Watch_Dogs, PC (Windows) Review

HardcorePCgamer 18 juni 2014, 363 views

Watch_Dogs, PC (Windows)

Pluspunten

• Veel content
  • Goede gameplay
  • Mooie graphics (zeker met de nieuwe mod)
  • Concept is cool
  • Goed verhaal
  • Leuke missies

Minpunten

• Performance issue's
  • Game-breaking bug
  • Online mode
  • Auto's besturen

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 5
Watch_dogs de game waar heel veel mensen ook heel lang op hebben gewacht. Na wat uitstel door Ubisoft is de game dan toch eindelijk uitgekomen op de 27ste van mei. Na de special edition ge-pre ordered en vervolgens te hebben gewacht, mocht ik hem eindelijk ophalen. Direct daarna de game geinstalleerd en het was toen al lekker weekend. En ik wist al wat ik dat weekend ging doen.. Ik heb dan ook het hele weekend gespeeld, en zelfs de hoofdmissies al bijna uitgespeeld. Tijd om dan maar is een review te schrijven over mijn bevidingen.

De game en het verhaal
De game in opzichte is een geweldig concept. Door een stad crossen en dan alles kunnen hacken om je heen, het hacken is dan ook vrij goed uitgewerkt. Je kunt dan ook echt veel hacken in de wereld! het motto Everything is connected word dan ook wel werkelijkheid in de stad. Het verhaal is een best sterk verhaal over Aiden die payback neemt op alemaal slechte mensen. De hoofdmissies die je moet spelen zijn dan ook heel erg leuk! Sommige missies zijn wel wat moeilijker dan de andere en kunnen daardoor frustrerend uit de hoek komen. Toch als je weer een missie haalt heb je een euforisch moment. Ieder missie voel je de spanning dan ook echt. Zeker als je aan het sluipen bent en niemand mag je zien of horen. Je gaat sneaky voorbij alle mensen, dat gevoel is geweldig. Dit maakt een game echt steengoed.

hacken
Het hacken waarvan ik verwachte dat het een echte gimmick zou zijn, een soort van extraatje. Is het belangrijkste van de game en is ook heel erg goed uitgewerkt. Alles kun je hacken, bijvoorbeeld in een missie als je stealth action doet en je moet je naar een plek bewegen met een heftruck, dan haal je die heftruck die je naar beneden en kan je ook daar achter schuilen. Wel kijkt de AI dan eventjes vreemd op en gaan het onderzoeken. Maar vaak zien ze je dan net niet. Heel gaaf uitgewerkt. Je kan in de skill-tree allemaal extra dingen toevoegen om zo meer dingen te kunnen hacken. Palen die uit de grond schieten om zo achtervolgers af te schudden die in een auto achter je aan zitten. Echt geweldig allemaal. Er zijn zoveel mogelijkheden. Ook zijn er geweldig veel mogelijkheden om een missie te halen.

Missies
Zoals gezegd zijn de missies heel erg goed uitgewerkt. Iedere missie is weer een waar denk/stealth/schiet festijn. De perfecte combi voor de betere games.

Graphics en Physics
Physics en Graphics, een onderdeel waar ik veel belangstelling aan bied. De physics als eerst. Deze zijn vrij goed uitgewerkt, alles beweegt vrij menselijk en de bewegingen zien er netjes geanimeerd uit. Het enige minpunt is het rijden in een auto, dat ziet er iets minder mooi uit en is ook niet heel erg fijn. De graphics dan, die zijn geweldig! Ik speel op PC en alles op UItra met lichte framedrops (ga ik verder op in bij prestaties). De game ziet er gelikt uit en alles is super realistisch, echte next-gen zoals gezegd? Een beetje wel een beetje niet. De shaders die erin zitten zijn zeker next-gen, ook regen die reflecteerd is allemaal heel gelikt. De textures zijn heel netjes, misschien niet volledig next-gen maar toch wel top of the bill last-gen. Er is een mod laatst uitgekomen die de game kwa graphics dan toch echt next-gen maakt. (voor de liefhebbers hier de download: Ultra graphics mod)

