Specificaties Small form factor, 4 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

In Win 901 Zilver Review

Foritain 17 juni 2014, laatste update op 27 mei 2017, 6.145 views

In Win 901 Zilver

Deze review is van voor 2015 en heeft geen samenvatting, zie plus- en minpunten.

Pluspunten

• Ongekend goede bouwkwaliteit en afwerking
  • Ultra-high-end uitstraling
  • Uitstekend gebruik van glazen panelen
  • Zeer eenvoudig schoon te maken en houden
  • Ruim voldoende inbouw opties, 4 SSDs/HDDs, Optical drive, 300mm GPU.
  • Optical drive zonder gevolgen voor de uitstraling
  • Optie voor 120mm radiator aan achterzijde
  • Stoffilters op de intake-locatie
  • Goede koeling na installatie optionele ventilator
  • Eenvoudige en frustratie-vrije installatie
  • Kabelmanagement
  • Kabelmanagement van de kabels die je achter in je pc plugt
  • Veel kabels standaard aanwezig (Zoals voor 2 HDDs en slim line optical), en allemaal standaard zwart gesleeved.
  • Eindresultaat wat je door het glas ziet moeiteloos keurig
  • Prijs-kwaliteitverhouding ondanks hoge prijs uitstekend

Minpunten

• Niet de kleinste ITX behuizing
  • Standaard geen ventilatoren: koelprestaties vallen tegen zonder aanschaf optionele ventilator(en)
  • I/O panel achter lastig te bereiken, onhandig als je van plan bent constant zaken in/uit je pc te pluggen
  • Locatie optical drive niet ideaal voor continu gebruik
  • Beperkte demping mechanische HDDs
  • Beperkte ruimte cpu luchtkoelers (130mm)
  • Het blijft een behuizing van ~ § 145,--; ondanks dat hij het meer dan waard is moet je er wel budget voor hebben.

Review: InWin 901 ITX

Stoffilters
Alternatieven

pricewatch: In Win 901 Zilver
Productpagina @ inwin-style.com

InWin zal voor de meeste van jullie geen onbekende zijn, het bedrijf begon al in de jaren 80, en is vandaag de dag nog altijd een hele grote speler in de markt, al dan niet in de achtergrond bij grote projecten voor overheiden, bedrijven, en dergelijke. De systeembouwers zullen ze waarschijnlijk kennen van de betaalbare behuizingen al dan niet met standaard aanwezige voedingen. Nu heb ik zelf geen inzicht in wat InWin doet, maar het lijkt dat zij recentelijk een charmeoffensief zijn begonnen. Door met opvallende en echt unieke designs op de markt te komen lijkt het alsof ze hun naam meer naar de voorgrond willen brengen. Overigens is het best de moeite eens op de site bij InWin te kijken als je van gekke designs houdt, want er staan een aantal echt aparte cases in de selectie.

Voor mij viel dat op met de introductie van de InWin 904, een flinke ATX toren gemaakt van dik aluminium in combinatie met geheel glazen zijpanelen. Met extreem lovende reviews over de bouwkwaliteit en uitstraling was ik zelf erg benieuwd geworden, maar ik bouw relatief weinig ATX torens (ten opzichte van ITX builds), en een behuizing van ruim 170 euro is lang niet altijd ruimte voor. Enkele weken later kwam InWin met de 901 aanzetten, enkele tientjes goedkoper, een vergelijkbaar design, maar dan in ITX formaat. Daar kon ik wel wat mee, zeker omdat ik nog een mooi systeem in de planning had voor een showroom.

Maar nu over het onderwerp van de review; De InWin 901. Nog altijd een behuizing van ~145 euro, en hoewel design altijd wel een rol speelt, mag het voor die prijs duidelijk zijn dat je wel helemaal weg van het ontwerp moet zijn. Laten we wel wezen, puur voor koel of geluidprestaties hoef je zulke bedragen niet uit te geven, maar het oog wil soms ook wat extra’s. Dat laatste kan je met zekerheid concluderen als je ziet wat er soms wordt betaald voor bepaalde luxe goederen. Desondanks zijn de verwachtingen voor dit geld erg hoog, en zal de 901 een extreem goede indruk achter moeten laten om met een aanbeveling er van af te komen.

Naast de zilveren editie in deze review is de 901 ook beschikbaar in een “gold” editie. Ik heb de foto’s daar nog niet van gezien, maar het lijkt eerder een champagne-achtig kleurtje te hebben.

Zoals altijd: voor ik aan de echte review begin vind ik het nog van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties en features van de InWin website:

De 901 is gemaakt van aluminium met zijpanelen van ‘tempered glass’; glas wat bewerkt is om sterker te zijn, en bij geval van ongelukken niet te versplinteren. De dikte van het aluminium is opvallend in positieve zin.

De afmetingen zijn redelijk compact voor een behuizing, maar voor een ITX behuizing niet heel klein. Hij heeft bijna de afmetingen van een zeer compact mATX torentje. De consequentie is dan uiteraard dat je een flinke dubbel-slots grafische kaart kwijt kan van maximaal 300mm, en ook flinke ATX voedingen van maximaal 200mm. Het moederbord moet wel een ITX bord zijn, en de geringe breedte van de behuizing (in combinatie met flink wat ruimte voor kabelmanagement) zorgt dat flinke tower koelers echter weer niet passen. 130mm is dan weer wel voldoende voor alle stevige HTPC koelers, en als je het gek wil maken is gebruik van een 120mm waterkoeler ook mogelijk.

