Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Rapoo E9080 (Qwerty) Review

Foritain 19 juni 2014, laatste update op 27 mei 2017, 1.373 views

Rapoo E9080 (Qwerty)

Deze review is van voor 2015 en heeft geen samenvatting, zie plus- en minpunten.

Pluspunten

• Compact en strak uiterlijk
  • Solide bouwkwaliteit
  • Stalen frame zorgt voor stevigheid, veert niet in tijdens typen.
  • Zeer prettige aanslag/feel van de toetsen/switches
  • Touchpad werkt prima
  • Wisselen tussen Touch- en Num-pad werkt goed
  • Uitstekend bereik
  • Kleine USB reciever
  • $ 53 / ¤ 40 is een redelijke prijs

Minpunten

• Anti-slip voetjes onvoldoende
  • Batterijklepje iets te losjes
  • Geen fysieke muisknoppen voor de liefhebber

Te koop bij DX.com (clicky)

Specificaties
Uitpakken
In de Praktijk
Bereik

Toen ik onlangs op DX.com door de bergen gadgets aan het snuffelen was merkte ik op dat zij ook enkele merken en producten verkopen die wij in Nederland al kennen uit de grote winkels, of bekende webwinkels. En zoals vaker gebeurt wanneer je aan het browsen bent kom je wel iets eens wat tegen dat je aan het denken zet. Voor de HTPC setup gebruik ik bij voorkeur de afstandsbediening in combinatie met een CEC adapter, maar typen werkt toch lekkerder op een toetsenbord, en met regelmaat gebruiken wij hem dan ook. De huidige Logitech K400 werkte echter op een korte afstand al niet lekker meer waarbij sommige opdrachten gewoon niet bij de pc aan kwamen. Overigens overweeg ik die nog eens RMA te sturen, want er zijn veel reviews die positiever zijn over het bereik dan mijn eigen ervaring. Maar goed, daar had ik op dat moment weinig aan, en die iets kleinere Rapoo E9080 leek mij interessant om te proberen.

In Nederland kon ik dit specifieke model enkel vinden voor een goede 10 euro meer dan bij DX.com, en dan ook enkel nog bij shops die voor mij onbekend zijn. De nieuwere E9180P zit een goede 20 euro daar boven, en vind ik gezien het eenvoudige doeleinde niet nodig. Enkele dagen later kwam de E9080 dus uit Hong Kong aan, met een omgerekende prijs van ¤ 40. Overigens zijn er ook nog iets goedkopere modellen op de markt als je geen touchpad deel nodig hebt, echter voor HTPC gebruik is het een fijne toevoeging.

Een iets kortere review (althans, minder foto’s) dan gebruikelijk, want het is een relatief eenvoudig product waar niet gek veel van te laten zien valt, maar hopelijk met voldoende informatie om een compleet overzicht te geven. Gezien de doelgroep (HTPCs) komen de de belangrijke elementen zoals het design, het bereik, de batterij, en uiteraard het typcomfort in de review naar voren. Voor gebruikers die een andere reden hebben om een compact toetsenbord met touchpad te gebruiken, mocht je bepaalde vragen hebben die niet in de review worden besproken, laat het mij gerust weten!

Voor ik aan het echte reviewen begin vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van DX.com, omdat mijn Chinees (Rapoo.cn) niet heel sterk is:

De E9080 is gemaakt van staal en ABS plastic, en wordt verkocht als een "Ultra slim wireless keyboard". Het is een toetsenbord met geintegreerd touchpad, en het leuke is dat dat touchpad met een slide van de vinger kan worden veranderd in een numpad.

De 2.4GHz verbinding met de mini USB adapter zou tot maximaal 10 meter moeten werken. Verder gebruikt hij 2 AAA batterijen en is hij Windows XP/Vista/7 Compatible. Overigens heb ik de adapter even een paar tellen in een Windows 8 laptop gestopt van een vriend (Ik blijf blij met windows 7) en werkte dat ook prima, de specificaties zullen van voor de release van Windows 8 zijn.

Met z'n 36cm breed, 11cm diep, en 1.8cm hoog is het zeker een compact bordje, inclusief het touchpad is het net een paar cm breden dan een toetsenbord van een gemiddelde 17” laptop, maar het gewicht van bijna 400 gram is een indicatie dat hij wel een stevige basis heeft.

