Specificaties Bedraad Qwerty met Razer Green switches - Bekijk alle specificaties

Razer BlackWidow Tournament 2014 (US-Layout) Review

KFTK 4 juni 2014, laatste update op 7 juni 2014, 588 views

Razer BlackWidow Tournament 2014 (US-Layout)

Pluspunten

• Erg fijne mechanische toetsen
  • Portabel formaat
  • Geen numpad
  • Robuust uitgevoerd

Minpunten

• Geen LED verlichting
  • Functieknoppen alleen beschikbaar met FN-toets

Nadat voor de 128ste keer een flesje drinken over mijn oude toetsenbord (SideWinder X6 van Microsoft) is gegaan, heeft dit toetsenbord besloten mij na 4 trouwe jaren toch wat kapotte toetsen te geven. Dit betekende dan ook maar een ding: de zoektocht naar een nieuw toetsenbord.
Ik zocht iets met mechanische toetsen en een kleiner formaat. Een kleiner formaat vind ik erg praktisch bij mijn game opstelling en dit ben ik dan ook gewend van de Microsoft SideWinder (numpad is demonteerbaar).

Na even speuren kwam ik uit op de volgende twee toetsenborden:
Coolermaster Storm Quickfire TK
Razer BlackWidow Tournament Edition 2014

Beide zijn bijna even groot, hebben mechanische toetsen en geen gekke poespas. Het CM toetsenbord is toch al wat ouder (release 2012 en nog oude cherry switches) ben ik voor dit Razer toetsenbord gegaan.

Per beoordelingsfactor zal ik even kort wat commentaar geven.

Precisie
De precisie van het toetsenbord is helemaal prima te noemen. Dit komt door de 10 key roll-over anti-ghosting. Je kunt dus met 1 hand en je hoofd, lekker op je toetsenbord losgaan.

Bouwkwaliteit
Bouwkwaliteit is ook weer helemaal prima. Het toetsenbord weegt bijna een kilo en voelt ook erg stevig aan. Ik moet bekennen dat er al een biertje over heen is gevallen (dat krijg je met katten in huis..) en het werkt allemaal nog prima. Topproduct voor mij dus.

De prijs is opzich goed. Heb het aangeschaft voor 80 euro en dit is een prima prijs voor een mechanisch toetsenbord. Er zitten echter geen aparte features op, dus er wordt natuurlijk stevig betaald voor het merk zelf. Dit is echter geen probleem gezien de kwaliteit en lange garantie (2 jaar).

Vormgeving
Zoals ik al eerder aangaf, ben ik er erg op gesteld dat er geen numpad op zit. Dit scheelt weer ruimte en een numpad gebruik ik eigenlijk nooit. Voor noodgevallen heb ik dan ook nog een losse usb-numpad liggen. Het toetsenbord is lekker strak, geen gekkigheid en ziet er gewoon prima uit.
Het enige minpunt is de LED-verlichting, die vrijwel geheel ontbreekt.

Drivers en ondersteuning
Toetsenbord werkt gewoon met plug & play, maar blijkbaar is er nog fancy software beschikbaar waardoor je macro's in kan stellen. Macro's kun je uitvoeren door op de FN-toets en de desbetreffende andere toets te drukken. Hoe je dit in het heetst van de strijd gaat doen in je game, is mij nog een raadsel.

Ergonomie
Het toetsenbord typt erg fijn en mijn pols ligt goed bij het typen. Heb zelf altijd een muismat onder mijn toetsenbord liggen, dus heb ook nog een zacht randje. Verder heb ik hier niks op aan te merken.

Functionaliteit
Er zijn geen spectaculaire feautures op de macro toetsen na.
Verder doet het prima zijn werk, en is het dan ook zeker functioneel te noemen.

Het beoordelen van mijn reviews motiveert me en zorgt voor het verbeteren ervan :)

Heb jij ook een Razer BlackWidow Tournament 2014 (US-Layout)?