Ducky DK9008 Shine 3 (Groene led, Cherry Red) Review

HMC 6 juni 2014, laatste update op 9 juli 2014, 878 views

Ducky DK9008 Shine 3 (Groene led, Cherry Red)

Na dikke maand nog steeds: WOW. REDs wen je aan. Je gaat er als het ware preciezer door tiepen. Ik merk wel dat ik de verlichting amper gebruik. Alleen in games zo nu en dan. Alle LEDs aan is voor mij te veel.

Pluspunten

• De ervaring van "wow, wat solide!"
  • De toetsenaanslag-ervaring.
  • Persoonlijke patroontjes voor verlichte toetsen opslaan.
  • (Voor mij, hier) De prijs.
  • Het geluid van de toetsaanslagen. Het klinkt echt alsof je wilt blijven tiepen.

Minpunten

• Geen polssteun.
  • Het grootst geadverteerde feit, al de verschillende modi van lichtreachties op je toetsaanslagen gebuik je waarschijnlijk nooit.

Hoe
Na een LGR review van zijn Corsair K70 gezien te hebben, maandje of twee geleden, raakte ik geinteresseerd in mechanische toetsenborden.
Ik wist eigenlijk niet eens dat dat weer "bestond".

Na wat meer onderzoek kwam ik het merk Ducky tegen.
Had er zelf nog nooit van gehoord.
Daarom meer specifiek onderzoek naar dit merk.

Wat
Ducky Shine 3, witte LEDs, RED switches.
Ik woon in Azie, en daar zijn ze flink goedkoper. Ik heb er 95 euro voor betaald.
Ik ging voor blauwe LEDs, maar die was op...en je wilt natuurlijk niet wachten.

Waarom
Goeie vraag. Ik had een normaal Logitech, 7-jaar oud keyboard die nog gewoon goed z'n werk deed. Laten we het erop houden dat het gewoon kriebelde. Ik wilde weer eens wat nieuws. Iets van goeie kwaliteit.

En?
Ik tik er nu, sinds ik hem nu zo'n vier uurtjes heb, voor het eerst echt volop mee, voor deze review.

De RED switches zijn extreem gevoelig, dus mijn worstevingers maken veel tiepfouten. De details over hoeveel procent ze ingedrukt moeten zijn om geactiveerd te worden, zijn allemaal makkelijk te vinden, maar laat ik het samenvatten: EXTREEM gevoelig.
Daarom wordt deze RED switch dus ook eigenlijk niet voor tiepen aangeraden. Maar ik had geen zin in tiepmachinegeratel van de BLUE switches, dus ben ik voor rood gegaan.

Maar ik merk nu al na paar minuutjes dat je jezelf snel aanpast.

De paar eerdere tikjes die ik deed, zoals win password en zo, en simpele testjes deden mij meten een heel hoge WOW-factor voelen.
Vriendin vindt het een domme aankoop. "Hetzelfde als je vorige keyboard".
Tot ze ook ff wat tikte. Ze snapt het verder uiteraard nog niet.
Waste! Ach ja...

Het ding is zwaar, 1.4KG. Daardoor ligt hij echt als een blok op je bureau. Heerlijk.
In reviews zeggen ze dat het een minpunt is dat hij geen rubbertjes op de uitklapbare voetjes heeft, waardoor hij minder moeilijk te verschuiven is. Ik kan alleen voor mijn eigen bureau spreken: Staat nog steeds als een huis.

Je kan uiteraard hele discovoorstellingen met de lichtjes doen, waarvan er 8 zijn voorgeprogam,meerd en allen in snelheid en felheid zijn aan te passen, maar dat intereseert mij totaal niet.

Alle LEDs aan 's avonds, en overdag alles uit.
En voor spelletjes kan je zelf patronen in memory stoppen.

Bijvoorbeeld voor je favoriete horrorspel, die je toch echt in het donker 's nachts, met alle lichten ujit wilt spelen.
Dan alleen bv WASD en CTRL en SHIFT of zo aanzetten en saven in een memory slot. Er zijn er twee, maar die zijn zo makkelijk te recorden, dat dat zo gewisseld is.

Functionaliteit?
Tsja, het blijft een keyboard.
Er zit geen hele rits macro keys aan de linker kant, zoals bij bv een G710+ van Logitech, en er zit geen polssteun bij, zoals bij anderen. Maar de rand aan de voorkant is sowieso niet echt hoog.

Precisie is dus voorlopig voor mij nog iets te goed. ;)
Maar dat leert snel, merk ik.
Het tikt heerlijk.

Bouwkwaliteit
Ik heb nog nooit zo'n stevig toetsenbord gevoeld. Maar ik moet bekennen dat ik niet veel andere mechanische toetsenborden van de laatste tijd als referentiekader heb.
Dit is een prachtig uitziend, prachtig aanvoelend retestrak blok op je bureau.
Er staan uiteraard allerlei mooie kreten op de doos, zoals Double sided PCB for durability, en dat soort dingen, maar dat zie je toch niet.

De toetsen kun je er afpulken, maar er wordt een practig tooltje meegeleverd, die je in twee tellen een toets eraf laat trekken, om je switches te bekijken/aanbidden, en/of schoonmaken. In de switches zit uiteraard ook het LEDje, mooi weggewerkt.