prestaties
Een van de grootste minpunten van de games zijn toch wel de prestaties. De game presteert onder de beste pc's nog slecht. Framedrops, bug's en glitches zijn meer regel dan uitzondering. Dit haalt de gameplay waarde een heel eind omlaag. Van de vloeiende mooie game is plots nog maar weinig over, en het kan je mateloos irriteren. Ik speel de game zelf op ultra redelijk stabiel (Na een tip te hebben gekregen mijn CPU te OC'en) doet hij het eigenlijk gewoon goed. Maar vrienden van me met een GTX 770 en de ander met een GTX 770 in SLI. Zij hebben ook last van framedrops, en niet zn beetje ook niet. Een heel erg jammere, en gemiste kans..

free-roaming
De free-roaming is een heel leuk aspect in de game, er valt veel te doen in de wereld. Waar je in Gta zomaar mensen overhoop knalt is dat niet zo slim om hier te doen. Hier heb je een reputatiemeter, als jij gewone burgers die geen vlieg kwaad doen dood zonder goede reden (opdracht van het spel) dood gaat je reputatie meter omlaag. Als deze ver in het rood komt te staan kom je op het nieuws als misdadiger. Dan gaan alle burgers die je op straat tegenkomt zeggen dat jij degene bent die alles verkeerd doen, en bellen ze om de haverklap de politie. Dat is zo gruwelijk irritant dat je er wel gauw klaar mee bent. Dus je bent eigenlijk wel verplicht een beetje lief te doen op straat. Je reputatie kan stijgen tot ware burgers-held, door alle missies op te lossen + zij missies en overig gespuis wat zich afspeelt. Geweldig systeem. Het rijden in de game is wel ondraagelijk, de auto's rijden raar, en sturen niet heel erg realistisch.

Online
Tot op heden heb ik nog geen online kunnen spelen, kan ik dit wel zal ik mijn review aanpassen Het online gebeuren heb ik al heel vaak willen proberen, maar telkens als ik probeer te joinen van een vriend, krijg ik in mijn beeld session no longer available. Het ergert heel erg! En het lijkt erop te wijzen dat de servers nog niet heel erg goed zijn.

Game-breaking bug
De game heeft een game-breaking bug. Het laadscherm begint zoals het hoort maar blijft hangen op 90%, en dat voor eeuwig, de game is hierdoor niet te spelen. Ook ik heb deze bug en vind het heel vervelend. Dit verpest voor mij totaal maar dan ook totaal de game! Hij is onmogelijk te spelen en de update van Ubisoft laat heel erg lang op zich wachten. Te lang.. Daarom is deze game van redelijk goed, naar een grote flop geworden..

conclusie
Watch_dogs kon een hele goede game worden, hij is door de hype wel heel erg hoog in de verwachtingen gevallen! Ik vind het een geweldige game, maar de performance issue's + de game-breaking bug zijn heel erg vervelend. Als Ubi met een patch komt voor de game-breaking bug, performance en de online mode! Is deze game eigenlijk wel een toppertje!

Heb jij ook een Watch_Dogs, PC (Windows)?

Heeft de piratebay versie niet een fix? Meen me uit mijn piratenverleden te herinneren dat de games via piratebay veel stabieler waren en betere bugfixing hadden door de commity en het slopen van DRM.

Ik zou zeggen probeer het eens en zet je save game over als dat kan.

Edit: Lausy support, beta's als eindproduct lanceren, valse verwachtingen scheppen zijn slechts een greep in de redenen dat ik niet snel een UBI titel zal kopen, Uplay weiger ik pertinent. En aangezien ze het enforcen ook voor games die al steam DRM hebben..... tja Ubi. Valve, steamaanbieders en zelfs EA weten grof geld uit mijn zakken te kloppen, dat kan jij ook graag of niet ;)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 18 juni 2014 14:00]

Valt inderdaad op bij Ubisoft spellen dat de van DRM ontdane versies een stuk stabieler en sneller presteren :)

Farcry 3 gekocht op steam, maar uiteindelijk de gestripte versie geinstalleerd om te concluderen dat die een stuk speelbaarder was.
Thanks voor de tip, ga het eens proberen, en hopen dat hij het weer doet!