Raspberry Pi model B (512MB) Review

Atmosphere 6 juni 2014, laatste update op 27 juni 2014, 2.189 views

Raspberry Pi model B (512MB)

Als je weet wat je in huis haalt zou hier uitstekend moeten staan, maar het ontbreken van een klein koelblokje op de SoC voorkomt dit. Een geweldig veelzijdig kleine computer met een relatief langzame CPU en GPU welke in dat perspectief uitstekende prestaties en waarde levert voor zijn prijs.

Pluspunten

• Eenvoudige assemblage.
  • Snel werkend gekregen, zonder voorkennis.
  • Goedkoop en universeel inzetbaar.
  • Behoorlijk wat software beschikbaar.
  • Diverse kant-en-klare (functionele) distributies te verkrijgen.

Minpunten

• Geen koeling/koelblok gemonteerd (must bij overclocken.)
  • Geen snelheidmonster (Overclocken is een optie, het zal echter nooit een i7 worden en lukt je dat wel mag je me een PM sturen .)
  • Wordt standaard al redelijk warm.
  • Alleen bootable vanaf SD (maar: dat kan ook vooralsnog aan mij liggen .)

Layout Score: 3
Bijgewerkt en Review in Progress (hmm RiP?!?), daar ik met enkele migratie op kantoor bezig ben.) Dank aan ThinkPad voor de kritische blik, er kon inderdaad wel wat duidelijker en uitgebreider. Zakelijk moet het korter, mag hier mag ik wel in details treden :) Vragen of nieuwsgierig, laat een reactie hieronder achter, dan kan ik kijken of ik het kan beantwoorden of testen ;)

De review:
Vorig weekend een Raspberry Pi gehaald, wat een zeer positieve en leuke ervaring bleek. Let op: enige kennis of ervaring met Linux is erg wenselijk, maar naar wat bleek niet eens noodzakelijk voor de door mij geteste zaken.
Zelf heb ik wel wat ervaring maar dit eigenlijk niet hoeven gebruiken om het werkend te krijgen.

Hoofdpunten voor mij waren: XBMC en een msx-emulator.
Ga je voor gemak dan zou ik zeggen gebruik 2 SD kaarten om vanaf te starten, hou je van experimenteren en knutselen dan kan je je lol op om 'OpenElec' te ontdoen van de schrijfbeveiligingen (waar ik in deze review overigens niet verder op in ga)

