Specificaties HTPC, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Akasa Cypher Review

TERW_DAN 9 juni 2014, laatste update op 9 juni 2014, 1.101 views

Akasa Cypher

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • zeer compact formaat
  • VESAmountable

Minpunten

• geluid koeler
  • inbouwmogelijkheden
  • prijs

Specificaties
Installatie
Koeler
Tot slot

Een tijdje geleden heb ik al 2 Akasa thin mITX-kasten getest. Als derde had ik nog de Cypher staan. Het grootste verschil tussen deze en de andere 2 is dat dit kastje niet volledig passief gekoeld is, maar een low-profile CPUfan meelevert en een ingebouwd fannetje heeft aan de zijkant van de kast.

specificaties
Materiaalgeanodiseerd zwart aluminium
Afmetingen195 x 187 x 45mm
Gewicht935 gram
Formfactorthin mITX
HDDbays1x 2.5”
PSUExterne adapter. Niet meegeleverd.

De Cypher is net als de Galileo en de Euler een kast met een vrij eenvoudige featureset, je kunt er een thin- mITX-bordje inzetten, een enkele 2.5” HDD en de voeding wordt geleverd door een externe adapter.
Net als bij de andere 2 Akasa-kasten heb je geen frontconnectoren, enkel een powerbutton, resetbutton en 2 LEDjes voor HDD en CPU.

Wat opvalt is dat de Cypher behoorlijk compact is, met slechts 4,5CM in de hoogte, en afmetingen die niet veel groter zijn dan het ITXbord zelf, namelijk 195x187mm is het kastje net groot genoeg om het bordje te huisvesten. De voorkant is zwart met 2 zilvergrijs-kleurige knoppen voor power en reset en daarnaast de 2 LEDjes. Verder staat het Akasalogootje op de voorkant en de rest is dicht. De zijkanten daarentegen zijn voorzien van ventilatierooters over bijna de gehele lengte van de kast. Aan de rechterkant zit achterin nog een 40mm fannetje, dat er voor zorgt dat de schijf die daarboven zit nog wat koeling krijgt. De bovenkant van de kast heeft een ventilatierooster op de plek waar de CPUkoeler z'n lucht vandaan moet halen.

Met de kast wordt een low-profile koeler meegeleverd voor Intel LGA 115x sockets. Deze koeler is slechts een paar CM hoog, zodat die precies in de kast past.

Installatie
De installatie van de kast is vrij eenvoudig. De bovenkant zit met 2 schroefjes vast. Als je die losmaakt en de bovenkant openschuift dan kan het ITXbordje geplaatst worden.

Er zitten 4 afstandsbusjes waarop het bord vastgeschroefd kan worden. Verder zitten er de kabeltjes bij voor power- en resetknoppen en voor de LEDjes.

Met het moederbord en de koeler gemonteerd ziet dat er dan zo uit:

Direct naast de CPUkoeler kan een HDD of SSD ge´nstalleerd worden. De bracket zit aan de bovenkant vastgeschroefd. Omdat de voeding geleverd wordt door een adapter wordt de stroom voor deze drive geleverd via het moederbord. De kabels hiervoor worden meegeleverd met de kast.

Hiermee is alles aangesloten op het bord dat je in de kast kunt aansluiten, er zijn geen frontpanel connectoren die gebruikt kunnen worden, alles gaat verder via de achterkant van de kast.

Eventueel kun je de kast aan een VESAmount schroeven, zodat deze achter een monitor gemonteerd kan worden.

Koeler

Het koelertje dat meegeleverd wordt is een koeler met een 70mm fan, die slechts 22mm boven de socket uitsteekt. Meer ruimte is er ook niet in de kast, deze koeler zit al bijna tegen de bovenkant aan namelijk. De koeler wordt vastgezet op het bord door middel van dezelfde pushpins die de Intel stockkoelers hebben. Nu ben ik niet echt kapot van deze manier van fans monteren, omdat de pushpins niet heel rigide zijn en als je de koeler eenmaal een paar keer hebt gemonteerd de kans dat de pinnetjes nog goed vastklikken vrij klein is, bij mij buigt er altijd wel een lipje om, waardoor ze niet fatsoenlijk meer passen. Liever had ik hier iets gezien met een backplate, waardoor de koeler goed vast te schroeven was, ondanks de beperkte ruimte in de kast had dat prima moeten passen in mijn ogen.

Van de koeler zelf hoef je niet heel veel spannends te verwachten. Hij koelt de CPU, maar daar is eigenlijk ook wel alles mee gezegd. De fan maakt behoorlijk wat lawaai, en dat wordt alleen maar erger als je de kast dichtschuift. De koeler krijgt het dan hoorbaar zwaarder omdat die minder makkelijk lucht kan aanzuigen.

Daarmee vond ik de passief gekoelde Akasa thin mITXkasten een stukje interessanter, omdat die echt doodstil waren, een leuk alternatief vormen op een actief gekoeld ITXsysteem. Deze doet dat een stuk minder, omdat de fans vrij veel lawaai maken.

Wat koeling betreft trekt de koeler het vrij redelijk, ik heb geen precieze tests gedaan, maar in idle tikt het ding in de bios alleen al de 45 graden aan als die is ingebouwd. Nu was het vandaag ook wel boven de 28 graden hier, dus dat helpt ook niet heel erg mee, maar een testje met de Noctua
l9i laat zien dat het met een stuk minder geluid kan met een lagere temperatuur.

biostemperatuur
Akasa 44.5 C
L9i 33.5 C
Lager is beter

Helaas past die Noctua net niet, als de kast een centimeter hoger was geweest dan had die nog wel kunnen passen, de koeler vervangen door een wat stiller exemplaar is dus ook een uitdaging, omdat je zo bijzonder weinig ruimte hebt.

De kast kost zo'n 75 euro in de winkel, niet bepaald goedkoop vind ik zelf, als je ziet wat je ervoor terugkrijgt. Kwalitatief is de kast natuurlijk z'n geld best waard, want daar is weinig over te zeggen, maar als je bedenkt dat je voor die 75 euro een matige koeler krijgt en geen adapter, dan is de passief gekoelde Euler die 10 euro goedkoper is een leukere oplossing vind ik zelf.

Tot slot
Hoewel de Cypher een mooi kastje is met een prima afwerking, zou het niet een kast zijn die ik snel zou kopen. Ik vind de passief gekoelde varianten een stuk leuker voor een systeem als dit, dan een kleine fan die relatief veel herrie maakt.
De prijs is niet mis, 75 euro, en dan nog zonder adapter, die rond de 3-4 tientjes zal kosten als je 'm los wil kopen.
Dat maakt het dat ik deze kast niet snel zou aanraden voor een thin mITXbuild. Maar stel dat je deze kast voor een paar tientjes minder op de kop kan tikken, en geluid is niet zo'n issue, dan heb je wel een prima kast te pakken, want slecht is deze zeker niet, ik denk alleen dat er leukere alternatieven zijn.

Heb jij ook een Akasa Cypher?