Verder kan je op het gebied van koeling een 120mm intake plaatsen, en een 90mm outtake ventilator. Beide zijn echter optioneel, er zit standaard geen actieve koeling in de 901. 90mm ventilatoren zijn vrij zeldzaam, maar 92mm ventilatoren passen ook gewoon.

Naast het bovenstaande kan je 2 3.5” of 2.5” drives plaatsen in de ingebouwde hot-swap bays (nou ja, kom ik zo op terug), en daarnaast kan je nog eens 2 extra 2.5” SSDs of HDDs in de behuizing plaatsen. Al met al een aardige hoeveelheid inbouwopties, voldoende voor de doelgroep systemen.

Het uitpakken

De InWin 901 arriveerde in een eenvoudige witte doos, met op sobere wijze wat features aan de zijkant. Niet direct het idee dat ik met een high-end product te maken had. De doos was echter wel heel ruim bemeten, en zodra je hem open maakt zie je direct dat de 901 heel veilig, en heel dik ingepakt zit om schade te voorkomen. Niet heel charmant, maar wel een effectieve verpakking.

Eenmaal op tafel is het wel even een ander verhaal. Ik heb veel mooie behuizingen gezien, en ik ben regelmatig onder de indruk geweest van bepaalde features, maar het gevoel wat de 901 naar boven bracht was compleet nieuw. Het straalt kwaliteit en luxe uit van een heel ander niveau. Als je een review maakt probeer je smaak zo veel mogelijk achterwege te laten, maar f- it, dit vind ik stijl, en dit is de aller mooiste case die ik heb mogen bouwen.

Zoals vaker is er maar beperkt tijd om naar een behuizing te kijken voordat je moet gaan bouwen. Het begon donker te worden, en de foto’s in de schemer deden hem geen eer aan. De volgende ochtend moest ik er vroeg mee aan de slag gaan, dus geen alternatief om toch maar wat foto’s in de schemer te gebruiken (latere foto’s hebben dus al eea ingebouwd etc). Iets later in de review komen voldoende daglicht foto’s naar voren die de behuizing m.i. meer eer aan doen.

Het aluminium van de voorzijde is erg dik, geeft zoals je mag verwachten totaal niet mee, en ziet er gewoon uitstekend uit. Het aluminium heeft wel een wat grovere afwerking dan dat je soms ziet, maar het resultaat daarvan is enkel positief.

Voor de glazen panelen gaat hetzelfde op, ze zijn opvallend dik, zien er ongelofelijk strak uit, en hebben een aardige tint er in zitten. Op de stock foto’s lijk je aardig in de case te kunnen kijken. In de praktijk moet je er wel wat licht op zetten, of een lichte achtergrond gebruiken zoals een wit doek, om echt alle details intern zichtbaar te maken. Praktisch gezien prima, want dan zie je ook niet elk klein kabeltje hangen.

Aan de achterkant wederom een dikke laag aluminium, mocht je je afvragen waarom het gat voor het i/o paneel zo kort is: Het i/o paneel zit binnen in de behuizing, de gaten die je ziet zijn om eventueel kabels door te leiden.

Onderin de behuizing zit een gat, met aan de linkerkant het ‘front’-panel. 2x USB 3.0 en audio aansluitingen, en uiteraard de aan-/uitknop. Resetknop ontbreekt. In die uitsparing in de behuizing zit ook de eventuele optische drive. Je kan hier een slim-line drive plaatsen, en zo heb je een optical zonder dat het ten koste gaat van de uitstraling van je systeem. Het werkt niet zo lekker als een grote drive voorop de behuizing, maar in de praktijk worden deze drives zo zelden gebruikt, dat het voordeel van het verbergen groter is dan het nadeel. Zoals vaker met glas, zodra het wat donkerder wordt buiten, en je meer verlichting vanuit binnen hebt, is een duidelijke reflectie in de panelen zichtbaar, ook niet iets negatiefs overigens.

Mocht je je afvragen hoe het zit met het schoonmaken: Glas is redelijk vingerafdruk gevoelig, en een vette vinger of 2 zal snel opvallen op een dergelijke case. Het voordeel van ‘echt’ glas is dat schoonmaken ook weer heel eenvoudig is. Een droge doek en een spuitje glassex, en hij glimt weer helemaal in enkele seconden, waar je bij kunststof meestal nog wel wat langer aan het poetsen bent. Ook de aluminium panelen maken eenvoudig schoon, en met de wat grovere structuur zijn ze juist opvallend minder gevoelig voor vingers dan kunststof of alu-look kunststof.

Voor ik de behuizing open maak even de extra’s. InWin geeft je een zip-lock tasje met alle accessoires, wel een nette oplossing.

In dat zakje vinden we een handleiding, een poetsdoekje, kabel-knijpers, een aantal tie-wraps (meer dan voldoende voor de build), en alle schroefjes zitten in individuele zakjes verpakt, met een duidelijk label waar ze voor bedoeld zijn. Een compliment waardig, al moet het voor de prijs natuurlijk kunnen.`

Tijd om naar de binnenkant te gaan. Het hele zijpaneel is van glas gemaakt, het is dus niet zo zeer een “window”, maar 1 groot stuk glas met 4 gaten. In het frame zitten 4 rubberen dragers, waar je het paneel op hangt alvorens je hem weer terug vast schroeft, dit zorgt dat (tenzij je te wild doet) je eenvoudig de panelen kan (de)monteren zonder dat het paneel zo maar om valt.