In deze review:
1) heb ik een R.PI in elkaar geklikt

Attentiepunten
  • Voeding is een belangerijk punt, er wordt in de 'bijsluiter' aangegeven een voeding te gebruiken van minimaal 0,7A (700mA) en maximaal 1,2A (1200mA.) Bij gebruik van een lichtere voeding (1000mA), bleef de RPi toch net iets koeler. ThinkPad merkte hierbij terecht op dat de RPi misschien graag meer wil hebben en dat "hij pakt wat nodig is".
    Tevens had ik een paar postings gelezen waarin men aangaf dat de RPi met een te zware voeding snel oververhit raakte. De bovengrens voor de voeding is denk ik ook op een thermische basis gelegd en niet zo zeer een harde grens van maximale opname, dit zou wel eens veel hoger uit kunnen vallen (bv. bij een overclock.) Als ik enkele ervaringen naast elkaar zet, begint het er op te lijken dat extra koeling een goed idee is. Als de vermogensopname verder stijgt bij zwaarder gebruik dan zou de temperatuur wel eens een probleem kunnen vormen in een slecht geventileerde behuizing (zoals de standaard case in mijn geval.)
  • USB: Het is raadzaam om een USB-hub te gebruiken, daar er een B model 2 poorten beschikbaar zijn. Deze gebruik je om toetsenbord, muis en USB-sticks/disks op aan te sluiten, maar wel ÚÚn die een eigen voeding heeft.
  • 60'C was de temperatuur van de Pi (weergegeven binnen XBMC) paar minuten na eerste boot. Dit was zonder overklokken, beide USB aangesloten, en in de behuizing! Voor overclocken lijkt koeling dus een noodzaak, en waarschijnlijk doet een kleine fan al wonderen.
  • SD-kaart: Kies als het kan voor een Klasse 10 SD-kaart (of beter). Des te hoger de snelheid, des te sneller boot het OS en starten de programma's. Minimaal 4GB maar 8GB+ is beter!
    Let op Zie hier een lijst met werkend bevonden SD's: http://www.raspberry-pi.c...6/07/compatible-sd-cards/ (met dank aan ThinkPad :Y) )
Assembleren
  • Let op: Zoals je misschien in de afbeelding met het Raspberry-logo kan zien, zijn er blokhaken waar de printplaat onder geschoven moet worden. Er tegenover zijn afgeschuinde haken, welke iets meer spelling hebben. Schuif de printplaat dus eerst onder de vierkante blokhaken.
  • Behuizing: Er zijn verschillende typen te vinden en je kan het zelfs op een houten plank schroeven. Echter ik heb zelf voor de erg compacte 'standaard' behuizing gekozen. Gemakzucht en omdat ik een idee heb om een andere case nieuw leven te geven als soort van super case voor de pi-case. Smaken verschillen, en dit was gemakkelijk voor het moment.
Basicly omdat het een SoC betreft met op de print wat I/O & connectoren, was dat letterlijk: doosjes open, behuizing pakken en openmaken, raspberry pakken, uit ESD-zakje halen en in de behuizing schuiven, vastklikken en deksel op de behuizing klikken. 5 minuten setup: met sommige htpc's ben je langer bezig met alles uitpakken :-p maar deze draaien de wel meteen.
Als je de PI nu inschakelt: niets... geen beeld (op hdmi) .. de magie begint past echt als je er een SD-kaart in doet

2) Dus heb ik een SD-kaart voorzien van software
  • Windows disk-imaging software voor veel R.Pi distributies ge´nstalleerd
  • SD-kaart voorzien van OpenElec (kant en klare image met XBMC)
  • SD-kaart voorzien van ChameleonPi (distributie met diverse emulatoren)
  • Windows disk-imaging software
    Op diverse sites werd win32diskimager, dus heb ik deze gebruikt om de SD-kaart te schrijven.
  • SD-kaart voorzien van OpenElec
    OpenElec is een kant en klare distributie met XBMC. Ik heb gebruik gemaakt van de aangeboden disk-image om te testen.
  • SD-kaart voorzien van ChameleonPi
    ChameleonPi is een distributie welke voorzien is van diverse emulatoren. Hiermee is het mogelijk om diverse oude computersytemen te emuleren en zo oude spellen en software draaien wat anders niet (meer) mogelijk is. Ondermeer openMSX, AdvMame, Virtualboy, en diverse andere opties zoals ScummVM, Atari ST en meer.
    De disk-image is hier te verkrijgen. Je moet deze wel dan eerst uitpakken met bv. 7Zip.
In beide gevallen was het de image naar de SD schrijven en in de SD-kaart in de Pi steken. ChameleonPi heeft overigens een wat langere tijd nodig om te laden in vergelijking met XBMC.
Zoals eerder gezegd heb ik Linux kennis maar dit niet nodig gehad om beide distro's werkend te krijgen, het was echt images schijvem, SD pluggen en draaien.

