Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit) Review

Lucasftw 19 juni 2014, 603 views

Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)

Pluspunten

• Makkelijke installatie
  • Gebruikersvriendelijk
  • Sneller vergeleken met XP en Vista

Minpunten

• Duur

Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Systeemeisen Score: 4
Stabiliteit Score: 4
Installatie
Het installeren gaat vrij makkelijk. Via de BIOS optische drive als opstartschijf gebruiken en Windows laadt meteen.

Gebruiksvriendelijkheid
Windows 7 werkt (naar mijn mening) een stuk gebruikersvriendelijker dan Windows 8. Alle programma's zijn netjes geordend in het Windows 7-start menu.
Opstartscherm is keurig geordend: het is handig en logisch. Ook voor mensen die weinig verstand hebben van PC's.

De prijs vind ik (in mijn tijd dat ik het gekocht had: 3 jaar geleden) persoonlijk te veel geld. Ik heb toen zo'n 190 euro voor Windows 7 betaald.

Ondersteuning door fabrikant
Bij het herinstalleren van Windows (als de productcode opnieuw gebruikt moet worden) is de licentie zeer eenvoudig te her-installeren door slechts één telefoontje te plegen.

Stabiliteit
Drie jaar geleden had ik nog af-en-toe een programma dat in compactibiliteitsmodus gerund moest worden, maar hier heb ik momenteel geen last meer van.

Prestaties en functionaliteit
Windows 7 is stukken sneller vergeleken met zijn broertjes: Windows Vista en XP. Windows 7 start sneller op en alle menu's zijn beter, handiger en mooier ingedeeld.

Systeemeisen
De systeemeisen voor Windows 7 zijn minimaal 1GB RAM met een 1GHz CPU.
Minimale schijfruimte is 20GB. Het kan dus op bijna elk systeem wel draaien.

Heb jij ook een Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)?

Die van rond de ¤100 is OEM, wat reviewer heeft gekocht is de Retail versie. Verschil: OEM mag alleen bij nieuwe hardware verkocht worden en is alleen op die hardware te installeren. Retail: Mag op iedere pc worden geinstalleerd en is dus niet gebonden aan een hardwareprofiel.

pricewatch: Microsoft Windows 7 Home Premium (NL Retail)

[Reactie gewijzigd door pcsj op 19 juni 2014 23:07]

Er is geen enkele Microsoft Windows 7 Home Premium OEM versie die voor ¤190,- te koop werd aangeboden. De prijzen lagen vanaf het begin af aan zo rond de ¤100,-. Vergis je je niet met een andere versie?
Nee was Windows 7 Home Premium bij Office Centre (189 euro excl btw)
Dan lijkt het alsof je in die winkel gewoon veel te veel betaald hebt. De pricewatch prijshistoriegrafiek gaat drie jaar terug, en toen was ie net zo duur als nu, dus zo'n 90-95 euro incl. BTW. Vraag is dus of dat een terecht negatief reviewpunt is op het product zelf (tenzij je de reguliere prijs van 90 euro alsnog te duur vind natuurlijk..)
Ik heb inderdaad de Retail versie gekocht, denk ik.

[Reactie gewijzigd door Lucasftw op 20 juni 2014 15:48]