HTC One (M8) 16GB Zilver Review

2pietjuh2 12 juni 2014, laatste update op 12 juni 2014, 299 views

HTC One (M8) 16GB Zilver

Pluspunten

• Soepele afgewerkte interface
  • Snelheid
  • Boomsound
  • Camera in het donker
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Lengte
  • terug home en multitask toetsen zijn onscreen ipv op de balk eronder zoals bij de M7

Sinds niet al te lange tijd heb ik een HTC M8. Beetje een impulsaankoop maar dat doet er niet toe. Hier wil ik mijn bevindingen uiteenzetten aan de hand van de volgende punten:

1. Waarom de M8
2. Pre installed apps
3. Vormgeving
4. Algemene punten

1. Waarom de M8
Mijn abonnement loopt binnenkort af, en ik kon verlengen. Vodafone deed me een gunstige aanbieding, dus er werd mij gevraagd welk toestel ik wilde hebben. Na zelf een Galaxy S, en Galaxy SIII gehad te hebben, en mijn pa een Galaxy SII aanbevolen te hebben ooit was ik wel kaar met Samsung. De support op hun vlaggenschepen is me 2x flink tegen gevallen, dus tijd voor een ander merk.

De Sony Xperia Z2 leek me vooral hoekig, en was een prijscategorie duurder bij Vodafone, vandaar dat ik deze niet gekozen heb.

HTC is volgens mij een goeie, innovatieve weg ingeslagen aan daar wilde ik graag meer van weten. De keus voor de M8 was dus snel gemaakt.

De Nexus 5 is inmiddels al weer wat ouder en was niet leverbaar bij Vodafone dus geen optie.

2. Pre installed apps
Zelf ben ik geen fan van bloatware. Helamaal niet van voorgeinstalleerde third party apps die je niet kan verwijderen. De twee (althans voor mij) meest storende zijn de Facebook en Twitter app. De Facebook app vraagt naar mijn mening veel te veel rechten, en twitter gebruik ik niet. Jammer dat ik ze er beide dus niet af kan gooien, maar hooguit blokkeren. Vandaar ook de 3 sterren voor de feature set (anders zouden het er 5 zijn)
Deze apps worden gebruikt door de HTC BlinkFeed. hier heb ik even mee gespeeld, de potentie is groot, maar wat mij betreft nog niet af voor gebruik in Nederland. Er worden simpelweg te weinig bronnen ondersteund.

Genoeg geklaag, HTC levert ook een eigen gallerij mee. Deze applicatie ziet er strak vormgegeven uit, en heeft een aantal verrassende features. Bijvoorbeeld het automatisch een video maken van een album. Ik vond het niet helemaal duidelijk wat er nu gebeurde, maar het zag er wel leuk uit. Je fotos werden achter elkaar geplakt en er kwam spontaan een muziekje bij. Leuk als je een heel album wilt laten zien, maar wat minder als je slechts één foto wilt tonen.

Ook de camera app is flink op de schop genomen, hij loopt vlot en is goed te bedienen. Fotos zijn super snel gemaakt wat echt een pluspunt is!

3. Vormgeving
Ik vind de zilveren M8 een prachtig toestel. Echter is deze wel vrij lang. Ik heb grote handen dus in gebruik is het niet zo erg, maar in je broekzak merk je het zeker.

Ook is deze lengte naar mijn mening niet echt optimaal benut. HTC heeft de terug, home en multitask knop ten opzichte van de M7 verplaatst naar onscreen toetsen. Helaas zijn ze wel vergeten de ruimte waar deze toetsen zaten weg te halen. Dit ziet er raar uit (een zwarte balk met HTC logo onder je scherm) en kost schermruimte.

4. Algemene punten
Wat mij betreft is de HTC M8 een prima toestel. Hij voelt degelijk en solide aan en straalt kwaliteit uit. Goed scherm met prima accuduur (ruim voldoende om een dag mee te gaan als je m regelmatig gebruikt). De interface loopt super soepel op zowel de Dalvic als ART. (ik heb weinig verschil gemerkt tussen beide, het toestel is gewoon snel)

De interface is verrassend eenvoudig en goed aanpasbaar naar je eigen wensen. Een goed geïntegreerd thema, wat je dus ook tegenkomt in de apps van HTC. Dit geeft het toestel een compleet afgewerkt gevoel. Ook is het makkelijk om dingen aan te passen, bijvoorbeeld de quick settings of het toetsenbord.

De camera is wat mij betreft prima, fotos zijn van voldoende kwaliteit voor mij, zeker in het donker.

Het geluid uit de speakers is bijzonder goed, en hard. Voorheen gebruikte ik de luidspreker van mijn telefoon praktisch niet, maar nu toch al regelmatig!

Dit waren mijn eerste bevindingen, puur persoonlijk want in dept reviews op performance zijn er al genoeg!

Heb jij ook een HTC One (M8) 16GB Zilver?