Resultaten behaald met ChameleonPi op RPi: roms naar de share op de RPi kopieren en spelen. Ik had zelf op het moment een beperkt aantal roms live dus heb niet alle emulatoren kunnen testen.
Verder geen issues gehad met ChameleonPi, alleen 1 rom op chameleonPi welke een probleem was voor de emulator. 10/15 andere roms die ik even in een nostalgische bui heb bekeken werkte goed, met als kanttekening dat ik binnen de MSX-emulator (openmsx) een paar instellingen gedaan heb happeringen in het geluid tegen te gaan. Als je eigen machine roms hebt en de 'Cbios-roms' vervangt heb je hier geen last van overigens, echter het is natuurlijk mooi dat er standaard een Machine-rom die werkt meegeleverd wordt, maar ook met de meegeleverde (legale) 'C-bios'-roms kan dit verholpen worden. Later zal ik onderaan de review opnemen hoe en wat of dit in een forumtopic doen en de link hier posten!

Resultaten behaald met OpeneElec op RPi: films kijken, muziek spelen zonder gezeur! Ook hier kon mijn Linux kennis wederom geen rol spelen, wat in dit geval me een goede zaak lijkt ;)
Ook OpenElec leverde dus geen echte problemen op. Vrijwel alle media die ik geprobeerd heb werd zonder problemen gestart, met misschien een hikje in het begin. Ik heb slechts 1 (3D) film kunnen vinden in mijn collectie welke zo nu en dan haperingen vertoonde. Dit is niet erg veel anders dan de meeste 'dedicated mediaplayers', en mogelijk kan dit verholpen worden door een kleine overklok van de GPU en/of CPU dit.
Misschien dat er nog wat te zeggen is over ondertiteling, hier heb ik totaal niet naar gekeken, omdat ik het zelf altijd uit zet (en ook vaak de .srt's gewoon wegknikker als ik ze al heb). Ook moet ik een ISO en map met .VOB nog testen. Maar ik verwacht eigenlijk weinig problemen in deze regionen, waar ik me eigenlijk in de komende tijd even op ga focussen is de x264/h264 ondersteuning. Hier verwacht ik de meeste beperkingen, en heetste hardware...

Eigenlijk ben ik simpelweg lyrisch over het kleine apparaat wat zo veelzijdig is dat de mogelijkheden hier niet te allemaal te bespreken zijn. Er ernstige kant tekening moet ik wel zetten bij de warmte ontwikkeling. Koeling is denk ik een vereiste voor overclocken, maar kan waarschijnlijk standaard wat veel problemen die gebruikers ervaren oplossen.Al met al mag de pret voor mij zeker niet drukken, en ik kan de Raspberry PI ook zeker aanbevelen voor een ieder met een doel voor het kleine apparaat voor ogen. Je moet wel een doel hebben want zoals gezegd de mogelijkheden zijn behoorlijk uitgebreid als je er zin in hebt.

Tot slot een paar links met wat voorbeelden van 'eindeloze' mogelijkheden:
Hyperion
Aansturen van motoren
en dit is slechts een kleine greep ;) Succes!

Heb jij ook een Raspberry Pi model B (512MB)?

Meer advertenties

Enkele kritiekpuntjes:

Ten eerste de USB voeding. Ook al hang je er een 5V 100A voeding aan, de Pi neemt wat hij nodig heeft. Als hij dus met een lichtere voeding koeler blijft dan krijgt hij waarschijnlijk te weinig stroom.

Rechtstreeks booten van een ander medium dan SD is idd niet mogelijk. Je kunt volgens mij wel eerst een stukje van je SD booten, en de rest van USB.

Class 10 kaartjes heeft de Pi nog wel eens problemen mee, zie ook: http://www.raspberry-pi.c...6/07/compatible-sd-cards/

Verder is je review vrij abrupt afgelopen. Je zegt in het begin wat over emulatoren, maar hier lees ik later niks meer over terug. Werkt het een beetje goed, is het stabiel, etc etc? Je zegt ook dat je OpenELEC hebt getest, wat heb je dan precies getest? Speelt hij een superzwaar 1080p bestand goed af bijv.?

