Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 77mm - Bekijk alle specificaties

Sigma 50mm F1.4 DG HSM Art (Canon EF) Review

blade08 11 juni 2014, laatste update op 26 juni 2014, 1.050 views

Sigma 50mm F1.4 DG HSM Art (Canon EF)

Als kwaliteit je enige criteria is, maar ke wilt toch niet 1500-3000 uitgeven voor een lens, dan is dit wel echt een van de betere opties. Maar dan moet 800+ wel in je budget passen

Pluspunten

• Degelijk
  • Enorm snelle autofocus.
  • Mooie Bokeh
  • Fijne details op de lens, zoals indicatie op de zonnen kap

Minpunten

• Is redelijk zwaar
  • Lensdop zit niet heel stevig op de lens en komt redelijk makkelijk los bij bv in een foto tas stoppen.
  • De grip ribbels aan de onderkant van de lens hadden net iets verder door getrokken mogen worden

AF-snelheid Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 5
Update 25-06-14:

Scherpte diepte is leuk speelgoed met deze lens (F1.4 1/1000 iso 100 ) Zoals bijgesloten foto laat zien: Ontzettend schrep op de rook (zoom even in op het rook pluimpje rechts) en mooie DOF voor de rest.

https://farm4.staticflickr.com/3893/14259977689_e125a43e4d_z.jpgIMG_4543-1.jpg by rens.roosloot, on Flickr

Update 13-06-14: foto's toegevoegd en eerste ervaringen toegevoegd.

Opm: Ik heb deze lens op 11-06-14 gekocht, en zal tijdens gebruik mijn ervaringen vermelden op deze review. Ik gebruik hem in combinatie met een EOS 650D

Waarom een 50mm, dat is de eerste vraag die je je moet stellen, in die ik niet zo 123 voor je kan beantwoorden. Ik zelf heb reeds een 18-200 van Sigma en een 100 mm macro van Canon. Ik merk dat ik redelijk veel in het 50 mm gebied schiet en dat ik vaak wat lichtopbrengst te kort kwam. Vandaar voor mij een lichtgevoelige 50 mm.

Voor de Canon zijn er dan voor mij onder de 1000 euro, 4 opties:

Canon 50 mm f1.8 http://tweakers.net/price...anon-ef-50mm-f-18-ii.html (+/- 100 euro)
Canon 50 mm f1.4 http://tweakers.net/price...non-ef-50mm-f-14-usm.html (+/- 350 euro)
Sigma 50 mm 1.4 http://tweakers.net/price...14-ex-dg-hsm-(canon).html (+/- 450 euro)

En de hier gereviewede Sigma 50 mm 1.4 art http://tweakers.net/price...4-dg-hsm-art-(canon).html (+/- 850 euro)

De 100 Euro optie, is echt voor de beginner, klein licht en goedkoop. Voor het geld blijkt de kwaliteit niet eens tegen te vallen, maar voor mij niet echt een optie. Dan heb je de Canon en Sigma die respectievelijk 350-450 kosten. Bij nalezen van de verschillende sites komt de Sigma er veel beter uit dan de Canon, en voor 100 euro meer zou mijn keuze op de Sigma gevallen zijn.... Maar toen werd de ART aangekondigd.

Ik kan hier heel technisch gaan doen maar ik stel voor dat je even de tijd neemt om een aantal van de volgende andere reviews te lezen:

Dpreview: http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma-50mm-f1-4-dg-hsm
The digital picture: http://www.the-digital-pi...-1.4-DG-HSM-Art-Lens.aspx
E photo zine: http://www.ephotozine.com...hsm-art-lens-review-24892

En zo zijn er nog veel meer te vinden. Opvallend over de ander reviews vind ik dat er niet 1 negatief is ( behalve de prijs en het gewicht). De lens word door een ieder als geweldig ervaren, en word vergeleken met veeeeel duurdere lenzen ( otus van 3000 +)

Op deze site kun je makkelijk de verschillen in scherpte vinden, maar als je even zoekt zijn er legio vergelijkingen gedaan.
lens vergelijkingen:
Sigma 50 mm ART vs Sigma 50 mm ex dg

Door het enorme verschil tussen zijn oude broertje en EX, en deze heb ik mij zelf getracteerd op deze lens. Ik hoop dat hij het waar gaat maken! Word vervolgd!
1e update 13-06-14: Inmiddels de lens 2 dagen geprobeerd, helaas niet heel veel tijd gehad om een review waardige vergelijking te maken mbt verschillende F waarden, maar ik wil toch alvast wat laten zien. In gebruik valt op dat de lens echt enorm snel focust en trefzeker is. Ik heb met mijn andere lenzen nog wel eens last van focus hunting, maar bij deze nog niet 1 keer. Maar ik heb hem ook nog niet bij weinig licht geprobeerd.