Het uitpakken

Het pakketje van DX.com was uiteraard heel dik verpakt, maar eenmaal uit z'n dikke bescherming is de verpakking van Rapoo amper groter dan het toetsenbord zelf. Op de verpakking staat direct al hoe je moet klikken, scrollen, en rechts-klikken. Handig voor mensen als ik die zelden een touchpad gebruiken, en dat niet zo maar hadden geraden.

In de verpakking zit het toetsenbord, een korte handleiding (ook Engelstalig), 2 AAA batterijen, de compacte reciever, en een kaartje van weet-ik-veel-wat, zoals ik zei is mijn Chinees niet zo sterk.

Foto's met vieze verlichting in het donker doen hem eigenlijk weinig eer aan, maar goed.

Het USB adaptertje is in elk geval lekker compact zoals je tegenwoordig mag verwachten. Meteen even in een laptopje geprikt om een beetje idee te geven van het resultaat.

Voordat je hem kan gebruiken zullen de batterijen er in moeten, en als je het bordje op z'n kop legt dan zie je de mooie stalen achterkant. Deze geeft het toetsenbord een hoop stevigheid, en dat voel je direct.

Als we dan toch aan de achterkant zijn, in de hoekjes zitten kleine rubbertjes die onbedoeld schuiven en ook krassen op de tafel moeten voorkomen. Kom ik straks op terug in de praktijkervaring.

Naast het batterijklepje zit de aan/uit schakelaar om het toetsenbord eventueel compleet uit te schakelen. Persoonlijk vergeet ik het eigenlijk constant, maar het is een handige feature wanneer de kleine het toetsenbord weer eens heeft gepikt.

Batterijtjes onder het klepje. En we zien ook een plekje waar de USB adapter in kan als je hem op wilt bergen, of mee wil nemen. Kleine moeite, wel fijn.

Dan het bord zelf. We zien een redelijk bekende indeling, met grote shift knoppen, en een horizontale maar wel brede enter. Vooral kleine shift knoppen van sommige toetsenborden zijn mij een doorn in het oog, maar iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren. De euro knop ontbreekt voor ons Europeanen maar als je de computer aangeeft de US-International indeling te gebruiken werkt (rechter)alt-5 gewoon als vanouds. De FN-knop is oranje, net als de andere features die je daar mee kan bereiken, zoals Home/End, en PgUp/PgDn.

Helaas ben ik beperkt tot 600pixels, aan het einde kan je deze foto in high-res bekijken

De knoppen hebben een kleine texture in het materiaal, wat ze een klein beetje grip geeft, en het ziet er ook wel aardig uit. Het maakt ze in elk geval wat minder gevoelig voor vieze vingers, al wil je natuurlijk liever niet met vette handen aan welk toetsenbord dan ook zitten.

Mediakeys ontbreken ook niet via de FN-feature.

Home/End PgUp/PgDn zitten via de FN-knop op de pijltjes toetsen. Als dat knoppen zijn die je vaak gebruikt is dat wellicht wat onhandig, evenals dat de pijltjes zelf niet heel groot zijn. Een begrijpelijke consequentie van de noodzaak het bordje compact te houden, maar het kan een overweging zijn.

En dan het touchpad. Je ziet dat er een numpad op te zien is, dit numpad zie je altijd, en is niet een luxe led-feature of iets dergelijks. Via de slider schakel je tussen de touchpad feature en de numpad feature, afhankelijk van wat je op dat moment nodig hebt. Een opvallende en interessante keuze van Rapoo, en vooral een fijne toevoeging voor mensen die af en toe toch even een numpad nodig hebben voor hun HTPC setup.

Gezien de constructie staat het toetsenbord altijd onder een kleine hoek, dit werkt sowieso prettiger dan plat, maar je hebt geen mogelijkheid om de hoek aan te passen.

