Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Black switches - Bekijk alle specificaties

Steelseries 6Gv2 (Qwerty) Review

Djesse8999 19 juni 2014, laatste update op 19 juni 2014, 776 views

Steelseries 6Gv2 (Qwerty)

Pluspunten

• stevig
  • strak
  • mechanisch
  • geen Windows toets links (als je veel gamed handig)
  • relatief goedkoop

Minpunten

• geen Windows toets links (als je veel snelkoppelingen gebruikt waarvoor de windows toets nodig is)
  • weinig extra's
  • veel geld voor een ramplank

Ik was op zoek naar een toetsenbord voor mijn game pc, Toen ik op internet las over mechanische toetsenborden dacht ik: Dat moet ik ook eens proberen.
Ook waren er in mijn vriendenkring een paar die al een mechanisch toetsenbord hadden en dus kon ik er al een beetje mee typen/gamen, mijn eerste gedachte was: wauw wat typt dit lekker!

Mechanisch toetsenbord?

De Steelseries 6GV2 is een zogenaamd mechanisch toetsenbord, dit houd in dat je geen "rubber dome" switches hebt, maar echte schakelaars.
een rubber dome switch

een mechanische switch, in dit geval een cherry black

Zoals je kan zien moet je bij de rubber dome switch de toets helemaal indrukken voordat je toetsaanslag wordt geregistreerd, bij een mechanisch toetsenbord hoeft dit niet en word je aanslag al geregistreerd voordat je de toets helemaal hebt ingedrukt.

Wat heeft dit voor voordeel?
Dit heeft als voordeel dat je bij een game sneller een toets in hebt gedrukt dan je tegenstander (er van uitgaand dat die persoon rubber dome switches gebruikt), Ook met het typen van bijvoorbeeld word documenten heeft dit voordelen, omdat je de toets niet volledig in hoeft te drukken, kan je sneller typen (al duurt het even voor je hier handig in bent).

andere switches
Hieronder volgen een paar geanimeerde plaatjes van hoe de bekendste switches werken.

Black switches
+ redelijk zwaar om in te drukken (+/- 60gram) hierdoor heb je minder last van perongeluk de verkeerde toets in drukken.
- sommige mensen vinden dat ze te zwaar zijn om in te druken.

Brown switches
+ Je voelt lichtjes dat je de toets hebt ik gedrukt. (door een soort klikje)
- Sommige mensen vinden de klik niet duidelijk genoeg.

Clear switches
+ Duidelijk voelbare klik (duidelijker dan bij Brown)
- Sommige mensen vinden dat ze te zwaar zijn om lang op te typen.

Blue switches
+ Hoorbaar Ún voelbaar.
- Kortere levensduur dan bijvoorbeeld Black switches (maar nog steeds +15 miljoen)

Red switches
+ Licht om in te drukken (snellere reactie).
- Licht om in te drukken (perongeluk op verkeerde knop drukken).

Vormgeving

Persoonlijk vind ik dit toetsenbord geweldig mooi, het is een strak toetsenbord zonder extra's zoals verlichting (al vind de ene persoon dit een minpunt).
Hier zijn een paar foto's:

tobo4
tobo2

Het motto wat bij dit toetsenbord past is: "You get what you see", Als je dit toetsenbord koopt krijg je precies wat je op de foto's ziet: een strak gevormd toetsenbord zonder macro's of andere extra's.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit van dit toetsenbord is geweldig, Het is een redelijk zwaar toetsenbord en het voelt zeer stevig aan.
De toetsen wiebelen niet als je ze indrukt (wat wel het geval is met bepaalde rubber dome toetsenborden).

Ik heb verder ook wel het gevoel dat 'ie tegen een stootje kan.

Functionaliteit
Het toetsenbord werkt zoals het moet, er zitten geen extra's op behalve de mogelijkheid om bepaalde media programma's te regelen met de steelseries+F1 t/m F6.

Steelseries+F1 = Mute
Steelseries+F2 = Volume -
Steelseries+F3 = Volume +
Steelseries+F4 = Play/Pause
Steelseries+F5 = <<<
Steelseries+F6 = >>>

Er zit overigens nog een voordeel aan de steelseries knop: Deze vervangt de linker windows toets waardoor je (met gamen) veel minder last hebt van perongeluk op de windows knop drukken waardoor je uit je game gaat, maar als je veel windows knop + andere toetsen combinaties gebruikt kan dit ook als een nadeel worden ervaren.

Er zit echter nog wel een windows knop op de rechterkant.

Over de prijs kunnen meningen erg verschillen, andere mechanische toetsenborden kosten soms al snel +100 euro dus relatief is het niet duur, als je echter puur naar de prijs kijkt is 70 euro redelijk veel geld voor een toetsenbord.

De steelseries 6GV2 is een mechanisch toetsenbord wat bepaalde voordelen heeft tegenover een toetsenbord met rubber domes, de 6GV2 gebruikt zogenaamde 'cherry black switches" welke zeer geschikt zijn voor gamen omdat het korter duurt voordat de toetsaanslag wordt geregistreerd, het toetsenbord is van geweldige kwaliteit en zeer stevig.
Het is een strak toetsenbord zonder (onnodige) extra's zoals verlichting of macro's.
De prijs is relatief laag want andere mechanische toetsenborden kosten al snel +100 euro, als je echter gaat vergelijken met rubber dome toetsenborden dan is het wel duur.

Naar mijn mening is dit toetsenbord zijn prijs meer dan waard.

Als je van plan bent om een mechanisch toetsebord te kopen is het een slim idee om eerst verschillende switches uit te testen, dan weet je hoe de verschillende schakelaars aanvoelen en kan je beter je keuze maken

Heb jij ook een Steelseries 6Gv2 (Qwerty)?

Ik heb nu 2 keer een +1 gekregen, voordat je een +1 geeft zou ik wel graag willen weten wat er beter aan kan.

alvast bedankt
Zijn die animaties door jou zelf gemaakt? Want het lijkt wel alsof ze in algodoo zijn gemaakt, die veren en de ophanging van de veren (die rondjes aan de uiteinden) lijkt het precies op de manier waarop algodoo het doet.

Het toetsenbord lijkt inderdaad een no-nonsense toetsenbord zoals te zien is in je review. Maar je cherry uitleg is wel heel goed.
De animaties heb ik geleend van http://www.overclock.net/...mechanical-keyboard-guide.

dus het zou best kunnen dat het in algodoo is gemaakt ;)