Het begint nu echt donker te worden, maar met de standaard meh-gele verlichting van de keukentafel doet de behuizing het nog altijd aardig op de foto’s. Het materiaal ziet er echt geweldig uit, en geen enkele foto doet hem m.i. eer aan.

En daar is het binnenwerk, echt eens iets anders. Het moederbord zit zoals vaker vertikaal, echter zit hij in de 901 niet helemaal achterin de behuizing. Ook de HDDs zitten waar je normaliter juist 5.25” drive cages verwacht, en hoewel de voeding op een gangbare plaats zit zit in dit geval de optical drive daar nog onder.

De optionele ventilator aan de achterzijde zit niet helemaal achterin, maar zit ook samen met het moederbord wat naar binnen geschoven. Ook de intake ventilator zit op een aparte plaats, deze optionele ventilator zuigt frisse lucht aan vanaf de onderzijde, maar dan op een positie waar hij dat zonder weerstand kan doen: In de grote uitsparing aan de voorkant. Uiteraard is daar een stoffilter aanwezig.

De slim-line optische drive zit dus onder de voeding verborgen. En met een sticker laten ze je weten dat de voeding straks met de koeler naar boven moet worden gezet.

De twee plekken voor 3.5” of 2.5” drives zal al zijn opgevallen, maar onder en naast die locatie kan je eenvoudig nog 2 2.5” drives installeren.

Aan de andere kant zien we dat er redelijk wat ruimte over is gehouden voor kabelmanagement achter het moederbord, en een flinke uitsparing voor backplates van processorkoeling ontbreekt ook niet.

Voor de twee hot swap bays, of zoals InWin ze noemt: de “EZ-Swap Module”, zitten de SATA en SATA-Power kabels reeds voorgeinstalleerd. Deze zijn ook nog eens netjes zwart gesleeved. Overige kabels zijn allemaal ook zwart, dus de enige kabels die je zelf in het zwart zou willen regelen zijn de kabels van de voeding.

Voor we aan het bouwen gaan nog even de onderzijde. Zowel voor als achter treffen we een stevige rubberen strip als voet aan. Deze zorgt dat de behuizing niet zo maar even schuift, of kan krassen op de ondergrond.

De volgende ochtend vroeg was het tijd om echt te bouwen, maar omdat het zo’n geweldig mooie case is, met materialen waar je u tegen zegt, toch nog maar een paar foto’tjes geschoten.

Het hele ding is fenomenaal om te zien. Als je hem op de foto’s al mooi vindt geef ik je op een papiertje dat hij je in het echt zal doen kwijlen.

Inbouwen

Waar de 901 bij het uitpakken indruk maakte met zijn looks, maakte hij bij het inbouwen een positieve indruk wat betreft de eenvoud van montage, en uiteraard het plezier dat je hebt van het bouwen van een mooie behuizing als deze. Ik zal het stap voor stap doorlopen.

Het i/o paneel van het moederbord zit niet alleen binnen de behuizing, maar ook nog eens wat dieper tussen het zwarte frame, zo zie je er straks niet veel meer van. Het maakt het aansluiten van kabels iets lastiger, maar het resultaat is dat je geen lelijke collectie aan kleuren en verschillende types aansluitingen ziet. Een mooie kabel binder of iets dergelijks en je kan je computer ook van achteren laten zien. Stiekem hoop ik dat ze bij een revisie ook de voeding iets dieper plaatsen, dat deze kabel dan samen met de andere kabels de behuizing uit komt, het zou het nog mooier maken, maar dit is al een stap in de goede richting voor een systeem welke je in het zicht zet.

ITX bordje er in, en nu krijgen we een idee van het formaat. Het is een ruime ITX behuizing, maar de positieve gevolgen van de extra ruimte komen zo al snel naar voren.

Eerst even naar de koeling kijken. Net boven de aansluitingen zit een ruimte om een 120mm ventilator toe te voegen (achter het plaatje waar je “In Win” ziet staan). Schroefje los, ventilator in het bracket schroeven, en terug plaatsen maar.

Daar onder zien we al een klein gaat voor de optische drive.

Net als bij de HDDs net zitten de kabels voor de optische drive ook standaard in de behuizing, waar je normaliter een slim line sata kabel moet bestellen bij gebruik van dergelijke optical drives (scheelt toch weer 5-7 euro). Deze kan je nu eenvoudig z’n plekje in duwen, en klaar.

Ik heb gekozen voor een slot-loading drive, ziet er net wat netter uit dan de tray-loaders die normaliter meer text en logo’s aan de buitenkant hebben, en gezien de locatie werkt deze oplossing in de 901 ook net even lekkerder dan een cd/dvd constant in een lade te moeten klikken.

Voeding schuif je zo naar binnen, en je kan zien dat er nog voldoende ruimte is voor flink langere modellen.

Bij de voeding zien we wederom hoe dik de panelen van de 901 zijn, ook mooie passende schroeven zijn uiteraard inclusief.