Deze foto is genomen bij /f4.0 ik vind de bokeh erg mooi, maar dat is een erg subjectief fenomeen.
https://farm4.staticflickr.com/3856/14213363130_097096e99c_z.jpgIMG_4194-1.jpg by rens.roosloot, on Flickr

Deze is genomen bij /f2.8. Wederom vind ik de bokeh erg goed.
https://farm3.staticflickr.com/2919/14399975195_4058efae49_z.jpgIMG_4150-1.jpg by rens.roosloot, on Flickr

Deze foto is genomen met /f3.5 en is gecropt, de scherpte vind ik echt heel netjes ondanks dat je naar een gecropte foto kijkt..
https://farm4.staticflickr.com/3848/14404745991_7b0c80aafa_z.jpgIMG_4320-1.jpg by rens.roosloot, on Flickr

In het eerste gebruik bevallen me de details van de lens erg goed. Zo staat er op de zonnekap netjes aan gegeven waar je hem er op moet schroeven, en wanneer hij goed zit. Wat me een beetje tegenvalt is de lens dop. Die gaat niet altijd even lekker op de lens. En als ik de lens in mijn foto tas doe is de lensdop er a 2 maal af geschoten.

Onder aan de lens is een brede geribbelde grip, deze is half rond de lens en had wat mij betreft iets verder door mogen lopen.

Opm: Mochten er nou specifieke vragen zijn, laat de dan even in de comments weten, dan zal ik proberen om daar een antwoord op te geven.

Heb jij ook een Sigma 50mm F1.4 DG HSM Art (Canon EF)?

Ik heb de Nikon versie van deze lens en ik kan het eigenlijk alleen maar eens zijn met de reviewer. Briljante lens die precies laat zien wat de beperkingen van (in mijn geval) de fotograaf zijn :D Ik heb 'm gekocht omdat ik fotos maak van optredens op podia (lastige belichting met veel beweging) waardoor ik de f/1.4 erg goed kon gebruiken. Ik heb zelf een nadeeltje erbij gevonden: de autofocus. Die is rap, en bijna altijd helemaal spot-on.. Maar ook soms totaal niet. Dit kan een gevalletje lens+camera zijn, of misschien gewoon net niet de crosstype punten gebruikt, oid., maar het voelt (voor mij tenminste) alsof deze lens het vaker heeft dan met name mijn Nikon 35mm prime.
Ik heb daar ook wel eens last van gehad, zeker met beweging, en weinig licht. Door de kleine DOF heb je maar weinig ruimte. Mijn oplossing was om te zorgen dat mijn toestel ( canon) niet meer forcused bij half shutter press. Dat scheelt blijkbaar net genoeg in veel gevallen. Verder focus ik meestal maar op 1 punt ipv meer, dan zou ook nog kunnen helpen.
Ik gebruik ook single point focus, maar die beweeg ik met de 'joystick' wel van her naar der om de framing goed te krijgen. En dan zit je soms wel eens ruim buiten de gevoeligste punten in het midden. Canon heeft meer cross-focus punten dan Nikon, dus wij worden daar wat meer door geraakt, denk ik.
Meer focus punten? Dat ligt er helemaal aan. Daarnaast zou ik leren focussen met het centale focus punt, en dan de camera in gewenste compositie te bewegen. Terwijl het onderwerp dus in focus blijft.
Ik zie dat je review al een tijdje geleden gemaakt, is zou je wat info willen geven over hoe je nu (na bijna een jaar) over deze lens denkt? Ik ben zelf ook op zoek naar een 50mm maar weet nog niet of ik voor mezelf het prijsverschil met de ' gewone' Sigma 50mm f1.4 kan rechtvaardigen..
Ik zal even kort reageren, en ik hoop binnenkort wat meet aan het artikel toe te voegen. De lens bevalt heel erg goed, zo goed dat ik mijn andere lens (18-200) bijna niet meer gebruik. De lens is echt 100% zijn geld waard. Ook andere die hem even van mij geleend hebben zijn verbaasd over de schrepte van deze lens.