Tja, en dat is het eigenlijk wel. Er zitten geen ledjes op om aan te tonen of je caps-, num- of scroll lock geactiveerd hebt, geen andere knoppen, truukjes, of wat dan ook. Het is een compact en functioneel bordje zonder verdere toeters en bellen (nou ja, anders dan het touchpad/numpad dan he)

In de Praktijk

Als er iets is wat een toetsenbord een enkele reis naar de prullenbak doet verdienen is het een slechte feel van de knoppen zelf. Sommige goedkope laptops hebben dat bijvoorbeeld, maar ook echte budget keyboard meuk kan ik persoonlijk niet aan wennen. Hoewel ik een fan ben van mechanische toetsenborden (Echt een verademing bij veel typwerk) is het natuurlijk niet mogelijk om overal maar een duur en groot mechanisch toetsenbord neer te zetten. Hoewel de meeste gebruikers een toetsenbord als deze niet van 9 tot 5 zullen gebruiken, typt het eigenlijk prima weg. De makkelijkste manier om het te beschrijven is dat het aan voelt als een high-end laptop toetsenbord. De aanslag is best stevig, met een duidelijke feedback. Het komt goed overeen met het toetsenbord van mijn Asus N73, een laptop met m.i. een heerlijk toetsenbord, en zeker één waar langere tijd prettig op te werken valt. Om een idee te geven, hier naast staat een Asus X501A, en de Rapoo (en dus de N73) voelen in vergelijking veel beter aan. Het verschil in feedback is wanneer je er op gaat letten erg groot, want de switches van goedkopere laptops hebben te weinig kracht om je vinger vlot te volgen wanneer je hem van de toets af haalt, daardoor voelen de switches zwak aan, ondanks dat ze niet per se slechter hoeven te zijn.

De knoppen van de E9080 en N73 (17" Asus Notebook) lijken zelfs fysiek een beetje op elkaar. Geeft ook wat perspectief

De Rapoo is wel iets stiller in gebruik nog dan de N73, de aanslag is zelfs zeer stil te noemen. De grotere toetsen, zoals de spatiebalk, shift, en enter maken wel iets meer geluid dan de kleinere letter toetsen, maar nog altijd prima stil voor een toetsenbord.

Net als met een high-end laptop voel je met de E9080 duidelijk de stevige constructie, het stalen frame doet het uitstekend om het inveren van het toetsenbord tegen te gaan. Wederom maar even de vergelijking met een goedkope laptop, als je daar een beetje vlot of stevig typt dan voel je dat de hele constructie mee geeft, en dat geeft naast een goedkoop gevoel, ook geen prettige typ ervaring. Ook daar doet de Rapoo het dus goed.

Wat minder tevreden was ik met de constructie die glijden tegen moet gaan. Nu zijn de meeste toetsenborden wel te verschuiven op tafel, en is het voor een klein toetsenbord nog lastiger dan een groter model, maar ik merkte tijdens het typen op zowel de keukentafel als de salontafel (We hebben het tenslotte over HTPC aansturing) dat hij toch wat te eenvoudig om z’n as draaide. Voor mensen die weinig typen en het vooral op schoot gebruiken geen punt, maar omdat ik tijdens het maken van de review wat meer aan het typen was besloot ik er wel wat aan te doen (Uiteraard gebruik je het product wat je test voor de review toch? Voorlopig ook weinig typo’s volgens mij, althans niet door een verkeerde aanslag!). Door iets stevigere rubbertjes onder het toetsenbord te zetten (Overgebleven van een ander component ooit, geen idee welke) was het probleem verholpen, en blijft het toetsenbord lekker stevig op tafel. Een verbeterpuntje voor toekomstige modellen, gelukkig wel eenvoudig te verhelpen als je ook maar een beetje handig bent, maar wel degelijk een kanttekening.

Een touchpad vind ik zelf lastig beoordelen, ik kan mij ooit herinneren dat ik aan een muis moest wennen (ja, we worden oud), iets wat nu inmiddels niet meer weg te denken is, maar een touchpad heeft mij nog nooit gelukkig kunnen maken. Wel is er duidelijk verschil tussen verschillende modellen, en wederom haal ik dan maar even laptops aan. Het touchpad van de E9080 komt wederom aardig overeen met een beter laptop touchpad, en ondanks dat ik er nooit weg van zal zijn is het met het touchpad van de N73 en de E9080 vergelijkbaar prettig te doen. Wat rondjes trekken, een beetje slepen hier en daar, het werk wel en hij heeft geen rare fratsen of rare sprongen. In elk geval werkt het soepel genoeg om mij er niet aan te ergeren, al is het wel zo dat TV schermen, en zeker oudere modellen, een redelijke input lag kunnen hebben. Hierdoor merk ik dat een toetsenbord naast een laptop lekkerder werkt dan naast een TV die je constant het idee geeft dat je zwaar lagged, en helaas is mijn TV zo’n geval. Niet iets waar een toetsenbord iets aan kan doen uiteraard.