Hoewel je kan kiezen voor een luchtkoeler van maximaal 130mm, is er ruimte voor waterkoeling. Omdat het er wel aardig uit ziet heb ik dan ook gekozen dit voorlopig te doen. Eerst halen we dan even een paneeltje van de achterzijde, zo is meteen het i/o paneel goed in beeld, met direct er naast het plekje voor de ventilator.

De koeler schroeven we eerst aan het achterpaneel. De benodigde lange schroeven voor deze installatie zitten ook bij de 901.

Het liefste zou je natuurlijk de koeling binnen het frame willen houden, wat betreft dikte is daar ruimte voor. De manier waarop de slangen zijn aangesloten, en gezien die slangen niet extreem buigbaar zijn, was dit helaas niet passend te maken. Vermoedelijk zal ik nog wel de ventilator naar de binnenzijde verhuizen, maar daar moet ik in de toekomst nog maar even mee spelen.

Je zal hem dus (in elk geval deels) buiten de 901 moeten plaatsen, tenzij je met een specifieke custom opstelling aan de slag wil gaan, en ook dan zal het nog krap worden. In Win geeft ook aan dat waterkoeling eigenlijk aan de buitenzijde moet. Het resultaat is in elk geval opvallend, en ik ben er ook over te spreken.

De slangen lopen keurig via de gaten boven in, ik vind het er zelf goed uit zien op deze manier. Via nog een ander gat komen de slangen uiteindelijk bij de processor. De slangen van de Seidon 120V zijn relatief kort ten opzichte van duurdere modellen, en gezien deze passen zullen de meeste AIO-waterkoeler setjes wel in de 901 passen.

Je ziet nu al dat het benaderen van het i/o panel niet heel handig is. Prima om de pc eenmalig neer te zetten, maar dagelijks je USB sticks achter in en uit pluggen is niet lekker. Gelukkig heb je daar natuurlijk wel 2 front USB 3.0 poorten voor.

Ook in een wat donkere omgeving ziet het er strak uit.

En dan de rest nog: SSDtjes kunnen dus onder de HDD-bay, of er naast, maar je kan ze ook gewoon er in plaatsen; wat je zelf wilt. De bay open je eenvoudig met een duim schroef, en vervolgens haal je de trays er uit.

Helaas geen rubberen ringetjes of iets dergelijks tussen de HDD en de tray. De tray zelf is van staal, waar kunststof gebruikelijk is, deze geeft dus echt niets mee. Geen zorgen over stevigheid in elk geval. Vervolgens schuif je een eventuele HDD zo de SATA aansluiting in.

Hoewel de HDDs op het moment van foto's schieten nog ontbraken, kwamen er uiteindelijk wel 2 in deze build. De SSD moest dan ook wat meer in het zicht worden geplaatst, en een beetje passend model is dan natuurlijk wel leuk. De Plextor M6S leek mij een uitstekende kandidaat.

Enkel de grafische kaart ontbreekt nog. Dat is uiteraard een kwestie van de stalen plaatjes uit de expansie sloten halen (die kan je terug schroeven indien gewenst), en schuif de GPU er in. Je ziet dat de optionele 120mm intake de grafische kaart in elk geval direct van frisse lucht voorziet, ook zie je dat er nog een flink stuk ruimte is voor noglangere kaarten dan de ca 25-27cm lange Twin Frozr modellen van MSI.

En zo begint het ergens op te lijken. Vind het er nu al aardig uit zien, en dit is nog zonder aandacht aan de kabels te besteden, het inbouwen gaat ondanks de aparte indeling eigenlijk geheel vanzelfsprekend.

Kabelmanagement

Ik zei het al, het inbouwen gaat vanzelfsprekend, en ook de kabels liggen na het aansluiten al in de juiste plek. Een groot voordeel van de 901 is dat de kabels van de 2 HDD hot swap bays en de optische drive reeds aanwezig zijn, en je dus relatief weinig zelf hoeft aan te leggen. Daarnaast is er voldoende ruimte achter het mobo tray om zonder zorgen de kabels achterlangs te laten lopen. Praktisch geen werk.

De hoeveelheid gaten lijken misschien beperkt, maar er zitten er genoeg om geen last te hebben van kabels in het hoofd compartiment van de computer. Zo loopt de CPU Power kabel ook netjes achterlangs.

Tussen de voeding an de achterzijde van je moederbord zit een aardig gat waar alle kabels van de voeding (en ODD) eenvoudig door kunnen. Je wil ze niet te veel laten kruisen, maar je hoeft zeker ook niet op de millimeter te prutsen om het zijpaneel terug te kunnen plaatsen.

Hier zie je dat de standaard kabels niet alleen standaard een mooie zwarte sleeve hebben, maar ook al grotendeels in goede banen worden geleid.

Bij een windowed behuizing telt elk detail, dus dat zij van te voren zorgen voor uniform gesleevde SATA en frontpanel aansluitingen zorgen maakt de afwerking net even mooier (of eenvoudiger/goedkoper als je al van plan was dit zelf te doen). Er is dus aardig aandacht voor de uitstraling van je build, ook intern. Enkel de voeding kabel (of althans, de laatste centimeter) is mij nog een doorn in het oog, en deze zal dan ook nog worden vervangen.

