ASRock Q1900-ITX

Specificaties Intel Celeron J1900 on boardMini-ITX - Bekijk alle specificaties

ASRock Q1900-ITX Review

jrdijkstra 15 juni 2014, laatste update op 15 juni 2014, 2.284 views

ASRock Q1900-ITX

Pluspunten

• Passieve koeling
  • Kleine layout
  • 2x sata 3 aansluitingen
  • 2x sata 6 aansluitingen
  • 1x front usb 3.0 aansluiting
  • 1x hdmi
  • 1x dvi
  • 1x vga
  • 1x spdif
  • Snel opstaren door Fast Boot
  • Goede grafische kaart

Minpunten

• Slechts 1 front usb 2.0 aansluiting (heb er 2 nodig voor ir remote en front usb)

Layout Score: 3
Ik heb dit bord gekocht om een HTPC te bouwen. Hiervoor voldoet deze uitstekend.
Uitgerust met 4 GB geheugen en voorzien van een SSD is hij zwaar genoeg om XBMC vloeiend te kunnen draaien.

Door de passieve koeling die de CPU zo rond de 45 graden kan houden is dit een ideale oplossing voor in de woonkamer.

Ik heb in de kast geen verdere fan's aangesloten, de fan in de voeding zorgt voor afvoer van de warme lucht. Koude lucht wordt aan de onderakant van de kast opgezogen. Dit is voldoende om alle media vlot af te kunnen spelen.

Het bord is niet echt over te klokken, maar waarom zou je dat willen doen?
Met 4 sata aansluitingen is dit ook een prima bordje om bijvoorbeeld een nasje mee te bouwen.

Heb jij ook een ASRock Q1900-ITX?

Ik ben benieuwd hoe jij het probleem van de GPU Schaling hebt opgelost.

Ik krijg het namelijk niet voor elkaar om met dit moederbord te verbinden met een Full HD tv zonder overscan. Op de fora van Asrock en intel staan meerdere topics over het feit dat de overscan controls simpelweg niet werken.

Ik heb nu Plex Home Theater geinstalleerd waarin ik de overscan instellingen kan aanpassen maar mijn windows desktop blijft buiten de rand vallen.
Welke kast met welke voeding heb je dit in zitten?
Een goedkope Seasonic 300W OEM voeding in een veel te grote aluminium HTPC kast om even breed te zijn als mijn receiver. (merk is geloof ik Lian-Li)

Ik heb dus geen high end superstille kast of voiding gekocht. Het meeste geluid kwam in de oude setup van de Zallman processor keeling die bijna de bovenste dekplaat van de kast raakte.
Maar het is stil, snel en de beeldkwaliteit is zeer goed.
Met een passieve voeding is ie nog stiller. ;)
absoluut, maar deze had ik nog op de plank en is voor mij stil genoeg.
hij is niet hoorbaar als er gefluisterd wordt in een film.

dus voor mij goedkoper ;) en dus nog aantrekkelijker.
Zou je SuperPi WP 1.9 eens willen draaien? 1M graag.

Kijk wel even dat niks anders loopt. Liefst na opstart.

Download: http://www.superpi.net/Download/

Draai hier 19,75 sec op een Conroe L2 E4300 @ 2,88.
Ben benieuwd wat de Q1900 presteert t.o.v. mijn huidige systeem.
Ik heb dit probleem niet met xbmcbuntu.
Kan je Dus helaas niet verder helpen.