Een harde ram op punt-toets om je zin af te maken klinkt trouwens nu ook veel lekkerder. Zo, die zin is af. :P

Tsja, hier in Indonesie is dit toetsenbord dus een volle derde goedkoper dan daar in de Prcewatch staat. Dat kan een minpunt zijn.
Maar menigeen verklaart me hier al voor gek om een tobo van 100 euro te kopen.

Vormgeving
Standaard, simpel, als een normaal supergoedkoop tobo.
Niks geen poespas. De extra functieknoppen, zoals record pattern, disco patroontjes selecteren en dat soort extra's, zijn allemaal op dezelfde toetsen te vinden (als tweede Fn functie) die je ook op een normaal tobo zou hebben.

Drivers
Niet nodig!
Dat is heel mooi gedaan!.
Alles zit in het ding zelf.
Het enige wat na aansluiten gebeurde was dat W& X64 mij vroeg mijn comp te herstarten na de eerste keer aan.

Paar dagen geleden nog op de frontpage een reactie van iemand die zich afvroeg waar de Apple/Mac modellen blijven.
Ik weet het niet zeker, maar het lijkt mij dat je dit ding ook gewoon in een Mac kan duwen.

Ergonomie
Er zit dus geen polssteun bij, maar ik heb dat tot dusver niet nodig.
Alhoewel ik wel een had op mijn oude tobo, en voordat ik deze had zat te twijfelen of ik dat een nadeel zou gaan vinden.

Voor de technische details zijn er op YouTube vele kleine, korte filmpjes te vinden, die allemaal de unboxing laten zien, en door de zooi discolicht modi lopen.
Rest me te zeggen dat snelheden van discodingen, en felheid van de LEDs allemaal ook heel makkelijk te regelen zijn, met Fn en pijltjestoetsen en zo.

Oh ja, en er zittten 2 RGB LEDs onder de spatiebalk, zodat je daar zelf wel weer de kleur van kan instellen.

Voor de overige hardware in mijn comp, zie mijn sig.
Foto's zijn er heel veel van, en mooier dan ik ze kan maken in mijn donkere kamertje met mijn phone.
Neem maar van mij aan dat hij mooi is.

Oh ja 2:
Het schijnt dat Ducky hier het eerste tobo heeft waarmee je de delay en repeat rates van de toetsen kan aanpassen over USB.
Dat was tot dusver alleen mogelijk via PS2, en uiteraard niet op het tobo zelf. Nu, op dit USB tobo, kan je makkelijk (weer een Fn en wat numerieke toetsen) alles aanpassen van tot wat je gewend bent, naar veel sneller.
Dat heb ik zelf nog niet gebnruikt uiteraard, maar voor de mega snelle tieper misschien wel handig

Heb jij ook een Ducky DK9008 Shine 3 (Groene led, Cherry Red)?

Je hebt meer switches dan Blue of Red, ieder soort switch heeft andere eigenschappen. red's zijn ontzettend lichte switches, Blue's zijn wat zwaarder, hebben tactile feedback en geven daarnaast ook klikgeluidjes als extra feedback.

Cherry mx brown switches tikken wat zwaarder dan die red switches en hebben, net als blue switches, tactile feedback, maar geven geen geluid bij een toetsaanslag.

Mocht je meer te weten willen komen, zoek even naar het grote mechanische toetsenborden topic in gathering of tweakers
Uiteraard gedaan. :) Aan de hand van dat en de vele reviews en filmpjes en uiteraard info van de fabrikant zelf, toch besloten dat rood voor mij het best is.
Straks mee gamen. Dat wordt helemaal leuk.
Leuke review, heb zelf sinds vorig jaar de ducky shine 2 en heb er nog geen moment spijt van gehad.
De verschillende lichtstanden gebruik ik verder helemaal niet, bij staan de ledjes altijd aan. Ook bij mij verschuift het toetsenbord geen centimeter en ligt het heel stevig op het bureau.
Heb de Ducky Shine 3 zelf ook al een paar maand, wat een fijn toetsenbord. In combinatie met browns typt dit heerlijk. Ook heb ik er een leren polssteun bij van Ducky.

Tijdens het gamen schuift het toetsenbord ook niet, hij blijft stevig op de plek staan door de rubbers die eronder zitten.
Ik zoek de site duckychannel door en zie de polssteun. Hoe heb je die bemachtigd?
Zat die er bij jou bij, of heb je die erna bijbesteld? Ziet er goed uit.

Zat ook aan de browns te dwenklen (onge-edit) denken, maar de reds hebben toch net dat meer ouwe school gevoel, waar wat je doet is wat je krijgt.

Het aanbod, moet ik eerlijk zeggen, is hier ook wat minder uitgebreid, want minder vraag.

Edit: Ducky Wrist Rest...Hmmm, klinkt heerlijk

[Reactie gewijzigd door HMC op 6 juni 2014 18:03]

In nederland is de polssteun verkrijgbaar via de importeur : http://www.mechanicalkeyboards.nl/accessoires
Daar heb ik hem ook gekocht ;)
Als je er mee gamed zou ik browns nemen. Dat zijn een beetje de allround switches.
Helemaal met je eens. Browns zijn geweldig voor typen zonder dat (naar mening) irritant geklik van Blues. Bij gamen is de tactile feedback heel fijn en past het perfect als je van een membrane toetsenboord bent overgestapt.