Gezien je aan de achterzijde ook door het glas kan kijken zou je je wellicht zorgen maken over de uitstraling als je de kabels niet netjes laat lopen. Je kan echter enkel met flink licht er op echt door het glas kijken. Op foto’s in studio’s lijkt het inderdaad erg doorzichtig, maar vanuit een praktische hoek kan je echt maar beperkt naar binnen spieken. De glazen panelen zijn er dan ook meer voor de algehele uitstraling van het systeem, dan om heel nadrukkelijk naar de componenten te kijken.

De combinatie van alle standaard aanwezige kabels met sleeves, en de ruimte en uitsparingen, zorgt voor eenvoudig kabel management. Het resultaat ziet er snel erg goed uit, zonder dat je hoeft te investeren in relatief dure aftermarket modding spullen.

Koeling

De koeling is een apart puntje bij de 901. Standaard krijg je namelijk geen ventilatoren in je behuizing, en is de airflow dan ook heel beperkt. Dit is zeker niet ideaal voor high-end processoren en dikke grafische kaarten.

De optionele koeling van een 120mm intake, en een iets kleinere outtake, is in de regel wel voldoende om een dikke i5 of i7 te draaien. Uiteraard wel in combinatie met een gangbare cpu koeler, maar dat moet met zo’n cpu altijd wel. Het enige nadeel is eigenlijk dat je de case fans zelf moet kopen, een extra kostenpost(je).

Als je kiest voor waterkoeling dan ben je al snel van die bezorgdheid af, gezien de externe montage van de Seidon lagen de temperaturen een aantal graden lager dan in de andere behuizingen waarin ik een Seidon had gebruikt, en dat was nog voordat ik een extra ventilator in de 901 installeerde. Hoewel dat interessant klinkt, zeker gezien de Seidon slechts 2 tientjes duurder is dan de gekozen 120mm ventilator, helpt die oplossing je grafische kaart natuurlijk niet. Puur voor het overclocken van je CPU is waterkoeling echter een interessante optie.

Wat de GPU betreft: een 750 Ti niet zo'n heethoofd, en zelfs zonder extra ventilatoren blijft die GPU meer dan koel voldoende in de 901 (maar wel een flink aantal graden warmer dan in een CM Silencio 652S, Corsair 250D en een Xigmatek Aquila waar ik deze kaart in heb getest). Bij een echte high-end kaart zal het gebruik van de extra 120mm ventilator zeker aan te raden zijn. Nadat ik een Noctua NF-S12A ULN als 120mm intake installeerde zakten de temperaturen van de GPU direct zo’n ~10 graden (onder load), en dat was nog wel met de stilste 800RPM variant van de NF-S12A.

Daarmee kwamen de temperaturen wel terug in lijn met de meer koeling-georienteerde behuizingen, en kan je stellen dat de 901 dus ook prima in combinatie met een flink dikkere GPU is te gebruiken. Zolang je maar een ventilatortje of twee extra koopt.

Geluidsproductie

In de standaard opstelling zitten er geen bewegende delen in de 901, dus maakt hij ook geen geluid. In de praktijk zal je natuurlijk een systeem inbouwen, en dus ook geluid producerende onderdelen. Wat demping betreft doet de 901 het niet onaardig, maar wellicht niet zo goed als de strakke gesloten buitenkant doet vermoeden. De behuizing is tenslotte niet echt gesloten, want zowel de in- als outtake zijde zijn grotendeels open.

De door mij gebruikte harde schijven, 7200 RPM modellen van Toshiba, zijn tijdens actief gebruik wel te horen. Ik was even bezorgd over het gebrek aan rubberen dempers in de HDD trays, maar dat leek in de praktijk niet veel uit te maken. Zal vermoedelijk met de stevigheid van alle panelen te maken hebben dat er verder geen sprake is van resonantie, maar je hoort de HDDs zelf wel. Al met al komt de constructie van de 901 wat betreft geluidsproductie van HDDs niet boven het label 'gemiddeld' uit. Met de prijzen van SSDs anno 2014 lig ik er zelf zeker niet wakker van, omdat de HDD enkel wordt benaderd bij het af en toe wegschrijven van grote bestanden. Zonder SSDs op de markt had ik vermoedelijk enkel en alleen nog maar zwaar gedempte behuizingen gekocht.

Wat betreft de pomp van de waterkoeling hoor je mij echter niet klagen. De Seidon 120V is van nature niet onhoorbaar, maar in het eindresultaat valt het beetje geluid al snel weg tegen welke vorm van achtergrondgeluid dan ook. De constructie met de radiator aan de buitenzijde zorgt dat de ventilator op hoge snelheden echter wel lekker hoorbaar is, want er is tenslotte geen demping aanwezig. Het is dan ook aan te raden deze op lage toeren te zetten, of voor een stil model ventilator te kiezen.

Hetzelfde gaat op voor de grafische kaart. Als je gebruik maakt van luide interne componenten doet zelfs een extreem gedempte case weinig, dus ook een grafische kaart die moet blazen zal je horen. De 750 Ti is van zichzelf onhoorbaar, en blijft dat ook in de 901, dus het eindresultaat is een praktisch stille build. En er zijn nu eenmaal voldoende stille componenten te koop die je build met de 901 in de praktijk ook lekker stil houden. Aangezien de 901 een behuizing lijkt die je echt in het zicht wil plaatsen, is het wel aan te raden om deze stille componenten op te zoeken, dat je eindresultaat net zo luxe klinkt als dat hij er uit ziet. Het is een kleine moeite, en geen / een minimale extra investering, waar in een build met de 901 wel ruimte voor moet zijn.

