Specificaties 23,8" @ 1920x1080 (AH-IPS, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart Review

MR_VIPER 5 juni 2014, 5.539 views

Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart

Pluspunten

• kleur
  • degelijkheid
  • afwerking
  • randloos design
  • scherp beeld

Minpunten

• touchtoetsen
  • alleen Displayport en HDMI en geen adapters voor bijvoorbeeld DVI/VGA

First Off. Ik ben geen monitor goeroe die precies alle pixel kleurtjes wil tellen of met de colorspider aan de slag gaan om de perfect getunede instelling te krijgen. Wat dat betreft ben ik een simpele ziel die gewoon een monitor wil die goed en helder kijkt. Een diepe kleur geeft als in een prettige en kleurrijke weergave van alle kleuren. Wat dat betreft is de monitor voor mij dik in orde. Hij geeft op een aantal van mijn persoonlijk test foto's een mooie diepe kleur. Zwart is mooi zwart. Het rood springt eruit zoals het op sommige foto's moet. Maar zonder dat het overheerst. De kleur is just right.

Het aansluiten gaat via Display ports of HDMI. Er zitten 2 Display Ports op, 1 Mini DP, 2 HDMI, USB 3 aansluiting de monitor in en 3 USB aansluiting onder de monitor. Verder nog een USB SS aansluiten achter op de monitor. En als laatste nog een audio uit aansluiting. Wat betreft de aanlsuiting heb ik wel een paar dingen die nog verder verbeterd kunnen worden. In de doos zitten een Displayport naar Minidisplayport kabel, USB kabel en Voedingskabel. Veel mensen zitten nog op DVI of zelfs VGA. Dell had er beter in kunnen voorzien als men deze mensen ook kan voorzien 'out-of-the-box'. In mijn geval was het makkelijk aansluiten op de apparatuur. Aangezien ik wel over die poorten beschikte die benodigt waren.

De monitor is van een degelijke kwaliteit. Ondanks dat hij licht aanvoelt en de edges flinterdun zijn voelt het allemaal zeer solide. Je hebt niet het idee dat je met een monitor te maken hebt waar kraakjes in gaan komen. De toetsen zijn in het begin wat stroef en verdienen gewenning. Op sommige momenten lijken ze niet goed te pakken. Even geduld hebben werkt dan prima want ze pakken na de mislukte poging wel snel op als je weet waar je je vinger goed moet plaatsen.

De bijgeleverde voet gebruik ik persoonlijk niet. Ik gebruik een vogels stand om hem hoger te kunnen plaatsen en te kunnen bewegen in de prettige standen voor mij. Ik heb desondanks wel de voet goed aangekeken. Deze is van goede kwaliteit. Voelt solide aan en geeft de mogelijkheid tot kantelen, roteren en in hoogte verstellen. Er zit een cover bij om de draden achterlangs te geleiden. De kleur van geanodiseerd aluminium is stoer en mistaat zeker niet in een moderne bureauopstelling.

Al met al ben ik zeer tevreden met deze aanschaf. Komende van een Iiyama 2407HDS is dit echt een verbetering. Sommige mensen kiezen voor het iets grotere broetje van deze monitor met een 1920x1200 verhouding. Ikzelf vond de 1080p een prettigere optie. Ik kijk soms nog wel eens product filmpjes of cursus materiaal wat in HD is gemaakt. Daarvoor vind ik een HD standaard monitor in beeldverhouding toch prettiger voor schermvullend kijken.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart?

Speel je ook games? Volgens tftcentral valt het wel mee. Maar praktijk ervaring zegt ook wat natuurlijk :).
i.t.t. de OP kan ik bevestigen dat je geen last hoort te hebben van ghosting tijdens gamen. Waarom bij MR_VIPER dat wel het geval is, geen idee. Voorheen had ik zelf een redelijk snelle TN monitor, en ik merk geen verschil tussen deze IPS en die vorige TN. Ik zou tenminste zeggen dat de monitor het proberen waard is.
Ik neem aan dat je het over ghosting hebt. Op de mac via displayport heb ik af en toe het idee dat de beweging wel soepel gaat maar het niet kraakhelder meeverschuift en een zweem achterlaat. Op windows systeem met Radeon heb ik bij GTA 4 ook af en toe dat het beeld met snelle verschuivingen wat na-ijlt. Ik heb in alle gevallen niet iets van Motion blur aanstaan. Dat vind ik namelijk totaal niet prettig. Maar zoals gezegd het is miniem. Vandaar niet de uitstekend.
Ik las over issues met mac en display port in mavericks. Er zou geen volledig RGB signaal worden gebruikt maar een beperktere kleuren range waar alleen via een script verandering in aan te brengen zijn in mavericks. Heb jij hier geen last van?
Ik heb geen problemen daarmee. Het hele palet kleuren komt er goed uit. Zoals gezegd ik ben daar geen goeroe in. Tussen windows 7 via HDMI en Mavericks op DP zie ik ook geen verschil.
Dank je voor je review!

"Sommige mensen kiezen voor het iets grotere broetje van deze monitor met een 1920x1200 verhouding."

Is er een groter broertje met net zo'n dunne bezel?
Heeft deze monitor nu last van backlight bleeding?
Nee heeft hij geen last van. Dit is dacht ik ook iets wat voorkwam bij oude schermen en niet bij IPS panelen zoals dit is.
Volgens deze review toch wel lichtjes last van blacklight leakage. (Zwart scherm).
Voor de rest interessant schermpje, mooi design. Ik heb al jaren IPS panelen maar backlight bleeding blijft een probleem.

[Reactie gewijzigd door SuX DeLuXe op 20 juni 2014 13:18]