Enkel het ontbreken van een fysieke knop maakt het even wennen om snel en veel klikken onder de knie te krijgen. Zoals vaker het geval bij touchpads zal je dan moeten klikken door met één vinger een tikje op het pad te geven. Het is eventjes wennen maar het werkt wel om wat bestandjes te verplaatsen en dergelijke op de HTPC. Dat het niet gemaakt is om je hele desktop set te vervangen voor 9 tot 5 kantoorwerk hoort denk ik impliciet bij producten als deze, maar ik vermoed dat fysieke knoppen bij de wat zwaardere gebruikers wel in de smaak waren gevallen.

Om te scrollen hoef je niet aan de rechterkant van het pad te zijn, maar sleep je met twee vingers omhoog of omlaag. Dit werkt erg prettig, en het toetsenbord registreert dit ook altijd goed wanneer ik wil scrollen. Dat zelfde geldt voor het rechts-klikken, wat je doet door met 3 vingers op het pad te tikken. Ook dat registreert de E9080 foutloos, of je nu duim-wijs-middelvinger gebruikt, of wijs-middel-ringvinger. Voor de doeleinden helemaal prima.

En dan het numpad gedeelte. Onderaan het touchpad zie je een balkje met “Slide here”, het is enkel even je vinger van links naar rechts sliden, en het touchpad veranderd in het numpad wat betreft functie. Ook deze registratie loopt goed, het is dus niet zo dat hij het als een slide registreert wanneer je hard aan het touchpadden bent. Je zal echt bewust je vinger op het pijltje willen zetten en dan de rechte lijn trekken, of je dit nu vlot of langzaam doet maakt niet uit, enkel als je het in een wereldrecord probeert te doen pakt hij het verzoek niet op. De aanpassing wordt weergegeven door een kleine knipper van een rood ledje, en daar blijft het bij.

Het gebruik van het numpad werkt wederom prima, de registratie van de knoppen die je wilt gebruiken is goed, een indicatie dat het touchpad van degelijke kwaliteit is. De feel van een fysieke knop ontbreekt uiteraard wel, maar het is meer dan prima om even wat berekeningen uit te voeren, en met de invoering van die functie verlies je verder niets.

Verder is er geen software installatie nodig om het toetsenbord / touchpad te gebruiken, of om de mediatoetsen te gebruiken. Inpluggen, aanzetten, en alles werkt. Wel zo makkelijk.

Een exacte batterijduur is tegenwoordig lastig testen. Ik kan mij de eerste draadloze setjes nog wel herinneren die met enige regelmaat moeten worden geladen, maar de laatste jaren kan een toetsenbord prima maanden op een batterijtje werken. Ik heb de Rapoo E9080 nu enkele weken in huis, gebruik hem regelmatig (zeker nu om lekker veel te typen om reviews te kunnen maken), en vergeet hem ook praktisch altijd correct uit te zetten. Voorlopig werken de batterijtjes nog, dus ik voorzie daar geen problemen, of dat deze noemenswaardig korter of langer met een batterijtje gaat werken dan een alternatief.

Bereik

Erg belangrijk is het bereik, de reden waarom ik tenslotte de voorganger wilde vervangen. Bij een gemiddelde desktop setup is het niet zo relevant, maar bij HTPC setups is een goede werking op enkele meters cruciaal. Rapoo claimt een bereik van 10 meter op de 2.4GHz band (overigens heeft het nieuwere model wel de 5GHz band, maar ik weet niet of dat een voor- of nadeel gaat zijn in de praktijk). 10 meter is zo’n beetje het standaard verhaal wat fabrikanten bij hun (radio) draadloze apparatuur noemen, maar vaak is dat een droomscenario waar je niet aan komt.

