar was. Dat zou nu al beter moeten zijn, en dat moet ook in de prijzen terug zijn te zien. Zwart was duurder in het begin. Soms wel enkele tientallen euro's. Als je van plan bent deze camera te kopen zou ik je adviseren ook de zwarte te nemen. Dat staat mooier. Elke serieuze cam is ook zwart eigenlijk, en ik vind dat deze daar niet voor mag onderdoen. Qua specificaties speelt ie het spelletje zeer behoorlijk mee, en qua looks zou ik dat dan hiermee laten matchen.

Wbt de software: die heb ik niet getest. Dat is voor mij ook geen criterium. Hij wordt lekker gezien als USB storage device, en ik bewerk m'n foto's toch in Irfanview en Photoshop. Dus ik hoefde de CD niet eens aan te raken. De handleiding heb je ook niet persé nodig want zoals gezegd werkt alles erg vanzelfsprekend. Maar lees 'm toch een keer, want er staan wel een paar aardigheden in, en zelfs een mini-cursus fotograferen inclusief terminologie en tips.

Even kort over de 4 sample-foto's onder:

1: Supermacro foto van een bloempje van misschien 4 mm doorsnede.
2: Full-Auto foto van een vrij snel bewegende wagen, in lichte schemer.
3: Normale macrofoto van mijn langzaam wegkwijnende Mouseman.
4: 12x zoom foto van de maan overdag, gecropped.

Alle foto's zijn zonder flits genomen.

• Secure Digital Card Extreme III 1GB (Sandisk)
  • 4x GP Powerbank 2300 mAh Penlites
  • LowePro D-Res 30AW cameratas
  • GP Powerbank Rapid2 batterijlader
  • Windows XP

Heb jij ook een Minolta Dimage Z5 (5MP, 12x zoom, 35-420mm, f/2.8-4.5)?

Hey HlpDsK,

Goeie review!

Ik heb zelf de Z3 (4 Mpix ipv 5 en een kleiner lcd schermpie) en ik herken alle punten die jij bespreekt, zowel de negatieve als de positieve en ook mijn algemene oordeel is dat het gewoon een gaaf apparaatje is waarmee zowel de kids en de katten als de gemiddelde wesp en hommel (in super-macro stand) niet veilig zijn.

Gaaf ding gewoon.