Watch_Dogs, PC (Windows) Review

flashingst 17 juni 2014, laatste update op 17 juni 2014, 450 views

Watch_Dogs, PC (Windows)

Pluspunten

• De open wereld
  • Moeilijkheidsgraad
  • Graphics (ondanks de problemen op de PC-versie)
  • Storyline
  • Machtsgevoel door hacking in de stad

Minpunten

• PC-versie
  • Besturing werkt niet altijd mee
  • Vooralsnog geen patch van Ubisoft voor de PC-versie
  • Laadtijden op gewone harde schijf

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 3
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 3
Introductie
Monden vielen open op de E3 2012, toen Ubisoft Watch Dogs aankondigde; een open-wereld action-adventure game met als het belangrijkste aspect je weg te vinden door de stad door middel van het gebruiken van hacks.

Weken, maanden, zelfs jaren hebben we massaal gewacht op deze game en nu is hij al weer een tijdje uit. Wat ik (en ook veel anderen) zich voor de release afvroegen; zal deze game zijn verwachtingen waar kunnen maken?

Verwachtingen waargemaakt?
Deze vraag is zowel met ja als nee te beantwoorden. Een feit is; de game staat als een huis en biedt een totaal nieuwe ervaring. Het verhaal is goed (genoeg), het concept is origineel en op grafisch gebied gooit de game hoge ogen. Ondanks veel positieve aspecten gaat de game wel degelijk gebukt onder een aantal niet te vermijden issues, die het antwoord 'ja' op de vraag of de game zijn verwachtingen waar heeft gemaakt, in twijfel trekt.

Ubisoft heeft maanden lang gepronkt met Watch Dogs op allerlei beurzen en dergelijke en legde daarbij vooral de nadruk op de sterke grafische kant van de game (voornamelijk de PC-versie). Maar wat als deze mooiste versie van de game op het meest krachtige platform slechts op lage settings speelbaar blijkt?

Typisch Ubisoft?
In mijn ogen heeft Ubisoft opnieuw een waardeloze PC-versie van een van een AAA-titel neergezet. Veel gamers met krachtige systemen krijgen het niet voor elkaar om de game op fatsoenlijke settings te draaien en dat is ronduit onacceptabel. Ik had verwacht dat Ubisoft zijn lesje geleerd had na Assassin´s Creed III en zijn opvolger Black Flag maar het tegendeel blijkt helaas waar. Gedurende de hele game heb ik me min of meer geërgerd. Autorijden was gewoon af en toe onmogelijk en áls het mogelijk was, dan was het slechts een kwestie van tijd voor ik weer bovenop andere auto's knalde door de FPS-drops die zich continu voordeden. Dik drie weken later is er vooralsnog geen patch door Ubisoft uitgebracht die de door veel mensen aangegeven problemen op moet lossen.

Buiten de gebrekkige prestaties van de PC-versie om, werkte ook vaak de besturing niet lekker mee. Een voorbeeld: als je in een auto wil stappen moet je letterlijk naast de bestuurdersportier staan om dit voor elkaar te krijgen, anders blijf je gerust staan en is het voor de politie een eitje om het vuur op je te openen. Zulk soort dingen mogen naar mijn mening niet aanwezig zijn in een game waar zó lang aan gewerkt is. Ook heb ik meerdere malen een missie moeten herstarten omdat Aiden ineens vastzat "onder de bodem" en daar eindeloos zweefde (bug). Het is niet reëel om een openwereld-game van dit kaliber geheel foutloos te verwachten, maar veel bugs waren net iets té nadrukkelijk aanwezig.

Ondanks de vele negatieve kanten van de PC-versie van Watch Dogs heb ik de game toch wel met enigszins plezier uitgespeeld. Het 'hacken' blijft leuk, het verhaal is interessant genoeg om te willen weten hoe het afloopt en de manier waarop Ubisoft Chicago heeft neergezet is werkelijk indrukwekkend. De positieve kanten hebben voor mij toch de negatieve kanten overschaduwd. Zo had ik (in tegenstelling tot veel anderen) totaal geen problemen met de manier van het besturen van voertuigen en ook de diversiteit in de game vond ik ruim voldoende. Ook is Watch Dogs een game waarbij de moeilijkheidsgraad eindelijk weer eens wat hoger ligt dan bij de gemiddelde game. Dit maakt de game uitdagend en dat is in mijn ogen zeker een goede eigenschap.