Laat ik eerst de situatie schetsen. De HTPC staat onder de televisie, in een kastje achter donker getinte glazen deuren. Op 4 a 5 meter zitten wij op de bank naar de TV te kijken en zit verder niets in line-of-sight, anders dan de computer waar het signaal door moet. Er ligt binnen 3 meter geen andere draadloze netwerkapparatuur, op die ca 3 meter afstand zit een wifi access point. Uiteraard is er in draadloos telefoon setje aanwezig, zitten meerdere mobiele telefoontjes in de broekzakken, en er zijn een flink aantal andere wifi netwerken in de buurt. Het blijft randstad, dus interference is er altijd wel.

Op dat korte stukje had ik voorheen dus al problemen. Het hielp iets om de usb reciever aan de voorkant van de HTPC te hangen, maar 1) dat wilde ik niet, 2) het werkte nog niet helemaal lekker. De E9080 werkte na aansluiten wel direct en storings-vrij, zowel met de USB plug voor als achterin. Een aardig verschil. Gezien de apparaten op dezelfde band werken vraag ik mij af wat de oorzaak is van de vele verschillende gebruikerservaringen, maar ik kan dat niet vaststellen en ik kan enkel stellen dat in deze situatie het oude setje niet goed werkte, en de nieuwe gewoon prima.

Zodra je line-of-sight verbreekt met bijvoorbeeld een muur is het overigens wel snel voorbij met de pret, en ook zodra ik voor het buiten raam ga staan (dubbel-glas, maar verder wel line-of-sight naar de HTPC) is het ook direct over. Vooral dat laatste is vreemd, want een tafel, kastje, of achterpaneel van de bank in de weg is voor de E9080 geen enkel probleem. Mocht iemand daar een uitleg voor hebben hoor ik het graag!

Maar goed, ik was zeer te spreken over het resultaat in de praktijk, want vanaf buiten huis de pc bedienen is niet zo’n punt. Zelfs bij het uiteinde van de kamer, een kleine 7 meter van de HTPC, kon ik prima en soepel werken, en kwamen alle opdrachten perfect door. Om te testen of de gespecificeerde 10 meter zou worden gehaald voor de aardigheid de E9080 even aan de laptop gehangen, en zijn wij in de lange gang gaan testen hoe ver we konden komen voordat de opdrachten niet meer door kwamen. Op maar liefst 11 meter in direct en open zicht kwamen alle keystrokes en muisbewegingen vloeiend en volledig door, echt uitstekend. Hoewel de lengte van de gang een nog verdere meting in de weg stond, is het voorbij streven van de specificaties sowieso al een compliment waardig. En dit is in een normaal pand, met redelijke activiteit op de 2.4 GHz band, niet in een ondenkbaar droom scenario. Wat mij betreft een volle score voor bereik.

Nog maar wat fototjes..

Enkele weken verder ben ik nog altijd te spreken over de Rapoo E9080. Hoewel een CEC adapter heerlijk is voor HTPC gebruik blijf ik een compact toetsenbord met touchpad als een fijne toevoeging zien. Af en toe even op Youtube wat opzoeken, wat bestandjes hernoemen, toch even snel wat browsen, noem maar op, een computer zonder toetsenbord mist toch iets.

Wat je gebruik ook mag zijn je wilt uiteraard dat de kwaliteit in orde is, en de E9080 doet het wat dat betreft goed. De metalen behuizing geeft hem de stevigheid die nodig is om niet door te veren tijdens het typen, en de knoppen zelf voelen stevig en degelijk aan; het typt lekker weg. Hoewel je hem er vermoedelijk niet voor koopt, is het toetsenbord m.i. meer dan prima om er wel regelmatig uren op te typen.

Ook het touchpad werkt goed, met prestaties in lijn met de betere laptop touchpads. Of een touchpad op zich iets is waar je dagelijks uren op wil werken betwijfel ik, maar hij doet in elk geval wat hij moet doen. Heel even wennen aan de manier van klikken, scrollen en rechts-klikken, maar ik heb geen moment ruzie gehad dat het apparaat niet registreerde wat ik wilde invoeren. Je zou bijna zeggen dat het ook niet anders kan, maar als je regelmatig met verschillende laptops werkt zal je weten dat veel touchpads in de praktijk echt matig zijn. Wat dat betreft geen klagen dus bij deze Rapoo. Hou wel rekening met het gebrek aan fysieke muis knoppen, wat afhankelijk van het gebruik wel een overweging kan zijn. De optie om het touchpad in een numpad te veranderen is verder nog leuk, en werkt ook prima. Het is een leuke optie, die je niet in de weg zit als je er geen gebruik van wil maken.