Stoffilters

Een andere reden dat je een losse 120mm ventilator wil plaatsen is het stoffilter aan de voorzijde, deze is magnetisch en verwijderbaar. De praktijk leert dat een behuizing met beperkte of geen airflow ook stofopbouw heeft, en je kan dat tegen gaan door met een gefilterde intake ventilator te werken. Na het plaatsen van de 120mm ventilator achter het filter zal er aan de achterzijde een licht voelbare airflow naar buiten zijn, en zijn er voor de rest geen gaten via welke stof naar binnen kunnen. Een prima indeling.

Of het dieper plaatsen van het moederbord nog voordeel heeft kan ik nog niet beoordelen, dat zal de tijd leren. In de regel zie ik dat veel behuizingen die op de vloer staan aan de achterzijde wat stof kunnen vangen, zelfs als daar outtake ventilatoren zitten. Bij de 901 zit er eerst een lege ruimte alvorens je bij het moederbord komt, en zou je verwachten dat daar wat stof zou komen, welke dan weer eenvoudig schoon te maken is zonder dat je hele pc open moet. Wellicht dat het dus enig voordeel heeft met het schoonmaken, maar dat zal enkele maanden afwachten worden voordat ik daar over kan oordelen. En trouwens, wil je deze behuizing echt onder een bureau verstoppen?

Prijs en alternatieve opties

Wederom een echte unieke behuizing, en een echt alternatief vinden valt niet mee. De 904 is wellicht een overweging, met de ruimte voor een ATX bord en wat meer harde schijven voor een paar tientjes meer. Hoewel ik de 904 niet zelf heb getest, heb ik deze wel gezien, en ik denk persoonlijk dat voor de doelgroep de 901 een interessantere optie is. Ik zie de doelgroep namelijk niet als die-hard overclockers met SLI opstellingen, maar als mensen of bedrijven die een mooi systeem in het zicht willen plaatsen, een systeem dat er luxe en uniek uit moet zien. Een stevige CPU en GPU heb je geen grotere variant voor nodig, en ook de extra inbouw opties van de 904 zullen vaak overbodig zijn. De afmetingen van de 904 maken het een opvallend grote toren, waar de 901 flink meer bescheiden afmetingen heeft. Het is zeker niet de kleinste ITX behuizing, maar ietwat geringe formaat is m.i. een cruciaal onderdeel van de uitstraling en z'n charme.

Ik heb geen 904, dus even met een stock foto: De 904 is zoals je kan zien een stuk groter

Een aluminium behuizing is niets nieuws, en ik heb er zelf een aardig aantal kunnen testen, maar toch is de In Win van een hele andere klasse (al is de prijs er natuurlijk wel naar). Het verschil in luxe uitstraling tussen een 'gangbare aluminium behuizing' en deze 901 is even groot als tussen alu-look plastic en standaard aluminium als je het mij vraagt, en dat is niet gering. De 901 is voor mij een klasse apart, deels door de dikke en mooi uitgevoerde alu panelen, maar ook zeker door die geweldige glazen zijkanten. Het blijft deels smaak, maar zelfs als dit je stijl niet is zal je moeten bekennen dat over de kwaliteit en afwerking zeker niet te twisten valt.

Hoewel 145 euro toch een smak geld blijft voor een behuizing, en je ook nog eens moet rekenen op de aanschaf van een extra ventilator of twee, ben ik dermate onder de indruk van de bouwkwaliteit en uitstraling dat ik vanaf het moment ik hem uitpakte geen seconde het idee had dat hij te duur is. Ik zeg niet vaak (of graag) dat fabrikanten een behuizing voor meer geld op de markt kunnen zetten, maar had de prijs van de 901 nog 50 euro hoger gelegen dan had ik er zeker begrip voor gehad. Gelukkig maar dat het niet zo is, want als het aan mij ligt wordt een dergelijk design de nieuwe standaard voor desktop computers.

Niet alleen de kwaliteit, maar ook het gebrek aan echte alternatieven maakt de prijs begrijpelijk. Je krijgt zonder twijfel een uniek en opvallend design, waar weinig over te klagen valt. Ook als je de totale build kosten bij elkaar optelt valt het m.i. wel mee, echt specifieke of dure hardware is namelijk niet nodig. Je moet wel een extra ventilator kopen, en een slim-line optische drive (scheelt ook maar een paar euro), maar de kabels voor die optische drive, evenals voldoende SATA kabels zijn reeds aanwezig, extra sleeves zijn niet nodig, en mITX setups met ATX voedingen zijn niet noemenswaardig duurder dan mATX of ATX builds. Enige aandacht zal je willen besteden aan de kleuren van de onderdelen, bijvoorbeeld dat je voeding zwarte kabels heeft, maar gezien In Win alle andere kabels reeds in zwart aanwezig heeft vallen de financiŽle gevolgen mee. Een echte design pc voor een meerprijs van iets van 100 euro? Als ik met een oog naar andere luxe goederen kijk, dan vind ik dit een schijntje.