Watch Dogs verdient absoluut al zijn lof. Echter is de PC-versie van Ubisoft's game wederom niet anders dan onvoldoende te noemen. De PC-versie is onmogelijk aan te bevelen, mijn advies is zelfs om hem te vermijden. Toch ben ik over de game zelf erg positief. Watch Dogs kent een origineel concept en is zonder twijfel een AAA-titel. Ik had hem niet willen missen!

Heb jij ook een Watch_Dogs, PC (Windows)?

Jij geeft aan wat inderdaad vele andere ook zeggen. Ik kan mij er zelf echter moeilijk in vinden. Ik heb de game gespeeld op meerdere platformen hier, zoals een 760k met 750 Ti, een i7-4790 met 750 Ti, een FX6300 met een 270x, een Q6600 met een HD7950, en een i7-4770k met een GTX 770. Ja, AA op de mindere systemen is een issue, maar dat heeft elke zware game daar wel., en dus moeten de settings wat lager Op alle games echter prima en soepel kunnen spelen, en zelfs met de game helemaal uitgespeeld geen bugs gehad die jij noemt, zoals het vast komen onder auto's en dergelijke. Ik wil niet zeggen dat er geen problemen zijn, maar ik ben wel zeer benieuwd naar wat de daadwerkelijke oorzaak is als het op veel andere systemen wel goed werkt.

Inhoudelijk? Ik heb mij een lange tijd niet zo vermaakt als met Watch Dogs :D Het GTA gevoel is er absoluut, maar ik voelde mij ook een beetje Batman terwijl ik mijn reputatie probeerde hoog te houden door agenten en civvies niet te verwonden e.d.. Achteraf bleek die reputatie allemaal niet zo belangrijk, dus misschien nog eens spelen en gewoon maling hebben aan die npcs ;)
Om even op de grafische settings terug te komen; ik heb de game getest op zowel het bovenstaande systeem als op een volledig AMD systeem (FX-4300 + HD7850) maar daarop was de game écht amper speelbaar. Ook op mijn eigen systeem met i7 stond AA uit en de Texture settings op medium. Zodra dit op high wordt ingesteld (wat zou moeten kunnen) wordt de game onspeelbaar. Als ik zo op internet rondkijk en YouTube-video's bekijk ben ik hierin zeker niet de enige...

Inhoudelijk is de game inderdaad erg goed. Echter waren de problemen van de PC-versie bij mij zó aanwezig dat de game een vrij negatieve indruk heeft achtergelaten. Als je een game van ¤49,- bij de release koopt dan hoort hij (zeker op zo'n systeem als dit) probleemloos te spelen. Als dat niet het geval is, is er in mijn ogen een serieus probleem. Ik heb exact hetzelfde ervaren met Assassin's Creed 3. Werkelijk fantastische game maar overschaduwd door issues van de PC-versie. Hoogste settings hoeft helemaal niet, maar dit is gewoonweg onacceptabel en daar blijf ik bij.

[Reactie gewijzigd door flashingst op 17 juni 2014 22:37]

Ik ben het met je eens hoor, hij moet gewoon goed getest zijn, en de resultaten zijn overal dermate wisselend dat de kritiek zeker wel terecht is. Ik vind het alleen opvallend dat het wisselt per gebruiker, zelfs met vergelijkbare hardware.

Overigens had ik ook totaal geen problemen met AC3, al vond ik die echt niet lekker spelen op de pc vanwege de controls. Watch Dogs daarentegen beviel mij juist uitstekend als 'ouderwetse' kb/muis gamer.
Wat al wonderen doet voor WD is die ene mod, dat maakt het spel een stuk soepeler, en poetst ook nog eens de graphics op, waardoor ik zowaar het gevoel had een modern spel te spelen, en niet eentje van 2 jaar oud.
Het is ook een behoorlijke fout van Ubisoft geweest om op de E3 een game te laten zien die niet op die manier uitgebracht zou worden. Er zijn video's waarin de straten van Watch Dogs die op de E3 getoond werden vergeleken worden met hoe ze uiteindelijk zijn geworden en dat valt écht vies tegen...
Met die mod kom je al een heel groot eind in die richting anders, al is en blijft het zeker niet netjes van Ubi