Lenovo Essential B5400 (MB82FMH) Review

Ybua 8 juni 2014, 252 views

Lenovo Essential B5400 (MB82FMH)

Pluspunten

• Licht
  • Mat scherm

Minpunten

• Wordt erg heet
  • Langzaam, bij enkel browsen blijft een schone installatie al hangen
  • Bij zonlicht is het scherm niet te lezen

Ik gebruik deze laptop met Windows 7x64 met alle updates.

Bij een schone installatie duurt het booten ongeveer een minuut. Daarna duurt het nog even voor programma's geopend kunnen worden. Voor multitasken is deze laptop eigenlijk te langzaam - met enkel Google Chrome geopend, wordt continu meer dan 60% van het fysieke geheugen gebruikt en bij snel scrollen of wisselen van tabbladen, blijft het beeld regelmatig hangen.

Daarnaast wordt de laptop erg warm, hij staat op een vlakke tafel maar typen is erg warm aan te vingers. Ik gebruik de ruimte naast de ventilator om dingen snel te ontdooien, want het is net een kachel. Dit is allemaal met enkel Chrome open, ik heb de laptop nog niet onder load getest.

Ten slotte was het een groot karwei om ethernet werkend te krijgen. Mocht iemand hier ook problemen mee hebben, help ik ze graag mijn oplossing te proberen maar wellicht werkt het normaal wel out-of-the-box.

Al met al weet ik niet of ik echt tevreden ben met deze laptop: het was tijd voor een nieuwe, en enkel browsen gaat wel, maar ik heb niet het idee dat deze echt een vooruitgang is ten opzichte van mijn 7 jaar oude acertje van 300 euro. Ik merk geen verschil qua haperen en vastlopen in ieder geval. Dat valt me erg tegen, en de hitte ook.

Positief is wel dat de laptop licht is, maar dat maakt voor mij niet uit omdat ik hem alijd op tafel heb staan aan de oplader. Om die reden kan ik ook niks zeggen over de accuduur.

Heb jij ook een Lenovo Essential B5400 (MB82FMH)?

Het was gisteren ook een warme dag. Zo te lezen zat je ook buiten (binnen was het ook warm overigens). Wellicht verklaard dat de warmteontwikkeling? Dit kan er ook voor gezorgd hebben dat de CPU op een lagere clockspeed is gaan draaien.

Vroeg me daarnaast ook af of je alle Lenovo-software bij het opstarten hebt uitgeschakeld via msconfig. Zie je dat niet schrijven en dat kan de prestaties (zeker bij opstarten) gunstig be´nvloeden.

Hopelijk heb je hier wat aan en zie evt. terugkoppeling dan ook met belangstelling tegemoet.

[Reactie gewijzigd door rr7r op 8 juni 2014 12:53]

Bedankt voor je reactie :)
Ik zat niet buiten en hierbinnen is het gewoon 20 graden. Hij staat op een tafel met rondom genoeg ruimte. Heb de laptop trouwens al enkele weken.

Volgens mij is alles van Lenovo uitgeschakeld, Sowieso staat er een windows-versie zonder merktroep op.

Heb speedfan net aangehad, idle is temp1 boven de 80 graden en de rest boven de 60.

[Reactie gewijzigd door Ybua op 8 juni 2014 17:15]