Verbeterpuntjes zijn er wel. Zo is het batterijklepje redelijk eenvoudig los te schuiven, een toetsenbord als deze zal veelal voor HTPCs worden ingezet, en je zal hem dan regelmatig oppakken, doorgeven, opbergen, etcetera. Als je het toetsenbord in die situaties beet pakt trek je soms het batterijklepje iets te makkelijk los, en dan moet je hem terug schuiven. De batterijen zelf blijven overigens wel gewoon goed zitten. Een kleine onhandigheid, maar wel ééntje waarvan ik hoop dat die in nieuwere modellen niet meer voor komt. Een ander puntje wat beter kan is de ‘grip’ aan de onderzijde. Op de twee tafels waar ik de E9080 op gebruik geeft het bord zelf niet mee, maar ligt hij niet vast genoeg om op mijn gebruikelijke manier (stevig en snel) te typen zonder dat ik het bord soms wat verschuif. Ik heb het zelf direct opgelost met andere rubberen voetjes, maar ook dat zou Rapoo vanuit de fabriek moeten verbeteren.

Verder is het kwalitatief een prima ding; hij voelt stevig, ziet er ook keurig uit, en is zeker compact en chic als HTPC bediening. Vind het zelf een verbetering ten opzichte van de modellen met grotere plastic frames, maar smaken verschillen uiteraard. Dat hij compact is zal vaak een voordeel zijn, maar hou wel rekening dat bepaalde knoppen en functies kleiner zijn gemaakt, of onder de fn-functies zijn verborgen, om het kleine maatje mogelijk te maken. Iets om over na te denken als je die minder prominente functies veel gebruikt.

Het aller belangrijkste is echter dat het bereik uitstekend is, en zelfs met de kleine USB stekker aan de achterzijde van de behuizing werkt hij op de 4-5 meter afstand foutloos, in een line-of-sight situatie haalde ik zelfs eenvoudig de 11 meter, een prima resultaat. Bij de vele toetsenbordjes als dit zie je wel regelmatig wisselende berichten over het bereik, dus ik ben zeer benieuwd naar reacties van andere gebruikers, maar in deze directe vergelijking bracht de E9080 het er in elk geval uitstekend van af.

De kleine puntjes met betrekking tot de batterijklep en de standaard voetjes die wat tekort schieten houden hem helaas wel van een perfecte score af, maar met z’n goede bereik, prettige toetsen, prima touchpad, prima prijs, en z’n strakke looks is de Rapoo E9080 wel degelijk een product om te overwegen.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber:
https://www.techtesters.eu/pic/RAP-E9080/x1t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/RAP-E9080/x2t.JPG

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Rapoo E9080 (Qwerty)?

Erg goede, uitgebreide review van zoiets relatief simpels. Top!

Wij hebben zelf de voorloper (zonder numpad) en ik ga hem maar eens inruilen. Mjin laptop gaat constant over de ze*k van dit ding, registreert compleet verkeerde signalen en laat mijn laptop vastlopen tijdens het opstarten. Vaak registreert hij een klik als een dubbelklik, een X als een C enzovoorts.

Het ligt niet aan Windows 8.1, ook op Windows 7 & 8 doet hij raar op verschillende laptops. Hopen dat het bij een nieuwer model beter is geregeld :)
Dank je wel :D

Ik heb gisteren nog als een zot lopen vloeken op het touchpad van de X501a, als je wil klikken besluit het touchpad dat je 50px wil verplaatsen, registreert ie de klik niet, slepen is al helemaal kansloos. Wat een drama als apparatuur niet werkt eh :D

Ontkom niet aan het gevoel dat heel veel van deze apparatuur een beperkte QA afdeling hebben. Er valt geen lijn in te trekken in de ervaringen van verschillende gebruikers over dergelijke apparatuur van Logitech, Microsoft, Rapoo, etcetera. Heb uiteraard zelf maar een beperkte ervaring, maar voorlopig heel tevreden met de prestaties van de E9080.