Nog even wat foto's omdat ik er geen genoeg van kan krijgen:

De In Win 901 is een uniek beestje, en een vergelijking maken met meer gangbare behuizingen vind ik dan ook niet zo spannend. Dat de geluidsproductie gemiddeld is? Leuk, maar dat los je zonder enige moeite op, en de meeste builds werken toch vooral op de SSD. Dat de maximale koeling niet extreem is in deze prijsklasse is ook weinig relevant: de doelgroep ligt niet bij de heetste hardware, en zelfs voor mid- tot high end builds is de optionele koeling voldoende. Inbouwopties: een GPU van 30cm, een optische drive, en 4 HDDs, ook dat zien we in zat behuizingen terug, en is ook meer dan genoeg voor de meeste builds. De optische drive zit wellicht niet op de handigste plek om hem dagelijks veel te gebruiken, maar de optie is er, zonder dat je design naar de 1-2-3 gaat.

Allemaal leuk en aardig, en niet onbelangrijk te weten, maar daar gaat het bij de 901 niet om. Dit is zonder twijfel de mooiste, en veruit de meest high-end uitziende behuizing die ik ooit heb mogen bouwen, iedereen die hem hier heeft gezien had "nog nooit zo'n mooie computer gezien", meestal direct opgevolgd met "is zeker heel duur of niet??". Heel duur? Dat denk ik niet, iets duurder dan een standaard behuizing? Sure. Maar 140 euro, 200 euro, wat maakt het uit, dit ding is strak en het geld meer dan waard, hier maak je mensen jaloers mee, maakt dat men naar je systeem kijkt en denkt "wow, die heeft smaak". Het ontwerp maakt indruk, de dikke aluminium panelen maken indruk, de donkere glazen panelen maken indruk, het verlichte logo aan de voorzijde maakt indruk, zelfs de radiator op de achterkant maakt indruk, zelfs al is het maar een instapmodel. Ik zou deze behuizing het liefst voor alle toekomstige builds willen gebruiken, en dan mogen wij al onze desktops gewoon weer eens laten zien aan al die onwetende mensen die nog denken dat de desktop computer dood is, afgrijselijk is, enkel in overdreven faux-gamer-stijl of in budget OEM plastic te bestellen is. Knal hem maar op je bureau, of midden in de huiskamer, de aansluitingen zitten in de kast, en met een mooie kabel-binder ziet hij er zelfs van achteren 100% strak uit. Wees maar weer ouderwets trots op je computer.

Zo, dat moest er even uit. Natuurlijk wil ik wil objectief reviewen, en objectief is de behuizing echt ook prima, en is de bouwkwaliteit en afwerking ook zeker helemaal high-end. Het is echt niet zo dat een mooie behuizing er bij mij goed vanaf komt zonder dat de andere elementen in orde zijn. De mogelijke overwegingen zijn allemaal prima te overzien, de prijs is niet te hoog voor wat wordt geboden, en praktisch zijn de prestaties zat om een redlijk high-end build in de behuizing te gebruiken mits je zelf de extra koeling regelt, en een beetje op stille componenten let. Als de uitstraling je niet aan spreekt houdt het natuurlijk snel op, dan is hij te duur voor de geboden 'prestaties', maar wat je mooi vindt kan iedereen voor zichzelf bepalen. Ik ben er in elk geval helemaal weg van, en gezien de vele reacties van mensen om mij heen die deze build kwamen bekijken ben ik zelf 100% overtuigd dat In Win met de 901 een uitstekende weg in is geslagen. Ik kan enkel maar hopen op vergelijkbaar indrukwekkende ontwikkelingen in behuizingen-land in de nabije toekomst.

Spreekt deze behuizing je nu al aan? Dan zal je net als ik helemaal uit je dak gaan wanneer je daadwerkelijk besluit hem in huis te halen. Ik vind de foto's al niet verkeerd, maar in ‘het echt’ is de In Win 901 een klasse apart.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:
https://www.techtesters.eu/pic/INWIN-901/x1t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/INWIN-901/x2t.JPGhttps://www.techtesters.eu/pic/INWIN-901/x3t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/INWIN-901/x4t.JPG
Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Terug naar boven

Heb jij ook een In Win 901 Zilver?

Waar was je meer tijd aan kwijt? Het bouwen van de pc of het schrijven van de review? :D
Erg mooie kast!
Het schrijven stelt weinig voor gelukkig. Maar het maken van de foto's, en vervolgens het sorteren ervan is denk ik de meest tijdrovende klus. Probleem met deze 901, net als bijvoorbeeld de SteelSeries Sensei Wireless, is dat je met veel te veel mooie foto's over blijft die je eigenlijk allemaal wil posten, het kiezen en scrappen is niet alleen tijdsrovend, maar ook een pijnlijke taak.

Het bouwen valt ook wel mee, dat gaat met een beetje ervaring al snel heel hard, al heb ik nog nooit zo langzaam stapjes gezet om zeker te zijn dat ik het zijpaneel niet liet vallen :D Het kan wel tegen een stootje, maar dure/mooie spullen doe je toch extra zuinig mee ;)
Een pracht van een behuizing en een net zo indrukwekkende review!
Inderdaad, goede review man!
Voor de maand mei had ie al 2 reviews in 'Gebruikersreview van de Maand'. Voor de juni versie zal deze er zeker inkomen :).
Dank jullie wel :D

En ik hoop het Fleximex!

Moet ie wel genomineerd worden he poke poke plug plug click link plug poke :D
Goede review van een prachtige kast.

