1 review

Panasonic Lumix DMC-LF1 Zwart

Specificaties 12,1MP • Full HD filmen • 7x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Panasonic Lumix DMC-LF1 Zwart Review

bart.honhoff 8 juni 2014, 2.537 views

Panasonic Lumix DMC-LF1 Zwart

Pluspunten

• RAW support
  • ingebouwde zoeker
  • ring om de zoeker, die de ISO waarde direkt kan aanpassen.
  • Leica lens

Minpunten

• Aan/Uit knop foute plaats.(Liever een schuifknopje op een andere plaats)
  • ring om de zoeker kan niet op een andere functionaliteit geprogrammeerd worden.

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 3
Uitbreidbaarheid Score: 3
Ik heb de LF1 gekocht, omdat ik een compact camera wilde hebben, die ook in zonlicht nog bruikbaar is. De ingebouwde zoeker en RAW support waren de redenen dat ik voor deze camera koos.
Het is de camera die ik bij me heb, als ik geen camera mee wil nemen.

(Mijn andere camera's zijn een Nikon D600, D7000 als spiegelreflex, een Fuijfilm X20 als compact en een LUMIX LX7)

Het is zwaar genoeg, plat en heeft voldoende features om ook een wat meer ervaren fotograaf tevreden te stellen.

Uit het dpreview verslag bleek dat men aanhikte tegen de ruis, die al bij lage ISO waarden tevoorschijn kwam. Ook de foto's op dpreview lieten deze duidelijk zien in ISO100 afdrukken in de schaduw.

Verder werd me duidelijk dat de sensor dezelfde was als die in de LX7 zit en daar is niets mis mee.

De vuurdoop voor deze camera was een gymnastiek optreden met een licht show. Tot ISO 6400 moest ik de gevoeligheid opschroeven om nog wat onbewogen foto's te krijgen. De JPGs waren door de Automatische Wit Balans compleet anders van kleur als de RAW. Maar LightRoom wist deze weer terug te brengen tot wat de licht-technici er van gemaakt hadden.
Ik leerde ook de ISO-ring rond de lens waarderen.

Als ik deze foto's vergelijk met wat ik een paar decennia geleden met mijn Leica's met Summilux en TRI-X op 800 ASA kreeg, zie ik dat de techniek niet stil gestaan heeft.
Ruis JA, maar bruikbaar ? JA.

Het mag vanzelf spreken dat deze camera het onder normalere lichtomstandigheden ook goed doet. Ruis? Een beetje, maar liever een foto met lichte ruis, die op een 20x30 afdruk vrijwel wegvalt, dan geen foto.

Een nadeel in het gebruik vind ik wel de Aan/Uit drukknop. Deze zit op de plaats waar bij mijn andere Lumix-en de sluiterknop zit. Ik heb al een aantal keren de camera uitgezet inplaats van een foto gemaakt.

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-LF1 Zwart?

I.v.m. de ruis: heb je een paar originele full size ISO100 / ISO200 pics beschikbaar?
Ken je ook andere digitale compacts met zoeker? Ik heb er verder nog geen een kunnen vinden, behalve eentje van meer dan 800 euro.