Misschien nog een conclusie ter afsluiting er in zetten? (Of de RPi is aan te raden, evt. alternatieven waar je naar hebt gekeken etc)
Nog een beetje uitbreiden dus ;)

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 11 juni 2014 11:45]

veel van wat hier staat heb je als het goed is al gelezen hierboven, tenzij je ThinkPad als alias hebt :+
Ik bedoelde dat als je er een zwaardere voeding eraan hangt dat de PI zelf warmer wordt. In de doos zit een specificatie van maximaal1200mAh. Ik had een paar postings gevonden waar men aangaf dat de Pi met een te zwaar voeding snel oververhit raakte. Ik begrijp wat je bedoeld dat als de Pi warmer wordt met een zwaardere dat deze dan meer nodig heeft/verbruikt...
De bovengrens voor de voeding is denk ik ook op een thermische basis gelegd en niet zo zeer een harde grens van maximale opname, dit zou wel eens veel hoger uit kunnen vallen (bv. bij een overclock)

Booten van USB is niet mogelijk, en volgens mij gaf ik dat ook aan ... je zou zelfs via SD een kernel kunnen booten en root via NFS kunnen mounten je dit wil, hoewel het geheel beter draait vanaf SD. Ik heb wel heel veel mensen het zien proberen, en vandaar dat ik de moeite even had genomen om dit specifiek te vermelden.

De Class10 problemen zijn bekend, echter het kaartje wat ik heb gebruikt werkt vooralsnog zonder problemen en daarom heb ik deze ook met artikelnummer toegevoegd ;) doe er je voordeel mee, en ik neem even aan dat jij ook weet dat een hoop kaartje ook beschadigen door verkeerd gebruik, niet afsluiten etc. Op de pagina die je vermeld staan ook een hoop Class10 Sd's die gewoon functioneren, en heb ook van een collega begrepen dat zijn Class4 niet functioneerde.

De conclusie heb ik eigenlijk als eerste al benoemd, en dat was idd niet echt handig..
Dat betekend dus voor OpeneElec op RPi: films kijken, muziek spelen zonder gezeur, en voor ChameleonPi: roms naar de share op de RPi kopieren en spelen.

Ik heb geen issues gehad met ChameleonPi, alleen 1 rom op chameleonPi welke een probleem was voor de emulator. 10/15 andere roms die ik even in een nostaligische bui heb bekeken werkte goed, met als kanttekening dat iki voor de MSX-emulator (openmsx) een paar instellingen gedaan heb happeringen in het geluid tegen te gaan. Als je eigen machine roms hebt en de 'Cbios-roms' vervangt heb je hier geen last van overigens, echter het is natuurlijk mooi dat er standaard een Machine-rom die werkt meegeleverd wordt.

Ook OpenElec leverde geen echte problemen op. Vrijwel alle media die ik geprobeerd heb werd zonder problemen gestart. Ik heb slechts 1 (3D) film welke zo nu en dan haperingen vertoonde, en dit is niet erg veel anders dan de meeste 'dedicated mediaplayers'. Waarschijnlijk komt dit omdat er onderhuids FFMpeg gebruikt wordt.

Ik heb er voor gewaakt dat het geen 'guide' zou gaan worden, en lijkt het geheel wat abrupt eindigend.

Maar eigenlijk is het dat ook: in 20 minuten was ik de oude 'Metal Gear' aan het spelen, zonder ook maar een command-line gezien te hebben. Ook OpenElec was een fluitje van een cent in de basis opstelling zoals ik deze gebruikt heb, en draaide binnen enkele minuten, zonder problemen! (En ik denk niet dat iemand er op zit te wachten om te horen dat ik een half uur lang daarna 'Knightmare' of 'Penguin adventure' heb lopen spelen.. maar goed)

Daarna is het toekomst kijken, en wie weet wat er nog meer mogelijk is, volgende experiment gaat 'Hyperion' worden, welke een ledstrip kan aansturen om zo een ambilight-kloon te maken.

Hoe dan ook dank voor de interesse, en opbouwende kritiek

[Reactie gewijzigd door Atmosphere op 11 juni 2014 21:20]