Ik wil deze kast ook aanschaffen maar mijn videokaart is 305mm lang. Zou iemand met deze kast willen meten of het zou kunnen passen. Volgens specificaties is het 300mm

Bedankt.
Dank je. Prachtig is hij zeker!

Mbt het opmeten, ik kan dat momenteel niet meer doen. Tis wel een beetje krap inderdaad met die getallen. Meestal zit er -iets- marge in, maar 5mm... oof.
Bedankt voor de snelle reactie.

In een andere review heeft de reviewer de maat opgemeten.
Die kwam uit op 12 inch (304,79 mm). Waar ik 12.01inch (305mm) nodig heb, ik denk dat dit wel krap gaat worden.
Inderdaad een hele mooie case.
Heb je de In Win H-frame mini al eens bekeken?
Ook een hele mooie kast voor een systeem dat je in het zicht wil zetten.
Helaas is ook die niet geschikt voor luide systemen aangezien deze nog meer open is als deze case.
Hoi! Die heb ik zeker bekeken, en die staat ook ergens bovenaan mn wenslijstje (en dat is een heeeeeele lange lijst). Nog wel onder de S-frame, maar of ik daar ooit met mn vingertjes aan mag komen betwijfel ik. Na mn ervaring met deze 901 staat hun hele design collectie eigenlijk wel op mn wishlist. Is alleen maar de vraag of/wanneer ik gelegenheid krijg om er een build mee te maken. Ik hoop het in elk geval zeer zeker, en als het gebeurt komt er uiteraard een reviewtje bij :D

Je maakt een punt mbt geluidsproductie. Dat is bij deze m.i. eigenlijk geen punt, maar bij de open constructies wel. Gelukkig is het niet heel duur of ingewikkeld een build tegenwoordig onhoorbaar te houden. Zeker als er 180,-- budget voor een behuizing is (of 800ish voor de S-frame?) moet dat lukken.

Ben zelf meer benieuwd naar de gevolgen van de open constructies mbt stofopbouw, zeker met veel inkijk in de builds wil je het strakke uiterlijk toch wel behouden.
De s-frame inderdaad, die was ik alweer vergeten.
Prachtige kast, alleen jammer dat die design dingen zo godvergeten duur moeten zijn.
Ik zou graag een htpc in elkaar zetten met zo'n design kast alleen de prijs weerhoud me daar nog van.
Voor mij komt een gemiddelde Silverstone kast o.i.d. dan toch echt uitstraling te kort.
Hoeveel bedraagt de verticale ruimte voor de grafische kaart?
Ik zou willen weten of een Palit Geforce 970 past. (pricewatch: Palit GeForce GTX 970 4GB JetStream). Die is namelijk 2,5 slots hoog.
Zo te zien wordt dat wel krap. Ik ga binnenkort met de zwarte 901 aan de slag, dan kan ik even precies meten voor je wat de ruimte is!
Super. Ik lees online dat hij 48 mm is. Maar er moet natuurlijk nog wat plaats tussen.

Wat me aanspreekt is de korte lengte en het feit dat er naar buiten geblazen wordt.
Waw! Ziet er een damn sexy case uit!
Bedankt voor de review en vooral voor de foto's! _/-\o_
Dank je :D en hij is inderdaad echt ongelofelijk mooi.
volgens mij als je een steambox wilt en gewoon tegen je vrienden wilt kunnen zeggen:kijk mijn steambox is van glas en aluminium dat hebben jullie niet he is dit vooral een leuke kast :D
hahaha, meestal kijk je bij een steambox (en dergelijke) naar kleine maatjes die in je kastje passen. Deze kiezen en hem gewoon midden in de huiskamer zetten is zeker geen slechte optie :D Desktop gamer and proud :D
Goede review, zou er zelf geen 140 euro voor over hebben ook al is het een mooie kast :)
Dank je :D Vermoed dat je niet de enige bent met dat standpunt, al denk ik dat een real-world ervaring velen toch zal overtuigen ;)
Zo'n kast, net als anderen van inwin maakt dat het zowaar weer begint te jeuken om zelf weer eens een PC te bouwen. Goed te zien dat toch nog iets moois te vinden is tussen de eindeloze hoeveelheden wanstaltig lelijke PC kasten...
Om de rest nou lelijk te noemen zou ik zo 1-2-3 niet doen, ook in kunststof en minder unieke uitvoeringen zitten toch prachtige dingen tussen. Voor ieder wat wils zullen we maar zeggen, maar het is zeker top dat In Win dergelijke unieke cases maakt!
Wat een super mooie review.. Sta je al op de loonlijst bij tweakers?? want dit zijn de reviews waarvoor ik op deze site kom, niet die korte niks zeggende dingen die door de redactie worden geplaatst zoals die laatste over de macbook air???

Had je trouwens nog een verbruiks meting gedaan aan die wireless charger voor je mobiele telefoon??
Dank je wel :D En fijn te horen, de zomermaanden brengen natuurlijk een andere hobby mee (zon, vakanties, etc), maar er zullen er nog veel volgen en reacties als deze houden het voor mij nog leuker.

Die verbruiksmeting ben ik niet vergeten hoor, maar gezien het bovenstaande (en ik die wireless charger en ook de meetapparatuur niet overal mee naar toe neem ;) ) heb ik het nog niet kunnen meten. Het komt er aan, zodra ik de getalletjes heb laat ik een reactie in die review achter.