Deed die voorganger van jou het vanaf het begin overigens al matig op je laptop, of kwam dat later? Ik heb deze in elk geval met 2 W7 laptops geprobeert en dat werkte gewoon uitstekend. De 8.1 laptop was hier maar een paar minuten, dus heb ik niet uitvoerig kunnen testen, in die paar minuten werkte het touchpad wel gewoon scherp.

En mag ik vragen waarom je dit gebruikt voor een laptop? Ik zocht al verschillende gebruiksdoeleinden, maar zie dit soort gevallen toch vooral bij HTPCs. Ben zeer benieuwd naar andere situaties waarin mensen deze dingen gebruiken.
Ik heb het inderdaad al vrijwel vanaf het begin, ongeacht welk OS. Wellicht dat er iets intern niet helemaal lekker is, een defectje in de printplaat ofzo. Alleen het niet kunnen booten met de ontvanger in de USB poort is daar niet aan te wijten, maar wellicht dat het met een nieuwe versie opgelost is.

Wij gebruiken de Rapoo in de slaapkamer. Er staat een 37" TV in de kledingkast tegenover ons bed en daaraan gekoppeld staat mijn laptop. Zo kunnen we 's avonds lekker van de bank verhuizen naar bed en daar verder Netflixen (we zijn gek op series :) ). Dan is de Rapoo ideaal, of althans als hij het zou doen zoals het hoort. Laat je wel even weten als ik hem heb omgeruild :)
Ook stiekem gewoon een HTPC dus :D

En denk inderdaad dat wat jij beschrijft toch de grote doelgroep van deze dingen zal zijn.
< - noob dubbel poster

[Reactie gewijzigd door Foritain op 19 juni 2014 18:21]

Het ding gebruikt RF, dus radiogolven. Een line of sight is niet nodig, want radiogolven gaan alle kanten op. Bij een locale barriere kunnen de radiogolven via weerkaatsingen (muren, objecten) de ontvanger ook bereiken, vandaar dat je tafel of kastje geen probleem was.
Sta je buiten, dan is er een hele muur (met/zonder glas). Het signaal kan de ontvanger niet meer via weerkaatsingen bereiken, maar moet er echt doorheen. Dan gaan signaalsterkte en materialen tellen. En dat is een ander verhaal :)

Een werkelijk uitstekende review overigens! :)

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 23 juni 2014 16:09]

Ik had moeten zeggen dat "buiten" in mijn geval niet achter een muur is, maar achter een volledig glazen spui. Op een afstand van <2 meter gaat het signaal gewoon niet door het glas, en er zijn geen andere materialen die een rol kunnen spelen, geen 'muur' dus oid. Terwijl het signaal wel door een glazen deurtje gaat. Het blijft mij een raadsel, maar ik weet niet of dit jou nog helpt om meer inzicht te kunnen geven?

Overigens heb ik well meer van dit soort rare dingen gehad. Een logitech G7 die als een zot over het scherm sprong zodra de antenne achterin de pc zat (maar prima wanneer die boven/voorin zat), terwijl meerdere andere draadloze muizen wel goed werkten, etcetera. (Wederom een Logitech product, toeval overigens, want ik heb ook met hen vooral positieve ervaringen)

In elk geval dank voor je interessante toevoeging, en blij dat de review bevalt :D
Ik had begrepen dat je niet door het buitenraam kon communiceren :)
Ik denk dat het HR-glas is (en dan vooral HR++); daar zit een flinterdun metalen laag tussen het glas, bedoeld om warmte terug te kaatsen. Dit laagje is ook dempend voor elektromagnische straling (rf, Wi-Fi, e.d.).
Met een stenen muur had je misschien meer kans gehad erdoorheen te zenden :)
Ga kijken of er een sticker oid op staat, zoiets klinkt zeer waarschijnlijk. Ben nu wel erg benieuwd, al lijkt de praktische toevoeging aan de review beperkt. Ben benieuwd of iemand van plan was dit kb te gebruiken om iets buiten huis aan te sturen :D